LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Langzaam maar zeker?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
bananacreek
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 apr 2005 15:50

Langzaam maar zeker?

Ongelezen bericht door bananacreek »

Ik heb alsnog per email contact gehad met Mr. M.A. Rensen en deze persoon gaat er vanuit dat de eiser in die betreffende zaak niet in beroep zal gaan tegen de bedoelde uitspraak omdat het percentage waarmee de waarde van het Aegon GarantieFonds is gedaald in de periode van 2 januari 2001 tot 2 januari 2006 0% (nul) blijkt te zijn.

Eveneens heb ik daarbij vernomen dat indien Aegon in hoger beroep gaat tegen de onderhavige uitspraak van de Kantonrechter dd.8 maart 2006, eiser daarbij eveneens in hoger beroep zal gaan waarbij het Gerechtshof dan alsnog alle andere afgewezen eisen van eiser zal moeten gaan behandelen.

30 procent oftewel 0 (nul) procent is een groot verschil en ik mag er daarbij toch wel vanuit gaan dat Mr. Rensen het op de juiste manier heeft uitgelegd omdat advocaten kantoor Rensen, Breederveld en Van Oostrum uit Alkmaar toch naar zeggen één van de betere advokatenkantoren in Nederland is.

Als het inderdaad werkelijk zo is dat het betreffende percentage nul is dan gaat het inderdaad de goede kant uit als wanneer de bedoelde uitspraak in beginsel ook als jurisprudentie zou kunnen worden aangehouden bij het tot stand komen meerdere toekomstige uitspraken betreffende Sprintplan-claims met dezelfde inhoud.

Met inachtneming van het gestelde in de voorgaande paragraaf en daarbij aannemende dat het onderhavige percentage van NUL indardaad correct is, dan mag ik Mr. M.A. Rensen daarbij toch wel namens vele duizenden slachtoffers van harte feliciteren met deze behaalde overwinning, hierbij er vanuit gaande dat Aegon WEL in hoger beroep zal gaan omdat dit geheel in hun strategie ligt voor wat voor tactische redenen dan ook, (naar mijn mening: het moraal van de slachtoffers kapot maken, zodat velen zullen afhaken) maar waarbij dan eveneens aan de andere kant de wettelijke rente gewoon blijft oplopen, tenzij in het geval als wanneer Aegon door het Gerechtshof of daarna in eventuele Cassatie in het gelijk zal worden gesteld, hetgeen ik me op dit moment in het geheel nog niet kan voorstellen.

Ik hoop dat ik het op de juiste manier begrepen heb, zoniet, dan hierbij mijn verontschuldigingen.

Piet nogmaals dank voor de link van de uitspraak !

Willem (Bananacreek)

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Langzaam maar zeker?

Ongelezen bericht door peewee »

Is het niet zo dat tegen een vonnis van de kantonrechter er hoger beroep ingesteld dient te worden bij de Rechtbank (en dus niet bij het Gerechtshof). Zo ja, dan is het voor deze gedupeerden nog geen gewonnen race. Het hoger beroep zal dan plaatsvinden bij de Rechtbank Utrecht die -zoals bekend- in de collectieve rechtszaak vond dat een aandelenleaseproduct als het SprintPlan NIET onder de Wck valt.
Maar ach, de hele kwestie zal waarschijnlijk, ergens rond 2009, 2010 wel beslist worden door de Hoge Raad. Tegen die tijd heeft Spaarbeleg alles geprobeerd en desalsniettemin bakzeil gehaald en zal het over de brug moeten komen met honderden miljoenen. Die honderden miljoenen heeft Aegon in de tussentijd al lang verdiend op andere verzekerings- en beleggingsproducten. De andere burgers in ons land die niet massaal Aegon links laten liggen betalen dus (via hun, te hoge premie) nog mooi mee aan de schadeloosstelling van de SprintPlan-gedupeerden.
Het leven zit toch ingewikkeld in elkaar !

bananacreek
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 apr 2005 15:50

Re: Langzaam maar zeker?

Ongelezen bericht door bananacreek »

Peewee u heeft gelijk. Ik zit nu al 27 jaar op de Filipijnen en ben de draad kwijtgeraakt. Inderdaad tegen een uitspraak van de Kantonrechtbank kan beroep worden ingesteld binnen 30 dagen bij de Arrondissementsrechtbank. Nu sprak die advokaat betreffende het Gerechtshof en dat is dan ook al weer een stap verder.

Toch geef ik de moed niet op, maar ik vraag mijzelf daarbij het navolgende af: " Als er ongeveer honderduizend Sprintplan- slachtoffers zijn, dan heb ik het lege gevoel dat alleen maar een fractie van deze gedupeerden zich hebben aangemeld bij stichtingen-en of verenigingen en de daarbijkomende forums zoals deze. Heeft u nadere cijfers tot wat betreft het geschatte aantal gedupeerden die zich hebben verenigd op één of andere manier in de strijd tegen Aegon?".

