LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
zirkoon
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2004 16:07

Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door zirkoon »

Beste lotgenoten,

Spaarbeleg gaf via internet de consument de volgende produktinformatie over het Sprintplan.
Dit stond er op internet.

In het rekenvoorbeeld op deze pagina kunt u berekenen hoe hoog uw eindkapitaal kan zijn. U vult zelf in hoeveel u elke maand wilt betalen. Verder kiest u het rendement op de Samengestelde Index. Vervolgens wordt uitgerekend hoe hoog uw eindkapitaal bij het door u ingegeven rendement zal zijn.

Rekenvoorbeeld
Vul het door u gewenste maandbedrag in NLG 600,-
(min. NLG 100,-; max. NLG 600,-)

Kies het verwachte rendement van de Samengestelde Index
Laagste percentage dat gekozen kon worden was 10%



De waarde van uw beleggingen kan fluctueren. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Uitkomst
Uw voorbeeld eindkapitaal na 5 jaar is NLG 61.655

Deze rekenvoorbeelden zijn nog steeds op internet te vinden!

In dit verband wordt verwezen naar de algemene rechtsopvatting zoals die volgt uit de richtlijn van het Europees Parlement en de Europese Commissie van 11 mei 2005 inzake bescherming van de consument tegen oneerlijke handelspraktijken, waarvan de implementatie in de Nederlandse wetgeving in een vergevorderd stadium verkeert. In het ontwerp-artikel 6:193d BW wordt in lid 1 bepaald dat een handelspraktijk misleidend is, wanneer er sprake is van een misleidende omissie. Daaronder wordt volgens lid 2 van dit ontwerp-artikel verstaan het achterwege laten van "essentiele informatie welke de gemiddelde consument nodig heeft om een geinformeerd besluit over een transactie te nemen", waardoor de consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen dat hij anders niet had genomen. Ook het verborgen houden of op onduidelijke, onbegrijpelijke of dubbelzinnige wijze (dan wel te laat) verstrekken van deze "essentiele informatie" wordt (in lid 3 van dit ontwerp-artikel) als misleidende omissie aangeduid.
Opgemerkt kan worden dat deze richtlijn en het daarop gebaseerde wetsvoorstel ten tijde van het aangaan van de overeenkomsten nog niet bestonden, maar zij geven naar het oordeel van de kantonrechter wel een beeld van een breed levende gedachte ten aanzien van hetgeen op dit punt in het kader van de bescherming van consumenten als "recht" heeft te gelden.

Met vriendelijke groet,
Zirkoon
Laatst gewijzigd door zirkoon op 24 jun 2008 06:23, 1 keer totaal gewijzigd.

zirkoon
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2004 16:07

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door zirkoon »

Beste lotgenoten,

Op deze website stond de produktinformatie over het Sprintplan.
U kon dan zelf uitrekenen hoe hoog uw eindkapitaal zou worden.

http://web.archive.org/web/200003091940 ... lan_RV.htm

Ziet u dat het laagst mogelijke rendement dat je kon halen 10% was?

Met vriendelijke groet, :wink:
Zirkoon

mankon
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 jan 2006 13:12

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door mankon »

Inderdaad, lijkt mij (het zoveelste) STERKE punt in het NADEEL VAN AEGON!!! Geduld is een schone zaak, duurt echt SCHANDALIG lang allemaal.

HOEZO MISLEIDING???????!!!!!!!!

Zo snel, dat ze zijn met het geld uit de zakken te kloppen........

Wat een land, wat een wereld!!!
Laatst gewijzigd door mankon op 24 jun 2008 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door peewee »

Wat een rechters.............
In de hele aandelenlease-affaire is nog geen leasebank veroordeeld wegens misleiding. Als een stelletje lemmingen zijn al die rechters blijven aanlopen achter een vonnis in 2004 van de Rechtbank Amsterdam (in de Dexia zaak ) waarin werd bepaald dat er geen sprake zou zijn van misleiding.

Rechtspreken anno 2008 is gewoon een kwestie van verstand op nul en standaardvonnissen wijzen, waarin overigens Aegon/Spaarbeleg wel altijd wordt veroordeeld wegens schending van de wettelijke zorgplicht.

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door Consumentt »

Ik ben bang dat op het einde van de rit iedereen naast het potje pssssst behoudens enkele uitzonderingen.
De woekerpolis processen komen er nog aan en geen enkel rechter durft flink aan de wortel van de banken en verzekeraars te zagen.

Er wordt al weer gesproken over verliezen :P :P :P :P

Als ik iets jat en ik moet het teruggeven, lijdt ik dan verlies?
Nee ik ben dan op hetzelfde punt als wanneer ik eerlijk was geweest en niet had gejat. Geen verlies dus.

Ik verdien als dief dan natuurlijk wel straf. Wanneer komt justitie daarvoor eens uit het pluche?
Behalve terugbetaling moet het oplichtende misleidende zakkenvullende rapaille ook achter de tralies.


bia
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:28

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door bia »

@ Alle Gedupeerden

Jongens niet de moed opgeven ik heb het al eerder vermeld:

>>> "Wie het laatst lacht, lacht het best" <<<

En dat zijn wij, alle oprechte gedupeerden die voor veel gelden de boot zijn in gegaan terwijl AEGON drommels goed wist waar ze mee bezig was.

Schande AEGON jullie moeten je eigen schamen.

Locomotief
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:30

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door Locomotief »

Hebben rechters als ook diverse kamerleden belangen bij bijv. banken / verzekeraars? Zijn zij soms actief bij die bedrijven? Is daar onderzoek naar gedaan?

