LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verplicht douchen na de gym?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door gerland »

Remster vat het geheel uitstekend samen:

- als de douches niet deugen, kaart dat dan aan
- als er sprake is van een (hardnekkig) medisch probleem, ga naar de dokter

@dilbert92:

de discussie gaat hier niet over het feit of het douchen na de gymles al dan niet verplicht zou moeten of mogen worden gesteld.
Deze school hééft het verplicht gesteld. En dat mag.
Als iemand vindt dat daar geen goede argumenten voor zijn, dan moet hij/zij maar proberen die huisregel te laten wijzigen. Zolang de verplichting bestaat is er geen reden je er aan te onttrekken.
"Ik ben het er niet mee eens, dus geldt het niet voor mij": die vlieger gaat natuurlijk niet op!

Als de school stelt: in de klas wordt niet mobiel gebeld, zegt je dan ook: "het is mijn kind, dus dat bepaal ik zelf"?
Als de school bepaalt: eten mag alleen in de mensa of op het schoolplein, niet in de gangen of in leslokalen, redeneer je dan ook: "niks mee te maken, niemand kan mij dat opleggen, dat bepaal ik zelf wel"?
Het gezamenlijk douchen voegt op geen enkele manier iets toen aan het sporten
???
Je wordt er anders wel schoon van. Wel zo fris!
(dat het hier gezamenlijk douchen betreft is overigens jouw aanname).

Toch geen douchefobie overgehouden aan de eigen middelbareschool-tijd?

Toolboy

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Allemachtig wat een onzin kramen sommigen uit.
Zelfs de vergelijkingen zijn van een kinderachtig niveau.
Staakt uw mening als u allen maar onzin kan uit kramen.
En helemaal als u zelf nog niet over dat soort dingen zelf mag beslissen

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door gerland »

@toolboy

Zelf inhoudelijk ook nog iets bij te dragen?

Uw bijdrage is onbegrijpelijk.
Waar heeft u het over?

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door HvdC »

Als je je kind niet laat douchen krijgt het gelijk een naam. Badslippers aan en douchen en geen gezeur verder.
bot321
BerichtGeplaatst op: 08 Sep 2006 17:52 Onderwerp:

Ik sta onder de douche ook nog wel eens
te zweten maar dat heeft niets met sport
te maken.
fap-fap-fappen is ook een sport hoor!

Toolboy

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Gerland
Mijn inhoudelijke antwoord staat er al.
Als ouder maak je zelf uit of jou kind gaat douchen op school en niemand anders.
De niet ouders hier hebben een uitgesproken mening daar ging mijn 1na laatste reactie over

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Remster »

Als ouder maak je zelf uit of jou kind gaat douchen op school en niemand anders.
Ik zei het in mijn vorige post iets geraffineerder, maar speciaal voor toolboy (waarvan ik overigens nog géén inhoudelijke bijdrage heb gezien):

Als ouder dien je je te realiseren dat een school bepaalde regels met gegronde redenen opstelt.
Het is arrogant, dom en egoïstisch om je kind daaraan te willen onttrekken.
Je ondermijnt daarmee het gezag van de schoolleiding, en je leert je kind om zich recalcitrant te gedragen. (voorbeeld doet volgen)

Als je het met bepaalde zaken niet eens bent (zoals in dit voorbeeld: de hygiëne van de doucheruimtes), siert het je om je bijvoorbeeld via de ouderraad in te zetten voor het welzijn van álle leerlingen, en niet alleen voor je eigen kind.

Soms moet je even een béétje dieper nadenken over dagelijkse zaken..

p.s. ik vind het knap dat jij aan een stukje tekst kan zien of iemand wel of geen kinderen heeft toolboy. respect.
Laatst gewijzigd door Remster op 09 sep 2006 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Met andere woorden, een of ander *** regeltje van die school gaat boven het gezag van de ouders over het kind. Dat dacht ik toch niet....

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Remster »

regeltjes zijn niet altijd leuk karr.
jij wil ook wel eens 180 op de snelweg.
maar je snapt dat het beter is als iedereen zich aan de snelheid houdt.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door gerland »

Met andere woorden, een of ander *** regeltje van die school gaat boven het gezag van de ouders over het kind. Dat dacht ik toch niet....
Dacht het toch wel.

Ouders kunnen hun kind natuurlijk wel naar een andere school sturen als het ze niet bevalt, of ze maken zich sterk voor aanpassing van de schoolregels.

Wat Remster zegt aangaande de opvoedkundige aspecten in dit verband: wijze woorden zijn het!

