Feedback op het Forum - deel 2

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Moneyman

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Moneyman » 25 jun 2018 19:46

alfatrion schreef:
alfatrion schreef:Dan is het eerste stapje inmiddels genomen.
Ze moeten nog wel meer stappen zetten. Met alleen af en toe een bericht laten staan en een opmerking ben je er niet.
Zeker. Er zijn nog wel meer quick wins. Maar... ik tel mijn zegeningen :wink:

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 25 jun 2018 19:54

Moneyman schreef:......... wel twee veranderingen ten goede:
- het waterkokertopic (ongewenst gedrag concreet benoemen);
- dit topic (aangeven dat geruzie off-topic is en verwijderd zal worden, dus niet gelijk verwijderen).

Dat zijn stapjes vooruit. Goed zo!
Juist !
Zo gaat dat met " opvoeden " ook :
- ongewenst gedrag benoemen
- eerst even waarschuwen voor je naar je kamer/ gang of trap wordt gestuurd

Daarvan leert " het kind " :wink:

JvandeW

Ongelezen bericht door JvandeW » 25 jun 2018 20:03

Radar schreef:Op de voorgaande 2 a 3 pagina's staat het nodige (of liever: onnodige) geruzie, onder andere over onderlinge pb's. Dit heeft niks met feedback op het forum te maken, en zullen wij dus verwijderen.
Bij deze dan wat feedback:

- Forumgebruikers die leugens over mede-forumgebruikers verspreiden, dienen harder aangepakt te worden.
- Forumgebruikers die leugens van strafbare feiten over andere forumgebruikers verspreiden, dienen permanent van het forum verbannen te worden.

Beiden zijn immers een vorm van provoceren en volgens de regels niet toegestaan.

En zouden jullie misschien ook nog willen reageren op mijn voorstel om forumgebruikers die van dit forum willen verdwijnen, een handje geholpen worden door de moderatie?
JvandeW schreef:Als laatste zou ik graag zien dat als forumgebruikers zichzelf laten verwijderen van het forum, het moeilijk wordt gemaakt terug te keren naar het forum. En als deze forumgebruikers het dan toch lukt om terug te keren en verschillende topics vervuilen met aandachttrekkerij door steeds te stellen dat ze het forum maar gaan verlaten, een handje worden geholpen door de forum-moderatie.

[...]

Dergelijke forumgebruikers zijn emotioneel gezien blijkbaar zelf niet in staat het forum te verlaten ondanks wel te kennen geven dit heel graag te willen en de forum-moderatie zou best de verantwoordelijkheid mogen nemen deze forumgebruikers tegen zichzelf te beschermen.
viewtopic.php?f=50&t=185049&start=60#p2566169

HansieZant

Ongelezen bericht door HansieZant » 25 jun 2018 20:18

JvandeW schreef:
Radar schreef:Op de voorgaande 2 a 3 pagina's staat het nodige (of liever: onnodige) geruzie, onder andere over onderlinge pb's. Dit heeft niks met feedback op het forum te maken, en zullen wij dus verwijderen.
Bij deze dan wat feedback:

- Forumgebruikers die leugens over mede-forumgebruikers verspreiden, dienen harder aangepakt te worden.
- Forumgebruikers die leugens van strafbare feiten over andere forumgebruikers verspreiden, dienen permanent van het forum verbannen te worden.

Beiden zijn immers een vorm van provoceren en volgens de regels niet toegestaan.

En zouden jullie misschien ook nog willen reageren op mijn voorstel om forumgebruikers die van dit forum willen verdwijnen, een handje geholpen worden door de moderatie?
JvandeW schreef:Als laatste zou ik graag zien dat als forumgebruikers zichzelf laten verwijderen van het forum, het moeilijk wordt gemaakt terug te keren naar het forum. En als deze forumgebruikers het dan toch lukt om terug te keren en verschillende topics vervuilen met aandachttrekkerij door steeds te stellen dat ze het forum maar gaan verlaten, een handje worden geholpen door de forum-moderatie.

[...]

