LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Piet »

Komende zaterdag, 27 januari 2007, is er in het programma Kassa van de Vara aandacht voor het Koersplan en de hoorzitting op dinsdag 30 januari a.s.
Kassa is er zaterdag om 18.55 uur op Nederland 1.

Groeten,
Piet

rina26jai
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:28

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door rina26jai »

Graag wil ik informatie waar en bij wie ik kan aanmelden voor de zaak tegen spaarbelg. Ik heb op televiesie dhet onderwerp spaarbeleg gevolg. Graag wil ik in contact komen met de meneer die de rechtzaak tegen spaarbelg is begonnen. De zaak is op 30 of 31 januri 2007. Zijn advies was voor degene die nog niet hadden aangemeld dit alsnog te doen. Waarschijnlijk zou hij dan dit in het hogeberoep meenemen.

de jantjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2007 18:51

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door de jantjes »

ik wil me ook graag aansluiten bij de koersplan gedupeerden

hiker.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2007 13:19

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door hiker.nl »

Hallo,

Ik heb dit forum eens doorgenomen, maar heb toch behoefte aan enig advies.

Ik heb een Koersplan afgesloten op 31-12-1991 met een looptijd van 20 jaar (einddatum 31-12-2001), met een maandbedrag van 100 gulden per maand / nu € 45,38

Het aantal beleggingseenheden is 9,5651

De indicatie die toendertijd werd gegeven bij een gemiddeld rendement was:
10% / 72.400 gulden / ± € 32.700,--
12% / 92.000 gulden / ± € 41.700,--
14% / 117.300 gulden / ± € 53.200,--

(NB. Ik begrijp dat ik al blij mag zijn als ik straks mijn inleg = ± € 11.000,- uit dit Koersplan weet te halen; rendement nog geen 3,5%. Dat is aanmerkelijk minder dan de voorgestelde bedragen, ook al begrijp ik dat de percentages indicatief zijn)

Ik ben een alleenstaande man van 51 jr.

In de door mij ontvangen Algemene voorwaarden KoersPlan 91.01 onder 1.j is sprake van de verzekeringspremie: de premie voor de overlijdensrisicodekking;
note: Er staat echter niet bij wat de hoogte van de premie is of hoe de berekening hiervoor is.
Dit staat ook niet in de Koersplan krantadvertentie dd 24-12-1991 / Volkskrant, die ik bewaard heb in mijn archief.

Wie heeft er adviezen 'hoe nu te handelen in mijn situatie'?

zowie2000
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2008 22:15

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door zowie2000 »

Misschien een vreemd bericht maar na 15 jaar hfl 75 euro te hebben betaald komt koersplan tot uitkering.....helaas niet de hfl 20.000 of meer,maar ik ontvang na totaal 6100 ingebracht te hebben iets meer dan 7100 netto.....

1000 euries Winst :) jawel je leest het goed. Even de feiten....een vervelend rendament van slecht 2%, maar toch....misschien een opbeurend bericht tussen alle ellende die ik hier lees.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

In de lopende zaak tegen Aegon is nog geen uitspraak gedaan, aansluiten bij Stichting Koersplandewegkwijt kan nog steeds.

www.koersplandewegkwijt.nl

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Deze posting weer even naar boven, om te laten zien wat gezamenlijke inzet van consumenten vermag.
Johan Mulder.

gerttt
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2008 12:37

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door gerttt »

hoihoi Radar


ik las over woekerpolis ???
ik heb koersplan nu aegon verloopt bijna nu nog 2 jaar (termijn 15 jaar).Ik hoor allerlij verhalen over woekerpolis .De inleg nu wat ik betaal per maand is veel lager wat had moeten zijn bij 13 jaar ,dan denk ik nog niet aan als het looptijd voorbij is ,wat het moet zijn.
Ik heb naar aegon gebelt hoe het zit met het behalen van mij rendemet,ze zeiden dat de keorsen slecht waren in de loop der jaren, ik heb gezegd dat is grootste onzin , jemaakt mij niet wijs dat 13 jaar lang slecht is geweest,en voel mij belazerd , ik denk om het af tekopen is dat wel verstandig?????? werd wel ff gezegd tegen mij dat ik geen aanspraak maak op de rendement,,,ik zit nu 1600 euro lager nu dat ik had moeten hebbenpraak ik nog nie over het behaalde % die er bij moet zitten...
Klopt dat als je de polis afkoopt???geen recht hebt op de gehaalde rendement ,,als temijn niet verstreken is????
Wat kan ik het beste doen?????
Afkopen wat nu heb of wachten ??/ en hoop dat je nog iets hebt????




grt gert

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Bovenstaande link gezien?

