LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Heeft u zich ook zo geërgerd aan de 'toelichting op het schema van de voorbeeldeindkapitalen' van uw Koersplan dat u eind 2003 begin 2004 heeft ontvangen?
Ik wel! En behoorlijk ook!!!
7 Jaar geleden heb ik spaarbeleg gevraagd of de indicatie eindkapitaal die op het contract staat wel een goed beeld geeft van de werkelijke situatie.
Zou het niet beter zijn om bij de jaarlijkse indicatie uit te gaan van de actuele waarde van de polis?
"Nee", zei spaarbeleg en verwees mij naar hun antwoord op vraag 6 van hun brochure 'de 10 meest gestelde vragen over het betalingsoverzicht'. (In mijn bezit).
Hierin lees je o.a. dat de opgebouwde waarde geen goed beeld geeft van de te verwachten einduitkering. Nu, in 2004, beweert men het tegenovergestelde, namelijk dat de klant, nu rekening is gehouden met de huidige actuele waarde van de overeenkomst en de inleg gedurende de rest van de looptijd, een goede indruk krijgt van de mogelijke uitkering op einddatum.
Ja, dat heb ik dus 7 jaar geleden al met spaarbeleg besproken.
Wel jammer dat de indicatie nu inneens 45 to 65% lager is.
Ja, dat ligt natuurlijk aan de ingestortte aandelenbeurs?
Nee, lang niet helemaal, want de indicatie eindkapitaal op het contract bij bijvoorbeeld 10% gemiddeld rendement is berekend over de totale inleg.
Spaarbeleg heeft dus gedaan alsof ik al mijn termijnen in één keer vooruit betaald heb, er geen kosten zijn ingehouden, en dan bij gemiddeld 10% rendement over de looptijd, ja dan.
Maar zo werkt het produkt niet. Je spaart per maand, er gaan kosten af en je legt dus niet inneens een groot bedrag in.
Spaarbeleg weet dit natuurlijk als geen ander, maar heeft de indicatie wel tot en met 2003 volgehouden.
Een indicatie, gebaseerd op standaardberekeningen die ook een goede indruk geeft, zegt spaarbeleg, maar wel berekeningen over een kapitaal dat er nog helemaal niet is.
Het is mijn indruk dat de verplichting van de overheid om jaarlijks de actuele waarde van de overeenkomst aan de klant te verstrekken van grote invloed is geweest bij spaarbelegs beslissing om de klanten nu bruikbare informatie te geven.
Zo bruikbaar dat ik Spaarbeleg heb geschreven dat ik me door hen misleid voel en mijn totale inleg terug wil.
Binnen de door mij gestelde termijn heb ik niets van hen gehoord, vandaar dat ik via dit forum 'koersplan bezitters' oproep om op mijn bericht te reageren.
Bij voldoende reactie wil ik de TROS vragen om in een uitzending van tros radar toch nog eens aandacht te besteden aan dit onderwerp, met name aan de belachelijke ommezwaai tav de informatieverstrekking aan klanten.

Vrgr Johan.

leinusa

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door leinusa »

he johan, ik voel hetzelfde als jou ik heb zowel een sprintplan als een koersplan het is een en al misleidend het zijn gewoon echte oplichters ik zal er alles aan gaan doen om de inleg van de afgelopen jaren terug te krijgen en de contract te ontbinden,groetjes ferry.

gasten

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door gasten »

Hallo Johan,

Ik heb ook een koersplan, deze heb ik enge tijd geleden premievrij gemaakt.
ik heb wel waargenomen dat de participaties tijdens de looptijd meer waren dan na het moment dat ik de koersplan premievrij heb laten maken.
Ik heb hier wel enige vragen over gesteld bij Spaarbeleg .Van spaarbeleg kreeg ik het antwoord dat het normaal is dat het aantal participaties lager zijn als je je koersplan premievrij maakt ,omdat het een langere termijn betreft,als ik hem door had laten lopen waren ze gelijk gebleven.
Omdat dan de betalingen doorgaan!!!!!!!!!!!!
Ik snap het niet zo.
Ik heb dezelfde vraag voorgelegd aan mijn tussenpersoon voor een wat duidelijker uitleg , deze heb tot op heden niet gereageerd,bijna 4 maanden geleden.
En hoe kan je je inleg terug krijgen ? ik geloof nooit dat zij daar op reageren.
Mochten zij wel reageren dan hoor ik graag van jou.

