Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ro2023
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2023 13:59

Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door ro2023 »

Kreeg net de begroting doorgestuurd. Totaal 874 euro. Leek mij wat aan de hoge kant.
Maar ja, wat kun je doen...na een slapeloze nacht van de kiespijn blij om geholpen te worden. Doe dan maar....tja.

ro2023
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2023 13:59

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door ro2023 »

Ik kan de foto van de begroting (schermafbeelding) niet zien. Gaat er iets mis? Of moet deze post nog "approved " worden ofzo..

Ben nieuw hier :-)

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Jablan »

De foto is te zien. Het is een gecompliceerde behandeling geweest en dat verklaart de hoogte van het bedrag. Je kunt navragen of de regel met 'wortelkanaalbehandeling' wel correct is, omdat deze twee keer wordt vermeld (1x enkelvoudig en 1x meervoudig). De overige dubbele regels gaan over gebruik van materiaal en hulpmiddelen.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bizarre rekening !
3x foto, 2x verdoving
En verder alles wat maar enigszins kan worden opgevoerd staat wel op de rekening.voor een behandeling van 45 minuutjes...

Onze forumtandarts was alhier lid vroem maar is al even niet meer actief. Misschien beantwoord hij nog wel een PB.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het lijkt mij, voor zo’n uitgebreide behandeling, geen onredelijk bedrag.
Een wortelkanaalbehandeling voor 4 of meer kanalen is veel werk.
Dat er dan meerdere foto’s moeten worden genomen is niet ongewoon.
Ik zie overigens nergens dat er 2x een wortelkanaalbehandeling in rekening wordt gebracht en hoe komt men erbij dat dit in 45 minuutjes gefikst is?

Maar vragen over de nota kunt u beter aan de tandarts zelf stellen. Hier wordt maar wat gegokt zoals u kunt lezen.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door jonis »

2x verdoving
2x cofferdam
Dan denk ik niet aan 1 afspraak of 1x 45 minuten.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Dit bedrag heb ik recentelijk ook moeten betalen.
Je gaat met pijn heen, dat is 1 foto 1 verdoving en 1 wortelkanaalbehandeling.
Als alles tot rust is gekomen, wordt de boel daadwerkelijk schoongemaakt dus 2 x 3 kwartier en daarbij worden meerdere kanalen behandeld.
Dus weer een verdoving.
Zelf had ik 2 foto's.
Het is even schrikken, maar toch echt een normale prijs.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Lowieze »

@ro2023 Als de tandartskosten niet vergoed worden vanuit de verzekering, dan kunt u ze over 2023 bij de Belastingdienst opgeven als aftrekkosten.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door de auditu »

Nevyn schreef:
19 jan 2023 08:00
Dit bedrag heb ik recentelijk ook moeten betalen.
Je gaat met pijn heen, dat is 1 foto 1 verdoving en 1 wortelkanaalbehandeling.
Als alles tot rust is gekomen, wordt de boel daadwerkelijk schoongemaakt dus 2 x 3 kwartier en daarbij worden meerdere kanalen behandeld.
Dus weer een verdoving.
Zelf had ik 2 foto's.
Het is even schrikken, maar toch echt een normale prijs.
Wellicht zijn we al aardig gewend aan deze tarieven, maar of het normaal is?... :(

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
19 jan 2023 00:08
Bizarre rekening !
3x foto, 2x verdoving
En verder alles wat maar enigszins kan worden opgevoerd staat wel op de rekening.voor een behandeling van 45 minuutjes...
Welnee. Je hebt nogal wat onjuiste aannames en dat levert de onjuiste conclusie "bizarre rekeninng" op.

Deze offerte laat niets geks zien. Het is evident een complexere wortelkanaalbehandeling. Die bestaat niet uit "een behandeling van 45 minuutjes", die bestaat uit minimaal 2 behandelingen. Dat blijkt overigens ook duidelijk uit de offerte. Deze tarieven zijn (helaas) volkomen normaal.

De praktijk is (bij mijn tandarts in ieder geval) dat de factuur vrijwel altijd lager uitvalt dan de offerte (als het andersom zou zijn levert dat ook weer topics heir op...), omdat op voorhand van het ergste scenario wordt uitgegaan. Ik gebruik bijvoorbeeld nooit verdovingen, dat scheelt alweer. En ook zijn er regelmatig minder foto's nodig, of wordt de microscoop toch niet gebruikt.

