LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Elevate
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2006 17:20

Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Elevate »

Vanmorgen moesten mijn twee kinderen naar de tandarts om bij beiden een gaatje te laten vullen. Daar aangekomen bleek dat ik de behandeling ter plekke cash (of pin) moest betalen, ondanks mijn protest dat ik ten eerste natura verzekerd ben (juist om dit te vermijden!) en ten tweede dat ik liever een factuur krijg die ik door mijn verzekeraar dan direct aan de tandarts wil laten betalen. Dit maakte dus niet uit; er werd beweerd dat in mijn regio (Rotterdam) de tandartsen collectief het nieuwe zorgsysteem boycotten (op 4 tandartsen na) omdat ze het niet eens zijn met de hoogte van de vergoedingen van de verzekeraars. Dikke kans dus dat ik niet het hele bedrag vergoed krijg van deze behandelingen, terwijl ik juist aanvullend verzekerd ben voor o.a. tandarts en het daarnaast voor kinderen onder de 18 zowiso in het (basis)pakket zit! Ik kon dus vanmorgen € 130 ter plekke betalen; dat kan er eigenlijk niet vanaf (heb deze maand toch al hogere kosten vanwege het nieuwe zorgstelsel en mijn energie-afrekening). Ik weet wel dat ik het (gedeeltelijk) terugkrijg, maar ik sta nu echt ernstig rood en wanneer stort de verzekering het geld terug... Ik moet ook nog eten in de tussentijd!
Ik was al bang voor dit soort situaties; nu was dit alleen nog maar de tandarts; straks moet ik nog 4000 euro gaan pinnen voor een MRI-scan...

Patries
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:11

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Patries »

Ik heb voor het afsluiten van een andere verzekering ook bij mijn tandarts geinformeerd. Volgens de assistente hadden zij met niemand een contract! En dat terwijl ze bijv. wel op de site van CZ staan, als gecontracteerde leverancier! Het is volgens mij te veel gedoe voor hen, om het rechtstreeks met de verzekering te regelen. Het zorgt ervoor dat je je af gaat vragen wat het nut van een Natura polis eigenlijk is.

tandarts.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:54

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door tandarts.nl »

Beste Patries,

Ik lees net je bericht en kan je vertellen als tandarts dat de meerderheid van de collega's inderdaad geen contracten heeft met de zorgverzekeraars.

Jij bent dus duidelijk de dupe van het nieuwe zorgstelsel, vervelend en niet goed.

Ik wil toch graag het verhaal van de andere kant even vertellen.
Ik ben nu 32 en heb sinds 3 jaar een eigen praktijk (1 stoel). Ik heb ongeveer 1200 patienten.
Sinds eind december sturen de zorgverzekeraars mij contracten toe, zo'n contract incl. begeleidende brieven bestaat gemiddeld uit 12-14 A4-tjes, veelal met zeer juridische teksten.

Ik heb er inmiddels 9 tot 10 in mijn postvak liggen, dit betekent dat ik ongeveer 140 A4-tjes met juridische teksten moet doorspitten alvorens mijn handtekening te kunnen zetten. Waarschijnlijk heb ik patienten van zorgverzekeraar A en 200 van zorgverzekeraar B, maar dat weet ik dus niet, totdat ik mijn patienten allemaal heb gesproken.

Ik heb het echt geprobeerd om 2 contracten door te lezen en een keuze te maken, maar daarna heb ik besloten dat ik hier geen tandarts voor ben geworden.
Ik zou zelfs bereid zijn minder te verdienen dan dat ik dit soort contracten de rest van mijn werkzame leven elk jaar opnieuw te moeten doornemen.

DIt is de realiteit en ik hoop dat je inziet dat wij niet het zorgstelsel met opzet "boycotten", maar ik heb er gewoon geen tijd en geen zin in.

We hebben al genoeg bureaucratie in dit land.

