LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgtoeslag

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
8224zh
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2005 20:06

zorgtoeslag

Ongelezen bericht door 8224zh »

Hoe zit het met de zorgtoeslag. Wat ik lees in de folder en op de site van het ministerie is de grens met 5000 euro verlaagd. Ik zit nu in het ziekenfonds en de grens is 30.000 euro bruto. Nu met het nieuwe stelsel blijkt dat 25.000 euro bruto te zijn. Dat zal voor heel veel mensen een grote greep uit het huishoudpotje zijn. Hoezo de consument geeft niets uit. Salarisverhoging? wat is dat.
Het clubje van Balkelende heeft daar zelf de hand in.
En wat gebeurt er als we de premie niet meer kunnen betalen, het is wel elke maand 120 euro (incl. de aanv. en de tandartverz.). Nu betaal ik 70 euro.
Ik heb een zoon die kleine zelfstandige is die kan die premie echt niet betalen, zit nog in de - fase.
:cry: betty

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door pluisje »

ik weet niet waar je het over hebt maar er is geen grens meer voor het ziekenfonds en is nu een hoogte van inkomen voor zorgtoeslag.
als je ondanks alles wat aftrekbaar is boven de 40.00 euro komt kom je niet in aan merking voor zorgtoeslag.
ik begrijp dus niet wat u bedoeld..

pluisje :wink:

8224zh
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2005 20:06

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door 8224zh »

pluisje

Waar het om gaat dat mensen die nu onder de 30.000 euro per jaar verdienen nu in het ziekenfonds zitten. Dat zal niet voor niets zijn.
Bij het nieuwe zorgstelstelsel is er een grens van 25.000 euro bruto per jaar, als je onder die grens zit dan kom in aanmerking voor zorgtoeslag Dus wie vallen er buiten de boot? Van de nu ziekenfondsverzekerden, diegene die 26.000, 27.000 etc. tot 30.000 euro bruto per jaar verdienen want die komen nu niet in aanmerkling voor zorgtoeslag.

Zo heb ik dat uit de folder begrepen.

Betty

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door pluisje »

even gevraagt hoe dit zit , echter weet niemand hier iets over wel valt volgens hun te bedenken dat het dan gaat om een alleenstaande.
die 40.000 is voor de twee verdiener.
je moet doen ook alles wat je bij de belasting af kunt trekken af trekken om het belasbaar inkomen lager te krijgen ook de ziektenkosten verzekering.
als je een baan hebt en je verdient dan meer als 25.000 euro ook als je inkomstenbelasting hebt ingevuld tja dan krijg je dus niets...
maar over het algemeen hebben de tweeverdieners de grootste problemen hoezo werken loont.
zal nog eens kijken of ik nog meer kan vinden hierover..

pluisje :wink:

8224zh
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2005 20:06

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door 8224zh »

dag pluisje,

Je hebt gelijk, ook de tweeverdieners worden aangepakt.Als je iets boven de 25.000 bruto per jaar zit kun je dokken. Je zegt wel dat je heel veel terug kunt halen bij de belastingdienst, maar daar is ook niet iedereen een kei in. Dan zou je het uit kunnen besteden maar dat kost ook niet niks.
Misschien kunnen een cursus belastingen aangeboden krijgen van het Ministerie.

Het komt er op neer dat een hele grote groep weer de dupe is en wel diegene die onderaan de groep modaal zitten.
:oops:
betty

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door SJZ »

Nu betaal ik 70 euro.
Dat lijkt me erg weinig voor ziekenfondspremie plus aanvullend plus tandarts. Heb je er wel rekening mee gehouden dat je nu via je loon ook een paar procent aan het ziekenfonds betaalt, en dat dat volgend jaar verdwijnt? En dat de AWBZ premie ook omlaag gaat? En dat je geen OZB gebruiker meer betaalt ter compensatie?