Ja, inderdaad, 2009, 2010-2011, in die buurt dan zullende laatste veldslagen geleverd worden. Maar wat gaat er dan met ons geld gebeuren indien Aegon zich om één of andere slimme reden falliet laat verklaren voordat er een einduitspraak door de Hoge Raad tot stand is gekomen?
Gaarne uw gedachten hieromtrent.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Langzaam maar zeker?

Ongelezen bericht door peewee »

Bananacreek,

Er zijn inderdaad door Spaarbeleg tussen december 1997 en medio 2002 ruim 100.000 SprintPlan-contracten afgesloten. Maar dat wil niet zeggen dat er ook 100.000 gedupeerden zijn. Sommigen sloten namelijk niet één SprintPlan-contract af, maar twee of drie. Van Consument & Geldzaken begreep ik dat zij het aantal gedupeerden op circa 60 tot 70 duizend schatten. De laatste berichten die ik erover hoorde is dat inmiddels 22.000 SprintPlan-gedupeerden zich aansloten bij de rechtszaak van Consument & Geldzaken. Dat aantal zal wel doorgroeien naar 30 of 40 duizend. Verder hebben ook een paar duizend zich aangesloten bij Gesp en enkele honderden zijn individueel gaan procederen. Kortom Spaarbeleg heeft toch echt wel een georganiseerde massa tegenover zich staan.

In het ledenblad 'Geldzaken' van september vorig jaar las ik dat Consument & Geldzaken al in 2003 aan de Nederlandsche Bank heeft verzocht om een verscherpt solvabiliteitstoezicht op Aegon Bank uit te oefenen. Mocht de Nederlandsche Bank als overheidstoezichthouder hierin falen, dan heeft ook de Staat der Nederlanden een probleem.

Er zijn nog wel wat zieltjes te winnen, maar het is een ieder om dit voor zichzelf te beslissen. Persoonlijk begrijp ik het niet wanneer iemand aan de kant blijft staan en zich voor die paar tientjes niet aansluit. Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf weten.

Relatief bezien is het aantal SprintPlan=gedupeerden dat zich aansloot bij de procederende belangenbehartiger groot, namelijk nu al circa 1 op de 3 á 4. Bij de Dexia-aandelenleasekwestie waarbij er circa 600 duizend gedupeerden zijn, sloot destijds maar 1 op de 6 á 7 van de gedupeerden zich aan.

bananacreek
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 apr 2005 15:50

Re: Langzaam maar zeker?

Ongelezen bericht door bananacreek »

Peewee, goedenavond,

Ik heb zojuist het volgende vernomen:

Vanaf 2002 zijn Kantongerechten ondergebracht bij de rechtbanken. Zij zijn geen zelfstandige gerechten meer, maar de sector kanton van de rechtbank. Hoger beroep moet dus bij het Gerechtshof ingesteld worden. Kantonrechter rechtbank Utrecht = Rechtbank Utrecht. Het is redelijk onbegrijpelijk te achten dat wat in wezen dus dezelfde rechtbank is tot 2 zulke tegenstrijdige uitspraken komt, (betreffende wel of geen vergunning wck nodig door Spaarbeleg) De kantonrechters doen dit bewust, (maar zonder nadere motivering).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kantongerecht

Ok, ik neem aan dat we nu toch een stapje verder zijn.
Ik heb de mening gevraagd van Stichting Spirit, maar geen antwoord tot nu toe.

Volgens een persoon, die zeer goed op de hoogte is van de rechtbank Utrecht, (sorry maar ik heb zijn naam vergeten) is er vrij vertaald zogezegd een beetje "paniek in het kippenhok (rechtbank)". Dit gaat allemaal nog zeer spannend worden en dan moeten we even afwachten welke houding het Gerechtshof straks gaat innemen.

Mijn gevoel? Spaarbeleg/ Aegong gaat toch straks het onderspit delven. Ja, inderdaad, het gaat nog een paar jaar duren, maar dat is alles beter dan niets.

Gaarne uw mening

Bananacreek

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Langzaam maar zeker?

Ongelezen bericht door peewee »

Beste Bananacreek,

Uw inschatting deel ik wel. De belangen bij Aegon/Spaarbeleg zijn ook groot. De hele rechtszaak gaat uiteindelijk over vele honderden miljoenen euro's. Het is dus logisch (maar natuurlijk ook betreurenswaardig) dat Aegon/Spaarbeleg over zo'n bedrag nog een tijdje doorprocedeert, in de (wellicht ijdele) hoop dat er men er bij een hogere rechter met minder kleerscheuren vanaf komt. Verder zal gelden dat zolang de imagoschade die Aegon met deze rechtszaak oploopt binnen de perken blijft, ook dat een reden kan zijn voor Aegon om de hakken in de grond te houden. Van juristen van Consument & Geldzaken heb ik eerder begrepen dat deze organisatie liever nog vandaag dan morgen een grote landelijke totaalboycotactie tegen Aegon zou willen beginnen (om Aegon op de knieen te dwingen !), maar dit voorlopig nog maar even in de la laat liggen (zolang de zaak onder de rechter is !). Er is dus de komende paar jaar nog heel wat vuurwerk te verwachten tegen Aegon.

Gesloten