Grt. een Amsterdamse tandarts

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door SJZ »

Je bedoelt dat jij als tandarts al die contracten zelf gaat lezen en beoordelen, en dat een andere tandarts een wijk verderop weer hetzelfde zit te doen?

Vraag advies aan je beroepsorganisatie, of vorm een clubje uit je eigen stad en neem per persoon 1 contract door. Lijkt me veel nuttiger.

Echt slim kom je zo niet over. Ik dacht toch dat tandartsen wel wat hoger opgeleid waren. En dan ben je ook nog ondernemer die efficient wil werken.

Isania
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jan 2006 10:01

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Isania »

He SJZ het gaat om het principe, de tandarts legt duidelijk uit dat hij net als ons als patient het ook niet makkelijk heeft.

We moet allemaal wennen aan het nieuwe zorgstelsel.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door sprokkel »

SJZ,
Je moet de puinhoop van het nieuwezorgstelsel niet op het bordje leggen van de tandartsen, maar van degene die dit wangedrogd bedacht hebben.(en dat na 20 jaar denken, tekenend voor de kwaliteit van onze overheid))

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door SJZ »

Heeft het dan iets met het nieuwe zorgstelsel te maken? Leg eens uit? In het oude stelsel had je toch ook tientallen verzekeraars? Waren er toen geen contracten? Er waren toen veel tandartsen die gewoon alle ziekenfondspatienten weigerden, was dat beter dan?

Of vind je het gewoon leuk te zeuren op het zorgstelsel en doe je daarom alsof dit er iets mee te maken heeft.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

In het oude zorgstelsel waren er tot een paar jaar geleden maar enkele ziekenfondsen in een regio werkzaam. Daarna, mochten er ook landelijke ziekenfondsen zijn. Bijv. Ohra kreeg ook een ZF-poot. Maar hoe het toen ging met contracten weet ik niet. Tandartsvergoedingen zitten al een aantal jaren niet meer in het ZF (behalve voor kinderen). De tandarts zit nu dus ook niet in het basispakket. Ik begrijp dan ook niet, waarom de AV's(dit zijn particuliere verzekeringen!) niet gewoon op restitutiebasis werken. Waarom zouden er contracten moeten komen? De particulier verzekerde met een tandartsverzekering betaalt de tandarts toch ook gewoon zelf? Is het niet raar, dat je wellicht tweede-rangs tandheelkunde gaat krijgen als een Zorgverzekeraar contracten afsluit (tegen goedkopere tarief: anders is geen contract nodig!).

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door jona »

Ook ik kwam vandaag bij mijn tandarts (noord holland,kennemerland) en kreeg van de assistente naderhand de vraag hoe wil u betalen en een beetje overdonderd zei ik pinnen.Dit kostte me 60 euro,naast het bedrag voor beide consulten moest mijn dochter (18 jaar ) een patch op een kies voordat er een gaatje zou gaan ontstaan.
Maar ik vroeg me naderhand af toen ik al buiten stond kon ik ook gewoon om een rekening vragen en deze naar de zorgverzekeraar op sturen met de mededeling zoeken jullie het maar uit en betaal die goede man deze rekening maar rechtstreeks en zadel mij er niet mee op.Nu moet ik het weer declareren en na navraag kan het op zijn minst 3 weken duren eerdat ik het vergoed krijg ze hebben een achterstand vanwege het nieuwe zorgstelsel.Dus of nu ik, of anders de tandarts moet maar op zijn geld zitten wachten.Bedankt hoogevorst hiervoor.Het zou toch allemaal geen problemen opleveren,ja hoor ik geloofde je toen al niet en nu nog veel minder.
Mensen die niet veel geld hebben en er op deze manier achter moeten komen,zitten hierdoor wel in de problemen.En ook de tandarts moet maar op zijn geld zitten wachten,hij moet ook zijn gezin onderhouden.