Dergelijke forumgebruikers zijn emotioneel gezien blijkbaar zelf niet in staat het forum te verlaten ondanks wel te kennen geven dit heel graag te willen en de forum-moderatie zou best de verantwoordelijkheid mogen nemen deze forumgebruikers tegen zichzelf te beschermen.
viewtopic.php?f=50&t=185049&start=60#p2566169
Op de man spelen is volgens de forumregels ook niet toegestaan.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 25 jun 2018 20:40

Laten we met zn allen deze positieve move van Radar toejuichen en afwachten wat er nog meer in de pijplijn zit.
@JvandeW :
er is een aantal meer dat heeft gezegd weg te gaan ;
als ik voor mezelf spreek : ook ik heb dat gezegd en dat ik vooralsnog alleen deze feedback blijf volgen en daar op reageren en dat doe ik ook.
Evengoed wil ik overwegen om weer gewoon mee te doen , mits dit forum serieus ten goede verandert .
Dan helpt dit geruzie niet echt . :(

Meint

Ongelezen bericht door Meint » 25 jun 2018 20:51

Mosterd ver na de maaltijd?
Maar toch....

Ik zag dat MM terug is en ben toch maar eens gaan lezen in dit topic en de voorganger. Daar was ik al een lange tijd mee gestopt omdat alles wel gezegd was en het gewoon vervelend aan het worden was.

Ik zie dat Radar de aanleiding voor de ban niet heeft bewaard noch aan MM heeft gestuurd. Dat vind ik nogal teleurstellend.
Het is dan ook terecht dat de ban is geëindigd.
Jammer dat hiervoor een hoop gedoe nodig was, dat is op meerdere manieren niet goed.

Hopelijk is dit de aanleiding voor een stevig verbeteringstraject, waarbij de vervelende uitwassen op dit forum hard worden aangepakt, maar wel op een eerlijke en zorgvuldige manier!

Wat mij betreft kan dat best zonder dat er veel permanente bans nodig zijn, zeker als het om 'vaste gebruikers' gaat.

Aan MM: Welkom terug, ik weet niet of ik daar zin in had gehad als ik in jouw schoenen stond.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 25 jun 2018 20:54

Het is interessant en veelzeggend om te zien welke van de laatste posts hieronder gemeld zijn. De suggestie om te laten zien wie dat heeft gedaan, is meer dan welkom.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 25 jun 2018 20:56

Meint schreef:Aan MM: Welkom terug, ik weet niet of ik daar zin in had gehad als ik in jouw schoenen stond.
Dank je :wink: Laat ik het erop houden dat ik momenteel van een paar forumleden schijnbewegingen zie de me die zin aardig ontnemen, maar dat de kleine stapjes die ik vanuit de hoek van de moderatie zie me toch wat hoop geven. Ik hoop dat de grotere, meer structurele stappen ook daadwerkelijk gezet gaan worden. Ik realiseer me dat dat tijd kost, en dus ben ik voorlopig tevreden met laaghangend fruit.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 25 jun 2018 21:20

Moneyman schreef:Het is interessant en veelzeggend om te zien welke van de laatste posts hieronder gemeld zijn. De suggestie om te laten zien wie dat heeft gedaan, is meer dan welkom.
Nou... ik was er vanavond niet, dus ik was het niet... dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd :wink:

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 » 25 jun 2018 21:28

Radar schreef:
Julie4444 schreef:Uh, misschien ook even dit lezen. Ik weet het - de zoveelste reminder maar het staat ook al meer dan een jaar op jullie planning.
Een aantal punten uit het genoemde topic is inderdaad blijven liggen, of zijn wellicht afgeschoten zonder dat erover is gecommuniceerd. Hier zullen we nog eens naar kijken.
Toen ik bij jullie navroeg waarom mijn reminder zomaar ineens van dat topic was verdwenen (#ZomaarPostsVerwijderenZonderGoedeReden) kreeg ik dit terug middels PB:
Radar schreef:Beste Julie4444,

Excuus, het was de bedoeling om je hier nog een PM over te sturen. Het herintroduceren van de functie staat nog bij ons op het lijstje van mogelijke aanpassingen. Er is echter nog geen termijn bekend.

Met vriendelijke groet,

Radar Forummoderatie
Ondertussen zijn we een paar maanden verder. Gaat het nu wel of niet gebeuren? Ik begrijp niet waarom het allemaal zo enorm lang moet duren. Hebben jullie soms een ICT stagair die 1 dag per maand werkt hiervoor verantwoordelijk gemaakt ofzo?