gasten

Walter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Walter »

Koop die dingen dan ook AF!!! Betaal een kleine boete en dan krijg je wat er nog over is op je bank. Bel op, vraag wat de waarde is -boete en klaar is Kees. Anders blijft er NIETS van over, Gr Walter (nu nog met een Koersplan, dat geloof je toch niet!!) en NEE over 5 jaar is het niet beter...en ja je hebt verlies, maar beter wat verlies en 1/3 terug dan aan het eind NIETS...

peterr

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door peterr »

wij hebben ons koersplan afgekocht laten uitbetalen met een verlies.
en ons sprintplan verlaagt. nog 1jaar en dan zijn wij van die oplichters af,zeggen alles af bij spaarbeleg.
wij besparen nu 50 euro permaand van inleg koersplan .
en verlaging van onze sprintplan van 113 euro naar 45 euro. dus zo 120euro gaan wij zelf wel sparen in een oude sok,want dan krijgen we nog meer dan deze produkten van spaarbeleg heeft ons veel geld gekost. :oops:

Walter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Walter »

Prima peterr, zo moet het, gr Walter

gea

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door gea »

Hallo Johan, ja ook wij voelen ons verkocht en verraden door Aegon.(koersplan dus).
Het ergste is nog dat ik destijds onze zoon heb aangemoedigd dit ook te doen en die ziet nu zijn zuur verdiende centjes in de bodemloze put van Aegon verdwijnen. Ook ik heb zoiets van:"betaal de inleg maar terug" . Tenslotte is het een "spaar"beleg die volgens hun voorspiegelingen destijds, het beste rendement zou opleveren! Maar ik denk niet dat dat zal lukken. Wij hebben nog zes jaar te gaan en ik denk dat er dan helemaal niks meer over is. Ik weet niet meer wat het beste is of wat je het beste kunt doen! Elk serieus advies is welkom!
groetjes Gea (65+) en dan te bedenken dat wij destijds met moeite werden toegelaten gezien onze leeftijd!

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

[


--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Elly,

Koersplan is een kapitaalverzekering heb ik destijds ook gehad. Je kunt dit plan altijd opzeggen. Af en toe even de waarde opvragen van dit plan en dan het moment uitkiezen om dit plan op te zeggen. Pak desnoods een verlies want nog 6-jaar doorbetalen, is ook wat. Hoop dat je hier wat aanhebt.

Succes,


[/quote]

bertvanheeswijk

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door bertvanheeswijk »

Ik heb twaalf jaar meegedaan aan drie koersplannen. Een liep 12 jaar,een van 15 jaar en een van 20 jaar.
In het begin dacht ik dat 4% renrte gegarandeerd was, maar later ben ik erachtergekomen hoe de werkelijke constructie was.
De eerste jaren kreeg ik positieve berichten maar vanaf 2002 werd het stil. prachtige prognoses bleken niets waard te zijn.
Twee maanden voordat het eerswte plan afliep heb ik alles afgekocht
en ongeveer € 15000 beneden mijn inleg teruggekregen.
Ik ben gewoon slecht voorgelicht. Ik heb vaak tussentijds gebeld maar kreeg
als antwoord dat zij dit ook niet hadden kunnen voorzien.
Fijn maar ik ben mijn spaarcenten voor de studies van mijn kinderen kwijt.
Bert

Walter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Walter »

Ik weet niet meer wat het beste is of wat je het beste kunt doen! Elk serieus advies is welkom!
groetjes Gea (65+) en dan te bedenken dat wij destijds met moeite werden toegelaten gezien onze leeftijd

Beste Gea,
Gewoon doen wat hier boven staat...afkopen /klaar en wel zo SNEL mogelijk. Nog 6 jaar en er is helemaal NIETS meer van over, Gr Walter

Wendy
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2003 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Wendy »

Wanneer gaat Tros Radar een keer een uitzending over de dubieuze praktijken van Spaarbeleg/spaaradvies en Aegon doen? er is lijkt me voldoende stof voor een paar uur tv.