Klik er eens op en kijk dan linksboven in het menu bij "meest gestelde vragen", of klik eens op de rood gedrukte link op de startpagina.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Piet »

Aegon past ’oude’ clausule aan
door Edwin van der Schoot

AMSTERDAM – Onder leden van Stichting Koersplandewegkwijt is beroering ontstaan over een door hun advocaat als „een schadelijke truc” bestempelde actie van verzekeraar Aegon.
Onderwerp van de toorn is een clausule in de ’verklaring van begunstigde bij leven’. Het is gebruikelijk dat bij geëxpireerde spaarverzekeringen de begunstigde van het uit te keren geldbedrag een dergelijke verklaring ondertekent, om aan te tonen dat hij of zij nog in leven is. De volgens Koersplan-leden recentelijk hieraan toegevoegde clausule, die behelst dat „Aegon aan al haar verplichtingen uit hoofde van deze polis heeft voldaan”, zou de verzekeraar volgens advocaat prof. dr. Erik Lutjens vrijwaren van eventuele claims achteraf door ontevreden klanten. Hij raadt aan de zin door te halen of te herformuleren. Aegon zelf stelt overigens dat de clausule „al zo oud is als de weg naar Utrecht”, maar dat deze met de ogen van deze tijd anders gelezen wordt. „Aegon zal de zin aanpassen aan deze tijd”, aldus een woordvoerder.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/19042009.htm

Aegon probeert zich op alle manier in te dekken tegen claims van gedupeerden.
Ook bij het Aegon Vliegwiel haalt Aegon de truc uit om Vliegwielgedupeerden alle rechten te ontnemen bij het beëindigen van hun contract.
In de beëindigingsformulieren, die Vliegwielgedupeerden krijgen toegestuurd, staat dat dit een finale kwijting is en dat er over en weer geen vorderingen meer zijn.
Teken je deze formulieren dan ben je al je rechten kwijt.
Aegon weigert om deze papieren aan te passen en geeft hierbij aan dat ze nog steeds onbetrouwbaar zijn.
Een zelf geschreven brief met daarin opgenomen “met behoud van alle rechten” en een intrekking van de automatisch incasso is dan vaak de enige manier om van Aegon af te komen.

Groeten,
Piet

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Piet »

De stichting Koersplandewegkwijt en de advocaat van de stichting heeft gereageerd op de wijziging van Aegon van de beeindigingsformulieren van het Koersplan.
Hir de tekst zoals deze op de website van de stichting, www.koersplandewegkwijt.nl , is te lezen :
Koersplan: Geëxpireerde ( beëindigde ) koersplanovereenkomsten

Recentelijk is een onterechte clausule opgenomen in de “verklaring van begunstigde bij leven“ door Aegon. Het gaat hier om momenteel expirerende ( beëindigde ) koersplanovereenkomsten.

Alvorens Spaarbeleg/Aegon overgaat tot uitbetaling van de geëxpireerde koersplanovereenkomst dient men een “ verklaring van begunstigde bij leven “ naar Aegon te versturen. Niet opsturen wil zeggen geen uitbetaling.
Deze “ verklaring van begunstigde bij leven “ ( die door Aegon zelf wordt verstuurd naar de koersplanhouder ) bevat sinds kort de volgende zin:

"dat AEGON aan al haar verplichtingen uit hoofde van deze polis heeft voldaan.”

Wij hebben dit voorgelegd aan onze advocaat. Zijn antwoord is onderstaand te lezen:

Dit is een een schandelijke truc.
Wat redelijk is, is dat een verklaring omtrent in leven zijn wordt gevraagd.
Maar daar moet het bij blijven.
Het als onderdeel vastleggen dat AEGON aan alle verplichtingen heeft voldaan en dus niets meer aanvullends van AEGON te vorderen zou zijn, gaat daar buiten en is bepaald onredelijk dat voor te leggen.

Ik zou:
- de zin doorhalen
- en in plaats daarvan opschrijven:
Onder voorbehoud van alle rechten op herberekening van de van AEGON te vorderen bedragen in verband met ten onrechte of te hoog ingehouden premies risicoverzekering dan wel te hoge in rekening gebrachte kosten.
- een paraaf erbij plaatsen.

