LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
merlvh
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 dec 2007 22:50

ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door merlvh »

Hallo,

Ik heb tot mijn schrik plotseling bij drie tanden teruggetrokken tandvlees met gevoelige tandhalzen... Je raadt het al, niet goed naar de mondhygiëniste geluisterd (toen had ik het nog kunnen voorkomen), afspraak gemist doordat zij ziek was en geen nieuwe afspraak gemaakt door schuldgevoel en schaamte...

Nu zit ik met de brokken en wil ik weten hoe ik verder bederf kan voorkomen. Ik heb gezocht naar de zin of onzin van een middel als listerine, maar ik kom er niet uit. Althans, ik krijg niet het antwoord wat ik zoek (ja, het werkt) en wil daarom graag een reactie van een (ervarings)deskundige!

Veel dank en groeten, MvH

ps stokeren e.d. doe ik al, ik wil alleen weten of er een middel is dat genezing van de ontsteking kan bevorderen

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door Da silva »

Nee,dat is er niet.
je kunt het best terug gaan naar je mondhygieniste en de boel goed schoon laten maken voor het te laat is.
Daarna kun je aan de gang met spoelmiddeltjes en tandenstokers en evt,een speciale tandpasta om verdere schade te voorkomen.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Hoiu Merlv, Ik ben mondhygiëniste en kan je maar een advies geven. Maak een nieuwe afspraak! Terugtrekkend tandvlees kan meerdere oorzaken hebben., Je kan bijv, veel te hard poetsen, maar er kan ook tandsteen zitten en dat kan je echt zelf niet wegkrijgen of poetsen! Zonder professionele hulp zal je parodontitis echt niet zelf kunnen behandelen.
Listerine doet eigenlijk niets, tegen ontsteking werkt corsodyl of perio-aid beter, hier mag je maar enkele weken mee spoelen en bovendien krijg je er zwarte aanslag van die weer verwijderd moet worden door de mondhygiëniste. Je kunt dus beter een afspraak maken en schaamte is nergens voor nodig,
Wij zijn er om mensen met een probleem te helpen.

nurgul73
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2008 19:03

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door nurgul73 »

Ik heb onstoken tandvlees en moet nodig aan de antibiotica. Maar ik geef borstvoeding en ik weet niet of het verstandig is medicijnen in te nemen. Kan iemand hierop reageren??

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door Big-V »

Ik heb onstoken tandvlees en moet nodig aan de antibiotica. Maar ik geef borstvoeding en ik weet niet of het verstandig is medicijnen in te nemen. Kan iemand hierop reageren??
Je huisarts, natuurlijk. Hij kent je situatie en is de enige die je in deze situatie goed advies kan geven.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Nee hoor met onstoken tandvlees moet je naar een mondhygieniste of een tandarts. Zij kunnen een bacterie kweek maken ,deze wordt opgestuurd naar een microbioloog en die bekijkt dan wat in jou situatie (borstvoeding enz.) de beste anti-biotica is.

Het komt trouwens erg vaak voor dat door de hormonale verandering tijdens zwangerschap en borstvoedingsperiode, vrouwen last krijgen van ernstig bloedend tandvlees een anti-biotica kuur is vaak na behandeling niet nodig. Google maar eens op zwangerschapsgingivitis.

Je huisarts zal je waarschijnlijk ook naar een mondhygieniste of tandarts sturen. De gewone antibiotica's helpen vaak niet.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door Big-V »

Advies over medicijngebruik tijdens de zwangerschap krijg je in elk geval niet op een consumentenforum. Ik hoop toch dat we het daar over eens zijn :wink:.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Helemaal mee eens! :D Maar mijn advies is toch helemaal niet zo slecht. :shock:

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door Big-V »

Dat ging dan ook niet over het medicijngebruik an sich :wink:.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

ok :lol:

cara51
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2009 11:45

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door cara51 »

Hallo Mensen

Is er iemand die iets weet over een nieuwe methode tegen
paradontites,ik heb iets gehoord over laser behandeling.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Het verwijderen van tandsteen en het behandelen van parodontitis met de laser is niet echt een nieuwe behandeling, het wordt al een aantal jaren gedaan.

