LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] prijsafspraken tandarts

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
harber
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2007 15:23

prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door harber »

Onlangs deed ik een rondje tandartsen voor een offerte van een kroon. Helaas waren de prijzen (nagenoeg) allemaal gelijk omdat de tandartsen waren aangesloten bij het NMT. Hier worden dus jaarlijks de prijzen voor het komende jaar vastgesteld. Mag dit zomaar ?

ik77
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door ik77 »

Ja,
ze werken namelijk via vaste richtlijnen.
Die lijsten worden ook door de verzekeraars gebruikt.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door Walter van V »

ja dit mag zomaar, sterker nog: moet zomaar! om de heel eenvoudige reden dat er sprake is van door de overheid bepaalde tarieven! Dus is het logisch dat hetzelfde werk hetzelfde kost.
Hier worden dus jaarlijks de prijzen voor het komende jaar vastgesteld.
dat doen de tandartsen of NMT dus niet, dat doet de overheid, vertegenwoordigd door de NZA (www.nza.nl). daar zijn ook de zogenaamde UPT-terievenlijsten te vinden met omschrijving.

harber
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2007 15:23

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door harber »

Waarom zou de overheid dit stimuleren / aanmoedigen ? Het moest toch een vrije markt met concurrentie worden ? In de bouw worden dergelijke afspraken afgestraft en hier wordt het gedoogd. Wanneer ik 10 km verderop naar Duitsland ga, kost me dezelfde kroon 260 euro. Dit is 140 euro goedkoper ! Maar dat wil de verzekeraar niet vergoeden. Geen wonder dat de zorg zo duur is.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door Walter van V »

hier wordt het gedoogd
nee, goed lezen, het wordt zo bepaald door de overheid. En de reden is ondermeer dat vrije tarieven niet per se lagere tarieven inhoudt! In duitsland is op het moment een tandartsenoverschot, dus daar gaan de prijzen omlaag (wat hier in principe ook zou kunnen, het is een maximumtarief).

Overigens betaal ik liever iets meer per kroon met de zekerheid van kwaliteit, door mijn eigen tandarts, dan door een prijsvechter die eet ik wat voor goedkope zut gebruikt omdat het anders niet uit kan (het moet immers uit de lengte of uit de breedte komen..)

al met al genoeg redenen om juist geen vrije tarieven te willen! Misschien wel een rekbaarder structuur erin overigens maar dat is een ander verhaal.
Dit is 140 euro goedkoper
doen de nederlandse tandartsen echt voor 400,- all-in?? dat is ook goedkoop! ik zou eerder zeggen regio 450,= excl eventuele voorbehandeling, foto, verdoving. Al met al zit je zomaar op een 500-550,= voor een stukje kwaliteit dat zeg maar 20 jaar meegaat.(bij normaal gebruik en onderhoud). is zeg maar 25,= per jaar...ga ik geen risico voor lopen.

overigens zal die duitse tandarts met een kroon uit china of zo werken, zijn eigen verdienste zal ongeveer hetzelfde zijn als in NL..

harber
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2007 15:23

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door harber »

Volgens mij is Walter van V een tandarts die voor eigen parochie predikt. Alles met elkaar zal me de kroon in totaal 706 euro kosten. Dit is over de 1500 oude guldens !!!!! Dit is in geen verhouding. En ook mijn tandarts besteld zijn kronen in China. (geeft dit ook toe)
Overigens betaal ik liever iets meer per kroon met de zekerheid van kwaliteit, door mijn eigen tandarts Kwaliteit hoeft per definitie niet duur te zijn hoor. Zoals je al zegt betreffen het maximum tarieven. Waarom hanteren ze dan het maximum, er is ook nog een minimum toch ? Adviesprijzen van fabrikanten worden ook niet altijd standaard aangehouden.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door Walter van V »

er is ook nog een minimum toch ?
nee, minimum is 0...