Geen idee hoe de tandarts van TS daarmee omgaat, maar daar kan TS natuurlijk gewoon naar vragen. Dat levert meer op dan onze meningen :wink:

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Lowieze »

de auditu schreef:
19 jan 2023 08:59

Wellicht zijn we al aardig gewend aan deze tarieven, maar of het normaal is?... :(
Mensen vergeten vaak hoeveel arbeid er in deze behandeling gaat zitten, en dan wordt er natuurlijk ook nog behandeld door 2 of meer personen. Dat moet ook betaald worden.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door rvjapio »

kijk gewoon op de tarievenlijst.

https://www.tandarts.nl/mondzorg/tandartstarieven

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja, na 5 redelijk ingewikkelde wortelkanaal behandelingen dacht ik dat ik een ervaringsdeskundige was. Niet alleen qua uitvoering en tijdsduur, maar ook qua offerte en uiteindelijke kostprijs....
Laatst gewijzigd door BL2 op 19 jan 2023 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
19 jan 2023 10:23
Tsja, na 5 redelijk ingewikkelde wortelkanaal behandelingen dacht ik dat ik een ervaringsdeskundige was. Niet alleen qua uitvoering en tijdsduur, maar ook qua offerte en uiteindelijke kostprijs....
Dat blijkt niet uit je conclusies. Als jij "redelijk ingewikkelde wortelkanaalbehandelingen" hebt gehad, zou je niet zo kleinerend spreken over "een behandeling van 45 minuutjes...".

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Kan moeilijk wat anders gaan schrijven, Moneyman, qua tijd of behandeling of kosten als het niet zo is bij mij, dat zou pas vreemd zijn.....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het gaat hier alleen niet om jouw wortelkanaalbehandeling, maar om die van TS. Een simpele eenvoudige behandeling kan soms in één behandeling, maar een complexe en/of herhaalde niet. Het is overduidelijk dat het hier in het topic gaat om een complexe situatie met meerdere behandelingen. En daarom is jouw statement, dat het hier zou gaan om een "behandeling van 45 minuutjes..." en de bijbehorende conclusie simpelweg onjuist.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Uit het bericht van Topicstarter kan ik niet opmaken dat het een zeer uitgebreide en ingewikkelde behandeling gaat worden.

De offerte doet anders lijken, maar of dit reëel is, is nou juist de vraag. (Persoonlijk heb ik altijd een redelijke argwaan bij tandartsen, zo probeert ie altijd kronen te plaatsen, ik sla het al ruim 15 (!) jaren beleeft af...... )

TS, heb je de behandeling ondertussen doorstaan en hoe ging deze in zijn werk qua behandeling en tijdsduur enz ?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
19 jan 2023 11:29
Uit het bericht van Topicstarter kan ik niet opmaken dat het een zeer uitgebreide en ingewikkelde behandeling gaat worden.
Uit de offerte blijkt duidelijk dat er (zoals ook volkomen gebruikelijk is) twee behandelingen worden gepand en dat er sprake is van een complexe behandeling. TS betwist dat ook helemaal niet, maar vraagt alleen of de prijs normaal is. En het antwoord daarop is duidelijk "ja". Met daarbij de kanttekening die ik al eerder maakte dat de daadwerkelijke behandeling mee kan vallen, waarbij dan uiteraard ook de factuur lager is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door moederslink »

Deze rekening is zeker fors.
Er viel me wél een ding op:
-hij rekent een toeslag van € 54,31 voor het gebruik van instrumentarium
Dit is uiteraard toch gewoon nodig bij een behandeling?
Zonder dat kun je niet werken.

Het zou hetzelfde zijn als wanneer mijn huisarts bijvoorbeeld het gebruik van papier op een onderzoekstafel extra zou berekenen of het gebruik van zijn stethoscoop :D

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
19 jan 2023 13:52
Deze rekening is zeker fors.
Er vielen me wél een paar dingen op:
-hij rekent een toeslag van € 54,31 voor het gebruik van instrumentarium
-hij rekent ook nog een toeslag extra voor het gebruik van de microscoop à € 89,77
Beiden zijn uiteraard toch gewoon nodig bij een behandeling?
Zonder dat kun je niet werken.

Het zou hetzelfde zijn als wanneer mijn huisarts bijvoorbeeld het gebruik van papier op een onderzoekstafel extra zou berekenen. :D
Niet zo vreemd. Onder instrumentarium valt dus niet het gebruik van de microscoop.

En wat het papier van je huisarts betreft, maak je geen zorgen dat wordt ook doorberekend alleen zie jij dat niet gespecificeerd.

Plaats reactie