LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] abc spaarplan

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
hansjouwe
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2006 10:24

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door hansjouwe »

anders had je het geld uitgeven en helemaal niet gespaard.
had je niets gehad.
geen geld en geen 1000 euro extra.
vergeet niet wat er allemaal in 2001 en 2002 is gebeurt, waardoor rendement halen bijna niet mogelijk is/was.

kijk kort lopende spaarplannen hebben toch een bepaald risico als het een tijdje slecht gaat.
als het gewoon goed was blijven gaan hadden we niemand gehoord.

risico van sparen/beleggen in dit soort plannen.

gegroet,

Suzan_62
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2008 14:21

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door Suzan_62 »

Ik had een spaarpolis voor de Kids afgesloten voor 15 jaar. Deze is vorig jaar mei uitgekeerd. Inleg € 4077, uitgekeerd € 6600.
Een jaar later ook een voor mezelf afgesloten voor 15 jaar.
Inleg € 6115, uitgekeerd € 8500 waar nog iets rente bijkomt.
Al met al niet echt slecht. Als je belegd dan moet je achteraf niet zeuren als het tegenvalt, dan moet je op een spaarrekening gaan sparen maar de verleiding is dan toch ook erg groot om het er weer af te halen als je iets nodig hebt. In mei krijg ik een leuk bedrag in een keer waarvan ik voor mezelf 100 % zeker weet dat ik het niet had gehad als ik het op een spaarrekening had gezet.
Lijkt me ook niet slim om tussentijds de waarde op te vragen. Wat heb je hieraan? Als het een jaar wat minder gaat heb je er alleen maar pijn van. Ik ben mischien de enige maar ik heb er nooit spijt van gehad.
In mei rij ik een mooie Mini Cooper S! Helemaal geweldig.

Suzan_62
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2008 14:21

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door Suzan_62 »

Nog even ter vergelijking als ik deze bedragen per maand op een internetspaarrekening had gezet.
De eerste "polis" zou dan € 5000 hebben opgebracht en de tweede € 7500.
Dan heb ik nu toch beduidend meer!

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door ad »

Suzan,

Je spreekt slechts over een 'spaarpolis'.
Kun je ook iets vertellen over het soort polis en bij welke maaschappij.

Suzan_62
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2008 14:21

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door Suzan_62 »

Sorry, lekker suf van me.
Het gaat om een ABC Spaarplan, destijds Amev later Fortis geworden.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door peewee »

Suzan 62,

En rente=op=rente-berekeningen maken kun je ook al niet.
Had je de maandelijks te betalen premie op een gewone internetspaarrekening gezet dan had je in beide gevallen aanmerkerlijk méér ontvangen dan nu met je ABC Spaarplannetjes.

Je rekent jezelf dus ten onrechte rijker dan je bent. Moeilijk he om te erkennen dat je 15 jaar terug een verkeerde beslissing nam ???
Maar ach, je bent niet de enige, gezien het feit dat er na 1985 circa 7 miljoen woekerpolissen werden afgesloten door verzekeraars en ruim 4 miljoen Nederlanders werden belazerd.

Bor,

Je hebt natuurlijk gelijk, dit onderwerp hoort op dit deel van het forum helemaal niet thuis, het ABC Spaarplan is een beleggingsverzekering, oftewel een woekerpolis en dus geen (aandelenlease) SprintPlan.

Suzan_62
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2008 14:21

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door Suzan_62 »

Is dat zo?
Als ik iedere maand zulke kleine bedragen (€ 23 en € 34) per maand ga sparen dan heb ik over 15 jaar resp € 5055 en € 7473.
Dit is gewoon een berekening van de SNS-bank.
Hoe hard denk je eigenlijk dat je kapitaal stijgt met zulke bedragen?
Daar krijg je echt geen giga-rente op.
Laat jouw berekening dan eens zien. Als ik geen gelijk heb durf ik dat best te erkennen. En dan ook nog eens op een wat vriendelijkere toon.

