LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sprintplan een kansspel?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
JohannesBremmer
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2011 12:50

Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door JohannesBremmer »

:shock: LS

Wat mij hogelijk heeft verbaasd is dat de Stichting GeSp en haar advocaat Mr. Leerink nooit als argument heeft aangevoerd dat AEGON de door deelnemers ingelegde Sprintplangelden nooit heeft belegd maar gestort in een AEGON fonds. Door het hanteren van de Beursindex formule heeft AEGON maar een zeer laag risico gelopen dar er uit betaald zou moeten worden. Immers men was zo slim om met het Sprintplan te komen op het moment dat de beurs bijna op het maximum stond en elke beursexpert zou kunnen voorspellen dat binnen de looptijd van het Sprintplan (5jaar) de beurs weer zou “inzakken” Met andere woorden na expiratie van bijna alle Sprintplannen kon AEGON gaan incasseren. Je zou bijna kunnen zeggen dat er voor de deelnemers sprake was van een kansspel. Het meeste geld wat AEGON heeft uitgegeven was aan misleidende brochures en non informatie. Uiteraard had ik op het moment dat ik zelf inschreef mijzelf beter moeten informeren. Maar de meeste verbazing heb ik met betrekking tot de Rechtelijke Macht in Nederland, ook zij hebben zich niet echt verdiept in de achtergronden van het AEGON “marketing kansspel” In elk geval heb ik er zeer dure lering uitgetrokken!!!!

Gelukkigkinderloos
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 apr 2011 07:13

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door Gelukkigkinderloos »

Helemaal waar. Er wordt gedaan alsof 8 jaar procederen normaal is, terwijl dit uiteraard te gek voor woorden is, maar ach het betreft de burger "maar". Alsof de manier waarop wij op een zeer uitgekookte manier GENAAID zijn nog niet triest genoeg is deed de staat er nog een flinke schep bovenop door deze "klasse heren" financiële hulp te bieden. Nee laten we inderdaad geen hoge pet van nederland op hebben. nederland = tegenwoordig een zwaar verziekt Hufterland. Laatst las ik zelfs een reactie van een afgestudeerd econoom, ook hij zat met een sprintplan contract in zijn maag met alle misselijkmakende gevolgen van dien.

Locomotief
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:30

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door Locomotief »

Bewijs dat AEGON had kunnen en moeten ingrijpen! - 11 aug 2008 18:18
Uit een officieel overzicht van rendementen en in algemene zin blijkt dat (uit diverse indexen):

-resultaat 1998 + 29.85%
-resultaat 1999 + 24.71%
-resultaat 2000 - 5.04%

Bij en over het laatste wil ik graag jullie commentaar, de ezels van beleggingsexperts AEGON had hier gewoon moeten ingrijpen maar er klopt gewoon helemaal niets van de uitspraken door AEGON gedaan, er is gemanupuleerd op een manier a la AEGON, te weten"

ZEER LAF EN LAAG!

De rechters moeten dit maar eens gaan onderzoeken maar wat een ezels bij AEGON, zitten er zeker nog, nou dat is dan een veilige haven voor alle polissen die daar liggen, ik zou me grote zorgen maken!

Correctie op mijn eerdere betoog:
Het zijn geen ezels maar lage dieven!

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Immers men was zo slim om met het Sprintplan te komen op het moment dat de beurs bijna op het maximum stond en elke beursexpert zou kunnen voorspellen dat binnen de looptijd van het Sprintplan (5jaar) de beurs weer zou “inzakken
Jaja, Achteraf kun je een koe in de kont kijken...

Gelukkigkinderloos
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 apr 2011 07:13

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door Gelukkigkinderloos »

Leo de emperor, wat zijn we weer aardig boehhhhhhh !

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Leo de emperor, wat zijn we weer aardig boehhhhhhh !
Het is niet onaardig bedoeld, gewoon een gezegde van het Nederlands platteland.

De stelling dat iedereen kon zien dat de beurs zou inzakken is namelijk onzin.
Voor velen kwam de recessie onverwacht, en het argument is daarom ook niet valide

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Locomotief schreef: Bij en over het laatste wil ik graag jullie commentaar, de ezels van beleggingsexperts AEGON had hier gewoon moeten ingrijpen maar er klopt gewoon helemaal niets van de uitspraken door AEGON gedaan, er is gemanupuleerd op een manier a la AEGON, te weten"
Nee hoor, met het meedoen aan het sprintplan kies je voor een belegging die gerelateerd is aan het rendement op de aandelenbeurzen. Als de aandelenbeurzen in zijn geheel omlaag gaan, dan kan Aegon daar weinig aan veranderen. Zou je willen dat het geld veel breder belegd zou worden, waarbij in een tijd van slechte aandelenrendementen gekozen zou kunnen worden voor alternatieven zoals obligaties of andere investeringen, dan had je niet moeten kiezen voor een product waarvoor het rendement puur aan het aandelenrendement gerelateerd is.

