LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
epster
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2006 10:23

Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door epster »

Ook ik ben helaas een afspraak vergeten bij mijn tandarts !
Dit heeft tot gevolg, dat ik een brief kreeg met de mededeling dat ik vriendelijk verzocht werd een andere tandarts te zoeken. Ook de afspraak die ik in Oktober had staan bij de mondhygiëniste kwam te vervallen ! Ik heb gebeld hoe dit nu zat, en het blijkt volgens de assistente van tandarts, dat de mondhygiëniste in opdracht van de tandarts werkt ! Eigenlijk vind ik dit nog het ergste van alles, aangezien het een goede was ! Ook ik vind het optreden van mijn tandarts erg kort door de bocht ! Waarom geen rekening ? Waarom geen waarschuwing ? Ik laat het hierbij niet zitten, ik ga een klacht tegen hem indienen ! Laat hij duidelijk wezen in zijn brief ! De vergeten data's en welke behandelingen hierbij hoorden ! Ik heb al gebeld met de assistente over de juiste datums, het zijn spook datums, en het wordt dan een spel van welles-nietes ! Waarom geen goed waterdicht systeem dat je kan aantonen dat er afspraken zijn gemaakt ? De ene tandarts doet het zo en de andere weer zo ??? Waarom niet landelijk het zelfde beleid ?? Op deze wijze ben je compleet overgeleverd aan de grillen van de Tandarts toch ?? Wat gebeurd er wanneer ik alsnog een rekening krijg van een week terug ?? Voor een afspraak die ik zogenaamd niet ben nagekomen ?? Welles-Nietes en wie wint er dan ??
Ook vraag ik mij af, of sommige behandelingen echt nodig zijn ?? Waarom heb ik geen inzicht wat mijn tandarts declareert bij mijn verzekering ?? Of ben ik al te achterdochtig ??

sroef8
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 sep 2006 11:51

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door sroef8 »

Het is inderdaad warrig allemaal, alleen snap ik het verhaal niet helemaal, bent u nu één of meerdere afspraken vergeten?

Bovendien is een tandarts volgens mij vrij in de keuze van zijn patiënten, dus ook in het weigeren ervan.

epster
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2006 10:23

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door epster »

Voor de duidelijkheid, heb ik in 2004 een rekening gekregen, voor het niet nakomen, van een afspraak ! Dit was 50,= Euro ! Verder ben ik van mening dat een tandarts een zorgverlener is, die toch ook zijn rechten alsmede plichten kent ?? Hij plaatst mij maar ook het zorgstelsel voor onodige kosten ! Kijk......Ik moet een andere tandarts zoeken, wanneer ik deze heb, zal deze ook foto's ( meerdere ???? ) moeten maken van mijn gebit, aangezien deze tandarts niet weet hoe het een en ander in elkaar zit in mijn gebit ! Dit zijn toch onodige kosten ?????

marjal
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 aug 2005 18:04

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door marjal »

Onze huisarts geeft zijn patienten een waarschuwing als ze hun afspraken niet nakomen, vallen ze dan in herhaling dan kunnen ze een andere huisarts gaan zoeken.

Terecht in mijn ogen een afspraak kun je altijd afbellen !

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door Walter van V »

goed... blijkbaar bent u vaker afspraken vergeten in het verleden.

Hier zijn wettelijke regels voor, de code C90 mag de tandarts gebruiken voor het in rekening brengen van de gereserveerde tijd, naar rato van de geplande behandeling. Is er dus een afspraak ingepland van een half uur waar vullingen vervangen moesten worden, en dit zou zeg maar 80,= werk zijn kan de tandarts dus 80,= in rekening brengen. Was er iets gepland van 200,= kan de tandarts dus 200,= in rekening brengen.

