LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AWBZ instelling zet 18 jarige op straat

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gert1980
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2010 19:36

AWBZ instelling zet 18 jarige op straat

Ongelezen bericht door Gert1980 »

Beste forum leden,

Ik ben jongerenwerker van beroep en vandaag is er een casus op mijn bordje gekomen waar ik even geen raad mee weet.
Aangezien ik op dit forum altijd goede en duidelijke antwoorden heb gekregen, wil ik mijn casus even met jullie bespreken.

Deze casus speelt zich af in West Brabant.
Het gaat hier om een persoon van 18 jaar (net een maand) die een groot gedeelte van zijn leven in een AWBZ instelling woont.
Deze persoon heeft geen vader meer en moeder zit in de wsnp (Wet schuldsanering natuurlijke personen).
Deze persoon gaat naar school en ontvangt €260 uitwonende studiebeurs.
Het verblijf binnen de instelling werd betaald door de AWBZ.
Nu is er een indicering voor wonen en begeleiding geweest maar deze is tot 3 keer toe afgewezen.
De instelling heeft de mededeling gedaan dat ze in de week tussen kerst en oud en nieuw op straat staat. (Lekkere fijne periode ook.. Erg menselijke stichting...)

Het volgende probleem is dat deze persoon net 18 is en je jezelf pas op je 18e levensjaar kan aanmelden bij een woningbouwvereniging.
En het lang duurt eer je in aanmerking komt voor woonruimte.
(nu heb ik goede contacten met een woonconsulent) dus dit is hopelijk niet echt een probleem, dit geeft echter een extra inzicht in de ernst van deze vreemde situatie. en dit moet ook betaald worden.

Dez persoon heeft een persoonlijke groei doorgemaakt en is volwassener geworden maar maar functioneerd maar net boven zwak begaafd zijn.
Omdat ze studiefinanciering krijgt heeft ze geen recht op een andere uitkering.
Een eventuele WIJ uitkering wordt gelijk getrokken met de studiefinanciering dus deze bedraagt ook maar €260 en de studiefinanciering komt te vervallen.
Deze persoon wordt dus overgeleverd aan de straat of een opvang voor dak en thuislozen.

Mijn concrete vragen zijn:

1. Mag de stichting deze persoon zomaar op straat zetten?
(ik snap dat als er geen geld binnenkomt ze weinig kunnen leveren maar ze hebben toch ook een zorgplicht?)

2. Op welk aanvullende uitkering zou deze persoon eventueel recht hebben?

3. Wat is de plicht van Jeugdzorg die die deze persoon net heeft los gelaten?

4. Waar moet ik zijn om recht te halen voor deze persoon?

Contact is er geweest met: De gemeente afdeling wmo en sociale zaken, UWV, Woonvoorziening, woningbouwvereniging, maatschappelijkwerk en Jeugdzorg. Nergens konden ze vertellen hoe deze persoon geholpen kon worden.

Graag jullie advies.

Mijn dank is Groot!!!
Laatst gewijzigd door Gert1980 op 11 nov 2010 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AWBZ instelling zet 18 jarige op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

Is er een vorm van begeleid wonen mogelijk? Hier in de bollenstreek zijn verschillende woonvormen voor minder of meer geestelijk gehandicapten, voor personen die veel aandacht nodig hebben tot personen waar enkel één keer in de week even om de deur gekeken wordt, bij wijze van spreken.

Naarmate mensen in zo'n woonvorm zelfstandiger worden, kunnen ze ook doorgroeien. Toevallig één van de jongens die bij ons op het landgoed bij de dagbesteding zit, is aan het doorgroeien, gaat praktisch zelfstandig wonen.

Je zou bij de Willem van de Bergh stichting (Noordwijk, ik meen ook Sassenheim) kunnen informeren wat zij kunnen betekenen, of dat hun iets vergelijkbaars in West-Brabant weten.

Gert1980
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2010 19:36

Re: AWBZ instelling zet 18 jarige op straat

Ongelezen bericht door Gert1980 »

witte angora schreef:Is er een vorm van begeleid wonen mogelijk? Hier in de bollenstreek zijn verschillende woonvormen voor minder of meer geestelijk gehandicapten, voor personen die veel aandacht nodig hebben tot personen waar enkel één keer in de week even om de deur gekeken wordt, bij wijze van spreken.
De stichting waar deze persoon nu verblijft biedt deze woonvorm ook aan.
Alleen ook hiervoor moet je een indicatie krijgen,dus helaas is dit hier ook geen mogelijkheid.

Bedankt voor uw reactie.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AWBZ instelling zet 18 jarige op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

In dat geval moet er dus gekeken worden naar het verkrijgen van een inkomen en woonruimte. Hoe zit het met eventuele kinderbijslag voor uitwonenden? Is er ook een mogelijkheid dat ze part-time gaat werken, in een winkel of iets dergelijks?