Zo dat wilde ik even kwijt groetjes jolanda

omecootje
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2006 07:46

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door omecootje »

Ik heb een Naturapolis bij Zilverenkruis en ga binnenkort naar de tandarts maar ik zal om een rekening vragen en doorsturen naar Zilverenkruis. Betalen doe ik niet !

Ik heb ook begrip voor de tandartsen en schrik toch voor de houding en van de reactie van SJZ. Onnodig aanvallend en gebrek aan begrip.
Heet dit kokervisie?
Gewoon discuseren is best mogelijk.. en is zelfs te leren op dit forum.

Elevate
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2006 17:20

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Elevate »

Ik dacht dus ook dat ik de rekening direct door kon laten sturen naar de verzekeraar (DSW); ten eerste doet de tandarts dat dus niet (die willen zeker zijn dat het geld binnenkomt) en ten tweede staat op het declaratieformulier van mijn zorgverzekeraar dat ze een declaratie (van een cliënt) niet direct naar een tandarts overmaken! Ik moet dus sowiso direct betalen en maar hopen dat DSW snel het geld terugstort; nu reeds 11 dagen geleden opgestuurd. Mijn eigen tandarts (het voorval waar ik de discussie mee begon was de tandarts van mijn kinderen) heeft wèl een contract met DSW en stuurt daar zijn rekening gewoon naartoe; zo kan het dus ook...
Het vervelende aan het hele verhaal is dat ik niet weet wanneer en hoeveel ik terugkrijg van mijn verzekering; ik ben factor 2.2 meer aan premie gaan betalen (minus een klein beetje zorgtoeslag) maar moet nu gaan klooien met declatie's, voorschieten (wat ik gewoon niet heb!) en maar hopen dat 't helemaal vergoed wordt... Ik heb vandaag de zorgtoeslag voor februari al binnengehad, maar dat is op (aan rekeningen, boodschappen) voordat het uberhaubt februari is...)
Ik koos bewust voor een natura-polis, maar blijkt door slecht beleid (van overheid, artsen en verzekeraars) niet te doon wat 't belooft heeft.

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door jona »

Is het misschien een idee om dit probleem te sturen naar meneer hoogevorst.(grapje) want die doet er toch niks aan,die heeft zijn zorgverzekeringsgebeuren voor elkaar gekregen en hoe het verder moet zoek dat allemaal zelf maar uit,denk tie.

Yukkie
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 okt 2004 00:19

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Yukkie »

Het aantal tandartsen dat daadwerkelijk een contract afsluit met een alle verzekeraars lag, volgens een enquete onder tandartsen, op slechts 6% !!
Ongeveer de helft van de tandartsen sluit slechts alleen een contract af als dit echt voordelen oplevert. Maar een even groot deel sluit helemaal géén contracten af met verzekeraars !! De verzekeraars hebben dus veel te weinig zorg kunnen inkopen bij de tandartsen voor de basis-/aanvullende verzekering. Naar aanleiding van dit gegeven hebben sommige verzekeraars de tandartsen al een vereenvoudigd contract aangeboden , nu slechts 2x een A4-tje. Aan bepaalde voorwaarden die in het contract stonden (oud) en nu nog staan (nieuw) kan of wil men echter niet voldoen.
De kans is dus zeer groot dat u de rekening meekrijgt van uw tandarts, óók
met een Natura basisverzekering ...............


En ja, ik denk dat de premie zal in 2007 enorm zal stijgen

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik heb vandaag de zorgtoeslag voor februari al binnengehad, maar dat is op (aan rekeningen, boodschappen) voordat het uberhaubt februari is...)
En dat is dus precies waar het niet voor bedoeld is, op die manier kom je inderdaad niet uit met je geld. Je hebt zeker ook vuurwerk gekocht in December?

omecootje
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2006 07:46

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door omecootje »

@Dilbert29
Je hebt zeker ook vuurwerk gekocht in December?
Een beetje flauw.. (zal wel grappig bedoeld zijn :lol: )

Het is goed voor te stellen dat het ene potje met het andere gevuld wordt en één van die potjes is de Zorgtoeslag.
Het is niet iedereen gegeven het weinige geld zo te beheren dat het ook keurig terecht komt waar het misschien voor bedoeld was.
Het wordt gewoon voor vele mensen steeds moeilijker.. en daarvoor begrip.