Nog steeds ben ik benieuwd hoe een Amerikaans advocatenkantoor het zou doen, ik denk dat het er anders aan toe zou gaan, wie kan daar iets meer over vertellen?

Weten de arme donders in bijv. Polen hoe AEGON in elkaar steekt? Wordt het niet eens tijd een wereldwijde waarschuwing te lanceren, te beginnen in de VS?

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door peewee »

Bia,

Wie het laatst lacht, lacht het best !

En zo is het maar net. In de vele duizenden vonnissen die er de afgelopen jaren al wel zijn gewezen in de aandelenlease-affaire worden de leasebanken steeds veroordeeld tot schadevergoeding aan de gedupeerden. Belangrijk hierbij is dat ook vergoeding van de wettelijke rente (vanaf het ontstaan van de schade, d.w.z. het doen van de maanbetalingen). Die wettelijke rente is 6% per jaar . Geen spaarbank die daar tegenop kan !

Locomotief
Ik denk dat niet alleen advocatenkantoren in de VS anders in elkaar steken (een stuk agressiever !) maar ook rechters en jury's. Denk aan punitive damage die vaak aan bedrijven wordt opgelegd en hen vele miljoenen, soms miljarden extra kost. Waardoor bedrijven zich wel twee keer bedenken om hun klanten te belazeren.

In het zoetsappige Nederlandse polderklimaat zoeken rechters vooral naar de spreekwoordelijke gulden middenweg. Iedereen een beetje schuld.

Locomotief
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:30

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door Locomotief »

PeeWee, kun jij mij uitleggen waar de term "garantiewaarde" in 1998 voor stond? Wat is de waarde van dit woord terwijl deze niet eens bestond, heeft AEGON deze uit de lucht gegrepen term bewust ingezet om mensen op het verkeerde been te zetten. In alle folders en advertenties kwam deze term terug!

Dit zou de inzet moeten zijn en worden van een hernieuwd proces, ik vrees dat we dit vergeten zijn aan te voeren.

Het is stil rond het verzet tegen AEGON, waar zijn jullie gebleven? Kom op en reageer weer, stook het vuur weer op, nu gaat het pas beginnen!

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door peewee »

Locomotief,

De garantiewaarde van een Sprintplan biedt slechts de ''garantie'' dat op de einddatum een bepaalde waarde van de samengestelde index wordt/werd gegarandeerd. Ondertussen was de deelnemer wel al zijn maandbetalingen kwijt. Dat de door Aegon verzonnen naam ''Garantiewaarde' en ''Aegon Garantiefonds'' de circa 120.000 Sprintplan-contractanten op het verkeerde been heeft gezet, is evident.

Volgens mij zijn alle elementen van misleiding in de rechtszaak van Consument & Geldzaken aan de rechter voorgelegd, alleen wil de rechter tot nu toe niet van misleiding weten. (Geldt overigens ook in alle andere aandelenleaserechtszaken: Dexia, Fortis, Levob, DSB etc.).

Schending van de wettelijke zorgplicht rol wel steeds uit de bus en leidt praktisch vermoedelijk tot een zelfde resultaat. Zowel ''misleiding'' als ''schending van de zorgplicht'' zijn immers in juridische zin een zg. ''onrechtmatige daad''

Locomotief
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:30

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door Locomotief »

PeeWee, bedankt voor de reactie die ik overigens al kende al ga ik er gewoon niet mee akkoord, het kan niet zo zijn dat die Storm met zijn mede-rovers op een donker zolderkamertje dit smerige Sprintplan hebben bedacht!.
Morgen zal ik de man letterlijk citeren wat deze in 1998 heeft laten opnemen in het Jaarboek van Ondernemingen 1998, je wil het niet weten wat een onzin de man uitkraamt, ik zeg, alsnog oppakken maar ja, daar vrees ik ook dat ie met baard als Dr. Vogel rond loopt te stappen!

Waar blijven onze andere 119.195 gedupeerden, de strijd is nu pas begonnen, kom op, reageer, stook op dat vuur!

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door peewee »

Locomotief,

Of Aegon CEO Cees Storm ook zelf aan de knoppen zat......., zou kunnen. Ik betwijfel het. Vermoedelijk was het eerder directievoorzitter Johan van der Werf van Aegon Nederland. Spaarbeleg (ook ook nu Aegon Bank N.V.) resorteert onder Aegon Nederland.

In een veel helderheid scheppend artikel in de Quote van april 2003 onder de kop ''De listen van Labouchere'' wordt door diverse direct betrokkenen ''uit de school geklapt'' over alles wat er aan de basis ligt van de aandelenlease-affaire. Het artikel is te vinden op de website van Platform aandelenlease (www.platformaandelenlease.nl).

sandermans
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 jul 2008 19:28

Re: Hanteerde AEGON oneerlijke handelspraktijken?!

Ongelezen bericht door sandermans »

Kan iemand mij vertellen waarom Aegon zo vaak met een product op de markt kan komen die niet deugt. (peewee?)
Niet 1 keer, sorry foutje nee keer op keer?
Het kan hier gewoon en ze verdienen er nog aan… opdoeken die Aegon bende.
Je zal maar het gezicht zijn van Aegon Nederland, in het buitenland hebben ze nog geen benul.
Misschien moeten we ook in het Engels schrijven zodat ze in het buitenland ook via Google “the crime wave of Aegon” kunnen vinden.

Gesloten