Suzan_62
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2008 14:21

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door Suzan_62 »

Hey Peewee, (zat jij trouwens niet in die film???)

Aan je berekeningen te zien denk ik t wel. Ik heb zelf maar eens een rente op rente berekening gemaakt (dat kan ik heus wel) en met een rente van 3% (want meer krijg je echt niet met deze bedragen) kom ik op een eindkapitaal!! van maar liefst € 5287,20 bij een inleg van € 23 per maand en bij € 34 per maand had ik maar liefst € 7815,91
Dat wil dus zeggen dat ik nu € 2000 méér heb. STOM-STOM-STOM
Had ik maar naar jou geluisterd. Jij schijnt er nogal verstand van te hebben.
Als je wil vergelijken moet je het wel op de zelfde manier doen. Niet eerst met appels en daarna met peren.
PS ik zou vriendelijk blijven als JIJ gelijk had. (maar dit toontje herken je wel, past precies in jouw straatje.)

MELPATCINDY
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2008 15:23

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door MELPATCINDY »

HOI LUITJES

HEB DUS OOK EEN ABC SPAARPLAN 20 JAAR IN 1992 BEGONNEN MET 50 GULDEN INLEG ,KREEG NU DUS VOOR HET EERST EEN OVERZICHT VAN DE FORTIS HEB NU 5213,87 GESPAARD DE INLEG IS 4152,27 EURO GEWEEST TOT NU TOE .AFGELOPEN JAAR -8,41EURO AAN BELEGGINGEN TOEGEVOEGD?????????? NA EEN GEMIDDELD JAARRENDEMENT VAN ONGEVEER 9,95% [2007 NIET MEEGEREKEND] HEB DE BROCHURE NOG VAN 1992 IK DENK DAT IK ALLES EENS MEENEEM NAAR MIJN RECHTSBIJSTANDVERZEKERING EN DIT EENS LAAT UITZOEKEN OF DIT ALLEMAAL WEL KLOPT OF KAN IK ME ERGENS ANDERS IN DEZE VOLGENS MIJ OPLICHTINGSPRAKTIJKEN AANMELDEN?

ED

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

hahaha die Peewee wordt hier toch even gepwnd door Suzan :lol:

Peewee kan zelf nog niet zo goed rekenen denk ik maar Suzan des te beter :lol:

En Ed .. doet eens niet zo schreeuwen :wink:

MELPATCINDY
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2008 15:23

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door MELPATCINDY »

hoi harderwijk dus na 16 jaar abc spaarplan en volgens het voorbeeld in de brochure destijds volgens een gem jaarrendement van 10 %[waar ik nu dus nog steeds op zat, zou de polis aan het eind van de looptijd zijn .... 50 gulden inleg 12000 gulden totaal betaald verwachte prognose 28.900 gulden ???? loop ik toch heeeeeeeeeeeeeeeeel wat achter lijkt mij er wordt totaal niet waargemaakt wat er destijds belooft is en daar heeft de uitspraak garantie voor de toekomst geen reet mee te maken dus als je in deze geen kennis van zaken hebt bemoei je er dan niet mee lijkt mij er zijn genoeg roependen in de woestijn in dit land 8) :)

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

wel goed mijn reactie lezen Ed. Ik heb nooit inhoudelijk gereageert op jou post behalve het feit dat ik zei dat je niet zo moest schreeuwen. Dit aan de hand van jou bericht volledig in hoofdletters!