De tandarts is overigens vrij om een standaard tarief te hanteren per bv 10 minuten.
De regeling voor het in rekening brengen van de niet nagekomen afspraak moet de patient bekend zijn (d.w.z. het staat vermeld in bv praktijkinformatiefolder, op de website, en vooral op de afspraakkaartjes) anders kan de tandarts het niet in rekening brengen.
C90 is een wettelijk vastgestelde regeling, met als reden dat het wegblijven van een patient handenvol geld kost enerzijds (de praktijkkosten lopen gewoon door, en bedragen voor een gemiddelde praktijk al gauw tussen de 80 en 100,= per uur...)en wachttijden voor de andere patienten nog extra verlengd. (en de meeste tandartsen zitten toch al bomvol gepland tegenwoordig...)

De vervuiler betaald zeg maar.. oftewel degeen die verantwoordleijk is voor het ontstaan van deze kostenpost. Het is dus niet de tandarts die de patient die niet komt of het zorgstelsel extra kosten bezorgt, de patient die niet komt doet dit juist naar tandarts en zorgstelsel...
dus alleen indien dit als donderslag bij heldere hemel komt en er geen voorgeschiedenis is, heeft u gelijk indien u hier werk van maakt.

Overigens is een tandarts niet verplicht achter een patient die niet komt aan te zitten met briefjes en oproepkaartjes... dit lijkt mij toch voorla uw eigen motivatie te zijn.

Indien u zorg draagt voor doorsturen van het dossier van uw oude tandarts naar de nieuwe hoeft u geen extra kosten voor nieuwe foto`s te verwachten, tenzij de nieuwe tandarts een duidelijke reden heeft foto`s te maken, bv omdat de bestaande al weer een paar jaar oud zijn.

Voor tandarts mag men overigens wat mij betreft elke zorgverlener invullen! (alleen die hanteren andere declaratiecodes..).

Het schijnt dat het in ziekenhuizen heel erg is, dat patienten zelfs niet op komen dagen voor geplande operaties/dagopnames en uitgebreide onderzoeken.... Wat dit allemaal niet kost...en daar betalen middels de premies wel aan mee...

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door Walter van V »

Ook vraag ik mij af, of sommige behandelingen echt nodig zijn ??
dan adviseer ik u uw tandarts hier gewoon naar te vragen...
Waarom heb ik geen inzicht wat mijn tandarts declareert bij mijn verzekering
dat heeft u wel. ik begrijp dat uw tandarts regelrecht bij uw verzekering declareert (doen er niet zoveel meer..) maar dan stuurt uw verzekering u wel overzichten van uitbetalingen aan zorgverleners...Als zij dat niet doen is het niet de schuld van uw tandarts maar van uw verzekering, vraag hen om die overzichten dan dus!
Van mijn verzekering krijg ik altijd overzichten, ook van alles wat zij aan bv ziekenhuis en apotheek en zo uitbetaald hebben. Kan ik checken of het klopt, en is dit niet het geval ga ik erachteraan..!

epster
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2006 10:23

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door epster »

Walter, Dit staat officieel voor de code C90 ! Het woordje rato wat jij gebruikt, komt niet voor ! ( rato = verhouding )

Ik weet wel dat het een en ander vrij wazig is, maar wat noem je in redelijkheid van 0-100 % van .....?? Toch niet de bedragen waar jij over praat ?? Dat is mensen ( je patiënten - klanten ) het geld uit hun knip knijpen !


De gemiste kosten van het niet plaatsen van vullingen of kronen etc. kan hij toch niet in rekening brengen ??? Wel de geplande tijd, en dit nogmaals naar redelijkheid !

Code C90 is als volgt..........

,indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24
uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgekomen tijd
in rekening worden gebracht in redelijkheid van
0-100% van het bedrag van de voorgenomen
behandeling.

Een tandarts is ook een ondernemer, en ja......dan heb je inderdaad te maken van een ondernemers risico ! Denk aan het niet komen opdraven bij een kapper ? Een afspraak vergeten van een geplande APK keuring/ rep.- bij een garage ???
Wat moeten deze mensen dan wel in rekening brengen naar redelijkheid ?? Ik vind dat een tandarts op deze wijze wel erg hoog op een voetstuk staat !

En....Is er niet een oud spreekwoord, dat Vergissen/vergeten menselijk is ??

