LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.

IK HEB MIJN NOCLAIM AL TERUG! IK WAS VERZEKERD BIJ :

ANDERZORG
5
10%
ZILVEREN KRUIS ACHMEA
3
6%
MENZIS
7
15%
FBTO
1
2%
CZ
4
8%
FRIESLAND ZORGVERZEKERAAR
2
4%
INTERPOLIS
0
Geen stemmen
VGZ
7
15%
OHRA
1
2%
EEN ANDERE MAATSCHAPPIJ, NAMELIJK ...
18
38%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

En wederom voegt opperzeur Venantius een nutteloze poll toe aan het forum. Als we jou toch niet hadden, dan was het snel leeg hier.

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Bel Menzis eerst maar ff of het waar is :P

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik vind dit eigenlijk geen verkeerd uitgangspunt.
Je kunt sturen op dit soort informatie. Een zichzelf respecterend bedrijf zal er alles aan gelegen zijn om hier punten te scoren. Eigenlijk petje af om op zo'n idee te komen.
Er moeten toch mensen zijn die er voor zorgen dat de juiste vragen worden gesteld. Helemaal niet verkeerd in een poll.

Jammer dat die ene Dilbert29 weer roet in het eten strooit.

Maar ja, dat mag de pret niet drukken.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door annemiekje »

Er klopt niet veel van deze poll. Waarom niet?

- anoniem stemmen maakt bepaald niet fraudeveilig stemmen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een bedrijfsmedewerker zich ergens in mengt, ideaal ook met zo'n anonieme poll
- enkel diegenen die daadwerkelijk stemmen zien de uitslag. Iedereen die dus (nog) geen no claim uitgekeerd hebben gekregen kan de uitslag dus niet zien. Zie hier de humor van de poll; de groep waar de uitslag vooral voor bedoeld is kan de uitslag van dezelfde poll nooit inzien tenzij zij eerst moedwillig een vals antwoord op de poll invullen.

Venantius stelt deze poll opgestart te hebben op zoek naar onafhankelijke (dat is dus maar de vraag, zie bezwaar 1) informatie omtrent de uitbetaling van no claim, voor iedereen. Erg onhandig om die informatie dan te verzoeken in een vorm dat juist de meerderheid deze informatie niet zal kunnen inzien.


En de NMA? Echt, dit forum blijft geweldig voor mijn lachspieren. Overstappen tot uiterlijk 1-5-2006? Volgens mij is het verstandig even de informatie omtrent overstappen door te lezen, je bent dan namelijk zo'n dikke 2 maanden te laat met overstappen.

Daarnaast; verzekeraartje meppen is hierin vaak genoeg niet terecht. Verzekeraars kunnen de no claim pas afronden als zij alle facturen binnen hebben. Doordat de meerderheid van ziekenhuizen, apothekers, therapeuten etcetc. hun declaratie nu niet echt snel indienen (tot rustig maanden later, je begint je bijna af te vragen of ze het geld kunnen missen :o ) is het voor verzekeraars al snel onmogelijk om in januari massaal te gaan uitkeren. Ja, theoretisch kan het. Maar of het opschiet om nu alles uit te keren en vervolgens maanden lang bedragen weer terug te vorderen omdat eind januari ziekenhuis Y declareert, 14 februari therapeut X declareert en 22 februari ziekenhuis Z? Neuh, een zekere afwachtendheid is hierin zelfs verstandig te noemen, in plaats van de verzekeraars die reeds half december half incomplete lijsten gaat rondsturen. Gemak dient uiteindelijk de consument, als deze althans het geduld op kan brengen om dat extratje van €255 niet a la minute denkt te moeten opeisen, want oh wee. Wees blij dát je het/een gedeelte terugkrijgt en je beloont wordt voor het pure geluk dat in 2005 je gezondheid goed was. Wees gewoon blij, klaar.

PS; voor er de bekende "ja maar ik heb al in jaren geen dokter gezien, dus er is op 1-1 al bekend dat ik recht heb op die €255 terug" reacties komen; dat weet jíj, maar de verzekeraar weet niet op 1-1 al wie in november en december waar wel of niet geweest is, die informatie is pas bekend nadat de zorginstelling/leverancier gedeclareerd heeft en er in dat geval dus declaratie uitblijft.

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Maar wanneer er nu al 3 of 4 verschillende verzekeraars worden genoemd, die de noclaim al 30-01-2006 hebben uitbetaald,
Zoals ik al zei: ga nu eerst maar eens na OF er is uitbetaald want ik geloof er niets van. Ik zat in 2005 bij Menzis en krijg volledige no claim terug, maar er is niets uitbetaald, hetgeen volledig conform de berichtgeving is.

