Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ArieJol1979
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mar 2021 11:25

Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door ArieJol1979 »

Vorig jaar moest ik in februari voor een hersenscan naar het Erasmus. Deze heb ik verzet via het telefoonnummer in de brief naar begin februari ivm met onze vakantie op 24 februari voor 6 weken naar Amerika. Ik ben verder geen patiënt van Erasmus maar omdat er in 2017 toevallig een aneurysma is ontdekt wil met mij eens in de 2 jaar controleren.

Ik heb tijdens het gesprek aangegeven dat we weggaan en gezegd dat de uitslag schriftelijk kon. Rond 10-12 maart appte de de buurvrouw dat er 2 brieven van het Erasmus waren. De eerste met datum 24-2 was een "bevestiging van een afspraak" met de neuroloog dd 6 maart!! De tweede een nieuwe bevestiging voor 19 maart. Vanuit Amerika gebeld..... het moest dan maar naar april.

Uiteindelijk werd het op mijn verzoek een telefonische afspraak vanwege Corona. Tot mijn stomme verbazing ontvang ik in oktober een wegblijffactuur vanwege het niet tijdig afzeggen van de eerste afspraak, die ik dus niet gemaakt heb en waar ik geen weet van had. Wat ik ook aanlever als argument, het wordt niet geaccepteerd. Het loopt allemaal via Cannock en de zorgmanager van Erasmus die mijn bezwaren afwijst, krijg ik ondanks herhaalde verzoeken niet te spreken. Erasmus gebeld en die weten van niks. Het ligt inmiddels bij het incassobureau, dat notabene ook Cannock is.

Help, wat moet ik hier nou mee?

ArieJol1979
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mar 2021 11:25
Beste antwoord
Gekozen door ArieJol1979

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

door ArieJol1979 » 23 apr 2021 14:17

alfatrion schreef:
19 apr 2021 15:28
ArieJol1979 schreef:
19 apr 2021 13:44
Zowaar weer een reactie van Cannock. Ik moest 3 keer lezen voor ik wist wat er nou echt stond:
Stuur dit eens op:

Geachte heer, mevrouw,

Op [datum] heb ik van u een factuur ontvangen voor het niet verschijnen op de poli op [datum2]. Ik heb van het ziekenhuis geen aanbod aanvaard om op een bepaalde datum een consult op [datum2] te hebben.

Ik wijs u erop dat u voor het innen van de factuur een recht grond nodig heeft en dat versturen van een brief daarvoor onvoldoende is. Op grond van artikel 6:217 lid 1 BW komt een overeenkomst tot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan. En op grond van artikel 3:33 BW is voor iedere rechtshandeling een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard. Dat laatste ontbreekt. Uit het voorgaande volgt dat uw client geen vordering op mij heeft.

Met vriendelijke groet,
ArieJol1979
Heel erg bedankt. Ik heb deze tekst gebruikt:
Ik blijf derhalve bij mijn standpunt dat ik ten onrechte een factuur heb ontvangen daar er geen afspraak is gemaakt maar een eenzijdige mededeling van het Erasmus.
Deze noemt men dan afspraak maar is door mij gemaakt noch bevestigd en derhalve niet rechtsgeldig. (art 6:217 BW)

zou dat ook voldoende zijn, denkt u?
ArieJol1979
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mar 2021 11:25

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door ArieJol1979 »

De factuur vermeldt: zonder bericht afspraak niet nagekomen.
Bedoelt u dat dit specifieker moet?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er was ook een afspraak met de neuroloog op 6-3.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
01 apr 2021 19:52
Er was ook een afspraak met de neuroloog op 6-3.
Die was er dus niet. Een afspraak maak je tussen 2 partijen. Het zou wat zijn als ik jou zomaar een brief kan sturen dat ik een afspraak voor je in heb gepland op 2 april om 7.30 en als je niet afmeldt, dat ik dan alsnog een rekening stuur.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
01 apr 2021 20:05

Die was er dus niet. Een afspraak maak je tussen 2 partijen. Het zou wat zijn als ik jou zomaar een brief kan sturen dat ik een afspraak voor je in heb gepland op 2 april om 7.30 en als je niet afmeldt, dat ik dan alsnog een rekening stuur.
Zo maken de ziekenhuizen dus wel afspraken. Je krijgt een brief met een datum en tijd. Komt dat jou niet uit, dan neem je contact op om de afspraak te verzetten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door moederslink »

Even helder zien te krijgen :
-u had een afspraak februari 2020 voor een scan
-deze zegt u af vanwege uw reis naar Amerika _____maar hoever van te voren dan?
-dan mag de uitslag telefonisch doorgegeven worden, welke uitslag dan wanneer er geen scan is gemaakt?
- dan komt er weer een afspraak voor 19 maart , maar vanuit Amerika maakt u dan weer een telefonische afspraak , ivm Corona , voor april. Hoezo ivm Corona? U zat toch nog ook in Amerika 19 mrt?
- waarom dan weer een telefonische afspraak? Voor wat?

En dan komt in oktober 2020 deze nota.
Maar we zijn nu wél 5 maanden verder, geen incasso gedoe en zo?