Bedankt, ik zal eens gaan bellen naar de overzichten ?? :idea:

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door Walter van V »

van
0-100% van het bedrag van de voorgenomen
behandeling.

hij kan zijn gemiste omzet in rekening brengen. en naar redelijkheid betekent idd dat materiaal/techniekkosten dus niet meegerekend worden, uiteraard.
en ja......dan heb je inderdaad te maken van een ondernemers risico !
nou niet helemaal dus! want er is een wettelijke regeling (UPT code C90) voor... dus blijkbaar was ook de overheid en het CTG (die samen de tarieven vaststellen) van mening dat dit soort zaken niet tot het normale ondernemersrisico behoort..
Denk aan het niet komen opdraven bij een kapper ? Een afspraak vergeten van een geplande APK keuring/ rep.- bij een garage ???

van mijn kapper weet ik dat zij dit wel heel graag in rekening zou brengen. Ook bij hen komt het nogal erg vaak voor dat mensen gewoon maar niet komen zonder af te bellen. ja vergissen is menselijk, maar je bent er toch bewust bij dat die afspraak gemaakt wordt, je maakt hem namelijk zelf!
En waarom moet iemand anders de rekening gepresenteerd krijgen van jouw of mijn vergissing?
Wat nog erger lijkt te zijn, mensen kunnen ook erg moeilijk even excuus aanbieden...

Ik denk dat een (tand) arts of kapper ook reageert als reactie op de actie of juist gebrek aan actie van de andere partij..
ik en mijn echtgenote zijn ook wel eens een afspraak vergeten, tja dan zeggen we sorry en betalen de nota gewoon, klaar.

Kijk voor een conflict zijn altijd 2 partijen nodig... Een tandarts heeft een heel goede reden nodig om iemand de toegang tot de praktijk te weigeren, 1 vergeten afspraak is daarvoor echt niet genoeg. Is dit hier wel het geval heeft u gelijk als u klaagt. Of u er iets mee opschiet is een ander verhaal, en tja wilt u nog wel terug dan na zoiets..?

epster
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2006 10:23

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door epster »

hij kan zijn gemiste omzet in rekening brengen. en naar redelijkheid betekent idd dat materiaal/techniekkosten dus niet meegerekend worden, uiteraard.
Even voor alle duidelijkheid .....over de omzet gesproken !!

Wat is omzet ??? hierover dit ahum !?

Omzet is een bedrijfseconomische term die duidt op het totaal van verkopen van een bedrijf (organisatie, rechtspersoon) in een bepaalde periode. Omzet is onafhankelijk van of de opbrengst van de verkopen al in geld aanwezig is, of dat het nog uitstaande vorderingen bij klanten betreft.

De bruto omzet is het totaal van alle verkopen, identiek aan wat hierboven als omzet gedefinieerd is. De netto omzet is de bruto omzet minus de teruggenomen goederen, de schadevergoedingen aan afnemers voor slechte producten en de betalingskortingen aan afnemers voor contante betaling.

Je facturen moeten voldoen aan een aantal voorwaarden. Op je factuur moet staan:

De factuurdatum
Een uniek factuurnummer
Je BTW-identificatienummer
De naam en het adres van je bedrijf
De naam en het adres van je klant
Het BTW-identificatienummer van je klant moet worden vermeld als er sprake is van een levering aan een andere land in de EU of als je klant op grond van een verleggingsregeling verantwoordelijk is voor de afdracht van BTW
De hoeveelheid en de aard van de geleverde goederen of de omvang en de aard van de verrichte diensten
De prijs exclusief BTW
Het te betalen bedrag aan BTW, zo nodig uitgesplitst naar BTW-tarief
Je registratienummer bij de Kamer van Koophandel (dit staat normaliter voorgedrukt op je briefpapier)
Als er sprake is van toepassing van de margeregeling moet je dit aangeven op de factuur
Als er sprake is van een vrijstelling of levering aan een andere land in de EU moet je dit aangeven op de factuur
De uiterste betaaldatum of betalingstermijn. Meestal is dit 14 of 30 dagen, afhankelijk van wat er in je algemene voorwaarden staat.
Je zakelijk bank- of gironummer

De omzet van je bedrijf is niet zo'n ingewikkelde zaak: voor al je werk schrijf je facturen uit, het totaalbedrag van deze facturen (exclusief BTW) is je omzet.