Zonder te stemmen kun je de resultaten van een poll zien door op het linkje "bekijk resultaten" te klikken, dat onder het knopje "Breng stem uit" staat.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door annemiekje »

Verhip, je hebt gelijk Hatsikidee!

Venantius; je kunt dus wel degelijk maar tot 1-3-2005 overstappen. De administratieve rompslomp mag langer duren, maar dat is iets anders dan daadwerkelijk het wiel der overstappen in werking stellen. Daar heb je tot 1-3-2005 voor, en dát is wat telt als je wilt overstappen.

Nu alvast maar uitbetalen en alles later verrekenen? Ehm, kost die administratieve rompslomp van de no claim niet al genoeg geld? Waarom in hemelsnaam zo'n ongeduld en kiezen voor een optie die nog meer bureaucratische papierwinkel en kosten (en dus de link naar de premie!) met zich meebrengt?

Van goede trouw van de verzekerde is hierbij totaal geen sprake. Het gaat om zorgconsumptie in de maanden november en december en die is nu eenmaal veelal pas in januari of februari bekend. Of iemand wel of niet bij een arts geweest is, dat is geen kwestie van goede trouw maar wel of niet geweest. Of wil je dat elke verzekerde maar gewoon even in de eerste week van januari de verzekeraar belt met een "ja luister, ik krijg nog zoveel van jullie terug, dus stort het even"? Want ook dat is een geldslurpend gedrocht, om nog maar te zwijgen van de drukte die er in die periode al bij verzekeraars is om eventuele overstappers van informatie te voorzien.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door annemiekje »

Ehm Venantius;
deze poll lijkt mij voorshands, een 'instrument' waarop noch overheid noch de verzekeraars invloed uit kunnen oefenen.
ik weet niet of je hier ooit al eens over nagedacht hebt, maar ook werknemers bij de diverse verzekeraars surfen wel eens op het net (ongetwijfeld ook in de baas zijn/haar tijd, zoals bijna heel Nederland ;) ). De geschiedenis heeft geleerd dat het maar 1 werknemer met een wat apart gevoel voor loyaliteit behoefd om dit soort dingen om zeep te helpen. Ik zal de preciese details hier niet openbaar gooien (dat kleine beetje simpele zoekwerk ga ik eventuele mafkezen niet voorkauwen), maar geloof me; elke poll op een PHP-forum is door 1 persoon zeer makkelijk om zeep te helpen. En nee, helaas is daar niet erg veel kennis voor nodig.

Het blijft dus altijd elke poll-uitslag nodig om deze te lezen met een gezonde dosis achterdocht en logisch verstand.

Nog los daarvan; een handjevol reacties is dat representatief? Een handjevol op miljoenen verzekeraars, nog geen tiende procent dus. Die uitslag kan dus sneller niet representatief zijn dan wel. Rest nog de vraag welk publiek een dergelijke poll in zou vullen. Dit zal een bepaalde groep zijn met bepaalde belangen, wederom niet representatief voor het geheel aan verzekerden en mogelijke opties. Grote kans dus dat je in 2007 opnieuw een poll opstart, grote kans immers dat de uitslag die hier in 2006 uitkomt niet representatief blijkt voor jou privé-ervaring in 2007.

Cynneke
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 feb 2006 21:49

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Cynneke »

Waarom niet de mogelijkheid: "Ik had geen recht meer op de no-claim?"

Ik had ook wel eens de percentages willen zien van mensen die het wél of níet kregen. Volgens mij is namelijk veel het laatste het geval.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Cesar »

Ja, Venatius, ik was mijn claim al kwijt op 15-01-2005.
In jouw poll kan ik dit niet kwijt.
Vervolgens werd ik uit het forum gegooid omdat jij even iets wegschreef dacht ik. Zal wel een technische storing zijn geweest bij hun want alsnog type ik dus dit.

kritisch consument
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:57

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Agis zegt op hun website (na heel goed zoeken) dat ze in april bericht zullen sturen naar hun verzekerden over hun no-claim over 2005. Daar nemen ze nogal ruim de tijd voor blijkbaar. Ze zullen nu wel te druk zijn met het verwerken van al die afmeldingen voor hun veel te dure en veel te onaantrekkelijke basisverzekering.... :lol:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Bailey »

Het zou wel gigantisch stom zijn van een zorgverzekeraar om al in januari de no-claim uit te betalen. Zelfs in maart kunnen er nog rekeningen ingediend worden over 2005. Sterker nog, dat kan zelfs volgend jaar nog. Alleen is die kan kleiner.