Op zich prima, net zo goed als een "gewone " behandeling, maar wel sneller, ook vaak kostbaar, dus informeer van te voren goed wat het kost.

google maar eens op genius laser dan kom je heel wat artikelen tegen.

cara51
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2009 11:45

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door cara51 »

Hallo loesje
Dank je wel voor je antwoord en tip,maar weet je toevallig ook waar ze proef personen vragen waar studenten nog in opleiding zijn,het zou de kosten wat kunnen drukken :D
Ik ben erachter dat mijn tandenverzekering niet zo hoog is,zodat het vergoed word.
En weet je ook of de laser beter is,zadat het wat stabiel blijft.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door vroem »

laser heeft niet zo heel veel extra voordeel. behalve dat d ebehandeling wellicht sneller gaat maar dat is met name erg afhankelijk van de behandelaar.
Het beste is nog steeds de gewone behandeling combineren met laser, niet alleen laser. Voor de prognose maakt het in essentie niet uit. Het is met name de behandelaar (kunde van) die het succes bepaalt, niet de gebruikte apparatuur/instrumenten.

Behandeling met laser kan en mag niet duurder zijn. er mag geen toeslag berekend worden voor gebruik ervan. Voordeel voor de behandelaar kan zijn dat ie wat sneller klaar is, en dus meer patienten kan behandelen . met dat voordeel kan ie de (forse) investering terug verdienen.
ZOu mij niet blindstaren dus op wel of neit aanwezig zijn van laser.

Elke universiteit met opleiding mh en aparte opleiding voor mondhygieniste (Utrecht)neemt patienten aan volgens mij. gratis is het niet, scheelt soms een 25% op het normale tarief. daartegenover staat dat waar de gewone praktijk een half uur of een uur nodig heeft u bij een opleiding voor dezelfde behandeling een halve dag kunt uittrekken.

jvn
Berichten: 221
Lid geworden op: 15 jul 2009 13:55

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door jvn »

merlvh schreef:Hallo,

Ik heb tot mijn schrik plotseling bij drie tanden teruggetrokken tandvlees met gevoelige tandhalzen... Je raadt het al, niet goed naar de mondhygiëniste geluisterd (toen had ik het nog kunnen voorkomen), afspraak gemist doordat zij ziek was en geen nieuwe afspraak gemaakt door schuldgevoel en schaamte...

Nu zit ik met de brokken en wil ik weten hoe ik verder bederf kan voorkomen. Ik heb gezocht naar de zin of onzin van een middel als listerine, maar ik kom er niet uit. Althans, ik krijg niet het antwoord wat ik zoek (ja, het werkt) en wil daarom graag een reactie van een (ervarings)deskundige!

Veel dank en groeten, MvH

ps stokeren e.d. doe ik al, ik wil alleen weten of er een middel is dat genezing van de ontsteking kan bevorderen
Reactie jvn: Er is een heel goed middel tegen deze kwaal,wat zelfs tandartsen niet weten. Namelijk Grapefruit eten 3 per dag.Open snijden en uithappen.Dus echt even je tanden erin zetten.Als je dat een paar weken doet dan zal de ontsteking snel genezen.Ik weet dat uit eigen ondervinding.Ooit heb ik deze tip gekregen van een tandarts die uit het Midden Oosten kwam.Hij vertelde mij dat wij hier te weinig zon hebben in de winter.En daardoor gebrek kunnen krijgen van een bepaald mineraal die alleen in grapefruits voorkomt.Mijn tanden begonnen zelfs los te geraken maar het is door deze tip helemaal op het nippertje genezen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: ontstoken tandvlees, gingivitis, paradontitis: wat te doen?

Ongelezen bericht door vroem »

dat is niet meer dan symptoombestrijding. en zal op langere termijn ook nog eens zorgen voor erosie van het gebit. dus van het ene probleem naar het andere.. succes ermee!

Gesloten