Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ClaimConcept schreef:
10 aug 2021 10:49
Levert ConsumentenClaim naar schatting zo'n 2 miljoen op en kost Aegon maar 10 miljoen, in plaats van het 10-voudige...
... maar dan heb je wel helderheid.... :roll: :roll: :lol: :lol:

mgroen1
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door mgroen1 »

Moneyman schreef:
10 aug 2021 18:52
ClaimConcept schreef:
10 aug 2021 10:49
Levert ConsumentenClaim naar schatting zo'n 2 miljoen op en kost Aegon maar 10 miljoen, in plaats van het 10-voudige...
... maar dan heb je wel helderheid.... :roll: :roll: :lol: :lol:
dat vind ik een cliche. Als je het ergens principieel niet mee eens bent, dan ga je niet akkoord met "ok dan heb ik duidelijkheid".

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waren de smileys niet duidelijk genoeg? :wink:

geld regeert
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2021 17:04

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door geld regeert »

Patasjoe schreef:
07 aug 2021 11:45
Beste mensen, ik heb een Facebookgroep opgezet: Sprintplandeelnemers gaan door. Het wil een platvorm bieden om door te gaan voor hen die niet getekend hebben omdat ze niet akkoord gaan met de schikking.
Het is niet bedoeld om je beklag te doen over Aegon of Consumentenclaim, daar zijn al zo veel berichten over.
Maar wel om plannen te maken, hoe we het gaan aanpakken om gezamelijke of individuele processen op basis van No cure no pay te kunnen gaan voeren.
Misschien hebben jullie er iets aan? Hartelijke groet!
Ik ga niet akkoord met deze fooi, alleen facebook daar blijf ik verre van. Maar je mag mij er wij bij zetten al als NIET AKKOORD

Groet René

mgroen1
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door mgroen1 »

geld regeert schreef:
13 aug 2021 13:35
Patasjoe schreef:
07 aug 2021 11:45
Beste mensen, ik heb een Facebookgroep opgezet: Sprintplandeelnemers gaan door. Het wil een platvorm bieden om door te gaan voor hen die niet getekend hebben omdat ze niet akkoord gaan met de schikking.
Het is niet bedoeld om je beklag te doen over Aegon of Consumentenclaim, daar zijn al zo veel berichten over.
Maar wel om plannen te maken, hoe we het gaan aanpakken om gezamelijke of individuele processen op basis van No cure no pay te kunnen gaan voeren.
Misschien hebben jullie er iets aan? Hartelijke groet!
Ik ga niet akkoord met deze fooi, alleen facebook daar blijf ik verre van. Maar je mag mij er wij bij zetten al als NIET AKKOORD

Groet René
Ik begrijp dat. Zelf ben ik ook nog steeds voorstander van het oprichten van een eigen platform (website/forum), zodat we alles zelf in de hand hebben (met name ook op het gebied van de privacy)

Patasjoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2021 13:32

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door Patasjoe »

Hoi M.Groen, je schrijft: Ik begrijp dat. Zelf ben ik ook nog steeds voorstander van het oprichten van een eigen platform (website/forum), zodat we alles zelf in de hand hebben (met name ook op het gebied van de privacy).
Ik was een website aan het opzetten, maar realiseerde me dat ik die ook in mijn eentje moest gaan vullen met info. Daarom ben ik begonnen met een facebookgroep: Sprintplandeelnemers gaan door. Daar kan iedereen zijn zegje doen. Jij zit daar ook op. Geen besloten club omdat ik toch niet controleren kan wie er een sprintplan heeft. Maar als je een website met forum wil openen voor enkel hen die door wil gaan lijkt me dat een goed idee!