Wie is verplicht te factureren? Als je klantenkring vooral uit ondernemers bestaat, val je onder het factuurstelsel. Je bent verplicht om facturen te sturen. Dit geldt voor de meeste freelancers. Een kenmerk van dit stelsel is dat de btw van de factuur aan de fiscus verschuldigd is op het moment dat de factuur wordt uitgereikt (zie ook aangifte btw). Op dit punt verschilt het factuurstelsel van het kasstelsel, waarbij de btw pas verschuldigd is op het moment dat de klant betaalt.

Ja als het waar is dat je voor zijn omzet moet opdraaien ?? !! Geen wonder dan als je dit dan leest, dat alles zo duur is bij de Tandarts !!
Gemiste geleverde Kronen moeten betalen, ??

Slaap zacht.......!!!! Ssssssst

Fijn een andere tandarts, natuurlijk wel even van alles vragen van te voren, om moeilijkheden te voorkomen !!!

Ben er klaar voor...... Tips zijn welkom !!!!
Zullen er nog vriendelijke Tandartsen zijn ??? En ......het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente !

Welterusten ........ Lekker dromen.....sssssst

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door HvdC »

Epster, ik ben het helemaal met je eens. Walter weet gewoon niet waar hij het over heeft.
Ik ben bang dat je hem niet zal kunnen overtuigen van zijn ongelijk. Zoals oma altijd zei: "Een gek moet je altijd gelijk geven".

Uitvinder
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2003 15:58

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door Uitvinder »

Dat is er maar één die dat vertelde......
Laatst gewijzigd door Uitvinder op 11 okt 2006 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door Walter van V »

Walter weet gewoon niet waar hij het over heeft.
ha ha specifiek in dit geval moest je eens weten...maar zoals gewoonlijk geen inhoudelijke zinvolle reactie van HvdC....

tja over omzet gesproken... uit de omzet moeten uiteraard dus eerst alle kosten betaald worden voordat er iets overblijft....
Ja als het waar is dat je voor zijn omzet moet opdraaien ?? !! Geen wonder dan als je dit dan leest, dat alles zo duur is bij de Tandarts !!
Gemiste geleverde Kronen moeten betalen, ??
ieder patient waar dan ook draait op voor de omzet van arts, ziekenhuis, kliniek whatever.. is het niet direct dan wel indirect.. dus ik begrijp de zin van uw gekopieerde stuk niet goed.... leg eens uit??
de tarieven in NL zijn gewoon vastgesteld door de overheid en CTG.. en behoren zeker niet tot de hoogste in europa. Het kost veel geld ja, het is m.i. niet duur, daar zit verschil in...

Overigens : heel grappig, de oorspronkelijke vraagstelling ging erover dat u de praktijk uit gezet werd wegens niet nagekomen afspraken,
Waarom geen rekening ?
waar u blijkbaar geen rekening voor heeft gekregen...

vervolgens gaat het over een rekening van een niet nagekomen afspraak uit 2004..:
Voor de duidelijkheid, heb ik in 2004 een rekening gekregen, voor het niet nakomen, van een afspraak ! Dit was 50,= Euro
en gaat het vervolgens alleen erover hoe onrechtvaardig het in uw ogen is dat u moet betalen voor een afspraak die u vergeten bent, maar waar wel tijd voor gereserveerd is bij de tandarts (in welke tijd hij iemand anders had kunnen helpen indien hij op tijd geweten had dat u niet kon komen...)

Wat wilt u nu??

