LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arrogante doktersassistentes!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
LindaLovelace
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 dec 2004 18:12

Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

Wie kent ze niet? Arrogant en denken dat ze de baas zijn in de praktijk.
Zegt U ook wel eens tegen de assistente dat ze arrogant is?

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door hharteman »

Arogant wil ik de doktersassistentes niet noemen hoor.
Het is logisch dat ze de artsen in de praktijk een beetje proberen af te schermen voor ieder l*lverhaal.
Kan die zijn tijd besteden aan de wat meer prioriteiten vragende dingen.
Sommige klanten willen dat maar niet accepteren.
Kan misschien arrogant overkomen maar zo zie ik dat niet.
De assistente zit er juist voor de lichte gevallen te onderscheppen.
Als ze het niet vertrouwd kom je heus wel bij de dokter hoor.

Just my 2 cents

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De assistente van mijn huisarts is absoluut niet arrogant hoor, ik vind het wel een aardige meid. Het is logisch dat een arts beschermd wordt tegen flauwekulverhalen. Simpele dingen kunnen ook door een assistente afgehandeld worden zodat de arts daar geen tijd voor vrij hoeft te maken. Kan hij weer andere patienten helpen met grotere problemen.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door Jan9 »

Vaak is het de vrouw van de huisarts, die verbeelden zich soms heel wat.
Het ligt misschien een beetje aan de streek waarin je woont.

majorie
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 dec 2006 22:29

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door majorie »

volgens mij ben jij gewoon arogant om over mensen te oordelen want heb al door dat jij dat te graag doet en je moet iemand eerst beter kennen om er over te oordelen zou je echt is moeten doen

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door Jan9 »

Majorie, ik ben heel blij voor U dat Uw huisarts een aardige assistente heeft.
Dat maakt het bezoek aan de dokter een stuk prettiger.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door Walter van V »

Ik denk dat Majorie zich richtte tot de opener van het topic, nl Linda....

(wel handig om dat er voortaan even bij te zetten overigens..)

majorie
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 dec 2006 22:29

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door majorie »

ja dat klopt walter het was tegen linda gericht sorry was vergeten van boosheid er bij te zetten linda is zo arogant dat ze over mensen oordeelt zonder naar haar eigen te kijken

bboopz
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2006 19:29

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door bboopz »

tjee linda, kreeg je geen nieuwe portie 'breastgro'? vandaar dat je zo lelijk doet.EN zelfs een nieuw topic daarover opent.

Inderdaad, huisartsen hebben wel iets anders te doen. Mensen die voor een dwarsliggende sch**t bellen kunnen best geholpen worden door een assistente.

Onze doktersassistentes zijn overigens erg goed. Maar dat was misschien te merken aan mijn commentaar. :D

grtz. deedee.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beste allemaal,
ik steun Linda. In principe ben ik het met haar eens, zonder te willen zeggen dat alle doktersassistentes arrogant zijn. Ze zijn zelfs meestal heel aardig. Maar Linda bedoelt dat doktersassistentes soms wel eens onterecht op de stoel van de dokter gaan zitten. Maar dat is hun taak niet en daar zijn ze ook niet voor opgeleid. Ik wil een afspraak met de dokter kunnen maken als ik dat zelf nodig vind. Ik wil niet dat dit even beoordeeld wordt door een assistente die kennis en opleiding van nul komma nul heeft.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door pardon »

nee , natuurlijk niet . je hoeft zelfs niet te zeggen wat je mankeert. maar eh ,heb jij linda dan gesproken omdat je weet wat zij bedoelt

Ozzy666
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2006 11:13

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door Ozzy666 »

Arrogant denk ik niet, maar weetbeterig wel. Ik heb het zelf ook gehad dat ik telefonisch niet verder kwam met de assistente!!! Uiteindelijk had ik in plaats van een blaasontsteking een nierbekkenontsteking....
Ik heb een brief geschreven aan de huisarts, maar daar hoor je dan verder ook niets meer van.
Al met al ben ik verder prima te spreken over de dokter, en ik begrijp ook heel goed dat de assistente ook als taak heeft om de dokter af te schermen van zeurtiepjes, maar de assistente is nu eenmaal geen dokter en kan derhalve niet altijd de juiste beslissingen nemen!!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door Walter van V »

@Ozzy666: als uw huisarts niet reageert op uw brief hierover zou ik daar toch verder actie op nemen! Een te laat ingezette behandeling aan een nierbekkenontsteking kan u een nier kosten. En daar mag een huisarts niet lichtvaardig mee omgaan. Tevens moet elke medicus zich terdege beseffen dat ingezet hulppersoneel niet alleen goed opgeleid moet zijn (dus de theorie beheersen) maar ook nog eens in voldoende mate de praktijk moet beheersen! Onbekwaam maakt onbevoegd, en een papiertje alleen is niet genoeg!

Tevens is ook de medicus natuurlijk ook deels verantwoordelijk voor door personeel gemaakte fouten! (overigens niet altijd!! Personeel heeft ook eigen verantwoordelijkheden, en kan dus zelf ook aansprakelijk zijn voor fouten die gemaakt worden!)

