LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Het heeft even geduurd, maar nu heeft ook het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening KiFiD zich uitgesproken over SprintPlan.

De Commissie oordeelt dat Aangeslotene door de effectenlease-overeenkomst te sluiten zonder zich in de precontractuele fase naar behoren te kwijten van haar voorlichtingsverplichting, jegens Consument is tekortgeschoten en dat de geleden schade in beginsel vergoed moet worden.

Met vriendelijke groet,
ClaimConcept

MAXIEM

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door MAXIEM »

ClaimConcept

Wél goed nieuws, maar.......................één zwaluw maakt nog geen zomer!

Maxiem.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door peewee »

En verder mag men zich afvragen of de Geschillencommissie KIFID wel eens de moeite heeft genomen de jaarverslagen van het Aegon Garantiefonds door te lezen en deze jaarverslagen aandachtig te vergelijken met de financiele bijsluiter.

Maar toegegeven, deze KIFID-uitspraak is minder slecht zijn dan de vroegere uitspraken van de Geschillencommissie Bankzaken (van vóór 2007), want die raakten helemaal kant-noch-wal.
De onderhavige zaak betrof overigens een zeldzaam geval waarin de Sprintplan-deelnemer maar een relatief klein verlies leed en de toewijzing is dienovereenkomstig (circa 300 euro inclusief wettelijke rente). Aegon zal er niet echt wakker van liggen. De beoordeling door de Geschillencommissie Kifid is een beetje als kijken door een sleutelgat. Met enige moeite lukt het om iets te zien, maar veel ziet men toch niet.

Locomotief
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:30

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door Locomotief »

Wat is de kracht van KiFiD? - 07 nov 2010 13:55
Onlangs hoorde ik op de radio dat de KiFiD belangrijke uitspraken had gedaan in het nadeel van AEGON, aan de toonhoogte en de zender BNR leek dit erg interessant maar zie er niets van.

Vraag dus of de KiFiD een belangrijke club en wat de mate van arrogantie is die AEGON wederom hier blijkbaar niets van aantrekt!

Graag jullie reacties!

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door peewee »

Het KIFID is de, sinds juni 2007, bestaande Geschillencommissie voor de Financiele Sector (banken, verzekeraars, beleggingsinstellingen, tussenpersonen). Het is de opvolger/samenvoeging van enkele daarvóór bestaande geschillencommissies, zoals Geschillencommissie Bankzaken, Klachtencommissie DSI en Klachteninstituut Verzekeringen.
Sinds 2007 zijn alle financiele instellingen, bij wet verplicht, aangesloten bij het KIFID. Bij het KIFID kunnen alleen individuen klachtprocedures starten.
De uitspraken van het KIFID inzake aandelenlease zijn in wezen een voortzetting van de eerdere (vóór 2007) uitspraken van de Klachtencommissie DSI. Feitelijk oordeelt het KIFID in dit soort klachtprocedures steeds dat er sprake is van een ''zorgplichtschending''door de aandelenleasebank. Waarom het KIFID niet oordeelt dat er ''misleiding'' door de aanbieders heeft plaatsgevonden, zal wellicht altijd een raadsel blijven.
Kennelijk heeft de Geschillencommissie KIFID een aantal standaardteksten (macros's) in de p.c. zitten die snel gebruikt kunnen worden bij het redigeren van uitspraken. Copypaste, dus grote halen, gauw thuis.. Wel is de exacte invulling van de zorgplichtschending door het KIFID een iets andere (lees: betere) dan van de ''gewone'' beroepsrechter (rechtbanken, gerechtshoven, Hoge Raad). Ook dat verbaast, want in de KIFID Geschillencommissies zitten tal van rechters, die kennelijk in KIFID verband een iets andere visie hebben over de zorgplicht dan hun, al dan niet, gewaardeerde collegae bij de gewone rechtbanken en hoven.
In de uitspraken van KIFID en DSI van de afgelopen jaren wordt overigens meestal 40% van de schade op het bord van de deelnemer gelegd, wegens een vermeende ''eigen schuld'' bij de deelnemer. Die krijgt dus 60% schade vergoed, plus de wettelijke vertragingsrente. Die wettelijke vertragingsrente wordt echter berekend (?) pas vanaf het aanhagig maken van de klacht, dus meestal over een periode van slechts een jaar of twee. Grosso modo krijgt een gedupeerde dan circa 68%-70% van zijn nominale schade vergoed. Beter dan niks, maar de Sprintplan-oplichting door Aegon vind ik zo laakbaar, dat m.i. de volledige schade vergoed zou moeten worden. Plus de wettelijke rente, te berekenen vanaf het tijdstip dat de maandbetalingen aan het Sprintplan destijds werden gedaan !

