LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geef je mening over een gezondheidsscreening?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mick34
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 okt 2006 14:45

Geef je mening over een gezondheidsscreening?

Ongelezen bericht door Mick34 »

Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeeropdracht voor mijn HBO opleiding Commerciële Economie. Hiervoor ben ik een specifiek gedeelte van de gezondheidszorg aan het onderzoek, namelijk de preventieve gezondheidszorg.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenover staan. Zouden jullie mij in
dit geval willen helpen en deze korte enquete willen invullen? Ik zou jullie
in ieder geval erg dankbaar zijn! Ik heb al vele uren in winkelcentra
gestaan om enquetes af te nemen, maar qua aantallen wil het nog niet zo
vlotten. Misschien kunnen jullie mij helpen!? Het invullen duurt twee tot
vijf minuten.

Hier is de link naar mijn online vragenlijst:


http://www.studentenonderzoek.com/?qid=19265&ln=ned


Verder ben ik ook erg benieuwd hoe jullie tegen preventie en vroegtijdige
opsporing van ziekten aankijken.

Alvast heel veel dank voor jullie hulp! En laat in dit topic weten wat
jullie van het onderwerp vinden.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: Geef je mening over een gezondheidsscreening?

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Mijns inziens is voorkomen beter dan genezen...

Als je al leest dat er meer dan 9 miljard op jaarbasis wordt uitgegeven alleen aan pillen, poedertjes enz tbv het bestrijden van je hoofdpijn...

Meestal is hoofdpijn het gevolg van vocht tekort... Heb je hoofdpijn drink dan een paar glazen (2 dus) en je voelt de hoofdpijn ook verdwijnen. En water is goedkoper dan een paracetamol..

Prefentie moet het verhaal zijn binnen onze gezondheidszorgstelsel en niet als het kwaad al geschied is...

De zorgverzekeringsmaatschappijen moeten veranderen van atidude...

Voorkomen is beter dan genezen... Dit is goedkoper en geeft de mogelijkheid om het geld dat we betalen daar te spenderen waar het echt nodig is...

www.cpg.nu

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Geef je mening over een gezondheidsscreening?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind dat preventie NIET in het basispakket thuishoort. Ik ben bang dat vooral de leveranciers van deze zorg, die relatief gemakkelijk is (want de klanten zijn niet ziek en de zorg is planbaar), gaan profiteren. En daar moet dan iedereen aan meebetalen. Ik vind dat de GGD'en en het RIVM in Nederland ook al aan preventie doen en ik vind dat preventieve programma's bij deze instellingen moeten blijven. Ook algemene voorlichtingsprogramma's moeten door de overheid geleid worden.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Geef je mening over een gezondheidsscreening?

Ongelezen bericht door tienepien »

Vroegtijdig opsporen van ziekten is een riskant verhaal. Je moet bijvoorbeeld een alternatief kunnen bieden: iemand moet weer beter kunnen worden, anders is een positieve uitslag zoiets als een doodsvonnis. Daarnaast moet de belasting van het onderzoek opwegen tegen de belasting van de ziekte. (Dus niet een uitgebreid eventueel pijnlijk onderzoek om iets heel kleins vast te kunnen stelllen) Daarnaast moet je kunnen garanderen dat de (na)zorg goed is. Je moet er dus over nadenken of het vervroegd opsporen geen ondragelijk grote belasting gaat worden voor je zorgstelsel....

Ach, je zult zelf al wel een hoop van dit soort redenen gehad hebben bij een vak gezondheidspsychologie of gezondheidszorg organisatie...

Mick34
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 okt 2006 14:45

Re: Geef je mening over een gezondheidsscreening?

Ongelezen bericht door Mick34 »

Er zitten inderdaad meerdere kanten aan dit verhaal.

Aan de ene kant zorgt vroegtijdige opsporing van bepaalde aandoeningen ervoor dat mensen een grotere kans hebben om beter te worden, waarvoor ook nog eens minder middellen nodig zijn. Uiteindelijk zal dit voor de gehele gezondheidszorg een positief effect hebben, evenals voor de mensen zelf.

Maar aan de andere kant kan je inderdaad mensen onterecht ongerust maken of juist het tegenovergesteld.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Geef je mening over een gezondheidsscreening?

Ongelezen bericht door Walter van V »

dit stukje screening is gewoon vrije markt.

Overigens kan bijna iedere werknemer via de arbodienst van de werkgever een algemeen onderzoek laten doen, zelf heb ik 1x per jaar een sportkeuring, dit geldt voor meerdere mensen.

In essentie staat het een ieder die wil nu al vrij desnoods een MRI te laten doen bij diverse priveklinieken. Maar wat mij betreft gewoon eigen kosten.

Het voordeel van de uitslag, als er iets vroegtijdig ontdekt wordt, zal zich toch al uiten in minder lange arbeidsongeschiktheid, minder zware ingrepen indien een ingreep noodzakelijk is en derhalve een hogere kwaliteit van leven. Maar die keuze mag ieder voor zich maken.

Ik betwijfel persoonlijk of het voordeel qua kosten zorg op termijn opweegt tegen de extra kosten die de uitgebreide onderzoeken die gedaan kosten worden om dit soort besparingen op termijn te bereiken zullen opleveren.

Gesloten