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door ClaimConcept »


mgroen1
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door mgroen1 »

Patasjoe schreef:
16 aug 2021 13:30
Hoi M.Groen, je schrijft: Ik begrijp dat. Zelf ben ik ook nog steeds voorstander van het oprichten van een eigen platform (website/forum), zodat we alles zelf in de hand hebben (met name ook op het gebied van de privacy).
Ik was een website aan het opzetten, maar realiseerde me dat ik die ook in mijn eentje moest gaan vullen met info. Daarom ben ik begonnen met een facebookgroep: Sprintplandeelnemers gaan door. Daar kan iedereen zijn zegje doen. Jij zit daar ook op. Geen besloten club omdat ik toch niet controleren kan wie er een sprintplan heeft. Maar als je een website met forum wil openen voor enkel hen die door wil gaan lijkt me dat een goed idee!
@patasjoe: ja dat klopt. Ik zit ook op die Facebook groep en ik ondersteun je initiatief van harte. Alleen zijn er mensen die wel Sprintplan gedupeerde zijn en geen Facebook account hebben, en/of daar niet enthousiast over zijn. Wel iets om rekening mee te houden.
Ik ben zelf voorstander van het oprichten van een eigen website inclusief forum/discussie groep, met accounts zodat we niemand in de communicatie hoeven te missen), het ontbreekt mij momenteel aan de tijd om dit op te zetten maar zodra er meer tijd in mijn agenda komt ben ik hier wel voorstander van. Begrijp me niet verkeerd ik ondersteun je Facebook actie van harte en tot die tijd volg ik die groep/ participeer ik in de discussies aldaar.

VerkoopPut-Koopcall
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:04

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door VerkoopPut-Koopcall »

Aan:

mgroen1
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Geachte heer, mevrouw M. Groen,

U lijkt een poes: spinnen en draaien in een frame, met Aegon als patron.

U bent al zo lang betrokken hier over het Sprintplan, namelijk sinds april 2011, dat u vast meer weet over hoe dat Sprintplan en de koppeling aan het Aegon Garantiefonds in elkaar staken.

Er is iets raars mee:

8% rente per jaar betalen op een lening van Aegon Bank, die via het Aegon Garantiefonds gaat beleggen in o.m. obligaties die 4% per jaar opleveren: 8 minus 4 = Winst 12% per jaar!

Kunt u daar iets meer over vertellen?
Niet aan de hand van de folder, maar aan de hand van de Financiele Bijsluiter?
Zou fijn zijn.

Namens ons allemaal,
Jos
Aegon Sprintplan_Bijsluiter_SP 27012012.pdf

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door JozJan »

Het (Aegon) Garantiefonds werkt grofweg als volgt:
Stel je belegt 1.000 met inleggarantie over 5 jaar
900 wordt belegd in vastrentende stukken met een rente zodanig dat de waarde over 5 jaar 1.000 zal zijn
De resterende 100 wordt belegd in (Risicovolle) opties. Die kunnen een onbegrensd rendement halen, maar kunnen ook waardeloos zijn na 5 jaar.

In die Financiële Bijsluiter staan 2 tabellen:
1. Eenmalige belegging van 1.000 in het garantiefonds. Voor zover ik kan nagaan kijkt die puur naar de belegging in het fonds en houdt die geen rekening met de rente op de lening. De tabel laat zien wat de totale waarde van de belegging is (dus de vastrentende waarde plus de opties) op verschillende momenten bij ene pessimistisch rendement en bij een standaardrendement van 4%. Er kunnen geen historische rendementen getoond worden omdat er onvoldoende historie is. Let wel: in de folder gaat het juist alleen maar om geweldige rendementsverwachtingen, maar die zie je hier dus niet terug, wat is te wijten aan het feit dat ze geen historische rendementen kunnen tonen.