Maar het waarom is een lang verhaal, en heeft te maken met de opzet van de tariefstructuur, die overigens nodig op de schop moet , en ook gaat.. Ja ik ben tandarts, so what?? dat uw tandarts ruim 700,= rekent voor een kroon terwijl ie voor de kroon uit China regio 100,= techniek betaald (anders is ie erg stom bezig..)
maakt hem voor mij tot de categorie waar ik niet bij wil horen.. tenzij er meer werk bij zit dan u stelt, bv ook nog een wortelkanaalbehandeling..
die voor eigen parochie predikt.
ik tracht slechts onjuiste voorstelling van zaken te voorkomen, of wat uitleg te geven aan diegene die bepaalde zaken niet snapt. Maar dat is helaas niet aan iedereen besteed..

harber
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2007 15:23

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door harber »

Het is me (JUIST) nu volkomen duidelijk. Ik zou mijn beleg ook niet van mijn boterham laten eten... Maar je moet het toch met me eens zijn dat de tandarts zo langzamerhand onbetaalbaar wordt. (verzekeringen) Ik ben echt bang dat we met ons gebit afzakken naar amerikaanse toestanden. En prijsafspraken op deze manier zijn nou niet het middel om dit te voorkomen.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door Walter van V »

En prijsafspraken op deze manier zijn
hoe bedoelt u?/ leg eens uit, want ik snap deze opmerking dus echt niet!?

Er zijn geen prijsafspraken! wel van bovenaf opgelegde tarieven. Die overigens geen ruimte bieden tot verlaging gezien de almaar stijgende kosten waar net als iedere ondernemer ook tandartsen mee te maken hebben. Zie naar de almaar stijgende kosten van lonen, administratieve lasten, huisvesting, apparatuur, onderhoud (voorrijkosten monteur: 100,=, en dan heeft ie nog niets gedaan..)
Ook bij tandartsen gaat de kost voor de baat uit. Weet u hoe hoog de investering is om een praktijk te starten of in te richten? en de vaste lasten per maand? gaan we even uit van een gemiddelde praktijk van 1 tandarts, met 2 assistenten en 2 behandelkamers..?

harber
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2007 15:23

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door harber »

Nou Walter, zo slecht hebben tandartsen het niet. Ik ken geen tandarts die in een rijtjeshuis woont en in een 5 jaar oude opel rijdt. De loonstijgingen waar je het over hebt hebben natuurlijk alles te maken met inflatie. Deze ontstaat dus ondermeer door de stijgende kosten van de tandarts. En de prijsafspraken die ik bedoel zijn dus de tarieven van het NMT. Dus de maximale tarieven die tandartsen voor bepaalde handelingen mogen declareren. Hoe staan we qua kosten in Europa ? Hebben we niet de hoogste tandartstarieven ?

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door Walter van V »

Hebben we niet de hoogste tandartstarieven ?
nou nee hoor, bepaald niet!

Echter er zijn in bepaalde landen forse verschillen in tarief, want groot verschil in financiering van de zorg, meestal niet van bovenaf geregeld. In Italie bv kan je zo maar 2-3x zoveel neertellen voor een wortelkanaalbehandeling, bij de particuliere klinieken in engelenad bv ook, en bij de "'ziekenfondstandarts"" wil je in engeland niet eens naar binnen, laat staan behandeld worden...
zo slecht hebben tandartsen het niet
helemaal waar. maar alles in ogenschouw genomen (doet de overheid ook, door vaststellen van een zogenaamd norminkomen) zitten de meeste tandartsen in nl gewoon ""normaal"" in verdienste in relatie tot hun inzet en opleiding. (ik rijd zelf overigens in een 11 jaar oude auto, maar dat terzijde..De auto waar een tandarts in rijdt zegt niets.. Kan een grote schuld tegenover staan, kan uit een erfenis betaald zijn, kan door de vrouw betaald zijn, kan een oudere importauto op nieuw kenteken zijn etc..)
Deze ontstaat dus ondermeer door de stijgende kosten van de tandarts.
sorry, maar nu ga je zaken omdraaien.. Overigens is het aandeel tandartskosten in alles wat de inflatie veroorzaakt zeer klein.En zijn er een aantal jaren geweest dat de tarieven niet veranderden (zelfs drastisch omlaag ging), en er weldegelijk sprake was van inflatie.