De meeste zorgverleners sluiten in februari het jaar af en kunnen in maart dus nog wat declareren over 2005 wat gevolgen kan hebben voor de no-claim.

Als de no-claim dus in januari uitbetaald wordt en er komt in maart nog een declaratie waardoor de no-claim minder wordt, dan moeten ze dus het geld weer terughalen bij de verzekerde. Ten eerste is dit een hoop administratieve rompslomp en ten tweede kan het een hele tijd duren voordat het geld terug is.

Afgesproken is dat no-claim in april uitbetaald zou worden en dat lijkt mij niet meer dan normaal.

biancas
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2006 20:46

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door biancas »

Ik kreeg van de week zelfs mijn nota "no claim" , maar er was helemaal niks van waar..heb voor meer dan 800 euro (schijnbaar) kosten gemaakt, in plaatsen en landen waar ik nog nooit in mijn hele leven geweest ben..Tja, en hoe kun je nou bewijzen dat je er NIET geweest bent? Slordige administratie, want een ander krijgt zijn pot geld, met 100 maal naar de dokter te gaan, en ik geen 1 keer..

Slappe zootje..

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door karr-2 »

die noclaim is een eenzijdig opgelegde dwang-verzekering waarbij aan de consument niets is gevraagd.
Het is geen verzekering, aangezien je er zelf geen cent aan meebetaald. Het is gewoon een stimulans om zo min mogelijk gebruik te maken van dokters en medicijnen.

Verder ben ik het geheel met Bailey eens dat het wel erg dom zou zijn om nu al uit te betalen. Dan hebben ze je betaald, komt er nog een rekening binnen uit 2005, kunnen ze weer geld gaan claimen bij jou etc Lijkt me een beetje overbodige rompslomp. Als iedereen gewoon een klein beetje geduld heeft dan komt het geld vanzelf.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Bailey »

afgesproken??? met wie? blijkbaar alleen met overheid en verzekeraars.


Ja, en dat is niet meer dan logisch. Het waarom ga ik niet meer uitleggen, want dat heb ik al gedaan
die noclaim is een eenzijdig opgelegde dwang-verzekering waarbij aan de consument niets is gevraagd.
Zoals Karr al schreef het is geen verzekering, het is een stimulans! Dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben, want het werkt toch niet.

En krijgen we niet zoveel opgelegd van deze regering?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De no claim stimuleert inderdaad voor geen meter, aangezien sommige mensen gewoon niet zonder medicijnen, artsen of hulpmiddelen kunnen. Daarom moeten we de no claim ook zo snel mogelijk afschaffen.

Maar zolang het er is, moeten we er mee leven. Uitbetaling in april is dan ook volkomen terecht en gewoon een kwestie van geduld. Ook ik sluit me dus bij Bailey en Karr aan.

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Deze info op de site van Anderzorg (mijn oude verzekeraar)
Wanneer ontvang ik mijn no-claimteruggave?

De zorgverzekeraars zijn verplicht om voor 1 april 2006 aan iedere individuele (mee-)verzekerde vanaf 18 jaar, een overzicht van de gemaakte kosten in 2005 en de hoogte van de eventuele no-claimteruggaaf te sturen. De eventuele no-claimteruggaaf wordt voor 1 april uitgekeerd. Een teruggaaf wordt overigens door de Belastingdienst niet aangemerkt als inkomsten en u hoeft hier geen belasting over te betalen.
Ze zullen waarschijnlijk zo lang mogelijk wachten, dus 31 maart op de rekening ....

Lieske

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Bailey »

En dat vind je raar?

dees
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 sep 2005 19:47

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door dees »

Wij hebben vandaag van CZ de vaststelling no-claimteruggave 2005 ontvangen.
Terug te ontvangen voor 3 personen 718,69.Dit bedrag zal omstreeks 1 april 2006 worden overgemaakt.

webmaat
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:12

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door webmaat »

Zojuist kreeg ik het bericht van Groene land Achmea dat de no claim ad 255 euro rond 1 april wordt teruggestort.

Webmaat

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Poll: Ik heb mijn no-claim al terug.....

Ongelezen bericht door Bailey »

Weet iemand hoe het werkt als je collectief verzekerd bent en de premie via je loon gaat? Krijg je de no-claim dan gestort via je loon of wordt dat naar je eigen rekening overgemaakt?

Gesloten