LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] veeel meer betalen dus

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
sterre1000
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:01

veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door sterre1000 »

De goedkoopste nieuwe premie die ik kan vinden is voor mij 117,50 pm bij de Friesland. Dat is met aanvullende tandartsverzekering en een aanvulling om de verzekering iets ruimer te maken dn de basis. Ik krijg 12....! euro zorgtoeslag pm, hoera. Mijn situatie is eenoudergezin, parttime werkend.

Vorig jaar betaalde ik 57,95 pm, ook bij de Friesland. Bij de Agis was dat 69,70 dus daarom overgestapt.
Even rekenen: 117,50 - 12 = 105,50. Dat is dus 47,55 pm meer en 570,60 per jaar meer :twisted: Die zorgtoeslag is echt het behoud van mijn koopkracht haha :shock:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door SJZ »

En dan nu nog even zeggen hoeveel je extra krijgt omdat de awbz-premie verlaagd wordt en de zfw-wn premie wordt afgeschaft? Want dat verzwijg je nu wel effe. Gezien de hoogte van je zorgtoeslag denk ik dat je iets van 24.000 euro per jaar verdient, dus je gaat toch wel gauw 624 euro per jaar minder aan premies betalen, dat is 52 euro per maand. Dat zou betekenen dat je er 5 euro per maand op vooruit gaat, maar op dit forum is het niet gebruikelijk de waarheid te vertellen, zeuren is populairder.

ijsbergje
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2006 13:21

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door ijsbergje »

@SZJ

Die berekening komt bij mij raar over. Als je vorig jaar geen ZFW hebt betaald, dan kan je die moeilijk ij mindering brengen.

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door s i m o n e »

maar op dit forum is het niet gebruikelijk de waarheid te vertellen, zeuren is populairder.
Ik denk dat het in dit geval (en de meeste gevallen betreffende de basisverzekering) geen kwestie is van "de waarheid niet vertellen" maar van onwetendheid. Niet iedereen is even goed thuis in deze materie en dan is het toch schrikken als je een offerte voor je ziektekostenverzekering krijgt, wetende hoeveel zorgtoeslag je krijgt.

markie
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 dec 2005 08:54

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door markie »

ijsbergje, ik neem aan dat je particulier verzekerd bent. Je kunt de berekeningen van SJZ niet zonder meer ook op jouw situatie toepassen.

Mark

markie
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 dec 2005 08:54

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door markie »

Simone heeft gelijk. Er is vaak sprake van onwetendheid betreffende de nieuwe zorgverzekering.

Handige sites zijn:

http://www.denieuwezorgverzekering.nl
http://www.occ.nl (bruto-netto berekening)
http://www.kiesbeter.nl

Mark

summerday
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2006 14:34

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door summerday »

Voor sommige, juist kwetsbare groepen, is het zuur dat je meer moet betalen. wat denk je van mensen boven de 65? Als een echtpaar van 65 plus ca. €38.000 p/j verdient, krijgt het eerst €11,- zorgtoeslag van de belastingdienst, , daarna moet aan dezelfde belastindienst een zorgbijdrage van €1320 p/j betaald worden De premie voor dat echtpaar volgens de nieuwe wet wordt ca. €220.
Totaal betaalt het paar per maand 220 - 11 + 120 = € 329,-
Terwijl in 2005 de premie ca. € 300,- p/m bedroeg.
Waarom wordt juist deze groep zwaarder belast? :cry:

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

De goedkoopste nieuwe premie die ik kan vinden is voor mij 117,50 pm bij de Friesland. Dat is met aanvullende tandartsverzekering en een aanvulling om de verzekering iets ruimer te maken dn de basis. Ik krijg 12....! euro zorgtoeslag pm, hoera. Mijn situatie is eenoudergezin, parttime werkend.

Vorig jaar betaalde ik 57,95 pm, ook bij de Friesland. Bij de Agis was dat 69,70 dus daarom overgestapt.
Even rekenen: 117,50 - 12 = 105,50. Dat is dus 47,55 pm meer en 570,60 per jaar meer Die zorgtoeslag is echt het behoud van mijn koopkracht haha
Hoi Sterre,

Je schrijft dat je een aanvullende verzekering + tandartsverzekering neemt die iets meer bieden dan de basis.
Dus neem ik aan dat je dan voor de Standaard kiest.
Maar als ik die invul met mijn geboortejaar (1958) kom ik op een premie van € 97,45.
Dat scheelt toch even € 20 per maand.

Om aan die € 117,50 te komen moet je dus van beide de topverzekering nemen.
Dan heb je dus niet een beetje meer verzekerd .... :shock:
Tja, en als je een topverzekering wil zul je moeten dokken.