Helaas heb ik geen tarieflijsten kunnen vinden voor de rest van europa. Waarschijnlijk omdat deze niet bestaan vanwege de vrijheid in tarieven.

harber
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2007 15:23

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door harber »

Je bedoeld een 11 jaar oude Porsche ? Ik hoop dat je tegen een geintje kunt, maar het hele tandartsgebeuren blijft voor ons een dure hobby.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door Walter van V »

een 11 jaar oude Porsche
nee dat niet. maar is financieel gezien wel slimmer dan een oude opel, want je schrijft er bijna niet meer op af..maar dat is een ander vehaal..

Ja tandartsen kosten geld. Ze worden pas duur als wat er tegenover staat niet meer in verhouding is.. Nu ja dan kijk ik eens naar andere beroepen: ziekenhuisdirecteuren met salarissen van tonnen en geen prestatiebeloning.. en meestal maken ze er een zooitje van. en zo zijn er nog meer te noemen waarvan de beloning ver uit de pas loopt in relatie tot de inzet...en als je een beetje slink shopt bij de zorgverzekeringen kan je voor heel fatsoenlijke premie een goede vergoeding voor elkaar krijgen, ook zonder medische acceptatie. Maar dan moet je wel weten waar de knelpunten van je gebit liggen, en dat hoeft niet per se gelijk over kronen te gaan.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door eeliane »

Hoe vaak er wel niet iemand met gebitsproblemen bij de huisarts nar binnen loopt, loopt de spuigaten uit. Huisarts gratis, dus ze proberen via ons Antibiotica en pijnstillers te ritselen, als we dan melden dat ze voor dit soort gevallen naar de tandarts moeten melden ze dat ze die niet hebben. Waar dit 'm dan in zit weet ik niet wel dat het imago van de tandaretsen erg 'duur' is. Er lopen veel mensen onverzekerd rond en dus al helemaal verstoken van tandartsverzekering.
Mijn vraag aan Walter, wordt er bij jullie van te voren gecheckt of de patient 'goed van betalen' is of houdt het bij jullie ook via de zorgverzekeraar af van jullie declaraties en krijg je toch je geld wel.
Iemand die niet bij jullie in de praktijk zit krijgt die dan het passantentarief om de oren die hij dan naderhand bij zijn zorgverzekeraar kan indienen, kontante betaling? of sturen jullie de rekening? (dan misschien voor eigen rekening)
Al met al zijn de kosten soms erg hoog en misschien voor sommigen niet te betalen. Ik moet zelf ook twee nieuwe kronen en nog meer reparaties maar heb gewoon het geld er niet voor, niet alles wordt vergoed.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door Walter van V »

wordt er bij jullie van te voren gecheckt of de patient 'goed van betalen' is of houdt het bij jullie ook via de zorgverzekeraar af van jullie declaraties en krijg je toch je geld wel.
Hoe check je dat?? wij hebben geen toegang tot bv BKR registraties.
Afhankelijk van de zorgverzekeraar zijn er mogelijkheden dat wij regelrecht declareren, waarbij de zorgverzeekraar zorg draagt voor inning van de eigen bijdrage, als die er al is.

Of men krijgt de rekening via bv Fa-med, er zijn ook veel praktijken waar het inmiddels zover is dat alles direct kontant of per pin betaald wordt, niet bij mij overigens. hoewel deze service handenvol geld kost (regio 5000-8000 per jaar, vergeten veel patienten wel eens voor het gemak!) kan men gewoon op nota betalen, behalve de kleinere bedragen tot 50,=.(daarvoor zijn regelingen met nota sturen met 30 dagen betaaltermijn gewoon te duur geworden..)
het passantentarief
er bestaat geen passantentarief bij tandartsen. Wel een toeslag voor avond, weekend en nacht behandeling, maar dat lijkt mij normaal.

Overigens: passanten, dus mensen die in de spoeddienst komen omdat zij geen eigen tandarts hebben (wat oha eigen keuze og simpelweg laksheid is, want een echt tekort is er niet meer..) die mogen wel direct betalen ja, en zelf de nota indienen. Is consequentie ervan dat zij geen eigen tandarts hebeen, en gevolg ervan dat uit ervaring blijkt dat 99% van de aan passanten verstuurde nota`s niet betaald wordt..en dan dus bij de deurwaarder belandt...
niet alles wordt vergoed.
hoog tijd de verzekering eens onder de loupe te nemen!! mogelijkheden genoeg en 1 janauri, dan mag er weer veranderd worden, is heel dicht bij!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door eeliane »

Dat bedoelde ik eigenlijk, mensen betalen ook hun rekening niet dus,
als huisarts kan je wel zien of iemand een verzekering heeft en of deze ook daadwerkelijk actueel is maar of de mensen hun orgpremie betalen dat weet ik niet.
Er stan bij ons best vaak met goudbehangen aso's en buitenlanders aan de balie, met auto gekomen, mobiele telefoon ( laatste modelletje)aan het oor waarvan we weten dat ie geen verzekering heeft, dan baal je wel eens weten dat hij niet betaald en dat je dus voor noppes staat te werken....