Als men geld nodig heeft (!?) en het komt binnen, is het begrijpelijk (voor mij) dat het gebruikt wordt..
Oordelen en veroordelen is gratis en daarom soms zo gemakkelijk.
Begrip is ook gratis ! :wink:

Elevate
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2006 17:20

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Elevate »

Wat zijn we weer grappig... Ik heb géén vuurwerk gekocht in december en als je goed leest leg ik ook uit (eerder in de topic) waarom ik geld tekort kom; ik heb mijn energie-afrekening gehad (en natuurlijk moet ik bijbetalen), ik betaal factor 2.2 meer aan premie voor de ziektenkosten, maar mijn salaris wordt pas eind januari overgemaakt (en ik hoop dat dat hoger is...); ik moest mijn tandartsrekening dus voorschieten en alle normale kosten gaan ook door...
Bij elkaar heb ik deze maand € 751,- extra kosten; daar tegenover krijg ik € 46,- zorgtoeslag (jahoe!) en dat met een salaris van nog geen €1400,-. Daarvan moet ik wel 5 monden voeden, huis betalen etc. etc. Leg mij maar uit waar ik het allemaal vandaan moet halen...

mhg.1
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:22

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door mhg.1 »

Ik wilde na het lezen van elle reactie ook even reageren als mondhygieniste om toch het probleem even nader toe te lichten. Ook de zelfstandig gevestigde mondhygienisten hebben nog geen contract, er wordt nog onderhandeld. Wat wil de zorgverzekering? Dat wij gesplitste nota's sturen.Het deel wat vergoed wordt naar de zorgverzekering en het restant naar de patient. Nu heeft ieder wel of geen aanvullingsfonds en er zijn weer verschillen tussen de vergoedingen van de zorgverzekeraars. Nu moeten wij dus een tijd besteden aan het uitzoeken daarvan ipv die tijd te besteden aan de behandeling van de individuele patient. En de wachtlijsten zijn al zo lang..Er zijn nu ook veel meer zorgverzekeraars dan waar wij in de regio vroeger mee te maken kregen.
het gaat ons niet om het geld maar om de zorg aan de mens... : :D

Yukkie
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 okt 2004 00:19

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Yukkie »

Je geeft de patiënt toch gewoon de gehele rekening mee. Dan kan die deze , voorzover daarvoor aanvullend verzekerd, later declareren bijn zijn of haar verzekeraar? Dan heb je echter wel het volledige debiteuren-risico.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

MHG.1: ik adviseer je gewoon de hele rekening meegeven. Dan kan de patient tenminste zien hoe duur je bent!

Yukkie
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 okt 2004 00:19

Re: Tandartsen boycotten nieuwe zorgstelsel?

Ongelezen bericht door Yukkie »

Vanavond nog even op een meeting geweest. Daar bleek dat na VGZ nu ook Achmea de contracten gaat aanpassen omdat bijna geen enkele tandarts een contract met hun heeft afgesloten. Als er 1 schaap over de dam is .....

Het zou dus nog wel even kunnen duren voordat ook de mondhygienisten een contract krijgen. Misschien zijn de verzekeraars wel bang geworden ;-)

TAV Elevate
Wel vind ik het vreemd dat de tandartsen collectief (dat mag niet eens van de NMA*) de boel boycotten. Dat de vergoedingen te laag zouden zijn is kolder aangezien de verzekeraars de maximum tarieven van het CTG** aanhouden. En dat kregen ze eerst ook al. :roll:

* NMA = Nederlandse Mededingingsautoriteit
** CTG = College Tarieven Gezondheidszorg

Gesloten