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door pluisje »

die 70 euro klopt wel wij betalen met zu"n tweeen 140 euro per maand.
straks moet je dat bijna p.p.soon gaan betalen.
nou ja soms weet ik het echt niet meer wat men van ons wil.
het lijkt wel of de regering ons wil laten op draaien dat het slecht gaat met nederland hun moeten immers 30% loonsverhoging hebben en dat moet toch iemand gaan betalen.
maar omdat over onze rug te doen :cry: :cry: :cry: :cry: echt hier kan ik niet tegen.
we hebben al heel veel mensen die het niet meer rooien en daar komen er volgend jaar nog veel meer bij.
wat we met hard werken hebben verkregen moeten we nu allemaal weer afstaan en dat is iets wat niet zou moeten mogen....

pluisje

els g.
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2005 22:04

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door els g. »

Vergeten jullie misschien dat de nieuwe basisverzekering NOG VEEL duurder wordt dan die 1100-1300 euro per jaar p.p.? Je moet ook nog een inkomensafhankelijke bijdrage van 6,25% betalen. Dat gaat de werkgever weliswaar betalen (uitgezonderd AOW en pensioenen, die het zelf moeten betalen), maar dit is dan een BELAST bedrag. Die 6,25% wordt geheven over maximaal 30000 euro, dus dit wordt maximaal 6,25%X300 euro is 1875 euro. Dit bedrag wordt bij het inkomen geteld en dan belast , waardoor je op ca. 40%x1875=ca. 750 euro extra moet rekenen.
Laatst gewijzigd door els g. op 14 aug 2005 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door pluisje »

nou dat is niet helemaal waar de awbz veranderd ook en dan hou je daar weer iets van over...
zonder aanvullingen gaat het je zo"n 115 euro per maand kosten..

ook kun je kiezen voor een eigen eerste bijdrage van 500 of 1000 euro
maar dat moet je dan wel eerst betalen als je ziek word...

pluisje :wink:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door S. »

Ja, dat is ook zowat, die zorgtoeslag.
Mijn angst is dat veel mensen niet bij machtte zijn dit formulier in te vullen en terug te sturen.
Het is wel mooi, die toename van de eigen verantwoordelijkheid bij de burger leggen, maar velen
( en dat zijn nu nét degenen die recht hebben op de zorgtoeslag) hebben moeite met veranderingen en zijn misschien wat minder zelfstandig.

Ik werk bij de thuiszorg en hou mijn hart vast bij het idee dat veel van mijn cliënten misschien de zorgtoeslag mislopen omdat ze geen familie hebben die hun kan helpen met het aanvragen hiervan.
En wanneer dit wel gebeurt, ze verstandig genoeg zijn om dit te gaan gebruiken voor de zorg die ze nodig hebben.

Pluisje, jij werkt toch ook in de thuiszorg? Meen ik ergens te hebben gelezen, je zult dit vast wel herkennen.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door pluisje »

ja ik werk ook in de thuiszorg wat je zegt klopt wij raden mensen aan om hints te bellen die helpen hier ouderen met het in vullen van deze papieren..

niet iedereen wil dit hoor maar wij vertellen ze wel wat de gevolgen kunnen zijn als ze het niet doen :wink:

pluisje

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Ictinus »

@SJZ

je haalt er iedere keer die OZB bij, maar wie huurt heeft daar niets aan. Plus dat huurders vanwege het schrappen van de OZB straks nog meer gaan betalen, als de gemeentes het wegvallen van de OZB gaan compenseren.

Dus wel effe de puntjes bij de i houden ;).

Ict

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Ictinus »

@ Els G.

je kunt rekenen wat je wilt, maar totdat bekend is wat de zorgverzekeraars als basispremie gaan rekenen (geruchten zeggen eerder 1300 dan 1100 per jaar) PLUS wat ze gaan vragen voor de aanvullende verzekeringen weet je gewoon niet waar je aan toe bent. En die 6,25% gaat ook nog eens problemen opleveren heb ik begrepen, want de vergoeding daarvan door de werkgever wordt door de belasting als loon gezien en dus moet je er loonbelasting over betalen.

Wat met name deze regering valt te verwijten is dat ze een dermate ingrijpende stelselwijziging zo ondoordacht erdoorheen jassen zonder rekening te houden met de consequenties.

Maar goed, ik heb het al eerder gezegd, dit kabinet is niet echt behept met enige economische kennis.