2. Een tabel die kijkt naar de opbrengst van de belegging (van 7.500) én naar de rentekosten. Ook hier geldt dat er pessimistische voorbeeldrendementen en standaard 4% rendement worden gebruikt, maar geen historische rendementen.
VerkoopPut-Koopcall schreef:
18 aug 2021 13:03
8% rente per jaar betalen op een lening van Aegon Bank, die via het Aegon Garantiefonds gaat beleggen in o.m. obligaties die 4% per jaar opleveren: 8 minus 4 = Winst 12% per jaar!
Dit is niet wat er staat. De rente op de lening is 8,3% per jaar, om een positief resultaat te halen zal de belegging dus een hoger resultaat moeten halen. En dat hangt voornamelijk af van de opties, omdat de belegging in de vastrentende waarden alleen zorgt dat op einde garantieperiode de inleg is opgebouwd.

VerkoopPut-Koopcall
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:04

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door VerkoopPut-Koopcall »

Spin-poes-doctor
JozJan
Berichten: 604
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Dank voor je toelichting.

4% opbrengst per jaar op een obligatie, minus 8,3% rente per jaar betalen op de lening waarmee die obligatiebelegging wordt gefinancierd = 4,3% per jaar verlies op een belegging in obligaties?

Vandaar dat de obligaties niet zijn vermeld in de Jaarrekening 2002 van het Aegon Garantiefonds, immers een onzinnige en irrationele belegging.

Vergelijk nog eens goed de inhoud van de Financiële Bijsluiter en de Jaarrekening 2002.
Aegon Sprintplan_Bijsluiter_SP 27012012.pdf
Jaarverslag met jaarrekening 2002 Aegon Spaarbeleg GarantieFonds.pdf
Ik voeg ze opnieuw voor je bij, om het je makkelijker te maken.

Jos

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door JozJan »

Financiële Bijsluiter en Jaarverslag kun je niet met elkaar vergelijken.

FB geeft een prognose van mogelijke toekomstige rendementen, in dit geval met maar 2 scenario's: pessimistisch rendement en standaardrendement (4%).

Jaarverslag geeft het daadwerkelijk behaalde resultaat over het laatste boekjaar (in dit geval zegt het jaarverslag zelfs niks over rendement. het gaat alleen over aantal participaties).

En nogmaals: het garantiefonds is geen pure obligatiebelegging. Een (groot) deel wordt vastrentend belegd om te zorgen voor de inleggarantie. De rest in opties (risicovol) die voor het rendement moeten zorgen. Voor het rendement van het fonds moet je alleen naar het totaal kijken, niet naar deze afzonderlijke delen.

Je het het over een rendement van 4%, geen idee waar dat vandaan komt, zoals gezegd staat er geen rendement in het jaarverslag.

mgroen1
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door mgroen1 »

VerkoopPut-Koopcall schreef:
18 aug 2021 13:03
Aan:

mgroen1
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Geachte heer, mevrouw M. Groen,

U lijkt een poes: spinnen en draaien in een frame, met Aegon als patron.

U bent al zo lang betrokken hier over het Sprintplan, namelijk sinds april 2011, dat u vast meer weet over hoe dat Sprintplan en de koppeling aan het Aegon Garantiefonds in elkaar staken.

Er is iets raars mee:

8% rente per jaar betalen op een lening van Aegon Bank, die via het Aegon Garantiefonds gaat beleggen in o.m. obligaties die 4% per jaar opleveren: 8 minus 4 = Winst 12% per jaar!

Kunt u daar iets meer over vertellen?
Niet aan de hand van de folder, maar aan de hand van de Financiele Bijsluiter?
Zou fijn zijn.