Overigens kent het Reglement van het KIFID regels voor het tijdig aanhangig moeten maken door een klager van een klacht. Ik vermoed dat wanneer Sprintplan-gedupeerden ineens massaal zelf klachtprocedures gaan opstarten bij het KIFID, het KIFID dan ineens klachten niet-ontvankelijk gaat verklaren wegens tijdsoverschrijding. Kortom, Sprintplan-gedupeerden mogen wel klachtprocedure starten bij het KIFID, mits u maar niet met te velen komt klagen, want dan gaat de deur vermoedelijk snel dicht.
Daarmee raken we de kern van de rechterlijke afwikkeling tot nu toe van de financiele schandalen in NL.
Zodra er te grote aantallen gedupeerden zijn, worden ze afgeserveerd ! Het aantal bepaalt de uitkomst, hetgeen natuurlijk te zot voor woorden is.

eerlijkovervroeger
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2010 13:33

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door eerlijkovervroeger »

dank je peewee voor je heldere uitleg zodat het voor de leek ook nog een beetje te volgen is. Er werd gesproken over berichtgeving van BNR over Aegon. Ik denk dat ook belangrijk is om te realiseren dat Aegon een sponsor van BNR is, zulke belangen spelen wellicht ook een rol, het blijft natuurlijk een commerciële zender waarvan de pijp moet roken. Normaal gesproken hebben commerciële nieuwsbronnen mijn voorkeur omdat duidelijk is waar hun belangen liggen, maar nu er sprake kan zijn van belangenverstrengeling zou ik dergelijk nieuws ook graag nog een keer terug horen of zien op bijv. de nos.
Just my 2 cents.

Locomotief
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:30

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door Locomotief »

Ook vernomen dat belangrijke dagbladen worden gesponsord, lees omgekocht, door AEGON om het maar in de doofpot te houden.
Mijn voorkeur is toch een Internationale actie waar AEGON erg actief is, in die landen zullen toch verdorie ook journalisten lopen die dit willen melden!

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

De berichtgeving van BNR dateert van november 2010 vanwege een nieuwsbericht van het KiFiD op 18 oktober 2010:

Geschillencommissie Kifid: dossier aandelenleaseclaims nadert einde.

Met een viertal uitspraken leek de behandeling van de reeks van vele honderden claims tegen aandelenleaseproductein sinds 2004 nagenoeg afgesloten. Alle vier uitspraken betroffen overigens het product Levob Hefboom Effect via Gelink (inmiddels failliet), waarbij Levob werd veroordeeld tot vergoeding van 60% van de gehele schade.

Sindsdien zijn er nog vele klachten aangebracht, vanwege tussentijdse schikkingen leidt slechts een deel tot gepubliceerde uitspraken zoals eind 2011. Alle overigens weer over Levob Hefboom Effect, tegenwoordig onder de paraplu van Avéro Achmea.

De uitspraak van 21 juni 2012 is, voorzover bekend, de eerste veroordeling door het KiFiD van AEGON over een SprintPlan.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door juwita »

@Locomotief,
Als een journalist over de Sprintplan-affaire al zou willen schrijven, dan dient hij/zij zich eerst in de derivatenhandel en soortgelijke complexe financiele constructies te verdiepen. Daaraan begint de doorsnee journalist niet eens. Te veel werk en te lastig uit te leggen aan z'n lezerspubliek. Het gemiddelde kennisnivo onder journalisten over de financiele sector en door deze sector de voorbije 20 jaar gefabriceerde wanproducten schat ik in als uiterst laag.
Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Bij het het Financieele Dagblad(FD) en site als FTM (Follow the Money) zit redelijk veel kennis, maar het FD is onderdeel van BNR of andersom. Onderzoeksjournalisten bij de VPRO (programma's als Tegenlicht) en de Vara (Zembla) en EO (Moraalridders) schijnen mij vooral vooringenomen en besteden alleen aandacht aan onderwerpen die in hun politiekgekleurde wereldbeeld past.
Dagblad De Pers dat in 2010 en 2011 een aantal goede artikelen over de woekerpolis-affaire plaatste, is inmiddels al weer van het toneel verdwenen.