Kortom: de huisarts MOET reageren naar u toe! Dus schrijf een kort briefje met een kopie van de oorspronkelijke, en verlang een schriftelijke reactie binnen bv 10 werkdagen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

U heeft gelijk maar uit uw reactie blijkt dat u teveel vertrouwen heeft in deze beroespgroep. Het zal vaker voorkomen dat de patient geen reactie krijgt dan omgekeerd.

Bij goede marktwerking zou dit niet voorkomen: dan zou de patient al lang een andere arts genomen hebben. De huisartsen proberen marktwerking te voorkomen door het maken van onderlinge afspraken.

Ik denk dat wat meer concurrentie goed zou zijn om deze beroepsgroep eens wakker te schudden.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door Walter van V »

ik denk dat verbetering van communicatie belangrijker is dan concurrentie....

De gezondheidszorg kan zoals zaken nu liggen al veel goedkoper worden ook door betere communicatie niet alleen tussen zorgverleners onderling, het begint al in het ziekenhuis!

(zie ik nu weer eens van dichtbij nu mijn schoonmoeder een heupoperatie heeft ondergaan..)

Veel (te veel ..) formulieren moeten herhaaldelijk ingevuld worden, onderzoeken worden dubbel uitgevoerd, er wordt erg langs elkaar heen gewerkt.

Er zijn legio voorbeelden te noemen waar de zorg veel beter kan door een verbetering van de communicatie (en veel goedkoper!!)

Een arts die niet communiceert met zijn patienten EN collegae(al dan niet met een assistente ertussen) kan beter vakken gaan vullen...

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door tienepien »

".... niet op je eigen eilandje aan blijven klooien, communiceren!...."

bboopz
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2006 19:29

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door bboopz »

@ tienepien, het blijft een leuke reclame..... :lol:

antonia77
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 jun 2005 08:22

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door antonia77 »

Over het algemeen ben ik erg tevreden over de assistentes bij mijn huisarts.Ik had een keer een griepje (dacht ik ) maar was op een gegeven moment zo benauwd dat ik haast niet meer kon praten plus dat ik een flinke hoeveelheid bloed ophoestte.Al piepend de huisarts opgebeld,en de assistente had dus blijkbaar gelijk in de gaten dat ik echt iets mankeerde,want binnen het uur stond de doc voor de deur.Ik bleek een flinke longontsteking te hebben...
Dat het anders kan bleek toen de assistente op vakantie was,en er een vervanger zat.Ik belde voor een herhaalrecept voor de pil,die gozer keek in de computer en zei: "nou ,volgens mijn gegevens bent u nog niet aan de beurt voor een nieuw recept voor de pil,u hoort nog een strip te hebben dus volgens mij is een recept nog niet nodig".En dat echt op een betweterig toontje.Waarop ik dus voor het eerst tegen een assistent uitviel en hem heb uitgelegd dat wat ik met mijn pil doe helemaal mijn zaak is,ik betaal hem tenslotte zelf.Tsssss,wat een @$%^&.Ik heb hem trouwens na die vakantie nooit meer daar gezien.

liefhebber
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2006 14:36

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door liefhebber »

Of je nu wel of niet goed met de dokterassistente kan opschieten is denk ik de vraag niet, ook niet of we wel of niet arrogant of onaardig zijn,of zo overkomen, het is vaak de huisarts die het beleid in zijn/haar praktijk bepaald, er wordt vaak met protocollen gewerkt en het is vaak zo druk dat er wel gevraagd moet worden waarom je op het spreekuur komt.
Het is erg jammer dat er soms situaties van onbegrip van beide kanten ontstaan en nog erger dat hierdoor fouten ontstaan. Een goede assistente zal altijd bereid zijn over de eventuele fout /onbegrip een gesprek aan te gaan, en zo ook een goede arts.
Verder is het niet zo dat de opleiding waardeloos is, als je eenmaal het MBO papiertje op zak hebt begint het echte leren, veel praktijk ervaring, van elke situatie leer je, verder is er veel op nascholings gebied. Het is ook niet de bedoeling dat we op de stoel van de dokter gaan zitten, maar er komen wel veel gedelegeerde taken bij.

Ik wil wel de mensen eens vragen niet meteen onaardig of dwingend te zijn, als je aardig voor elkaar blijft bereik je veel meer......
Ik hoor van collega 's over scheldpartijen en zo meer om maar iets voor elkaar te krijgen. Dit is niet nodig. Communiceren is erg belangrijk !!
Het verhaal van antonia77 is dan ook een goed voorbeeld. Een ander verhaal,die nierbekken ontsteking is vreselijk fout gegaan, ik hoop voor u dat het nog goed wordt afgehandeld dat is wel zo netjes. (je hebt er helaas zo weinig aan achteraf)

En ja ik ben zelf praktijkassistente.........en ik leer nog altijd elke dag.....

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Arrogante doktersassistentes!

Ongelezen bericht door Fiore »

ik ken jouw situatie natuurlijk niet Antonia, maar normaal gesproken heb je helemaal geen herhaalrecept nodig voor de anticonceptiepil.. alleen de eerste keer heb je een recept nodig, daarna kun je het gewoon zo halen bij je apotheek (hoef je ook die plaatsvervanger niet te bellen :wink: )

Gesloten