LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Vandaag lees ik in de krant (NRC) weer een artikel over Klink en de SEH. De minister wil dat de de SEH voortaan alleen toegankelijk is voor patienten die in een levensbedreigende medische situatie verkeren.

Dit vind ik heel erg, want de huisartsen zijn in Nederland niet gericht op het leveren van spoedhulp. Ten eerste is het geen gebruik dat huisartsenpraktijken door middel van bordjes in stad of dorp worden aangegeven. Ten tweede wimpelen de huisartsen elke contact met niet-eigen patienten af.
Internationaal gezien ken ik geen enkel land dat niet beschikt over spoed eisende hulpen bij ziekenhuizen.
Verder is het uit oogpunt van patient-veiligheid beter om te zorgen dat elke patient in Nederland tenminste op een veilige, toegankelijke plek, namelijk de SEH van het ziekenhuis, terechtkan, voor het geval er geen huisarts te vinden is of voor het geval de huisarts een foute diagnose stelt.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door eeliane »

Goed inlezen in zo'n artikel,
hetgaat erom dat mensen moeten leren dat een zere keel en een snotneus geen spoedeisende hulp vereist!
Veel patienten vallen de eerste hulp lastig met niet levensbedreigende klachten die een huisarts overdag best kan oplossen.
En dat mogen wij betalen!
Dus minder shoppers op de spoedeisende hulp zorgt voor een mega kostenverlaging,
ben het helemaal met de minister eens, hier valt veel te besparen!
Dat een huisarts geen spoedhulp kan verlenen is niet waar, wij hebben in de parktijk eens een man gereanimeerd die zich niet zo lekker voelde en gewoon binnenwandelde en instorte bij de balie, gereanimeerd dus, ambulance erbij en naderhand afgevoerd.
Elke huisarts weet wat te doen in spoedsituaties en heeft daarvoor de spullen in huis!

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door Amyl »

Nou dat klopt niet helemaal, zeker niet in januari, dan kost een bezoekje SEH je 150 euro vs de gratis huisarts. Het gaat er inderdaad om dat de spoed overloopt met klachten die eigenlijk geen spoed vereisen, dit is vervelend voor de zorgleveraar, maar ook voor de patient (uren wachttijd, want alle andere mensen zijn dringender dus gaan voor), dat lijdt vaak tot frustraties en gedonder. Maar heel veel mensen komen echt met de meest onbenullige zaken naar de spoed: blaasontstekingen, bloedneuzen die al een uur niet meer bloeden, verstuikte enkels en ga zo maar door. Het is de bedoeling dat je voor al dat soort klachten die niet tot morgen 9 uur kunnen wachten wegens bezorgheid of pijn, je naar de huisartsenpost gaat. Een huisarts is daar zeker wel voor opgeleid, spoed maakt een groot deel uit van de 3-jarige opleiding tegenwoordig.

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door jeani »

de triage assistente bepaalt nog altijd in overleg met de diensdoende huisarts of een bezoek aan hun noodzakelijk is!! daar bij spelen natuurlijk ook een stuk medische achtergronden van iemand mee ! als het niet noodzakelijk is laat men je ook niet komen

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door Amyl »

Dat is wel zo, maar op het moment dat iemand de spoed binnen komt lopen wordt hij of zij gezien, onafhankelijk van het feit of die persoon wel aangemeld is. Helaas gebeurd dat steeds vaker, of omdat mensen niet weten dat het niet de bedoeling is, of omdat ze het niet met de huisarts eens waren. Mijn voorbeelden betreffen dan ook voornamelijk deze binnenlopers, vandaar ook dat ik zeg dat zij lang moeten wachten omdat alles wat aangemeld is over het algemeen dringender is en daarom voorgaat.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door kiz »

jeani schreef:de triage assistente bepaalt nog altijd in overleg met de diensdoende huisarts of een bezoek aan hun noodzakelijk is!! daar bij spelen natuurlijk ook een stuk medische achtergronden van iemand mee ! als het niet noodzakelijk is laat men je ook niet komen
De triage assistente werkt een telefoonlijstje af. Als je iets hebt wat niet op haar standaardlijstje staat, krijg je het advies om maar een paracetamolletje te nemen en maandag je huisarts te consulteren.
Resultaat: gemiste intra-articulaire fractuur van een vinger (was niet blauw en dik genoeg volgens de assistente), 4 weken spalk en 3 maanden fysio voordat ik weer een kopje koffie normaal kon vasthouden. Waarvoor alsnog mijn ha(r)telijke dank :oops:
Dat de uiteindelijke kosten "iets" hoger waren dan één SEH-bezoekje lijkt me duidelijk...