Kijk dus eerst eens of je met minder toe kan.

Lieske

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat SJZ bedoelt, is dat het nettoloon voor de lager betaalden, met ongeveer 4 procent toeneemt. En daaruit zal in ieder geval een deel van de verhoogde premie betaald kunnen worden.

Maar dit verschilt per persoon.

Ik ben van mening dat de overheid ernstig tekort is geschoten bij het noemen van deze gevolgen voor je loonstrookje.

Toegegeven: lang niet iedereen zal er baat bij hebben, maar als je bijvoorbeeld een netto inkomen hebt van 1200 euro, betekent dat wel 48 euro. Gevoegd bij de 12 euro die sterre1000 krijgt, is dat 60 euro, die ze weer in mindering kan brengen op de premie van 117 euro.

Wat betaalde ze ook alweer? 117 euro. Wat betaalde ze vorig jaar?57 euro.

Natuurlijk weet niet iedereen dat, en kijkt men (dat is door de tekort schietende voorlichting van de overheid dus ook niemand kwalijk te nemen) alleen naar de verhoogde premie. Ja, dan is het schrikken.

Ik zeg niet dat sterre1000 1200 euro inkomen per maand heeft, hoor, maar het is een rekenvoorbeeld. Ik zou willen dat ik met parttime werken (weet niet hoveel uur) 1200 euro per maand kreeg.

sterre1000
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:01

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door sterre1000 »

Nou heel erg bedankt voor alle reacties behalve over dat zeuren dan, maar ach ieder zn plezier. Ik wist inderdaad niets van die andere zaken en op mn werk konden ze daar ook nix over vertellen. Als ik alles goed lees (en begrijp) valt het dus hardstikke mee.
Een topverzekering is het nauwelijks zoals iemand opmerkt - een kroon die ik moest hebben omdat de boel was afgebroken kostte 600 en ik kreeg 300 terug, dat is niet extreem toch?
Die verhoging heb ik vooral genomen voor de natuurgeneeswijzen, maar ook daar vergoeden ze een heleboel niet van, met name omdat ze alleen natuurgenezers in Leeuwarden en omstreken op hun lijstje hebben. Misschien moet ik inderdaad alleen de extra voor de tandarts nemen. Ik zal de aangeraden sites gaan bestuderen.
En verdien ik goed? 3 dagen van 9 tot half zes, voor, inderdaad, 1200 als secretaresse. Mn huur is al de helft dus zo riant is dat nu ook weer niet met een puber in het onderhoud. :?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Sterre1000, mooi dat je zo reageert. Met een fulltime baan had je overigens in jouw situatie geen zorgtoeslag gekregen, maar dan had je ook aanmerkelijk meer loon gehad. (maar ook meer kosten ivm kinderopvang......) Toegegeven: die puber kost meer dan je lief is, maar zou je stiekem toch niet graag willen missen. :roll:

Ik weet niet 100 procent zeker dat het echt 4 procent is, hoor, maar bij mij gaat het om een percentage dat daar dicht in de buurt ligt (ik krijg ongeveer 1200 euro netto per maand. Ik heb die inkomenswijzer van een van de genoemde links er eens op los gelaten, en bij mij komt het erop neer, dat ik per saldo iets van 4 euro meer zal overhouden.

Dat is dus NA het plussen en minnen. Nou kun je zeggen: 4 euro meer te besteden is niet veel, maar het gaat erom, dat ik er zonder die 4 procent netto erbij, weldegelijk, waar jij dus in jouw situatie ook voor vreesde, ruim 40 euro erop achteruit zou gaan.

Nogmaals: hoe het precies zit, zal de loon-administratie je kunnen vertellen. Het is echt voor iedereen verschillend, en zodoende is er geen eenduidig antwoord te geven.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind, net als Lieske, de premie aan de hoge kant. De Zorgverzekeraars proberen zoveel mogelijk aan je te slijten. Heroverweeg dus. Verder kun je ook een hoger eigen risico overwegen. Er zijn zorgverzekeraars, die 250 euro korting geven, als je voor 500 euro extra eigen risico kiest.
P.S. Ik spreek over "extra" eigen risico, omdat er in de premie van ca. 1100 euro per jaar al een vooruitbetaald eigen risico van 255 zit. Dit is de no-claim. Als je niets claimt, krijg je dat geld gewoon terug(dat is ahw jouw eigen geld, dat tijdelijk bij de zorgverzekeraar staat). En dan is ook die 250 euro premiekorting ivm een eigen risico van 500 euro gemakkelijk verdiend. (Let op! consulten huisarts worden wel van het extra eigen risico afgetrokken, maar niet van de no-claim.)