Voor diegenen die hardnekkig volhouden dat zij één en ander zelf wel bepalen, want "het is immers hun kind": betekent dit dan echt dat uw kind zich aan geen enkele schoolregel hoeft te houden, als u het met die regel niet eens bent?
Ik ben benieuwd!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Jij wil ook wel eens 180 op de snelweg.
Nee die behoefte heb ik gelukkig nooit gehad, dat laat ik anderen over.
Voor diegenen die hardnekkig volhouden dat zij één en ander zelf wel bepalen, want "het is immers hun kind": betekent dit dan echt dat uw kind zich aan geen enkele schoolregel hoeft te houden, als u het met die regel niet eens bent?
Ik ben benieuwd!
In theorie ja, dat denk ik wel. Ouders hebben het laatste spreekrecht over de kinderen, als een ouder van mening is dat regels schadelijk zijn of niet meer van deze tijd, dan is er geen enkele verplichting om aan deze regel te voldoen. Dit geld natuurlijk niet voor de algemene omgangsregels, maar wel voor een idiote regel als douchen na de gym. Ik ken zelfs een school waar er een regel is dat je niet tijdens de les naar het toilet mag, maar alleen voor of na de les. Moet je je daar ook aan houden als je aan de diarree bent of misselijk bent? Nee dat dacht ik niet dus......

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door tienepien »

Het is van de school ongeloofelijk stom om een kind met iets besmettelijks aan de voeten te verplichten om te douchen.
Laat even de voet zien en je snapt dat het kind dat beter niet kan doen ivm gezondheid van anderen.

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door hoveling »

Als er een gegronde reden is om niet te douchen, zoals in dit geval en de school verplicht je dit toch, dan kun je ook een compromie sluiten. Stel voor dat je kind ipv te douchen zich wast met een washandje onder zijn oksels, gezicht, armen en benen. Het feit dat de school dit wil is de verschrikkelijke zweetlucht in de klaslokalen.(mijn dochter is werkzaam in het onderwijs en weet daar echt alles van!) Daarom is het verplicht gesteld. Zo ben je als ouder blij, is de school blij en je kind is blij met onbeschimmelde voeten!!!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Zweetlucht in klaslokalen? Ik weet niet in welke klaslokalen je dochter komt, maar dit is echt zwaar overdreven.

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door hoveling »

Dit is echt niet overdreven, hoor! Vooral direct na de gymles in de klas en in de kleedruimtes bij de gymzaal hebben bijna alle meiden deo bij zich die ze als luchtverfriser rondspuiten. Ook in de klaslokalen direct na de gym als ze de ramen vergeten zijn open te doen omdat het buiten te koud is, ga je bijna gestrekt, hahaha... Als je je kind na school weer komt ophalen, is de zweetlucht er wel inmiddels uit, maar jij hoeft er niet in te werken, de juf en kinderen wel.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door showgirl »

ik heb op school vaak genoeg het eerste uur al gymles gehad, ik moet er niet aan denken dat ik dan tot de middag bezweet in een klaslokaal zou moeten zitten. ik douche liever.
als de hygiene in de douches te wensen laat kunnen de ouders zich hier over uitspreken.
als er gezondheidsredenen zijn waarom een kind niet hoeft te douchen
is dat uw goed recht.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

ik vind wel dat gym en douchen bij elkaar horen. Dat is gewoon normale standaard hygiene.

De voor de hand liggende oplossing is dat jullie kind vrijgesteld wordt van GYM in schooltijd.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door tienepien »

Als je verplicht om te douchen, kan er ook minder lang gym gegeven worden. Douchen kost tijd.
Persoonlijk heb ik er een hekel aan om in een groep te douchen. Dan maar een washandje en een goede deo gebruiken. Zweten doe je toch wel in een klaslokaal...

randje
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2006 16:22

Re: verplicht douchen na de gym?

Ongelezen bericht door randje »

Ik wil jullie laten weten dat het is opgelost. Na een gesprek heeft de juf ingezien dat het hier om een ECHT medisch probleem gaat. Er bestaan ook geen regels op school over het douchen. Het is een verzoek om te douchen. Wel is het zo dat degene die nu niet mogen douchen dit schriftelijk moeten laten weten aan de school. Leuk om te lezen dat er mensen zijn die denken dat ik boven de regels wil staan. Dan begrijp je het niet. Regels zijn regels maar niet ten koste van jouw (eigen) gezondheid of die van je kinderen. En aan de rest van de regels houden ik en mijn kind zich prima!
Verder wil ik nog vermelden dat de gymles voor de grote pauze is en dat de kinderen gelijk uit de gym naar huis gaan....en die van mij direct thuis onder de douche! Dus van stank is geen sprake. Bedankt voor jullie reakties.

Gesloten