crashdummy

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Heb zonder te weten dat meerdere mensen zich opgelicht voelen door AEGON's Spaarbeleg een brief geschreven aan Spaarbeleg met dezelfde argumenten die Johan Mulder in het forum aanvoerde.
Kreeg een nietszeggend antwoord terug met herhaling van wat in
het jaaroverzicht stond.
Heb nu onderstaande brief aan Spaarbeleg gestuurd en eis daarbij ontbinding van de overeenkomst wanwege dwaling /misleiding.
Is het iedereen wel opgevallen dat zelfs de actuele waarde van de overeenkomst lager is dan de som van de totale inleg.
Dus zelfs zonder rente !!!!!!!!
Doe sinds 1991 mee, en heb zowel de hele goede jaren van de beurs meegemaakt (AEGON Equity Fund met rendementen van 48%)
als de laatste 2 slechte. Heb in 12 jaar tijd 6534 euro ingelegd.
Actuele waarde op 31-12-2003 bedraagt 5715 euro en ZONDER
rekening te houden met rente.

Hieronder mijn breief aan AEGON's Spaarbeleg

In uw antwoord van mijn zeer gedetailleerd schrijven mbt het schandalige lage voorbeeldkapitaal wordt handig om mijn vragen en bezwaren heen gegaan. Aan mijn verzoek om op een kundige en professionele manier de vragen te beantwoorden is in het geheel niet voldaan. Slechts herhaald wordt wat reeds in het overzicht vermeld was.
Dit versterkt mijn wantrouwen dat hier sprake is van bewuste misleiding.
Ik zal niet schromen deze ongehoorde wijze van benadeling van consumenten door het verzwijgen van het begrip nettorendement publiekelijk te maken.
In al uw uitingen wordt alleen het rendement van 10 procent
of meer genoemd, OOK op de overeenkomst.
Uitgaande van de door u gerapporteerde percentages en de in de overeenkomst genoemde percentages mag en mocht ik verwachten dat het hier om dezelfde grootheden gaat, terwijl nu door het verplicht zichtbaar maken van de waarde ineens het begrip nettorendement opduikt. Maar liefst 60% van het rendement gaat blijkbaar op aan onduidelijke kosten. Zo blijft van het door u gehanteerde rendement van meer dan 10% waarop ik reken en mocht rekenen niet meer dan een schamele 4% over.
De huidige waarde is zelf lager dan de som van mijn maandelijkse inleg.
Aangezien ik al in 1991 ben begonnen met deze kapitaalverzekering en dus de extreem goede jaren heb meegemaakt ( jaarlijkse rendementen van Aegon Equity Fund tot 48% volgens uw eigen jaaroverzichten) kan dit verbijsterend onwaarschijnlijk lage bedrag niet door tegenvallende rendementen van de afgelopen twee jaren verklaard worden.

Ik beroep mij dan ook op dwaling met betrekking tot het aangaan van de overeenkomst en eis hierbij ontbinding van de overeenkomst.
Tevens eis ik de door mij betaalde maandbetalingen vanaf december 1991 tot heden terug vermeerderd met een rente van 4 % cumulatief.

Mocht u nalaten met een bevredigende oplossing te komen, dan zal ik wegens dwaling / misleiding een klacht in te dienen bij de Autoriteit Financiële Markten dan wel langs gerechtelijke weg deze overeenkomst laten ontbinden.
Verder zal ik zowel de Consumentbond als het Tros Radar programma inlichten over dit, na LegioLease (vh Aegon), tweede consument misleidende schandaal van AEGON.
Ik wil duidelijk maken dit ik me ten zeerste opgelicht voel door uw schandalige handelswijze.