Gelukkigkinderloos
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 apr 2011 07:13

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door Gelukkigkinderloos »

Ja natuurlijk eigen schuld dikke bult, wat een lariekoek weer Kweenie. Blijkbaar is het voor personen als u geoorloofd om zelf +/_ 650 miljoen rijker te worden van een te smerig voor woorden product en abnormaal veel burgers hebben schulden of 0 op de teller. Wat lopen er toch een hoop niet zuivere mensenwezens rond !

Locomotief
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:30

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door Locomotief »

Kweenie,

Al begrijp ik best dat je een AEGON-mannetje bent die z'n best doet alles af te zwakken en dat is je goed recht maar toch vergeet je één belangrijk punt en dat is dat het hier niet alleen om geld gaat maar dat de emotie en beleving bij AEGON
geheel weg is. Het waarom zal jullie wel duidelijk zijn, het is nu aan ons om echt in beweging te komen met namen van de Sprintplan-smeders, bovendien is het hoog tijd alle deelnemers in de diverse landen te gaan waarschuwen, een soort van media-alert opstelling en verzenden naar de kranten enz..
Nu gaat het pas echt beginnen, het rekken is voorbij!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb niets te maken met Aegon. Maar op dit forum is het al snel zo dat als je niet 100% tegen alles bent dat ook maar iets met Aegon te maken hebt, en je niet de schuld van elk onheil op Aegon wilt schuiven, je per definitie verdacht bent.

Natuurlijk zijn die sprintplannen soms door verkeerde verkopers verkocht, zonder duidelijk te maken wat voor product het was. Maar dat heeft grotendeels niet te maken met het product zelf, maar met de manier waarop het aan de man is gebracht. Dáár kun je ook zeker problemen mee hebben. En als je een aan aandelenkoersen gerelateerd product hebt afgesloten zonder dat je dat wist, dan is dat zeker iets om de verkoper op aan te spreken.

Maar los daarvan geldt dat als je een product hebt waarvan het rendement gerelateerd is aan het verloop van de aandelenkoersen, en die aandelenkoersen doen het in zijn algemeenheid een periode slecht, dat je dan niet van dat product kunt eisen dat het het geld in andere beleggingen gaat stoppen. Daarom is het verwijt dat Aegon niet uit de aandelen is gestapt of 'had moeten ingrijpen' onterecht.

JohannesBremmer
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2011 12:50

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door JohannesBremmer »

:shock: Een reactie is "terecht"? de koe achteraf in de kont kijken. Heb duidelijk gesteld dat ik mezelf beter had moeten informeren, dat neemt niet weg dat ik een BEURSEXPERT had moeten raadplegen. Beurzen gaan in gofbewegingen en dan weet je dat na een piek ook weer een dal komt. AEGON heeft nauwelijks of geen risico gelopen door met het produkt kort voor de piek te komen!. Wat houdt "beleggen"? in het AEGON garantiefonds in? Dit was toch niet genoteerd aan de beurs? Met betrekking tot de misleidende reclame reclame, met mij heeft nog een andere Sprintplan deelnemer gelijk gekregen bij de Reclame Code Commissie. Mijn punt is dat naar mijn mening de advocaat van GeSp met deze argumenten weinig of niets heeft gedaan!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Johannes, ik had het over de reactie van Locomotief, die Aegon verwijt dat ze in de aandelen zijn gebleven. Niet over jou originele posting.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door peewee »

@JohannesBremmer,

Het raadplegeven van een ''Beursexpert'' omstreeks 1998-1999; toen de meeste deelnemers gingen deelnemen aan het Sprintplan zou vermoedelijk weinig soelaas hebben geboden. Hooguit zou die ''expert'' er vermoedelijk wel achter zijn gekomen dat het Sprintplan werd gepresenteerd als een soort ''aandelenleaseproduct. Die benaming ontbrak in de folders en advertenties.
Er is door Aegon of door het Aegon Garantiefonds niet eens in aandelen belegd, dus die vergelijking gaat mank. Er is belegd in ''opties'' en daarmee zal circa 20% van het ingelegde geld zijn belegd in die opties. De rest heeft Aegon ter eigen bate aangewend. En daarop zal Aegon een zeer dikke winst hebben gemaakt, naast de rentebaten van circa 650 miljoen euro.

