Ervaringen met GGZ

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
1vande3dus
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2021 11:05

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door 1vande3dus »

Ik herken veel in de berichten die ik hier op het forum lees.

Ik ben zelf jaren begeleid door de GGZ. Hieraan heb ik veel positieve maar ook negatieve herinneringen overgehouden.
De goede herinneringen hebben vooral betrekking op het werken aan mezelf. Dit vooral door cursussen, trainingen en workshops.

De negatieve herinneringen hebben vooral betrekking op het niet serieus genomen worden. Een andere mening over hoe de begeleiding ook zou kunnen wordt niet geaccepteerd en wordt gezien als afwijkend gedrag.
Hierover is dan ook geen discussie mogelijk maar wordt “verholpen” door medicatie.
Zo ben ik jaren behandeld binnen de GGZ waardoor ik zeer ongelukkig werd. Ik heb dit kunnen doorbreken door de begeleiding over te dragen aan een andere zorginstelling.

Om kort te gaan heb ik nu begeleidend wonen waarbij uitgegaan wordt van mijn behoeften en wensen. Dit werkt heel goed voor mij en mijn leven is hierdoor veel aangenamer geworden.
Hiermee wil ik vooral aangeven dit je niet afhankelijk hoeft te zijn van de GGZ, maar dat je ook voor een andere zorginstelling kan kiezen.
Ideaal zou zijn als de GGZ meer zou samenwerken met andere zorginstellingen zodat ze die niet meer als concurrenten hoeven te zien.

1vande3dus

1vande3dus
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2021 11:05

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door 1vande3dus »

Dat bovenstaande op het forum heb geplaatst is omdat ik de GGZ mondeling, telefonisch en schriftelijk heb benaderd maar daar is nooit een reactie op gekomen.
Dat hindert mij om mij volledig op het heden (hier en nu) te kunnen richten.
Met het plaatsen hiervan op het forum wil ik het in een breder bereik betrekken, zodat iedereen er kennis van kan nemen en er zijn voordeel mee kan doen.
Het belangrijkste en ook wat mij het meeste raakt is dat de GGZ wel bepaalde toezeggingen heeft gedaan maar daar niet naar gehandeld heeft. Dit in het algemeen maar ook op het moment dat ik naar de nieuwe zorg overging.
Ik ga niet met een vinger wijzen wie nu precies hieraan schuldig is maar ik wil toch wel graag dat dit uitgesproken en opgelost wordt!
Van beide kanten denken in oplossingen en niet in verwijten blijven hangen. Dus water bij de wijn doen en dit elkaar ook laten weten.
In de tussentijd ga ik door met begeleiding van de nieuwe zorg waarbij ik mezelf kan zijn!

1vande3dus

1vande3dus
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2021 11:05

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door 1vande3dus »

"Van beide kanten denken in oplossingen en niet in verwijten blijven hangen. Dus water bij de wijn doen en dit elkaar ook laten weten.
In de tussentijd ga ik door met begeleiding van de nieuwe zorg waarbij ik mezelf kan zijn!"

Dit in praktijk te hebben gebracht geeft nu positieve ervaringen. Contact met medebewoners van vroeger kunnen nu plaats vinden.
En persoonlijke problemen kan ik nu op een betere en goede manier aanpakken......
Dit geeft meer stabiliteit en de mogelijkheid om mijn achterstanden te kunnen wegwerken.
Hierdoor kan ik meer ontspannen leven en geeft goede moed voor de toekomst.
Ik ga nu ook een cursus volgen om dit te kunnen accentueren.

Groet van 1vande 3 dus

Misschien is dit allemaal confronterend .........., maar ik hoop stiekem dat er iemand de moed heeft om te reageren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door Moneyman »

1vande3dus schreef:
27 sep 2021 11:06
Misschien is dit allemaal confronterend .........., maar ik hoop stiekem dat er iemand de moed heeft om te reageren.
Wat verwacht je van de forumleden hier? Je deelt in een aantal posts je persoonlijke positieve ervaring. Dat vind ik fijn voor je, maar ik heb niet de behoefte erop te reageren, ook omdat je slechts ervaringen deelt en geen vragen stelt. Maar blijkbaar verwacht je wel iets van ons?

1vande3dus
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2021 11:05

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door 1vande3dus »

Dankjewel voor je reactie.

Ik ben voor het eerst op internet dus het is voor mij wennen. Ik zal rekening houden met wat je geschreven hebt en proberen wat meer vragen te stellen.

Groet van 1vande3dus

1vande3dus
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2021 11:05

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door 1vande3dus »

Wat ik nog wil toevoegen @Moneyman is dat ik het erg waardeer dat je hebt gereageerd.

Wat ik zoek is medeleven en erkenning omdat het verleden bij de GGZ mij nog steeds plaagt. Ik hoop dat op deze manier aan dit forum deel te nemen het verleden kan blijven rusten.


