LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schizofrenie en antipsychotica

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door angel1978 »

En hij kwakt er weer een hoop ongefundeerde onzin neer :?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door gravedigger »

Als dat nou die jongen zijn hobby is, laat hem dan.......... ;)

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door S. »

Ik vind die groene letters niet mooi kleuren bij die lila achtergrond.
Het is een detail, maar toch... :lol:

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »


http://www.schamper.rug.ac.be/465/spirituele-brein

Boekbespreking: ‘Het Spirituele Brein, Bewijzen voor het Bestaan van de Ziel’

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Da silva »

Jij gelooft ook alles wat je leest he?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door gravedigger »

Toch twijfel je tijdens het lezen of je niet bij de zoveelste kwakzalver bent aanbeland.
Echt een aanbeveling om dit boek te lezen :?

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Ja, maar dat is door je eigen perceptie, snap dat dan. Omdat wij geloven dat het niet kan.

We zijn in al die jaren geïndoctrineerd dat er niet zoiets als een 'ziel' is, en dat alles wat we zijn en kunnen denken door een hersenspinseltje is.

Ik geloof (ook) niet in God, of iets dergelijks. Maar natuurlijk is er iets anders dan wij kunnen waarnemen.

We kunnen alleen de bouwstenen zien. Er is iets anders dat zorgt voor de wil om te zijn zoals we zijn. En dat vind je niet terug in die bouwstenen. Onze psyche is een exponent van dat alles.

Je kunt namelijk niet kijken naar het kijken. En dan bedoel ik dus niet naar de gevolgen van het kijken kijken, maar kijken naar het kijken.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Kijken naar het kijken, terwijl het kijken is dat je wil bekijken. Dan beland je in een oneindige Singulariteit.

We kunnen de bouwstenen zien, de funktie, de gevolgen. Maar niet wat ons 'maakt maken' wat we zijn.

We willen overleven, dat is duidelijk. We streven naar vooruitgang. Maar waarom? Is er een aantrekkingskracht, een magneet die voor die wil zorgt? En vanwaar komt de drive van die magneet?

Dat is mogelijk de reden dat wij het nooit kunnen begrijpen. Want het begrijpen is dan wat we willen begrijpen. Maar de funktie van ons zijn is zeker streven naar vooruitgang. Overleven. Dus dat is de kern van ons bestaan, en onze psyche is die wil ten dienste.

Dat is dus onze ziel.


Laatst gewijzigd door Arjan Dokelaar op 26 okt 2008 12:20, 3 keer totaal gewijzigd.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door gravedigger »

Je gaat weer volledig off-topic. Weet je gewoon niet meer over schizofrenie dan wat je hier hebt neergekalkt? Dan kan dit topic wel op slot :

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Jawel, want als je dus ernstige psychische problemen hebt, dan kun je dat op die kennis terugpakken. En dan zal je kunnen begrijpen wat de essentie van de problemen is.

De problemen zijn er echt niet voor niets.

We moeten eerst eens gaan erkennen dat we niet alles kunnen overzien. Psychiaters hebben een gebrekige visie ten opzichte van andere mensen (zie mijn theorie over zwakkelingen uit de klas) en die gaan ook nog eens bepalen wat wel en niet kan, of wat wel en niet goed is op geestelijk gebied.

De psyche is echter veel meer dan een proces in de hersenen. Het heeft een funktie, en de problemen zijn er niet voor niets.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door gravedigger »

Psychiaters hebben een gebrekige visie ten opzichte van andere mensen (zie mijn theorie over zwakkelingen uit de klas) en die gaan ook nog eens bepalen wat wel en niet kan, of wel en niet goed is op geestelijk gebied.
Ach sorry hoor. Hoe kon ik vergeten dat alleen Arjan Dokelaar het allemaal zo goed weet. Jij hebt tenslotte pschychiatrie gestudeerd :?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door puma73 »