Ladasyroste
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 nov 2005 22:42

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door Ladasyroste »

Kies dus voor een goede, goedkope polis kijk maar op zorgvoorbasisverzekering.nl of fidius.nl of op de verzekeringssite.nl

ronald37
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2006 22:37

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door ronald37 »

Minister Zalm heeft het over koopkracht weet hij wel wat dat is ?
Volgens mij is koopkracht niets anders dan dat je aan het eind van de maand nog wat over houdt om bv iets te kopen wat het begeven heeft al zouden het alleen batterijen zijn.
In het jaar 2005 betaalden mijn vrouw en ik 120 euro aan ziektekosten in de maand, incl mijn bijna 18 jarige zoon,ik zit nu op 203 euro in de maand voor ons drieen,aan zorgtoeslag krijgen wij helemaal niets omdat wij boven de grens zitten van 40000 euro belastbaar inkomen,daar komt bij dat mijn zoon in de maand April 18 jaar wordt en dus ook nog even 100 euro in de maand op moet hoesten (ik hoop maar dat hij die 400 euro op jaarbasis wel krijgt) want de rest moeten Vader en Moeder maar ophoesten want een studiebeurs krijgt hij ook niet want Vader en Moeder zitten ook hier over de grens dus wij kunnen er van uitgaan dat er dus weer 50 euro in de maand als vaste last bijkomt.Kom ik dus uit op ruim 253 euro in de maand,dat is een stijging van meer dan 100% in de maand alleen al aan ziektekosten en dan heb ik het nog niet eens over de rest bv de energie rekening.Zal mijn loonstrook dit aan het eind van de maand compenseren,Ik dacht het niet.
Ik was altijd VVD stemmer maar wat deze heren allemaal aan het doen zijn ik weet het niet,het is gewoon a sociaal een ander woord heb ik er niet voor.



[/b]

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik was altijd VVD stemmer maar wat deze heren allemaal aan het doen zijn ik weet het niet,het is gewoon a sociaal een ander woord heb ik er niet voor.
Klopt, dit nieuwe stelsel is eigenlijk een PvdA plan. De PvdA wilde dit in 1967 al, en een PvdA staatssecretaris heeft 15 jaar geleden ook al geprobeerd dit in te voeren.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door sprokkel »

Quote:
Ik was altijd VVD stemmer maar wat deze heren allemaal aan het doen zijn ik weet het niet,het is gewoon a sociaal een ander woord heb ik er niet voor.

SJZ;

Klopt, dit nieuwe stelsel is eigenlijk een PvdA plan. De PvdA wilde dit in 1967 al, en een PvdA staatssecretaris heeft 15 jaar geleden ook al geprobeerd dit in te voeren.
Je moet zoals je zelf altijd mensen er op wijst dat ze de waarheid niet vertellen, zelf dit ook niet doen.
Het zorgstelsel dat de Pvda toen wilde instellen is bijna hetzelfde als wat nu ingevoerd is met dit verschil, dat er in het Pvda systeem betaald zou worden naar draagkracht.(ben zelf voor de goede orde geen Pvda stemmer)

sterre1000
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:01

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door sterre1000 »

Sterre1000, mooi dat je zo reageert. Met een fulltime baan had je overigens in jouw situatie geen zorgtoeslag gekregen, maar dan had je ook aanmerkelijk meer loon gehad. (maar ook meer kosten ivm kinderopvang......) Toegegeven: die puber kost meer dan je lief is, maar zou je stiekem toch niet graag willen missen.
Hoi bodejosm,
Die puber is de lust van mijn leven inclusief puberneigingen, dus nee die wil ik niet missen. Daarom werk ik juist parttime om ook met hem een leven te hebben.
Ik ben heel benieuwd wat er oop mijn loonstrookje komt te staan eind januari. Ik laat het nog weten.
Ik moet zggen dat ik errug blij met dit forum ben, want het verduidelijkt meer dan alle ´voorlichting´ bij elkaar!

*Spookie*
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2006 01:03

Re: veeel meer betalen dus

Ongelezen bericht door *Spookie* »

:cry: Hoi hoi
Als groentje op dit forum wil ik toch ook wel iets over de premiestijging zeggen! Ja stijging!!! In mijn geval dus!! Ff kort: heb een inkomen op bijstandniveau (WAO en aanv. bijstand) jammer genoeg!!! Zou het graag zelf verdienen door te werken hoor!!! Ben bij Univé verzekerd en heb ong. dezelfde polis nu aangeboden gekregen. Maar ga van E 51,- naar E 108,- p.m!!!! De zorgtoeslag bedraagt E 34,- p.m! Dat is mooi E 23,- meer!!! Waar haal ik dat nu weer vandaan???

Gesloten