LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mvog
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2021 09:35

Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door Mvog »

Hoi!

Wellicht dat iemand mij kan helpen. Ik ben een traject gestart voor 6 gesprekken bij een therapeut (later las ik lifecoach, maar dat terzijde). Dit traject zou 6 gesprekken inhouden, maar al snel had ik door dat zij niet bij mij past. Het is online nu vanwege corona en het lijkt alsof ze niet luistert en op haar telefoon kijkt en bij het laatste gesprek vond ze dat ik mij moest ziekmelden van werk (druist tegen mijn principes in). Al met al heb ik besloten niet met haar verder te willen. Gezien ik maar drie gesprekken heb gehad wil ik de rest van het geld terug. En dat heb ik haar gemeld. Alleen zegt de therapeut nu dat ik mijn geld niet terug krijg.

1. Ik heb geen overeenkomst getekend
2. Dit staat niet in de voorwaarden op haar website.

Ben benieuwd of zij mij terug moet betalen of niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door Jablan »

De afgenomen / gevoerde gesprekken moet je betalen.
Als zij in haar 'productvoorwaarden' een minimum van zes sessies heeft vermeld, dan moet je voor zes gesprekken betalen.

Als zij een BGR-registratie heeft, kun je deze kosten later weer verwerken in je belastingaangifte onder de rubriek 'zorgkosten'.

(Lifecoach. Het wordt steeds leuker. Ik zit in de hoek personeel & organisatie en daardoor coach ik heel wat lifes. Oftewel: deze kreet is gebakken lucht, geen beschermd beroep, daarom het voorbehoud bij de medische registratie.)

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat staat er precies in de voorwaarden over het betalen van niet gevolgde sessies?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
22 jan 2021 15:38
Wat staat er precies in de voorwaarden over het betalen van niet gevolgde sessies?
Mvog schreef:
22 jan 2021 09:40
1. Ik heb geen overeenkomst getekend
2. Dit staat niet in de voorwaarden op haar website.
:wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Iedereen mag zich lifecoach noemen of therapeut. Dit zijn onbeschermde titels.

Jablan begint over een BGR-registratie. Wordt hier BIG-registratie mee bedoeld?

Die is er alleen voor medische beschermde beroepen: psycholoog, psychotherapeut, psychiater. Behandeling via deze beroepen wordt doorgaans vergoed door de zorgverzekeraar aan de therapeut. Vervolgens komt de rekening ten laste van je eigen risico. Daar is hier allemaal geen sprake van.

Een aanbetaling vragen voor zes therapiesessies mag. Ik denk dat 100% vooruitbetalen wettelijk niet is toegestaan. Een klusjesman mag gaan tot 50%. Ik vermoed dat het hier niet anders is.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door Radar »

Ik heb wat reacties weggehaald. De vraag van TS is of het mogelijk is om geld terug te krijgen als TS tijdens een therapietraject besluit te stoppen. Wat jij van dit besluit vindt is voor TS (en voor de rest) totaal niet relevant en dus offtopic, houd deze oordelen dan ook voor jezelf. Als je informatie mist, kun je TS verzoeken die informatie te verschaffen. Alvast een fijn weekend. ^YB

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
22 jan 2021 15:55
Lowieze schreef:
22 jan 2021 15:38
Wat staat er precies in de voorwaarden over het betalen van niet gevolgde sessies?
Mvog schreef:
22 jan 2021 09:40
1. Ik heb geen overeenkomst getekend
2. Dit staat niet in de voorwaarden op haar website.
:wink:
Ach ja, we kennen toch allemaal topic-openers die de voorwaarden anders lezen dan er staat. Daarom de vraag wat er precies in de voorwaarden staat.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als er niet eens een overeenkomst is getekend, hoe groot acht je dan de kans dat er uberhaupt voorwaarden van toepassing zijn?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door 16again »

Al heb je geen getekende overeenkomst, de betaling van 6 sessies maakt het wel aannemelijk, dat die er is.
Zonder getekende overeenkomst zijn de voorwaarden sowieso niet van toepassing verklaard

En in de voorwaarden is er niets vastgelegd over de mogelijkheid deels te annuleren, en bijkomende kosten.

Bij annulering dien je m.i. de daardoor ontstane schade van de tegenpartij te vergoeden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door Jablan »

Bob Schurkjens schreef:
22 jan 2021 15:55
Iedereen mag zich lifecoach noemen of therapeut. Dit zijn onbeschermde titels.
Jablan begint over een BGR-registratie. Wordt hier BIG-registratie mee bedoeld?
Die is er alleen voor medische beschermde beroepen: psycholoog, psychotherapeut, psychiater. Behandeling via deze beroepen wordt doorgaans vergoed door de zorgverzekeraar aan de therapeut. Vervolgens komt de rekening ten laste van je eigen risico. Daar is hier allemaal geen sprake van.
Een aanbetaling vragen voor zes therapiesessies mag. Ik denk dat 100% vooruitbetalen wettelijk niet is toegestaan. Een klusjesman mag gaan tot 50%. Ik vermoed dat het hier niet anders is.
Ja :oops: en bedankt voor de correctie. :wink:

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 jan 2021 17:24
Al heb je geen getekende overeenkomst, de betaling van 6 sessies maakt het wel aannemelijk, dat die er is. Zonder getekende overeenkomst zijn de voorwaarden sowieso niet van toepassing verklaard

En in de voorwaarden is er niets vastgelegd over de mogelijkheid deels te annuleren, en bijkomende kosten. Bij annulering dien je m.i. de daardoor ontstane schade van de tegenpartij te vergoeden.
Eens. De therapeut zal dan aannemelijk moeten maken dat de gereserveerde sessies niet meer gevuld kunnen worden. Als die verder weg liggen, vind ik dat een moeizaam verhaal.

Al denk ik dat TS meer te winnen heeft met een goed besprek, dan met een financiële discussie.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk dat dit een overeenkomst van opdracht is. Een consument mag deze tussentijds beëindigen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Gestopt tijdens therapietraject: krijg geld niet terug

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Heb je wel een factuur ontvangen?

Gesloten