Psychiaters hebben een gebrekige visie ten opzichte van andere mensen (zie mijn theorie over zwakkelingen uit de klas) en die gaan ook nog eens bepalen wat wel en niet kan, of wat wel en niet goed is op geestelijk gebied.
onderbouw deze stelling wetenschappelijk of stop met het suggestief gebruiken van jouw bekrompen mening.

het enige waarom jij hier post is ter meerdere eer en glorie van jezelf en je website (bijna overal heb je een ban) en probeert hier met afwijkende kleur en lettertype mensen te intimideren zodat men vooral jouw zwakke, nonwetenschappelijke onzin gaat ondersteunen.

je bent een selfkicker die er op kickt dat hij belangrijk gevonden zal worden.

ga op zoek naar een goeie complottheoriesite en dump daar je website en onzin. jij bent namelijk helemaal niet geïnteresserd in wetenschap, niet in de waarheid, maar dumpt hier jouw onzinnige niet wetenschappelijk onderbouwde onzin.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Da silva »

Arjan ,jij schijnt te weten waar de ziel zich bevindt.....
Mag ik weten waar jij deze wijsheid vandaan haalt?
Dat is mogelijk de reden dat wij het nooit kunnen begrijpen. Want het begrijpen is dan wat we willen begrijpen. Maar de funktie van ons zijn is zeker streven naar vooruitgang. Overleven. Dus dat is de kern van ons bestaan, en onze psyche is die wil ten dienste.

Dat is dus onze ziel.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Arjan ,jij schijnt te weten waar de ziel zich bevindt.....
Mag ik weten waar jij deze wijsheid vandaan haalt?
Ik denk niet dat de ziel iets is dat wij kunnen zien ;) Of althans, we kunnen natuurlijk wel de effecten zien maar het is niet iets dat je kunt meten of bekijken, omdat het kijken zelf onze ziel is.

Het is een metafoor.

Waarom leven wij? Wat is het doel? Komen wij voort uit een biologisch proces dat toevallig zo is ontstaan door omstandigheden? En waarom groeien wij dan uit tot wat we zijn? Waarom is er die drang naar verbetering? Waarom niet zijn zoals het is, een chemisch proces dat is zoals het is?

In de behandeling van psychiaters zie je ook terug dat ze er vanuit gaan dat de dingen zijn zoals ze zijn, en dat ze niet erkennen dat er meer is. Ze behandelen psychische problemen als hersenziektes, alsof er geen verandering mogelijk is en alsof de problemen niet nuttig zijn om tot belangrijke verbeteringen te kunnen komen.

Die wil om tot verbetering te komen, de wil om te overleven. Die vind je niet terug in de bouwstenen. Wanneer wij die zouden kunnen ontdekken dan kunnen we niet ontdekken wat de wil om te willen is ;)

Met het kijken bedoel ik eigenlijk niet zozeer het kijken met de ogen, maar het wezenlijke van "kijken", het ontdekken.

We kunnen maximaal tot de bouwstenen komen, of de effecten waarnemen van iets dat is zoals het is. We kunnen niet ontdekken waarom iets is zoals het is omdat het dan niet meer kan zijn zoals het is.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »


Wat ik overigens wil aangeven hiermee (ontopic), het is naar mijns inziens dus belangrijk dat we erkennen dat hetgeen ons maakt tot wat we zijn (dus ook onze psyche) meer is dan een biologisch proces, en dat de drive om tot verbetering te komen iets is dat we mogelijk niet zullen kunnen bevatten.

Ik denk dat het belangrijk is om meester te worden van het besef dat het proces dat ons maakt tot wat we zijn, verbonden is met alles in het universum. En dan niet op een manier zoals geloven in God, maar erkennen dat de wil om te overleven en tot verbetering te komen in ons allemaal aanwezig is.

We moeten de wil om te leven erkennen, dat is onze ziel. De psyche is een exponent van onze ziel.