.

Locomotief
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:30

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door Locomotief »

Doe ik het toch lekker zelf! Dit zijn de plussen van AEGON (wel uit eigen bron,
de rest in nl. al omgekocht) Over de minnen komen we later terug:

Waarom kies ik voor AEGON?
Meer dan 5 miljoen klanten
Begrijpelijke oplossingen
252 jaar ervaring
Uitstekende voorwaarden
5146 onafhankelijke adviseurs
Direct contact

In dit theater wordt dit weekend verwacht:

Alle namen van de o zo knappe koppen die het Sprintplan hebben bedacht, uitgevoerd en er flink rijker van zijn geworden!

Waar is trouwens de sprekende AEGON-pop "Mimoen" die sprak over eerlijkheid en later, dat ze goed hun best deden, ik mis hem wel een beetje hoor!

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Zie ook onze berichtgeving bij het topic Aandelenlease

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Waarschuwing!

Afgelopen weken hebben wij nog een aantal nieuwe klachten over SprintPlan bij de advocaat van AEGON neergelegd. De ervaring leert dat AEGON, ondanks onze machtiging, vaak rechtstreeks contact zal proberen te zoeken met de juridisch ongeschoolde gedupeerde, zelfs via nietsvermoedende huisgenoten. De bedoeling moge duidelijk zijn…

Ondertussen taal noch teken van de Ombudsman Financiële Dienstverlening.
Over de handelwijze van AEGON is inmiddels een klacht ingediend bij de Nederlandse Orde van Advocaten.

Trap er niet in!

Sprintlost
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:17

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door Sprintlost »

Ik zou willen zeggen: Ga NIET in zee met juristen (zoals ClaimConcept) die misbruik maken van SprintPlan gedupeerden. Ze vragen hoge bedragen voor iets dat je ook zelf kunt regelen (via Kifid of direct via Aegon).
Ik zelf ben door Aegon benaderd nadat ik een Kifid procedure was gestart. Na een goed gesprek met een jurist van Aegon zijn we tot een schikking gekomen waarbij ik ruimt 80% van mijn inleg terug heb gekregen. Dit was binnen twee weken helemaal rond!
Misschien, als ik de uitkomst van Sprintplanclaim had afgewacht, had ik meer terug kunnen krijgen, maar ik wacht daar al meer dan 8 jaar op.

Als je geen zin hebt om te wachten: schrijf een brief aan Aegon en vraag om een gesprek om tot een oplossing te komen. Als je niet tevreden bent met wat ze je bieden kun je altijd nog weigeren.

Ga zeker NIET in zee met een advocaat/jurist; dat is zonde van je geld.

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

@Sprintlost,

In de eerste plaats van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat.

Wel een beetje vervelend dat u ClaimConcept misbruik van Sprintplan gedupeerden verwijt, waar hebben we dat aan te danken? ClaimConcept bemoeit zich pas met Sprintplan sinds 2012 en is de enige rechtsbijstandverlener die nu nog de weg naar Kifid weet te vinden en daarvan regelmatig verslag doet op dit forum. Dat u heeft geprofiteerd van onze kennis is mooi, maar het is daarbij de vraag of u het volle pond uit uw claim heeft gesleept.

Even een rekensom:
u geeft aan dat u zich meer dan 8 jaar geleden bij Sprintplanclaim heeft aangemeld, waar halverwege 2003 de civiele procedure in gang was gezet. Stel nu dat u 60 maanden lang € 100 heeft ingelegd, dan heeft u totaal dus € 6.000 betaald.
Hoewel er persoonlijke omstandigheden kunnen zijn die een hogere uitkering rechtvaardigen, oordeelde het Kifid dat 60% van het nadeel moet worden vergoed, te verhogen met wettelijke rente vanaf de dag dat de klacht voor het eerst schriftelijk is voorgelegd. Het is op dit punt waar u opnieuw bent misleid:
U krijgt 80% uitgekeerd, in het rekenvoorbeeld dus € 4.800, terwijl u tenminste recht had op € 5.500 plus juridische kosten!

En stel dat het ClaimConcept wel lukt om 100% te bereiken? Dan kan de berekening vanwege de wettelijke rente oplopen tot meer dan € 10.000 plus kostenveroordeling.