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door Amyl »

Gut thats a nasty fracture. Ik hoop dat het wel goed is hersteld, maar idd... daarom komen veel mensen die afgewilpelt zijn wel naar de seh, of omdat de dokterspost ze niet wil zien. Ben ooit eens geweigerd bij de huisartsenpost met de mededeling: wij zijn alleen voor levensbedreigende zaken mevrouw. Toen heb ik geantwoord of zij wist wat het verschil was tussen een huisartsenlijn en 112. Toen was het ineens geregeld.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Toen heb ik geantwoord of zij wist wat het verschil was tussen een huisartsenlijn en 112.
Amyl, gelukkig dat je dit even vermeldt. De Huisartsenpost is er namelijk voor "huisartsenzaken die niet kunnen wachten tot de volgende dag of tot na het weekend".
Echter die verwarring tussen 112 en de huisartsenpost is er veel te vaak! Ook op de site van gewone huisartsen moet duidelijk vermeld worden dat 112 ook gebeld kan worden in bepaalde situaties.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door eeliane »

het gaat ool mn om mensen die geen tijd hebben tot 5 uur om naar de huisarts te gaan en die dan gewoon het zkh in lopen met een blaasontsteking of pijn aan de enkel (lopen naar binnen!, kijk maar eens naar dat sbs programma, tenenkrommend wat daar voor niet spoedeisend op de spoedeisende hulp kwam!), vooral al in onze regio komen vaak s' avond alochtonen langs waarvan de vrouw heeft zitten wachten tot mannetje thuis kwam, men gaat gewoon naar het ziekenhuis als of t niks kost met te simpele dingen, ga eerst naar de huisartsenpost voor info en ga naar de seh als het echt dringend is meestal op advies van de huisartsenpost, bijv met een glas wond waarvan je weet dat de huisarts dat wrs niet kan hechten, ik noem maar wat.
Gewoon iedereendie bij de seh komt 25 euro eigen risico laten betalen is het gauw over....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Als mensen komen bij de SEH wat niet dringend is of kan wachten tot de volgende dag moeten ze gewoonweg niet geholpen worden.
Heb zelf vorige week op SEH gezeten, 3 en half uur WACHTTIJD !
Omdat er gewoon te weinig personeel is en dan wil Klink nog gaan
bezuinigen. :twisted:

jvn
Berichten: 221
Lid geworden op: 15 jul 2009 13:55

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door jvn »

Wat valt er nu eigenlijk nog te bezuinigen op die spoedeisende hulp,ik ervaar het al jaren,wil je daar geholpen worden,dan moet je minimaal een bijna-dood-ervaring hebben of met je hoofd onder je armen binnenkomen.
Wat mij betreft mogen ze al die hulpposten sluiten dan weten we zeker dat er geen medische hulp is.Nu gaan we er vanuit dat er wel hulp is,maar achteraf niet dus.Dat vind ik nog erger.
Eigenlijk staan die hulpposten er alleen maar voor de show,dan LIJKT :!: het naar de buitenwereld toe ,dat er toch iets geregeld is.Misleiding door de overheid noem ik dat.En minister Klink als u toch doorgaat met bezuinigen,dan hoop ik dat u het eerste spoedgeval wordt. :twisted:

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door Amyl »

Een bezoekje eerste hulp kost 150 euro. Doch daarna heb je, je risico eruit en is het volgende bezoek gratis.

Je kunt mensen niet wegsturen zonder ze nagekeken te hebben. Om vast te stellen dat iemand niets heeft ben je al gauw een half uur verder. Die mensen kun je niet zomaar wegsturen, zo werkt de wet niet.

Bovenstaand bericht is aldus onzin. Als je op de SEH komt wordt je per definitie gezien door een arts. Echter: alles wat spoedeisender is dan jou gaat voor, dat betekend dat je bij niet ernstige gevallen enorm lang moet wachten. Ik denk dat dit terecht is, op de spoedeisende hulp ben je niet aan de beurt volgens afspraak maar volgens ernst.

We moeten mensen aldus veel meer stimuleren om eerst naar de huisarts te gaan, des te meer voorwerk die ook doet, des te sneller het kan op de spoed. Helaas gebeurd dat steeds minder. Wel vreemd, want daarvoor heeft men toch al die posten geinstaleerd. In de toekomst zal de huisartsenpost veel meer naast de spoed komen denk ik.

JVN ga er maar eens een dag werken, dan zou je niet zo'n domme uitspraak doen. Zonder de SEH hebben we een groot probleem.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Er zou juist meer geld naar de SEH moeten gaan ipv van bezuinigingen !
Als je ziet hoe die mensen hun benen onder hun kont uitrennen, werkelijk niet normaal.
Ze kunnen het letterlijk en figuurlijk niet aan.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door eeliane »