En of ik wel of geen kennis heb laat ik buiten beschouwing en is ook helemaal niet relevant want mijn mening verschilt toch teveel van die van jou en heeft dus helemaal geen zin om deze te vermelden.

famvandalen
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2008 22:57

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door famvandalen »

Wij hebben vandaag ook een overzicht gekregen van de 'opbrengst'van ons abc-tje en na wat rekenen komen we op een rendement van maar liefst 0,94 % !!!! helemaal te gek Fortis !!! nu snappen we waar al die mooie kantoren vandaan komen, WIJ hebben dit allemaal betaald met ons zuurverdiende geld.
Ons zijn ze kwijt als klant, dit is oplichterij!

rost 60
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:38

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door rost 60 »

Misschien een idee om te vragen wat ze voor kosten in rekening hebben gebracht per jaar mag max 3.5% volgens de laatste berichten dus misschien krijg je dan een FLINK stuk meer en uh nooit geschoten is altijd mis, dus openheid van zaken vragen heb je recht op alleen hoe weet je dat ze de waarheid zeggen..........,succes!! :idea:

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door peewee »

Rost,

Die 3,5% betreffen alleen de kosten van de beleggingstransacties en niet de veel hogere andere kosten. Denk aan: administratiekosten, provisie tussenpersoon, premie overlijdensrisicoverzekering etc.

Vermenigvuldig die 3,5% dus maar met een factor 8 of zo.

rost 60
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:38

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door rost 60 »

En dat bedoel ik dus peewee, ondoorzichtig als maar zijn kan en dan laat je je toch afschepen met het idee ....."het zal wel",want je kan er van alles bij verzinnen, nee ik heb er ook aan meegedaan net als het sprintplan en heb me lesje geleerd....,niets meer wat enigszins met beleggen te maken hebt dan maar gewoon de internet spaarrekening, 'n % of 4 lukt wel, ben nu tevreden maaaaaar blijf knokken als gedupeerde van Sprintplan, ben aangesloten bij spirit en verwacht toch dit jaar nog 'n uitspraak zal niet 100 % zijn maar middelen zoals nu gebeurd 60/40 zijn oa optie's maar inleg met rente is en blijft het vertrekpunt, we wachten af. ze moeten over de brug en we laten het er niet bij zitten zoals het gros allang gedaan heeft want daar zijn ze op uit verjaring en de houding van vele mensen die denken zoek 't uit ik ben er klaar mee, ik zou dat bedrag wel eens willen weten....... :!:

mitch1130
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2008 12:38

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door mitch1130 »

Vorige week een brief gekregen van Fortis. Mijn abc spaarplan is dus 31-12-2008 beeindigd (looptijd 15 jaar). Het overzicht geeft aan dat de waarde niet met zekerheid is te bepalen maar ik heb dus ongeveer 6100 ingelegd en de waarde (niet zeker dus) is momenteel 7300 euro. Niet onaardig...
In de brief staat tevens een verzoek een aangehechte uitbetalingsopdracht volledig in te vullen en, samen met het originele certificaat op te sturen naar Fortis.
Daar ben ik al niet blij mee maar in de aangehechte brief van Fortis ASR staat het volgende;
Rekeningnr.
ten name van
woonplaats
en onderstaande stukje!!!;
----------
De begunstigde verklaart zich tegenover Fortis ASR Levensverzekering N.V., hierna te noemen Fortis ASR Levensverzekering N.V., aansprakelijk te stellen voor alles schade, die Fortis ASR Levensverzekering N.V. mocht lijden, ingeval een derde bij Fortis ASR Levensverzekering N.V. op wettige wijze rechten uit de polis van een levensverzekering of op de verzekeringsuitkering(en) mocht geldend maken, nadat door Fortis ASR Levensverzekeringen N.V. de uitbetaling van het kapitaal heeft plaatsgevonden zonder overlegging van de originele polis.
-----------
Wat nou als ik niet teken? Ik wil toch liever niet aansprakelijk zijn voor alle schade die Fortis ASR mocht lijden. Wat moet ik hier nou mee?
Ik vraag me af wat er in jullie brief stond?

rost60
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 jul 2008 12:20

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door rost60 »