Nogmaals gefeliciteerd met uw keuze, u kunt het boek sluiten.

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

SprintPlan is een vorm van Aandelenlease, handig om dus ook regelmatig even op desbetreffend topic te kijken.
Daarnaast zijn dergelijke producten regelmatig gebruikt om na afloop een consumptief krediet of hypotheek af te kunnen lossen. Persoonlijke omstandigheden die van groot belang zijn voor de beoordeling van mate van aansprakelijkheid.

AEGON wil klachten alleen beoordelen op basis van de financiële situatie ten tijde van het aangaan van het SprintPlan. En niet alleen van de contractant zelf, maar ook van partner, kinderen en eventuele andere inwonende huisgenoten. Deze zeer beperkte uitleg van de bijzondere zorgplicht Banken wordt echter niet gedeeld door het Kifid.

Niet zo vreemd dus, dat AEGON af wil van Kifid

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Sprintlost schreef:Ik zou willen zeggen: Ga NIET in zee met juristen (zoals ClaimConcept) die misbruik maken van SprintPlan gedupeerden. Ze vragen hoge bedragen voor iets dat je ook zelf kunt regelen (via Kifid of direct via Aegon).
Onder het hoofdonderwerp Aandelenlease is een topic geopend over de kwaliteit van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Sprintlost
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:17

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door Sprintlost »

ClaimConcept schreef:
Sprintlost schreef:Ik zou willen zeggen: Ga NIET in zee met juristen (zoals ClaimConcept) die misbruik maken van SprintPlan gedupeerden. Ze vragen hoge bedragen voor iets dat je ook zelf kunt regelen (via Kifid of direct via Aegon).
Onder het hoofdonderwerp Aandelenlease is een topic geopend over de kwaliteit van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid
Ik ben destijds netjes geholpen door Kifid en dankzij Kifid heb ik uiteindelijk kunnen schikken met Aegon zonder dat het me iets heeft gekost.
Ik blijf er bij: probeer eerst zelf iets te regelen bij Kifid en Aegon. Als daar niet uitkomt wat je verwacht kun je altijd nog bij mensen zoals ClaimConcept terecht; maar dat gaat je dan wel geld kosten...

arnoldvink
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2013 19:49

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door arnoldvink »

Ik ben al jaar en dag lid van Vereniging Consument & Geldzaken en heb zojuist mijn lidmaatschap weer met 1 (een) jaar verlengd. Ik betaalde hier 23 euro voor. Bedankt voor de heldere uitleg over KiFiD. Een regeling met Aegon zat er voor ons niet in om voor iedereen bekende draagkrachtreden. Ik onderschrijf de meningn dat er veel te weinig aandacht is in het nieuws voor deze grote wantoestand. Ik post dan ook regelmatig een tweet, maar het deert Aegon nog altijd weinig. Ik mis momenteel een stand van zaken terwijl ik had begepen dat er eind juli weer een update zou zijn. Heb ook Aegon nog maar eens om opheldering gevraagd.
Zou ook wel wat meer actualiteit willen zien op de site van Vereniging Consument & Geldzaken http://www.sprintplanclaim.nl/ Heeft iemand een actuele update voor mij?

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door peewee »

@ArnoldVink,

Zie het artikel op pagina 4 en 5 van de laatste editie van het ledenblad dat je een week of zo terug in je brievenbus moet hebben aangetroffen (je zegt immers lid te zijn van de Ver.C&G !).

In civiele rechtszaken valt er alleen echt nieuws te melden nadat een procedure is afgerond en de desbetreffende rechter of rechterlijk college vonnis wijst. Tussentijds is het een soort kat-en-muis- spel tussen de procederende partijen en waarin hooguit voor een (soms) bijsturende rolrechter nog een klein rolletje is weggelegd.

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Uitspraak KiFiD over Sprintplan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:Onder het hoofdonderwerp Aandelenlease is een topic geopend over de kwaliteit van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid
Sprintlost schreef: Ik ben destijds netjes geholpen door Kifid
Het probleem ligt ook (meestal) niet bij het Kifid, maar bij de aangesloten financiële instellingen. Horrorverhalen genoeg, zoals bijvoorbeeld deze over Achmea. Aegon doet het wat dat betreft wat netter, maar allen kunnen ze de Kwaliteit van Kifid behoorlijk ondermijnen.

Gesloten