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door Walter van V »

dan baal je wel eens weten dat hij niet betaald en dat je dus voor noppes staat te werken....
ehhmm grappig, juist de mensen zoals beschreven betalen juist meestal liefst alles gelijk, zijn ze ervan af (meestal geen helden in de administratie). En wij weten wel waar iemand voor de basisverzekering verzeekrd is, inschrijfnr etc, maar dat betekent nog niet dat ie de rekening ook gaat betalen..BLijft risico van het vak zeg maar.. En tja, zorg verlenen gaat voor betaling. Een zorgverlener die daar niet tegen kan moet een ander vak zoeken...

Je kan iemand met klachten niet weigeren alleen maar omdat ie zijn pinpas niet mee heeft...

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door eeliane »

Tuurlijk niet maar het is wel zuur. Stond vanochtend een artikel in de krant dat het gros van de mensen er wel gigantisch van baalt dat men de zorg niet kan weigeren en dat wanbetalers dus dezelfde zorg gratis krijgen. U moet niet denken dat elke wanbetaler het geld niet heeft hoor, menigeen wel maar zo lukt t ook toch, makkelijk hoor niet betalen wel halen. Vraag me af hoe lang dat nog doorgaat zo, kan toch eigenlijk niet.
Ik heb het nu niet over mijn vak want ik behandel iedereen en ga niet over de betalingen maar wel over mijn portemonnee waarin door de zorgverzekeraar gegraaid mag worden omdat een ander geen zin heeft om zijn zorgpremie te betalen. Lijkt mij toch een van de basissen in je leven, maar voor sommigen zijn andere dinegn schijnbaar belangrijker. Ik heb het nu niet over de mensen die echt niet kunnen rondkomen maar over de klaplopers ertussen, probleem is echter dat er van die laatsen nogal wat rondlopen. Bah!
Maatregelen daartegen zoals het inhouden de zorgpremie door sociale diensten en andere instanties...gaan toch ingevoerd worden, op termijn zeker.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ik heb wel het idee dat het een beetje ' in " is om te klagen over de prijzen in de zorg.

Een gebit heeft nou eenmaal onderhoud nodig en je kunt ongeveer berekenen wat dat kost per jaar. Een verzekering kost ongeveer 20 euro per maand voor een verzekerd bedrag van 500à 750 euro per jaar.

Ik zie hier mensen binnenkomen met drie kinderen allemaal op nikes van 100 euro per paar, ze klagen dan wel over de prijs van een fluoride applicatie, sorry hoor........

Je kan ook gewoon goed gaan flossen en tandenstokers gebruiken en wat minder vaak eten op een dag, scheelt je veel aan tandarts kosten! :lol:

flipvanderwaal
Berichten: 390
Lid geworden op: 08 apr 2007 22:47

Re: prijsafspraken tandarts

Ongelezen bericht door flipvanderwaal »


eeliane


Geplaatst op 16 Nov 2007 16:59 door eeliane
Dat bedoelde ik eigenlijk, mensen betalen ook hun rekening niet dus,
als huisarts kan je wel zien of iemand een verzekering heeft en of deze ook daadwerkelijk actueel is maar of de mensen hun orgpremie betalen dat weet ik niet.
Er stan bij ons best vaak met goudbehangen aso's en buitenlanders aan de balie, met auto gekomen, mobiele telefoon ( laatste modelletje)aan het oor waarvan we weten dat ie geen verzekering heeft, dan baal je wel eens weten dat hij niet betaald en dat je dus voor noppes staat te werken....
Dat is nou de zoveelste keer dat je het over buitenlanders hebt. Wat is jou probleem?

Gesloten