Sorry hoor, maar die functionaliteit bestaat gewoon nog, alleen hebben jullie het knopje ruim een jaar geleden verwijderd. Zo moeilijk is dat niet te herstellen. Ik begrijp werkelijk niet waarom het zo lang duurt....

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 25 jun 2018 21:57

@JvandeW, ik weet niet wie jou steeds meld , ook omdat ik de andere gewone topics nu niet volg ; ik weet wel dat ik chagrijnig van dat " melden " steeds word :x .

Ik blijf mezelf herhalen :
maak het melden telbaar, zodat duidelijk wordt dat meerderen een bepaalde reactie ontoelaatbaar vinden en laat de mods meelezen en er bovenop zitten en er uit filteren wie dan steeds dezelfde melder van een bepaalde reageerder is. Dit kan gewoon niet! :evil:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 25 jun 2018 22:06

Melden puur omdat je iemand niet mag of omdat je met iemand ruzie hebt in de hoop dat een ander een ban krijgt kán natuurlijk niet. Ik vind dat eerlijk gezegd ook een beetje kinderachtig.

De meldknop heeft een bepaalde functie. En die functie is niet: 'Mamaaaaa.... Papaaaa...'.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 jun 2018 22:20

Mijn ervaring (na een ban van een maand) is dat de knop erg makkelijk door sommigen gebruikt wordt om iemand die jouw mening niet deelt uit de weg te ruimen.

hvff

Ongelezen bericht door hvff » 25 jun 2018 22:26

Als je al een paar keer een ban hebt gekregen dan wil jezelf toch niets meer met dit forum te maken hebben. Hoe vaak hebben we niet kunnen lezen van anderen...ik verlaat dit forum..en wie kakelen hier als een farfelu maar door...juist :D

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 jun 2018 22:34

Het komische van meelezen tijdens een ipban van een maand is dat je precies ziet dat degene die jou een hak gezet heeft (complimenten overigens dat het trucje wel per pb werd meegedeeld en kinderlijk eenvoudig bleek te zijn , en ja, ik was er vol ingetrapt) dat vrolijk met andere loopt te doen. En dat ondanks dat je meende je hard te maken voor een sterke mening het hele spelletje (dat het voor sommigen is) gewoon door gaat.

Voor mij reden om te besluiten dat het maar een forum is, je je druk kunt maken wat je wilt, maar het hele forum draait om enkele personen die erg aanwezig zijn en zelden een TS echt verder komt hier. De gemiddelde interesse van een TS lijkt ook erg laag, vooral omdat de meeste draadjes of niet het gewenste antwoord geven (verwijderde topics door ts) danwel TS na zijn openingspost in een grote leegte verdwijnt, danwel dat een draadje volledig ontspoort.

Het zien van dat proces zonder actief deel te kunnen nemen (nouja, het kan natuurlijk makkelijk wel, maar ik ben dan wel weer zo sportief om mijn 'straf :) ' te ondergaan) is best wel komisch en zet je weer even met beide benen op de grond. Het is maar een forum.

(maar het kan zoveel meer zijn.)

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 jun 2018 23:31

Gelukkig is het welles nietes verhaal voorbij en gedraagt iedereen zich weer volwassen. :roll:

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 25 jun 2018 23:40

Tsja. Wat is op de man spelen? Ik krijg de indruk dat sommigen hier wel heel snel die kaart trekken. Binnen de forumregels is veel mogelijk. Ook kritiek op de wijze van het zich manifesteren hier op het forum, zeker als onderbouwd kan worden dat topic starters daardoor op het verkeerde been worden gezet. Dat iemand niet gelukkig is met dergelijke kritiek, is logisch, maar op de man spelen is toch heel iets anders.

Meint

Ongelezen bericht door Meint » 26 jun 2018 01:47

Even een zijsprongetje.

Eerder werd er gepraat over het nut voor topicstarters van dit forum.

Uiteraard zou een echte oplossing voor het probleem het beste zijn, feitelijke informatie, handige tips en juridische handvatten.
Ikzelf vind een beetje aandacht voor de menselijke kant ook belangrijk. Begrip, gehoord worden etc.
Een aantal mensen hier hebben moeite met een derde aspect, dat topicstarters vaak ook willen 'namen en shamen'. Of als je het aardig wilt zeggen; anderen willen waarschuwen.
Ik vind dat ook een valide manier om dit forum te gebruiken. Een uitlaatklep, maar soms helpt het ook om een instantie of bedrijf wel tot actie te bewegen.