Als de belastingdienst u een te hoge aanslag stuurt, neemt u ongetwijfeld actie.. Indien de aanslag te laag is weet ik eigenlijk bijna zeker dat u het maar laat... Ja vergissen is menselijk, zolang de financiele consequenties maar niet in uw nadeel zijn.....

epster
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2006 10:23

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door epster »

Hallo Walter

Ja... ik ben er achtergekomen, dat de Nederlandse taal best wel moeilijk is. Zo kom je er achter, wat de betekenissen zijn van de woorden zoals : RATO - OMZET - FACTUUR - REDELIJKHEID en ga zo maar door.

Natuurlijk kun je elk woord op een weegschaal leggen, wat overigens best wel eens leuk is, want dan kom je er vlug achter, dat je goed moet weten waar je over praat ! Waar het om gaat is samengevat het volgende.......

Ja.....Ik blijf mij "GENOMEN" voelen door mijn Tandarts !

Ja.....Ik ben de afspraak niet nagekomen ( Per ongeluk )

Ja.....Waarom niet een Rekening hierover gekregen ? ( net als die keer
in 2004 ? ) staat wel in kleine letters op het afspraken kaartje ?

Ja.....Ik vind het in Rekening brengen van 50,= Euro redelijk !

Ja.....Ik vind een Rekening van 80,= tot 200,= waar jij over had
echt te veel hoor !!

Ja.....Het vertrouwen is bij mij weg ! Inderdaad een andere tandarts.

Ja.....Jammer dat ik ook een andere mondhygiëniste moet vinden.

Ja.....Voor een conflict zijn 2 partijen nodig. Als de tandarts maar had gedaan wat onderaan het verwijskaartje staat was er geen conflict geweest ! 50,= Euro ( redelijk ? )


Wat heb ik tot nu toe geleerd van dit alles ??

1 - Maak goede afspraken, wat betreft de handelswijze van de tandarts,
over het eventueel vergeten van gemaakte afspraken.
Hoeveel brengt hij naar redelijkheid in rekening ( Maximaal ? )

2 - Hoeveel keer tolereert hij een vergeten afspraak ?
b.v. 1x of 2x per jaar ? of ..... 2x max gezien over zeg 5 jaar ??

3 - Welk afspraak systeem is er ??
Ik heb al gelezen, dat je je tegen betaling kan laten SMS'sen c.q.
bellen, of per post een extra herinnering ?


Eventuele aanvullingen, tips zijn welkom, zoals ( grapje...Leg een knoop
in je zakdoek... :lol: )

Ja jongens even dit nog... :wink:

Laten wij met elkaar leuk omgaan.... ( kijk even bij gedragsregels ) O.K ?? Ieder heeft recht op een standpunt/ mening ! Niet elkaar
gaan uitmaken voor iets... !! :(

Groetjes Epster.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door Walter van V »

Ja.....Ik blijf mij "GENOMEN" voelen door mijn Tandarts !
als die afspraak in 2004 de eerste was, en nu weer slechts 1, heb je volkomen gelijk! dan is er geen zwaarwegende reden de behandelovereenkomst eenzijdig op te zeggen (zoals dat officieel dan heet).
Ja.....Ik ben de afspraak niet nagekomen ( Per ongeluk )

Ja.....Waarom niet een Rekening hierover gekregen ? ( net als die keer
in 2004 ? ) staat wel in kleine letters op het afspraken kaartje
tja eigenlijk zie boven.
Als je regels stelt moet je natuurlijk als tandarts je er ook zelf aan houden!
Ja.....Ik vind een Rekening van 80,= tot 200,= waar jij over had
echt te veel hoor !!
tja zoals gezegd hangt dit ook erg af van de besproken tijd. Indien het een behandeling van 1 uur betreft krijgt de tandarts met 100,- nog steeds zijn praktijkkosten maar net wel of net niet terug, oftewel hij houdt er niets aan over......
Ik heb al gelezen, dat je je tegen betaling kan laten SMS'sen c.q.
bellen, of per post een extra herinnering ?
dit valt onder de normale praktijkkosten, kan en mag niet apart aan patient in rekening gebracht worden.