Gert1980
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2010 19:36

Re: AWBZ instelling zet 18 jarige op straat

Ongelezen bericht door Gert1980 »

witte angora schreef:In dat geval moet er dus gekeken worden naar het verkrijgen van een inkomen en woonruimte. Hoe zit het met eventuele kinderbijslag voor uitwonenden? Is er ook een mogelijkheid dat ze part-time gaat werken, in een winkel of iets dergelijks?
Parttime werken doet ze al maar helaas is dit alleen mogelijk op vrijdagavonden en zaterdagen.
Er is contact geweest met een woonconsulent binnen mijn netwerk, die kan tijdelijk een antikraak woning aanbieden met een opzeg termijn van 2 weken. als tijdelijke oplossing is dit heel mooi, maar dan nog zal er een tekort zijn om te kunnen leven.
Gas water en licht komt er hier nog bij en gemeentelijke belastingen sociale verzekeringen etc etc
Nu weet ik dat dit in sommige gevallen uit bijzondere bijstand betaald kan worden maar dan met dit al toegewezen worden.

Daarnaast vraag ik me af of de stap begeleid wonen--> zelfstandig wonen niet te groot is.
Ook zou ik willen weten wie verantwoordelijk is voor het begeleiden van deze trajecten (is dit jeugdzorg, de gemeente of de woonvoorziening?). deze persoon krijgt op dit moment weinig tot geen begeleiding meer en kan de situatie alleen niet aan.
Als jongerenwerker heb ik de functie signaleren en doorverwijzen maar iedere organisatie wijst naar de ander en is mij niet duidelijk waar ik deze jongeren naartoe kan leiden/verwijzen.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: AWBZ instelling zet 18 jarige op straat

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Gert,

helaas zal hij/zij tussen wal en schip terechtkomen, dus op straat.
Je kan nog proberen om bij krakers begrip te krijgen om hem/haar op te vangen, anders zou ik het ook niet weten.
Ik zou haar haar/hem zo opvangen, maar dat zou ook alleen maar tijdelijk zijn en dus niet echt geschikt voor lange termijn.

Tja en daar sta je dan in Nl waar alles zo goed geregeld is toch?
Begeleid wonen is afgewezen, maar ondertussen gaat het hier wel over een mens!
Mag ik vragen waarom het begeleid wonen is afgewezen?
Wellicht kan het nog een keer aangevraagd worden gezien het licht van de stoornissen?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: AWBZ instelling zet 18 jarige op straat

Ongelezen bericht door S. »

Gert,

Ik weet niet of jouw client onder behandeling is van een arts, bijvoorbeeld een psychiater?
Dan zou je wellicht kunnen proberen om met behulp van hen de indicatie aan te vragen. Een arts kan motiveren waarom zorg in een AWBZ-instelling noodzakelijk is.

Reactie op vraag 1: Is het zo dat de stichting (of het onderdeel daarvan waar jouw client onder valt) alleen hulp biedt aan minderjarigen?
Op vraag 2 en 3 kan ik je geen antwoord geven, dit weet ik zelf ook niet.

Vraag 4: Misschien is het een idee om te proberen via een psychiatrisch onderzoek en/of intelligentie onderzoek wat kan aantonen dat jouw client niet zelfstandig kan functioneren en op basis van een laag IQ of kinderlijk gedrag in aanmerking komt voor een bepaalde woonvorm of begeleiding.

Verder vind ik het vreemd dat geen enkele instantie antwoord weet op jouw vragen en dat je hulp moet zoeken via een openbaar forum.
Weet ook jouw werkgever niet hoe te handelen?
Collega's of jouw leidinggevende die dit soort problemen wellicht vaker tegengekomen zijn?

Succes ermee.

Gert1980
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2010 19:36

Re: AWBZ instelling zet 18 jarige op straat

Ongelezen bericht door Gert1980 »

Vandaag heb ik tot 3x toe contact gehad met Jeugdzorg.
Ondanks dat ze net een maand 18 is, ben ik van mening dat ook jeugdzorg hier nazorg moet bieden.
Degene die ik aan de lijn kreeg was het gelukkig met mij eens en heeft de casus bij mij uit handen genomen en blijken er nog wel wat mogelijkheden te zijn.
Ik ben blij dat jullie mij zoveel extra informatie hebben aangedragen.
Ik blijf de situatie natuurlijk monitoren om te kijken of deze casus naar behoren wordt opgelost.

Iedereen bedankt voor de reacties!!!!

Groetjes Gert

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AWBZ instelling zet 18 jarige op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben het met je eens dat het bijzonder vreemd is dat, zogauw iemand 18 is, hij/zij aan zijn/haar lot over wordt gelaten. Is in de pleegzorg idem dito. Vaak zie je dat pleegkinderen dan op straat komen te staan omdat de 'liefde' van de pleegouders voor een groot deel afhankelijk is van de pleegvergoeding.

Een stuk nazorg, totdat de jongere een andere plek heeft gevonden, is zeker wel gewenst.

Gesloten