Ict

eddo
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 aug 2005 15:34

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door eddo »

Wat ik begrepen heb, worden kleine zelfstandigen (zonder personeel) op een ongelooflijk laffe manier dubbel "gepakt" door het nieuwe (KOP)zorgstelsel. Want naast de belachelijk hoge basispremie schijnt dat zzp-ers als ik er ook nog een x-bedrag zouden moeten betalen als "werkgeversdeel"???? Hoezo? een zzp-er valt afgezien van vele wetten die wel ook voor ons opgaan, toch niet onder de noemer "werkgever"??? De oplettende lezer kan al uit de roepnaam:ZZP, opmaken dat het hier gaat om zelfstandigen ZONDER personeel. Dus hoe valt hier het een en ander te rechtvaardigen? Wij kunnen als hardwerkende kleine ondernemers ( zeker in economisch slecht weer), ons hoofd amper boven water houden. Ook kunnen wij (helaas) niet meedoen aan de graaicultuur van de hogere heren die voor ons allerlei vergaande beslissingen nemen onder het mom van: samen de lasten dragen!!! Als we deze kreet serieus zouden nemen, zou minister Hoogervost (die glashard liegend beweerde dat het geen prestigekwestie voor hem was!!!), gezien zijn vaste inkomsten (nog even los van allerhande bijverdiensten), ongeveer net zoveel betalen aan zijn gezondheidskosten als pak hem beet tien a twaalf arbeiders??!!

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door flappie »

dat veel ouderen niet weten hoe ze premies moeten aanvragen is bekend. Vaak is het zo dat men het niet durft en zeker geen belasting aangifte wilt doen. Ze zijn bang dat ze dan moeten betalen terwijl dat vaak niet zo is en men erg veel terug krijgt.

De meeste dingen kan je via de pc opzoeken.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door SJZ »

je haalt er iedere keer die OZB bij, maar wie huurt heeft daar niets aan.
Ictinus, natuurlijk heeft een huurder daar wat aan. De OZB-gebruiker wordt afgeschaft, dat betalen huurders net zo goed hoor. Je hebt zeker nooit in een huurhuis gewoond.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door flappie »

je hebt een ozb gebruikers deel en een eigenaars deel

HMT
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2005 08:49

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door HMT »

Geplaatst op 14 Aug 2005 19:30 door flappie


--------------------------------------------------------------------------------

dat veel ouderen niet weten hoe ze premies moeten aanvragen is bekend. Vaak is het zo dat men het niet durft en zeker geen belasting aangifte wilt doen. Ze zijn bang dat ze dan moeten betalen terwijl dat vaak niet zo is en men erg veel terug krijgt.

De meeste dingen kan je via de pc opzoeken.


Laat deze (kwetbare)doelgroep nu meestal net geen PC hebben

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Lieve, lieve Pluisje,
Ik ben blij dat je je naiviteit t.a.v. de regeringsmaatregelen, (o.a.zorgverzekering etc.) eindelijk eens onder ogen ziet, Hoelang heb je je nu al geweerd tegen de negatieve reacties t.a hiervan?
Ik heb je strijd om steeds maar tegen de onwillige reacties van de forumleden in te gaan, meegelezen.
Wat de toekomst biedt kan niemand voorzien, maar een ding lijkt me wel duidelijk als wij ons als makke schapen door onze regering alles laten welgevallen en nergens tegen in opstand komen, wij straks op geen enkele manier nog iets in te brengen hebben... niet in Nederland en niet in Europa.., met dank aan onze regering..! Volgend jaar gaat het beter?? Ja de verkiezingen komen in zicht... men moet zieltjes winnen om het riante leven van het hudige parlement veilig te stellen..!
Pluisje blijf betrokken bij de mensen die op je steunen door hun zorgbehoefte, maar sluit je ogen niet voor de realiteit..!

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Ictinus »

Eddo,

zelfstandigen moeten - net als mensen met een pensioentje overigens -zelf de 6,25% inkomensafhankelijke premie ophoesten. Dus ja, het gaat meer kosten.

Ict

Gesloten