Er zijn diverse oproepsystemen mogelijk, het hangt heel erg van de graad van automatisering van de praktijk af welk systeem gehanteerd wordt. Het aantal praktijken wat per mail en sms herinnerd is relatief klein. Het aantal waarbij via inernet een afspraak gemaakt of verplaatst kan worden nog veel kleiner (ik meen nu zo`n 75-80).
(Maar nog veel handiger is natuurlijk de eigen agenda goed bijhouden :wink: .)
Laten wij met elkaar leuk omgaan.... ( kijk even bij gedragsregels ) O.K ?? Ieder heeft recht op een standpunt/ mening ! Niet elkaar
gaan uitmaken voor iets... !!
helemaal mee eens en dankjewel!! jij bent niet de eerste die dit zegt, helaas blijven enkelen hardleers.

Ik stel dan ook: als je niets zinnigs bij te dragen hebt, of niet in discussie wilt gaan (zinnig of niet voor mijn part) maar alleen maar anderen af wilt katten, blijf dan weg....

Helaas worden deze types niet aangepakt door de moderatoren..

verder succes met het vinden van een nieuwe tandarts!

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door HvdC »

Indien het een behandeling van 1 uur betreft krijgt de tandarts met 100,- nog steeds zijn praktijkkosten maar net wel of net niet terug, oftewel hij houdt er niets aan over.
Dat zou een garage ook wel willen. De klant komt niet opdagen voor een beurt maar wel betalen.
Het zou gewoon niet mogen om geld te vragen voor niet geleverd werk. Schandalig!
helaas blijven enkelen hardleers.
Ik ben blij dat je eindelijk inziet dat je hardleers bent. De ontkenningsfase is voorbij nu kan je verder gaan met je behandeling.
r zijn diverse oproepsystemen mogelijk, het hangt heel erg van de graad van automatisering van de praktijk af welk systeem gehanteerd wordt. Het aantal praktijken wat per mail en sms herinnerd is relatief klein.
Je bent aan het doordraven lijkt mij.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door Walter van V »

Het zou gewoon niet mogen om geld te vragen voor niet geleverd werk. Schandalig!
voor tandartsen en ziekenhuizen bv is het gewoon een wettelijk vastgestelde regeling. En dat zal wel niet voor niets zijn...En het is niet een betaling voor niet geleverd werk, het is een compenastie voor besproken tijd die ook geld kost. Voor een garagebedrijf is het makkelijker de monteur een andere klus te geven. de tandarts doet het helemaal zelf met zijn eigen handen. Komt iemand niet gebeurt er dus niets.
Daarnaast kan het gewoon gebeuren dat een afspraak eens een keer vergeten wordt, vergissen i idd mensel;ijk. Wat helaas vaker en vaker voorkomt is dat mensen iets anders te doen hebben wat ze belangrijker vinden, maar simpelweg te beroerd om gewoon even fatsoenlijk de afspraak te verzetten, op tijd...En dan achteraf wel klagen over de nota, maar niet even sorry kunnen zeggen voor de overlast.. (degenen die dit wel doen niet te na gesproken natuurlijk..)

Vegrelijken met een garagbedrijf is appels met peren vergelijken....
Je bent aan het doordraven lijkt mij.
hoezo??

http://www.hagaziekenhuis.nl/nl/nieuws/ ... _rec_id=63

een leuk artikel hierover. Ondanks dat 68% van de patienten bereikt wordt slechts een daling in no-shows van 10%... vind ik een slecht resultaat...

Bedenk ook dat no shows (bij ziekenhuizen dan) voor stijging van de zorgkosten zorgen, die u dus betaald via de ziektekostenpremie....
Persoonlijk ben ik van mening dat de kosten hiervan gedragen moeten worden (naar redelijkheid) door de veroorzaker!!

En ziekmelden zit er hier niet in, ze hebben tenslotte juist een afspraak bij het ziekenhuis!! :wink:

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door Walter van V »

http://www.perssupport.anp.nl/Home/Pers ... %2028k%20-

een ander artikeltje hierover... tot 20% no shows op de spreekuren!!