Namens ons allemaal,
JosAegon Sprintplan_Bijsluiter_SP 27012012.pdf
Beste Jos,

ik gooi het over een andere boeg: Misleiding en schending van de zorgplicht en presentatie van veel te rooskleurige verwachtingen in de brochure (misleiding 2).
Bij het ondertekenen van het Sprintplan contract ben ik uitsluitend akkoord gegaan met de Voorwaarden van Sprintplan en niet met een Financiele bijsluiter oid. Ik heb ook in het ondertekende aanmeldingsformulier niet expliciet hoeven aan te geven dat ik bekend was iets anders dan de AV. Dus niet bekend met Financiele bijsluiters of wat dan ook. In de AV wordt niet verwezen naar financiele bijsluiters of wat dan ook.

mgroen1
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door mgroen1 »

@VerkoopPut-Koopcall, @Jozjan (en anderen):

er is een Facebook groep waarin ook wordt gediscussieerd over (de afhandeling van) Sprintplan, deze groep heet "Sprintplandeelnemers gaan door", link:
https://www.facebook.com/groups/530968994888527

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

VerkoopPut-Koopcall schreef:
19 aug 2021 10:16
Spin-poes-doctor
JozJan
(..)
Jos
Wat bedoel je met 'Spin-poes-doctor ', beste Jos? Voor je complottheorie, zie Zwendel: Luc Jurgens, advocaat.
Begin 2016 reeds afgeschoten door onze Hoge Raad der Nederlanden

mgroen1
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door mgroen1 »

Opvragen dossier bij Aegon op basis van de AVG.

Ik heb vorige maand mijn dossier aangevraagd bij Aegon (daar heb je recht op volgens de AVG). Inmiddels een reactie ontvangen van Aegon, met mijn dossier (waaronder kopie van mijn inschrijvingsformulier, en verstrekte dagwaardes van destijds).

Vraagje:
Wat mij hierbij opviel is dat de afzender van die correspondentie (een Aegon medewerkster), onherkenbaar is gemaakt.
Is dat bij anderen die hun dossier hebben opgevraagd, ook het geval?

(overigens nergens voor nodig want ik bezit zelf nog de originele stukken waar de naam zichtbaar is 🤣)

Afbeelding

VerkoopPut-Koopcall
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:04

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door VerkoopPut-Koopcall »

Maar jullie vinden het allemaal niet erg dat de productprijs SprintPlan voor de consumenten, of je het nu rente, optiepremie of inleg noemt, 40 keer te duur was vanwege het opties//swaps voor obligaties oplichtingsmiddel?

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door jonis »

VerkoopPut-Koopcall schreef:
26 aug 2021 11:58
Maar jullie vinden het allemaal niet erg dat de productprijs SprintPlan voor de consumenten, of je het nu rente, optiepremie of inleg noemt, 40 keer te duur was vanwege het opties//swaps voor obligaties oplichtingsmiddel?
Het produkt/premie/risico is helemaal geen geschikt consumentenprodukt.
Dat hadden tussenpersonen kunnen weten als ze met hun vak bezig waren ipv colportage en opstrijken provisie.
Dit itt bijv beleggingsprodukten waarbij mensen gewoon maandelijks inleggen en fondsen aankopen, dan is nooit je gehele inleg verdwenen , heb je hooguit tegenvallende kosten en/of tegenvallend resultaat.

Les 1 beleggen overal te vinden:
kostbare beginnersfouten op een rij:

Beleggen zonder beleggingsplan
Beleggen met een te korte horizon
In één keer het hele vermogen beleggen
Beleggen met geleend geld
Kiezen voor producten die je niet begrijpt
Beleggen in producten met een te hoog risico
Beleggen in CFD’s
Beginnen zonder eerst een vergelijking te maken
Emotionele beleggingsbeslissingen nemen
Te weinig spreiden
Te veel handelen
Hoeveel daarvan zitten in het produkt verpakt?

VerkoopPut-Koopcall
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:04

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door VerkoopPut-Koopcall »

Dus wittenboordencriminaliteit is ok, want leve de VVD?

Eens kijken of bij ‘tussenpersoon zonder vergunningen’ 100% vergoeding een collectieve oplossing zal brengen...

4e kwartaal van 2021?

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Effectenlease AEGON SprintPlan: Finish?

Ongelezen bericht door jonis »

Wat jij concludeert moet je zelf weten.
Maar ik denk dat ik toch wat anders had neergezet.

Plaats reactie