Allemaal een vriendelijke groet van 1vande3dus

1vande3dus
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2021 11:05

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door 1vande3dus »

Ik heb erover nagedacht en de volgende vraag komt bij mij op:
Herkent iemand dat het onderscheid tussen client en begeleider niet meer zichtbaar is en dus ook niet naar gehandeld wordt. Hierdoor blijf je onnodig jarenlang hangen zonder verder te komen.
Hoe kun je hiermee omgaan?
Groet van 1vande3dus

Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door Karel123## »

Wat ik weet van GGZ instellingen is dat het draaideursystemen zijn ten behoeve van opleidingen tot therapeuten, verpleegkundigen, artsen etc. Patiënt doet er niet veel toe. Die komt via de spoedeisende hulp binnen, gaat door de achterdeur er weer uit om na een paar maanden weer via de spoedeisende hulp binnen te komen. Dit uit eigen ervaring. Ik noem ze ook wel eens geldfabrieken. Mensen worden amper behandeld!!! Maar goed dat is mijn ervaring.

1vande3dus
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2021 11:05

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door 1vande3dus »

Onderstaande brief is wat mij nog steeds plaagt. Het weerhoudt mij van voluit te kunnen leven.........
Het is een steeds terugkerende barriere die ik moet nemen om de dag weer door te komen:

Aan de GGZ Friesland Drachten

Hennie heeft 31 jaar bij de GGZ gewoond, dit is inclusief dagactiviteiten en crisisopvang.
Per 1 augustus 2019 is zij zelfstandig gaan wonen en is de nieuwe zorg met ondersteuning ingegaan.
Tijdens het doorslaggevende eindgesprek op 20 juni 2019 is er door iemand van de GGZ gezegd dat het af en toe niet boterde tussen Hennie en de GGZ en dat Hennie bij een andere zorg beter af zou zijn. Hierdoor voelde Hennie dat de tijd bij de GGZ teniet werd gedaan.
Ook is haar een afsluiting beloofd wat nooit heeft plaatsgevonden. Dit heeft bovenstaand gevoel versterkt.
Hierover wil Hennie in gesprek met de GGZ. Dat gesprek is een voorwaarde voor Hennie om weer verder te kunnen met haar eigen leven.................

Vriendelijke groeten van Henderika/Hennie.

P.S.
Ik heb niet in de ik-vorm geschreven om de emoties onder controle te houden en zo de negatieve emoties te vermijden.


Dit is een heel beknopte weergave..., Wat als je vragen hebt......... vraag dan gerust. Zo kunnen we samen de Zorg verbeteren.

Groet van 1vande3dus

Aimee212
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2021 21:01

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door Aimee212 »

Goedendag,

Ik ben twee jaar lang totaal verkeerd behandeld, ik ben 2 jaar van mijn leven kwijt en het einde is nog niet in zicht.

Ik heb geen enkele privacy online: elke mailtje, elk telefoontje wordt zonder reden gecontroleerd door mijn regiebenadelaar. Dit duurt al meerdere maanden:

Maar ik kan nergens een klacht indienen:
- De klachtenfunctionaris is niet onpartijdig en werkt met haar samen.
- De huisarts werk met haar samen
- En mijn vrienden en kennissen zijn door haar benaderd (achter mijn rug om!) en vertellen mij dat ze me niet kunnen helpen.

Het is alsof ik verdrink en iedereen kijkt toe. Niemand helpt.

Ik ga kapot aan haar behandeling, maar sta volledig machteloos.

Wat kan ik nog doen?

Marie-Elise

Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door Karel123## »

@ Aimee212 en @ 1vande3dus, ik denk dat jullie 'hier' niet bereiken wat jullie echt willen. Ook ik ken de GGZ van binnenuit. Grotendeels één groot drama waar de belastingbetaler dik mag betalen voor opnames, gesprekken met behandelaars etc. terwijl de 'patient' amper geholpen wordt. Misschien is het een optie om met z'n tweetjes een eigen site te maken op bv FB?? Ik begrijp jullie machteloosheid en wens veel sterkte en doorzettingsvermogen. Mochten jullie een eigen site openen, laat het mij weten......ik meld mij meteen aan bij jullie!

1vande3dus
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2021 11:05

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door 1vande3dus »

Hoi Marie-Elise,

Wat een leuke naam heb jij.......

Jij hebt ook de nodige problemen bij de GGZ ervaren lees ik wel.
Een oplossing is niet zo makkelijk te vinden.

Ikzelf ben bij de GGZ weggegaan en ben met een andere zorgverlener opnieuw begonnen.
Ik ben nu 2 jaar verder en merk nu dat ik meer rustmomenten heb.....

Kijk wel ook naar de goede dingen bij de GGZ en leg daar de nadruk op voor jezelf.......
Zijn dat er heel weinig dan lijkt het me zaak om een andere zorgverlener te zoeken......
En probeer wel iemand te vinden die op dezelfde golflengte zit.

Wel fijn dat je hebt gereageerd.
Veel succes!
Groetjes van 1vande3dus

1vande3dus
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2021 11:05

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door 1vande3dus »

Iedereen de beste wensen voor 2022 en............

Groetjes van Hennie of Henderika

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Ervaringen met GGZ

Ongelezen bericht door Radar »

Dit topic gaat op slot, want het is oud en de gespreksrichting is te onduidelijk. Wie een concreet gesprek wil voeren over de GGD, is welkom om een nieuw topic te starten.

Groet,
Radar Moderatie^EV

Gesloten