In religie zie je telkens terug dat mensen proberen om vorm te geven aan dit wat ik nu probeer te omschrijven. Maar iets dat geen structuur heeft structuur geven is natuurlijk vrijwel onmogelijk.

De wil om te overleven, dat is echt. Waarom we willen overleven, dat kunnen we mogelijk nooit begrijpen omdat de wil om te overleven alles is dat wij zijn, dus ook ons kijken/willen weten.

Ik denk dat we dat moeten erkennen, en ons eigen wezen ten dienste moeten zijn in plaats van te proberen om het met kennis meester te worden wat gewoon averechts zal werken.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Als voorbeeld kun je medicijnen nemen, ze zijn nu bang dat het grote gevolgen gaat hebben voor het menselijke lichaam. Bacteriën winnen de strijd, want we bevechten ze met kunstmatige middelen. Ons lichaam blijft zwak, maar de bacteriën die de strijd met de chemicaliën winnen zijn sterker dan ooit.

We blijven achter door te denken dat we boven ons eigen wezen staan. Dat we met kennis ons eigen lichaam kunnen controleren. We gaan totaal voorbij aan de wil die ons gemaakt heeft tot wat we zijn.

Wat we doen is het creëren van een hoger en hoger wordende dijk tegen ziektes en bacteriën en die bevechten met kunstmatige middelen (medicijnen) zodat we straks als bange en zwakke wezentjes bibberend van angst met alle macht tegen die ziektes moeten blijven opboksen met kunstmatige middelen en ons wezen de binding verliest met de natuur die ons heeft gemaakt tot wie we zijn. We leven straks in een soort confuus van medicijnen (nu al eigenlijk).

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Da silva »

Ik snap wel wat je bedoelt Arjan,maar jij praat over een ziel,terwijl ik het liever heb over individualiteit,dat wat een mens uniek maakt.
Ik vind je erg verward overkomen,mag ik zeggen dat ik begin te twijfelen aan jouw psychische gemoedstoestand?
In het begin schreef je in ieder geval nog samenhangend,maar daar is nu geen sprake meer van.
Je schrijft onsamenhangende zinnen(lees je 4 laatste postings,werkelijk geen touw aan vast te knopen) plus dat je hier op een topic over psychiatrie een poging doet tot filosoferen,wat je ook niet al te best afgaat.
Arjan,lees je niet te veel en weet je nog wel wat je gelezen hebt?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door gravedigger »

Je gaat weer volledig off-topic. Weet je gewoon niet meer over schizofrenie dan wat je hier hebt neergekalkt? Dan kan dit topic wel op slot :|

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

@ Da silva

Je begrijpt blijkbaar niet wat ik bedoel, denk je niet dat het daarom is dat het als wartaal op je overkomt? ;)

Wat ik bedoel heeft dus niet specifiek met iemands eigen perceptie te maken (bijvoorbeeld individualiteit), maar met hetgeen alles maakt tot wat het is in het universum, en vandaaruit teruggepakt op de psyche.

Wat is de ziel? Kunnen we tot een overeenstemming komen wat het is? Wat weten we zeker?

Ik denk dus: er is een wil om te overleven, en als je logisch nadenkt kun je begrijpen dat je niet zal kunnen ontdekken 'wat het is' door de bouwstenen te onderzoeken.



Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Schizofrenie en antipsychotica

Ongelezen bericht door Da silva »

Wat de ziel betreft weet je niets zeker Arjan,daar zijn we het toch wel over eens?
Jij vraagt je in feite af wat de zin is van het leven,wat is het doel op aarde?
Jij denkt dat psychiaters daar aan voorbij gaan,omdat het ze niet interesseert,maar je moet je ook realiseren dat iedereen een andere perceptie heeft van de ziel en het nut van leven en de invloed van deze materie op de psyche.
Kun je dan ook begrijpen dat de psychiatrie hier niet op in KAN gaan?

Gesloten