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door alfatrion »

ArieJol1979 schreef:
31 mar 2021 11:35
Help, wat moet ik hier nou mee?
Niet betalen. Je zou schriftelijk nog kunnen aangeven dat jij geen aanbod hebt aanvaard van het ziekenhuis om op gesprek te komen en daarom niet tot betaling over te zullen gaan. Maar dat je je standpunt wilt heroverwegen als ze jou bewijs van het tegendeel kunnen overleggen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
01 apr 2021 20:56


Niet betalen. Je zou schriftelijk nog kunnen aangeven dat jij geen aanbod hebt aanvaard van het ziekenhuis om op gesprek te komen en daarom niet tot betaling over te zullen gaan. Maar dat je je standpunt wilt heroverwegen als ze jou bewijs van het tegendeel kunnen overleggen.
Hoe zou je dan een afspraak moeten aanvaarden? Als je geen tegenbericht doet, wordt er aangenomen dat je de afspraak nakomt. Dat staat precies omschreven in de brief die je krijgt.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
01 apr 2021 21:21
Hoe zou je dan een afspraak moeten aanvaarden? Als je geen tegenbericht doet, wordt er aangenomen dat je de afspraak nakomt. Dat staat precies omschreven in de brief die je krijgt.
Prima als dit in harmonie wel goed werkt. Maar als je om wat voor reden de brief niet krijgt, of elders vertoeft, dan lijkt de juridische basis om vergoeding te eisen me flinterdun.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
01 apr 2021 21:30
Prima als dit in harmonie wel goed werkt. Maar als je om wat voor reden de brief niet krijgt, of elders vertoeft, dan lijkt de juridische basis om vergoeding te eisen me flinterdun.
Maar dat is hier niet van toepassing.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
01 apr 2021 21:48
16again schreef:
01 apr 2021 21:30
Prima als dit in harmonie wel goed werkt. Maar als je om wat voor reden de brief niet krijgt, of elders vertoeft, dan lijkt de juridische basis om vergoeding te eisen me flinterdun.
Maar dat is hier niet van toepassing.
Het staat hier niet ter discussie of die brief ontvangen is. Maar wel of deze tijdig gelezen is.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lowieze schreef:
01 apr 2021 21:21
Hoe zou je dan een afspraak moeten aanvaarden?
Bellen? Kunt op datum X om tijdstip Y?

Een afspraak is pas een afspraak als twee partijen akkoord gaan. Een brief sturen met een datum is geen afspraak.
Lowieze schreef:
01 apr 2021 21:48
Maar dat is hier niet van toepassing.
Wat zou hier de juridische grondslag zijn voor de vordering?

Een schildersbedrijf een brief stuurt te zullen gaan schilderen op dag X en jij daarvoor Y moet betalen tenzij je de "afspraak" afzegt hoeft er echt niet op te rekenen dat de rechter de vordering toewijst. Waarom zou dat hier anders zijn?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door Revoked »

Het is zeker 1 april.
Wat een kulverhaal. In Corona op vakantie naar Amerika. Wat denk jezelf? Horst-America zeker.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als je een afspraak verzet (dus voor die beurt de afspraak naar een andere datum hebt) dan ga ik vanuit dat de eerste datum weg is

Je kunt eventueel de incassobureau, deurwaarder en tegen de rechter deze bewering zeggen. Echter, geef ik je geen garantie. Ook heb je je dure telefoonrekening uit Amerika als bewijs.

Laat je rechtsbijstandverzekering naar deze casus kijken.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een afspraak in het ziekenhuis vergelijken met een afspraak met de schilder die je aantrekt voor een klus? Natuurlijk.

De post werd zelfs niet wekelijks bekeken tijdens die afwezigheid.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door moederslink »

Revoked schreef:
01 apr 2021 22:15
Het is zeker 1 april.
Wat een kulverhaal. In Corona op vakantie naar Amerika. Wat denk jezelf? Horst-America zeker.
Vandaar ook mijn reactie en vragen hierboven, gelezen?
Het klopt gewoon niet.
Geen scan gemaakt dus ook geen " telefonische " uitslag ......waar je ook zit..... :!:
Een nota in oktober, nu pas een topic en geen verder gedoe met een incassobureau :?:
Nmm is dit weer een ouwe bekende trol .... :lol:

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:
01 apr 2021 22:15
Het is zeker 1 april.
Wat een kulverhaal. In Corona op vakantie naar Amerika. Wat denk jezelf? Horst-America zeker.
Het speelde in 2020 (of eerder). En toen gingen we in februari nog gewoon met vakantie

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Revoked schreef:
01 apr 2021 22:15
Het is zeker 1 april.
Wat een kulverhaal. In Corona op vakantie naar Amerika. Wat denk jezelf? Horst-America zeker.
Februari 2020 kon dit nog gewoon. Pas later werden de regels aangescherpt om naar de VS te reizen. Nederland deed er zelfs heel lang over om mensen uit de VS te weren, dus terug kan ook geen probleem zijn geweest.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar mocht je toen al wel in 2020 op 24 februari naar Amerika voor 6 weken?

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wegblijffactuur voor niet-gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
01 apr 2021 21:21
alfatrion schreef:
01 apr 2021 20:56


Niet betalen. Je zou schriftelijk nog kunnen aangeven dat jij geen aanbod hebt aanvaard van het ziekenhuis om op gesprek te komen en daarom niet tot betaling over te zullen gaan. Maar dat je je standpunt wilt heroverwegen als ze jou bewijs van het tegendeel kunnen overleggen.
Hoe zou je dan een afspraak moeten aanvaarden? Als je geen tegenbericht doet, wordt er aangenomen dat je de afspraak nakomt. Dat staat precies omschreven in de brief die je krijgt.
Maar het ziekenhuis wist toch heel goed dat TS niet kon? Dat was van tevoren al vermeld, vandaar dat ze ook telefonisch de uitslag wilde hebben.

Gesloten