De meeste Sprintplan-deelnemers snappen zelfs nu nog niet eens hoe het Sprintplan echt in elkaar stak, namelijk nog veel bedrieglijker dan op het eerste gezicht lijkt.

Locomotief
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:30

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door Locomotief »

Kweenie,

Zoek in in de "van Dale" eens naar het woord "garantiewaarde", het is nog steeds niet opgenomen! Een betekenis kun je later wel invullen zoals het uitkomt! Het woord "garantiewaarde" zou voor mij al gelijk staan met zware misleiding! Laf, laag en ongekend gemeen, in mijn volgend bericht zal ik de namen eens opsommen die betrokken waren met dit smerige dievenspel, bovendien ga ik de diverse mede-gedupeerden oproepen om in allerlei talen waarschuwingen te verzenden naar de media aldaar, AEGON, nu gaat het pas beginnen!
Wat mij betreft is het sluiten met die tent en alles wat erbij hoort!

Locomotief
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:30

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door Locomotief »

Kweenie,

Misschien is het verstandig om weer eens andere sites te vullen met deze reacties, misschien worden de andere 10-duizenden dan ook weer eens wakker!
Waar is trouwens jullie sprekende pop "Mimoen" gebleven, hij immers begon ook nog eens zijn eigen landgenoten te bedonderen, hij had het over "eerlijk over later?" WOW!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door kweenie »

peewee schreef: Er is door Aegon of door het Aegon Garantiefonds niet eens in aandelen belegd, dus die vergelijking gaat mank. Er is belegd in ''opties'' en daarmee zal circa 20% van het ingelegde geld zijn belegd in die opties. De rest heeft Aegon ter eigen bate aangewend. En daarop zal Aegon een zeer dikke winst hebben gemaakt, naast de rentebaten van circa 650 miljoen euro.
Dit is hoe élk garantiefonds werkt.

De garantiewaarde wordt vastgezet door een groot deel van het kapitaal in vastrentende waarden te stoppen, die door rente-op-rente danwel waardestijging (in geval van zero coupon bonds) aan het eind van de periode precies uitkomt op de garantiewaarde. Wat overblijft, in dit geval blijkbaar zo'n 20%, kan belegd worden in meerjarige (call) opties, bijvoorbeeld op een aandelenindex. Die opties hebben in geval van een koersstijging na afloop extra waarde en dus extra rendement.

De keuze voor een garantiefonds gaat dus in het algemeen gepaard met een combinatie van een groot deel vastrentend plus een klein deel opties. Daar is niets bedrieglijks aan.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Beurzen gaan in gofbewegingen en dan weet je dat na een piek ook weer een dal komt. AEGON heeft nauwelijks of geen risico gelopen door met het produkt kort voor de piek te komen!
Het is nu juist de kunst om te voorspellen wanneer je op hoogste punt, zijnde de piek, bent aangeland, of wanneer je onderin het dal staat. En helaas, dat kan je alleen na afloop van een periode bepalen.. :mrgreen:

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door peewee »

@Kweenie,
Het Sprintplan is aan de 120.000 deelnemers nooit verkocht als een ''capital guaranteed index note''(met geleend geld; een peperdure en dus onzinnnige constructie voor de deelnemer). Bovenal zijn er uberhaupt nooit bewijzen geleverd door Aegon dat het Aegon Garantiefonds ooit het grootste deel van de belegging van 1,5 miljard euro in zero coupon obligaties belegde -met het oog op de ''garantie''-.
Laatst gewijzigd door peewee op 03 aug 2011 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

FredjeVelt
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2011 10:09

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door FredjeVelt »

Voor Aegon was het in elk geval geen kansspel. Zij hebben een product ontwikkeld waarbij ze zelf risicovrij een hoog rendement scoorden. :|

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sprintplan een kansspel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Peewee, bij het sprintplan is toch wel aangegeven dat het in het Aegon Garantiefonds werd belegd? (Of in elk geval bij een deel van de sprintplannen.) Het geld is dus (waarschijnlijk) wel volledig in het Aegon Garantiefonds gestopt, maar binnen dat fonds bestond het beleggingsbeleid uit een groot deel obligaties voor de zekerheid, en een klein deel opties voor de mogelijke koerswinsten.

Gesloten