Waar zouden die wachtlijsten vandaan komen??
Onderzoek onder Nederlandse ziekenhuizen laat zien dat met name in de grote steden sprake is van een aanzienlijk percentage patiënten dat niet op komt dagen. Dit kan bij sommige poliklinieken oplopen tot meer dan 20 van alle gemaakte afspraken. Het resultaat kan zijn dat medisch specialisten tevergeefs wachten op een patiënt terwijl ondertussen de wachtlijsten nog steeds vol zitten. De nieuwe reminder service heeft in het buitenland reeds aangetoond dat het aantal mensen dat niet komt opdagen aanzienlijk terug kan worden gebracht. Daarbij worden de lege gaten opgevuld met spoedeisende gevallen.

Yukkie
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 okt 2004 00:19

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door Yukkie »

Van wat ik tot nu toe lezen heb heeft alleen "onze" Walter van V helemaal gelijk.
Alleen is het bedrag van €100,- nog aan de lage kant. De werkelijke kosten zijn iets hoger. Maar het gezeur dat je al krijgt wanneer je een symbolisch bedrag van €10,- in rekening brengt voor het missen van een behandelafspraak dat is niet normaal. Vooral in (school)vakanties laten veel mensen het afweten. Om vervolgens vlak voor de volgende vakantie te bellen met " ik heb kiespijn en ga morgen op vakantie....wanneer kan ik komen? " Er zijn plenty ochtenden of middagen dat er 5 á 6 personen niet komen opdagen. Probleem is men komt er pas achter dat iemand niet op komt dagen als de meeste tijd al verstreken is. Had men tijdig afgebeld dan had in hun plaats iemand anders behandeld kunnen worden. We gaan hier binnenkort maar eens kijken of mensen het op prijs stellen dat wij hun een aantal dagen voor de afspraak een herinnering sturen. Het is de wereld op z'n kop maar er gaat anders dagelijks veel tijd verloren. En de overheads bij de tandarts zijn nu eenmaal iets hoger dan bij een huisarts iod.
Conclusie : Walter heeft gelijk

epster
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2006 10:23

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door epster »

We gaan hier binnenkort maar eens kijken of mensen het op prijs stellen dat wij hun een aantal dagen voor de afspraak een herinnering sturen.

Moet je nog kijken of mensen het op prijs stellen ?? Ik dacht dat dit logisch is toch ?? Altijd beter dan te worden uitgesloten, of moeten betalen naar redelijkheid !!!!

Goed blijven poetsen :lol: En zakken vullen geen gaatjes :roll:

Groet Epster, ( Die heeft een fijne tandarts terug gevonden ) Kreeg van deze een zakdoek om een knoop in te leggen !! Kan er niets meer mis gaan toch ?? [/quote]

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts kwijt en Mondhygiëniste !!!

Ongelezen bericht door Walter van V »

Moet je nog kijken of mensen het op prijs stellen ?? Ik dacht dat dit logisch is toch ?? Altijd beter dan te worden uitgesloten, of moeten betalen naar redelijkheid !!!!
gewoon de afspraak die je zelf maakt nakomen, vind ik nog altijd het beste idee!
en niet iemand anders laten opdraaien voor de gevolgen van de eigen fouten/vergissingen.

Maar wat oproepen betreft: er zijn veel systemen, o.a. oproep per sms, ons eigen afspraken systeen herinnert automatisch mensen per e-mail 2 dagen van tevoren aan hun afspraak. Moet men natuurlijk wel een mailadres hebben.

De problemen komen weer dat mensen er niet aan denken hun nieuwe mobiele nummer of mailadres bij verandering door te geven. Krijg je dus alsnog de niet nagekomen afspraak en de discussie: u zou mij toch een mail sturen heb ik niet gehad hoor ! Tja blijken ze een ander mailadres te hebben inmiddels... Helaas is geen enkel systeem waterdicht, het komt telkens weet erop terug dat de patient/klant er wel aan moet denken mutaties (tijdig) door te geven. (dus niet pas wanneer ze er toch zijn)

Gesloten