Het gaat er niet om dat er meer mensen op de seh werken maar dat er minder zinloze gevallen binnen komen,
ik werk als doktersassistente en weet uit ervaring dat mensen zeggen dat als ze van de huisarts geen medicatie krijgen voor die ene dag hoest zonder koorts ze dan vanavond wel naar het ziekenhuis gaan, je zou ze dan toch...
en dan gaan ze daar rustig zitten wachten 3 uur ofzo dan ben je toch niet lekker en dan moet er dus door een arts naar gekeken worden, ping[ing er wordt een dsb geopend en dat betekent dat de meter gaat lopen. honderden euro's hoor niet alleen maar 150 euro.
Weet uit ervaring dat sommige mensen wel 20 x per jaar naar de seh gaan omdat ze overdag het huis niet uit mogen en man lief pas om 6 uur thuis is en ze zo ongeveer naast het zkh wonen.
Er moet bij elk zkh een dokterspost komen die voor een paar euro (in vergelijking met dus) een diagnose stellen, wanneer ernstig dan doorsturen naar de seh.
Maar de ziekenhuizen vonden het wel lekker hoor die simpele kassavullende klusjes... dat weet ik ook uit ervaring...

enpassant
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 dec 2009 17:25

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door enpassant »

Ze lieten mij op een vrijdagavond 5 uur wachten om een oogarts te laten komen, bleek dat ik een netvlies loslating had. Werd toen met spoed in de nacht overgebracht naar een Academisch ziekenhuis en ter plekke geopereerd :twisted:

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door Amyl »

Dat is wel sneu inderdaad, is ook een moeiijke diagnose, heel zeldzaam. Geen excuus natuurlijk. Maar ja. Was je wel via de huisarts gegaan? Die kan je ineens doorsturen voor een oogarts namelijk, dan hoef je niet via de spoed.

enpassant
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 dec 2009 17:25

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door enpassant »

Ik kreeg om een uur of 18.00 een felle flits en zag bijna niets meer. De oogarts had weekend en was redelijk kwaad dat hij opgeroepen werd. Sja ik voelde me behoorlijk s hit toen.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door kiz »

eeliane schreef:...
ik werk als doktersassistente en weet uit ervaring ...
... er wordt een dsb geopend en dat betekent dat de meter gaat lopen.
Er moet bij elk zkh een dokterspost komen die voor een paar euro (in vergelijking met dus) een diagnose stellen, wanneer ernstig dan doorsturen naar de seh.
was jij soms die assistente die me met 'n paracetamolletje afscheepte terwijl ik gewoon m'n vinger had gebroken (en serieus ook!)? Als je al niet het verschil tussen dsb en dbc weet...
Toch jammer dat je dat soort huisartsenpostassistentes niet kan confronteren met de gevolgen van hun foute interpretatie van de antwoorden op hun standaardlijstje. Ervaring kan ook leiden tot onnauwkeurigheid en foute inschatting, omdat men niet meer "scherp" is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Heb zelf vorige week op SEH gezeten, 3 en half uur WACHTTIJD !
Ga ik me toch afvragen hoe spoedeisend dit bezoekje was. Echte spoedeisende zaken laten ze nl. niet 3 uur in de wachtkamer zitten.
Werd naar onderzoek (dus naar die 3 uur !) met spoed geopereerd !
Denken mag je Vogelse maar oordelen...... :twisted:

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Minister Klink wil nog steeds beperking Spoed Eisende Hulp

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Chocomelk schreef:
vogels schreef:
Heb zelf vorige week op SEH gezeten, 3 en half uur WACHTTIJD !
Ga ik me toch afvragen hoe spoedeisend dit bezoekje was. Echte spoedeisende zaken laten ze nl. niet 3 uur in de wachtkamer zitten.
Werd naar onderzoek (dus naar die 3 uur !) met spoed geopereerd !
Denken mag je Vogelse maar oordelen...... :twisted:

Niet te geloven zeg, dan heb je nog geluk gehad volgens mij, want
als je dan daarna met spoed moet worden geopereerd, had het ook nog
anders kunnen aflopen voor je. :cry:
Niks bezuinigen, want dat kan mensen levens gaan kosten
op die manier en dat is toch wel het laatste wat willen toch?. :(
Foutje bedankt, maar patiënt is helaas overleden.!!

En ik vind trouwens het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen:
Ik vraag me af hoe spoedeisend dit bezoek was?
Niemand kan toch weten, met welke klachten iemand zich meld bij
de spoed en dan ook nog iemand zo lang laten zitten, die daarna een
spoedoperatie moet ondergaan, neem me niet kwalijk hoor. :(

Als ikzelf in het ziekenhuis een sympaticus blokkade heb gehad,
dan ben ik in staat om een paar dagen redelijk te kunnen lopen.
Daarna ben ik helaas weer terug bij af,
maar stel dat iemand mij in die paar dagen een keer ziet,
zou mijn posttraumatische dystrofie dan ineens zijn genezen?
Zich iets afvragen en oordelen is snel gedaan, maar men weet
NOOIT het fijne ervan. Dus aub eerst nadenken voor iets zomaar
wordt neergeschreven hier, want je kan er ook iemand heel erg mee
kwetsen toch? Dan kan nooit de bedoeling zijn.!
Ik ben soms wat naïef, maar liever zo, dan anders. :mrgreen:

Gesloten