Prof. dr. Erik Lutjens
Advocaat

Groeten,
Piet

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Piet »

Op 13 mei 2009 heeft de rechtbank Utrecht een uitspraak gedaan in de al jaren slepende rechtszaak van de stichting Koersplan de weg kwijt en Aegon over het Koersplan.
Van de website rechtspraak.nl :
Overlijdensrisicopremie Koersplan moet fors verlaagd
Utrecht, 13 mei 2009 - Aegon Spaarkas NV moet de premie van de overlijdensrisicoverzekering die in de periode 1991-1998 in rekening zijn gebracht voor Koersplanovereenkomsten fors verlagen. Dat heeft de rechtbank in Utrecht woensdag geoordeeld in het eindvonnis van een civiele procedure tussen de stichting Koersplandewegkwijt en Aegon Spaarkas NV. Het product Koersplan staat bekend als een woekerpolis.
Aegon Spaarkas is het voormalige Spaarbeleg. De stichting Koersplandewegkwijt startte in 2005 namens een grote groep deelnemers in het product een procedure tegen Spaarbeleg. De stichting vond dat Spaarbeleg onterecht een (te hoge) overlijdensrisicopremie in mindering heeft gebracht op de ingelegde bedragen in het Spaarkasproduct Koersplan. Ook vond de stichting dat deelnemers door een foutieve voorstelling van het product door Spaarbeleg waren misleid.

De rechtbank oordeelde eerder al in een tussenvonnis dat ten aanzien van de Koersplanovereenkomsten die zijn aangevangen tussen 1991-1998 er geen wilsovereenstemming bestond over de hoogte van de premie van de overlijdensrisicoverzekering. Op dat punt vertoonde de overeenkomsten dus een hiaat. De rechtbank heeft die leemte nu opgevuld door op verzoek van beide partijen de hoogte van de premie alsnog vast te stellen.
Hierbij hebben de uitgangspunten uit de Aanbeveling van maart 2008 van de Ombudsman Financiële Dienstverlening een rol gespeeld. Volgens de Aanbeveling mag de premie niet hoger zijn dan de premie voor een vergelijkbaar risico bij een zelfstandige risicoverzekering.

Koersplandewegkwijt heeft vervolgens in de procedure een voorbeeld aangevoerd van een andere commerciële verzekering, waarbij de premie 1,66% bedroeg in plaats van de 11,19% van het Koersplan. Dit voorbeeld is door Spaarbeleg in onvoldoende mate weersproken. Ook heeft Spaarbeleg onvoldoende inzicht gegeven in de inrichting van het product Koersplan. Dit betekent dat Spaarbeleg de Koersplanovereenkomsten uit die periode moet herberekenen waarbij als uitgangspunt heeft te gelden dat de door Spaarbeleg gehanteerde premies moeten worden vermenigvuldigd met een factor 1,66/11,19.

De vordering inzake misleiding is door de rechtbank afgewezen omdat door de premievaststelling door de rechtbank een mogelijke misleiding is weggenomen.
De rechtbank wijst erop dat het vonnis uitsluitend geldt tussen stichting Koersplandwegkwijt en Spaarbeleg omdat het om een collectieve actie gaat. De individuele deelnemers kunnen zich dus niet rechtstreeks op het vonnis beroepen. Ook is het vonnis niet uitvoerbaar bij voorraad verklaard.
De partijen hebben drie maanden de tijd om tegen dit vonnis in hoger beroep te gaan.
De uitspraak is hier te lezen:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BI3568

Het persbericht van de stichting Koersplan de weg kwijt is hier te lezen:
http://www.koersplandewegkwijt.nl/modul ... le&sid=105

De Telegraaf heeft hier een artikel over geplaatst met als kop Koersplan-slag dichtbij k.o.
Het artikel is hier te lezen:
http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/17052009.htm

Aanmelden bij de stichting Koersplan de weg kwijt is nog steeds mogelijk, www.koersplandewegkwijt.nl

Groeten,
Piet

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Om gedupeerden in de woekerpolisaffaire er op te wijzen dat samen in de slag gaan het meest effectieve middel is tot een serieuze poging om je recht te halen, nog even de vermelding dat uit deze posting www.koersplandewegkwijt is ontstaan. De stichting die mede door mij is opgericht en in hoger beroep al een eclatante overwinning op Aegon heeft behaald.
Johan.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Het advies van de advocaat generaal is nu weer aangehouden tot vrijdag 8 maart 2013. We zijn ook pas 7 jaar bezig.
Johan Mulder.

Gesloten