Dat een TS er soms totaal naast zit vind ik niet erg, dat blijkt eigenlijk meestal snel genoeg, ook zonder dat anderen deze TS de maat nemen.

Dat laatste, een TS de les lezen, gebeurt wst mij betreft te snel, te vaak en jammer genoeg op basis van negatieve aannames.
Te vaak komt een TS verkeerd over, vanwege gebrekkige uitleg, taalproblemen e.d.. Dan blijkt later soms dat ze wel gelijk hebben, maar zijn ze ondertussen al totaal afgebrand.

Ik pleit er dan ook voor om een TS standaard het voordeel van de twijfel te geven, zodat ze op dit consumentenforum de kans krijgen hun verhaal helemaal te doen, eventueel met behulp van onze relevante vragen die vaak door het eerste bericht worden opgeroepen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 26 jun 2018 08:09

Meint schreef:Even een zijsprongetje.

Eerder werd er gepraat over het nut voor topicstarters van dit forum.

Uiteraard zou een echte oplossing voor het probleem het beste zijn, feitelijke informatie, handige tips en juridische handvatten.
Ikzelf vind een beetje aandacht voor de menselijke kant ook belangrijk. Begrip, gehoord worden etc.
Een aantal mensen hier hebben moeite met een derde aspect, dat topicstarters vaak ook willen 'namen en shamen'. Of als je het aardig wilt zeggen; anderen willen waarschuwen.
Ik vind dat ook een valide manier om dit forum te gebruiken. Een uitlaatklep, maar soms helpt het ook om een instantie of bedrijf wel tot actie te bewegen.

Dat een TS er soms totaal naast zit vind ik niet erg, dat blijkt eigenlijk meestal snel genoeg, ook zonder dat anderen deze TS de maat nemen.

Dat laatste, een TS de les lezen, gebeurt wst mij betreft te snel, te vaak en jammer genoeg op basis van negatieve aannames.
Te vaak komt een TS verkeerd over, vanwege gebrekkige uitleg, taalproblemen e.d.. Dan blijkt later soms dat ze wel gelijk hebben, maar zijn ze ondertussen al totaal afgebrand.

Ik pleit er dan ook voor om een TS standaard het voordeel van de twijfel te geven, zodat ze op dit consumentenforum de kans krijgen hun verhaal helemaal te doen, eventueel met behulp van onze relevante vragen die vaak door het eerste bericht worden opgeroepen.
Ik denk dat we al een heel eind komen door te vragen naar aanvullende informatie. En inderdaad: tussen de regels door lezen. En dan ook: naar elkaar luisteren. De een herkent iets uit eigen ervaring, de ander herkent iets anders uit een andere, eigen ervaring. En naar mensen luisteren, tussen de regels door, om te begrijpen dat het eigenlijke probleem iets heel anders is dan de gestelde vraag, dat is te leren.

Ik herken iemand met autisme bijvoorbeeld vrij snel. Helaas, als ik dat aangeef wordt dat verwijderd en levert het een waarschuwing op. Terwijl, als ik als autist een andere autist als zodanig benader, het een heel andere discussie wordt. Het heeft zelfs een virtuele vriendschap opgeleverd, een topicstarter die nu deel uitmaakt van een klein facebookgroepje. Mede daar vind hij nu lekker zijn draai. Als er wat is, dan weet hij me te vinden, en hij vindt me ook. En zijn 'probleem'? Dat is daarna nog een aantal keer aan de orde geweest, maar ik wist hem dan wel uit te leggen hoe het nu echt zit.

Vaak moeten we als vaste gebruikers verder kijken dan de hulpvraag. En de moderatie moet zeker verder kijken dan de meldknop.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 26 jun 2018 08:16

@witte angora
"Ik filter autisten er bijvoorbeeld vrijwel direct uit. Helaas, als ik dat aangeef wordt dat verwijderd en levert het een waarschuwing op. Terwijl, als ik als autist een andere autist als zodanig benader, het een heel andere discussie wordt."

Ik vind het helemaal niet nodig dat op een consumentenforum aan een TS mede te delen of te vragen. Als u dat zo belangrijk vindt, zou u dat in een PB mede kunnen delen, het is namelijk nogal persoonlijk.

Gesloten