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Waarom krijg ik op mijn schriftelijke overzicht van KOERSPLANbij een historisch rendement van 10,64% een nettorendement van 4,47% terwijl op de site van Spaarbeleg bij het onderwerp
Berekenen hier wat KoersPlan voor u kan betekenen.
met dezelfde gegevens als bij mijn koersplan hetzelfde historische rendement van 10,64 % getoond wordt maar wel met een NETTORENDEMENT 7,94%
Tros Radar Doe wat aan de misleidingspraktijken van AEGON/Spaarbeleg

johan mulder

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johan mulder »

Beste Crashdummy
Zou het niet zo zijn, dat spaarbeleg met netto rendement, nu alleen het volgende bedoelt.
Als voor de rest van de looptijd een rendement van 10% wordt gehaald, dan zou het rendement over de totale looptijd die 4,47% zijn. Het is natuurlijk veel waarschijnlijker dat over de rest van de looptijd gemiddeld 4% rendement zal worden gehaald, waarbij het netto rendement voor de totale looptijd dus bijvoorbeeld bij mijn contract negatief zal zijn.
Ik heb de consumentenbond al gebeld en deze heeft al bevestigd dat opgebouwd rendement bij koersplan in heel korte tijd verdwenen kan zijn. Een insteek om spaarbeleg aan te pakken zou m.i. inderdaad ook zijn dat wij door de slechte, misleidende informatie geen juiste afweging kunnen maken bij de aanschaf van dit product ofwel de voortzetting van de overeenkomst.
Ik hoor graag van je om eventueel samen iets te ondernemen.
Ik heb nog geen reactie van spaarbeleg gekregen en verwacht deze ook niet meer.
VR.gr. Johan Mulder

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Beste Johan,

Nou ik denk van niet hoor.
Ze hebben gewoon een schandalig hoge kostenstructuur.
Daardoor wordt nettorendement wat ze jarenlang hebben kunnen verbergen, door de veranderende belastingwetgeving ineens zichtbaar.
In al hun uitingen (de "jaareffecten") gebruiken ze het fondsrendement. Bij de jaarlijkse opgave van de waarde vanwege het boxenstelsel bij de belastingen konden ze e niet omheen om de actuele waarde te gaan noemen, en kwam het nettorendement ineens om de hoek kijken. Dat is het fondsrendement minus de kosten die ze hebben gemaakt ivm de beleggingen. Zo zakt een keurige 10,6%
naar een schamele 4,6%. Er is hier echt sprake van misleiding, en ik wacht op het antwoord op mijn brief die ik heb gestuurd en waar ik vanwege dwaling de ontbinding van de overeenkomst eis,
Als ze hierop niet ingaan, dien ik een klacht in bij de Autoriteit Financiële Markten http://www.afm.nl en start een procedure wegens dwaling bij de DSI http://www.dsi.nl of het
Klachteninstituut Verzekeringen http://www.klachteninstituut.nl.
Welke van de twee moet ik nog even uitzoeken. Bij de één (DSI) gaat het over het beleggen en bij de ander over verzekeringen.
Ben lid van de Consumentenbond en zal via die weg ook e.e.a proberen uit te zoeken /initiëren. Heb een mailtje aan de redactie van TrosRadar gestuurd met de vraag om aan dit probleem aandacht te schenken.
Laatst gewijzigd door crashdummy op 15 mar 2004 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

veenstra

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door veenstra »

Hallo,

Hoe zit het met de Aegon spaarbeurs? is dit ook zo'n geval als koersplan, ik heb helemaal geen idee hierover. deze heb ik ook al 9 jaar lopen, en heb dus 6 jaar te gaan.

Met vr groet.

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Hallo "Gast" Veenstra

Wat ik van Internet kan halen over het blijkbaar niet meer gevoerde product AEGON Spaarbeurs (maw wordt blijkbaar niet meer nieuw verkocht) lijkt het mij een identiek product.
Nu alleen van AEGON ipv 100% dochter Spaarbeleg en ipv één AEGON fonds waarin belegd wordt de mogelijkheid om de inleg te verdelen over 3 AEGON fondsen tw. AEGON Mix Fund / AEGON Equity Fund /AEGON Emerging Markets Fund.
Je moet van AEGON ook een jaaroverzicht hebben gehad, waaruit je kan opmaken of dit product aan dezelfde kwalen leidt als het product Koersplan waar het in dit forum-onderwerp over gaat