Voor Mitch 1130,

Ik heb precies zo'n brief gehad en ook het origineel opgestuurd van het certificaat(moet)maak wel kopietjes van alles en AANGETEKEND verzenden lijkt me duidelijk!!!!!
Dit is dus de normale procedure en moet zeggen bij de uitkering was 'n brief waarin staat dat bekeken gaat worden of er teveel kosten is ingehouden, Fortis ASR neemt de aanbeveling over van de ombudsman maar kan even duren, toevallig van de week gebeld en er is 'n site hierover, mocht er teveel kosten zijn ingehouden wordt dit uiterlijk in het derde kwartaal van 2010 uitgekeerd......... en per geval bekeken, tja voor ons dus heel ondoorzichtig je kan van alles roepen.
Hoop je hiermee wat geholpen te hebben en ja voor wat je hebt ingelegd is het toch niet echt fantastisch je hebt in ieder geval je geld terug en dat hebben we met het sprintplan vooralsnog niet!
Gewoon ouderwets sparen .........alhoewel banken zijn ook niet meer zo betrouwbaar...,wat 'n wereld!!! SUCCES!!!

hjkuipers
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2009 14:45

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door hjkuipers »

Beste mensen, stap nooit in een ABC spaarplan. Er is ons dan ook in 1991 iets moois voorgespiegeld. Als we in dit jaar een spaarplan zouden afsluiten dan kregen we na 17 jaar looptijd het dubbele van het geld dat we gingen inleggen. Het moest in het jaar 1992 wel afgesloten worden, de reden hiervoor was dat de overheid hierover geen belasting zou heffen, dat zou in 1993 wel van toepassing zijn. Voor ons was de reden om zo'n spaarrekening te hebben om een redelijke garantie te hebben na 17 jaar wanneer onze kinderen gaan doorstuderen. Het leek dan ook grandioos tot eind 2008, we kregen een overzicht met een bedrag waar we van achterover vielen. Het geld wat we al die jaren hebben ingelegd levert ons nog geen 1% rente op, dank je wel FORTIS. De laatste vier jaar kregen we een overzicht met het rendement wat er behaald was in het afgelopen jaar, het rare hierin was dat ze altijd dik in de plus zaten, RARA !!! We zijn bij de Rabobank geweest waar onze polis was ondergebracht, ook deze mensen kunnen ons niet helpen, ze halen de schouders op en laten je met niets vertrekken, ook zoiets raars, per slot moet zo'n bank toch je belangen behartigen, maar niets is minder waar, we hebben hier nooit een bericht van gehad.
We voelen ons bestolen en zijn hierin enorm teleurgesteld in onze regering. Zij doen er alles aan om de banken rechtop te houden, maar laten ze dan ook eens naar dit soort polissen kijken. Wij hard werkende burgers zijn hier de dupe van, wie gaat onze extra kosten betalen voor de kinderen? Wie kan ons vertellen wat we moeten doen, rechtsbijstand inschakelen, ik hoop dan ook dat er mensen zijn die ons kunnen helpen. :cry: :cry:

aboorsma
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2009 22:32

Re: abc spaarplan

Ongelezen bericht door aboorsma »

5 jan.jl. brief ontvangen dat mijn abc spaarplan uitbetaald gaat worden half mei 2009. OOk ik weet niet wat ik aan moet met de alinia dat ik mij aansprakelijk zal stellen voor alle schade die Fortis ASR mocht lijden.
Ook de "informatie over uw spaarkasovereenkomst"heb ik nog niet ontvangen.
De jaaropgave van de waarde per 31-12-2008 heb ik nog niet ontvangen.
Wie kan mij adviseren?
Mijn tussenpersoon is VGZ Verzekeringen bv. zou terugbellen, nog niets gehoord.
In 2007 informatie ontvangen over spaarkasovereenkomst (dit was de eerste keer dat ik zo'n overzicht kreeg) verdiend in 2007 op de beleggingen (resultaat) €5,46.
Uit dit overzicht blijkt dat ik kosten betaal aan verzekeringsadviseur/bemiddelaar. Je zou denken dat ze dan wel eens teurg kunnen bellen.
In de brief van jan. 2009 durven ze nog te vragen of je opnieuw wil investeren. !!!
Graag uw reacties.

Gesloten