Als u deelneemt aan AEGON SpaarBeurs, sluit u een spaarkasovereenkomst met AEGON Spaarkas N.V. Dit betekent dat uw inleg, na aftrek van kosten en premie voor de overlijdensdekking, samen met de inleg van andere deelnemers in een of meerdere van de drie fondsen wordt belegd. Deze inleg vermeerderd met het beleggingsresultaat komt uitsluitend ten goede aan de nog in leven zijnde deelnemers. Als deelnemer behaalt u niet alleen beleggingsrendementen, maar deelt u ook nog eens in de extra ´overlevingswinst´. In geval van overlijden voor de einddatum wordt gegarandeerd de ingelegde som uitgekeerd, vermeerderd met 4% rente. Door deze ingebouwde overlijdensverzekering biedt AEGON SpaarBeurs u ook nog eens extra zekerheid. Een deel van uw inleg is bestemd voor deze overlijdensverzekering.

Richard B

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Richard B »

Ik heb ook een koersplan bij Aegon afgesloten. Helaas met hetzelfde resultaat als de meeste anderen van jullie. In 2005 loopt het contract af welke is afgesloten in 1991. Koersplan dat was het. Het blijkt dus anders te zijn.

Ik weet dat er ongeveer drie jaar geleden een uitspraak door een rechter is gedaan over de uitkering van deze koersplannen. Uit de uitspraak bleek toen dat Aegon extra uitkeringen moest doen. Ik weet echter niet wie de uitspraak heeft gedaan en wat de tekst hiervan is. Misschien dat iemand dit wel weet. Misschien dat TROS RADAR hierop kan reageren.

[/i]

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Hallo Richard

Er is o.a. door de Consumentbond al een extra rendementuitkering afgedwongen voor polissen die voor 1996 zijn gesloten.

Spaarbeleg komt spaarders tegemoet
NIEUWEGEIN – Aegon-dochter Spaarbeleg heeft een schikking getroffen met gedupeerde spaarders. Het Aegon-onderdeel heeft de Stichting Spaardersbelangen en de Consumentenbond extra geld en een aantal verbeteringen in zijn producten beloofd.

Begin vorig jaar werd de zaak aan het rollen gebracht. Ruim 700 ontevreden klanten dreigden Spaarbeleg voor de rechter te dagen, omdat de hoogte van de overlijdensrisicopremie niet apart stond vermeld. Ze eisten teruggave van de betaalde premies en wilden dat de overlijdensrisicopremie werd toegevoegd aan het spaargedeelte. Polishouders van de spaarvorm Koersplan hadden soortgelijke klachten.

Klanten die dat willen, kunnen hun geld nu vanaf 1 januari volgend jaar onder bepaalde voorwaarden overhevelen naar een andere beleggingsvorm. Daarnaast komt Spaarbeleg spaarders van voor 1996 tegemoet met een extra rendementsuitkering.

In totaal hebben meer dan een half miljoen mensen hun geld gestald bij Spaarbeleg. Een woordvoerder van het verzekeringsconcern wil niet kwijt hoeveel geld de regeling de Aegon-dochter gaat kosten. „Maar er zal minder winst per polis en per klant overblijven”, geeft hij toe. „Voor Aegon zelf is het bedrag verwaarloosbaar.”

Stichting Spaardersbelangen, waarbij 8000 mensen zijn aangesloten, werd vorig jaar mede opgericht door W. Rozeboom. Hij kwam als een van de eersten in het geweer tegen de praktijken. De ombudsman voor het spaarkasbedrijf gaf Rozeboom eerder al gelijk en sommeerde Spaarbeleg de verzekeringspremies terug te betalen.

Voorwaarden
Naar aanleiding van die uitspraak hebben Spaarbeleg en branchegenoten vorig jaar hun algemene voorwaarden al aangepast. Daardoor kunnen klanten inmiddels wel zien wat er met hun geld gebeurt. Velen vonden de informatie echter nog steeds niet duidelijk genoeg. Spaarbeleg heeft toegezegd de informatievoorziening verder te verbeteren.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

hierbij wil ik even reageren.
Wij ontvingen vorig jaar februari een bedrag van let op:6.860.16 euro.
en dat na 12 jaar sparen met een inleg van 100.00 gulden per maand.
de reactie van aegon was het in elkaar storten van de aandelenmarkt
ja ja.

met vriendelijke groetjes joke van den berg uit wormerveer.

Gesloten