Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
10 mei 2021 19:04
Het grote verschil weet ik intussen. Een gehaktbal wordt in feite gestoofd, een hamburger gebakken. Gevolg is dat een hamburger van buiten lekker knapperig is en van binnen lekker sappig/zijdezacht.

Een gehaktbal daarentegen is in zijn geheel nogal dor en droog. Kan ook door de veel langere bak/braad/stooftijd komen. Een hamburger heeft aan 4/5 minuten genoeg, een gehaktbal toch wel 20.

Dat worden dus voortaan hamburgertjes.

En suiker heb ik nog nooit in een gehaktbal gedaan, zou niet weten waarom.
Een goede gehaktbal is zeker niet droog, maar juist mals en sappig.. Maar dan moet je wel het goede gehakt gebruiken. Rundergehakt 20min bakken wordt idd droog. Met de juiste hoeveelheid vet in het gehakt is je gehaktbal lekker smeuïg en vol van smaak.
Een goede hamburger hoort mijn inziens ook niet in een pan en is nog licht rood van binnen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
10 mei 2021 19:33
witte angora schreef:
10 mei 2021 19:04
Het grote verschil weet ik intussen. Een gehaktbal wordt in feite gestoofd, een hamburger gebakken. Gevolg is dat een hamburger van buiten lekker knapperig is en van binnen lekker sappig/zijdezacht.

Een gehaktbal daarentegen is in zijn geheel nogal dor en droog. Kan ook door de veel langere bak/braad/stooftijd komen. Een hamburger heeft aan 4/5 minuten genoeg, een gehaktbal toch wel 20.

Dat worden dus voortaan hamburgertjes.

En suiker heb ik nog nooit in een gehaktbal gedaan, zou niet weten waarom.
Een goede gehaktbal is zeker niet droog, maar juist mals en sappig.. Maar dan moet je wel het goede gehakt gebruiken. Rundergehakt 20min bakken wordt idd droog. Met de juiste hoeveelheid vet in het gehakt is je gehaktbal lekker smeuïg en vol van smaak.
Sja, ik volg braaf de recepten. Kan best zijn dat de recepten niet kloppen. En misschien zit het inderdaad in het gehakt, en is hoh wat dat betreft makkelijker/toegankelijker.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Klinkt alsof je niet de juiste recepten hebt 😉

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Braad wat kleinere balletjes, heerlijk bv ook met pindasaus en een lekkere salade.Jammie .

scharrelschipper
Berichten: 1825
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

moederslink schreef:
10 mei 2021 20:39
Braad wat kleinere balletjes, heerlijk bv ook met pindasaus en een lekkere salade.Jammie .
Lekker vette gehakt ballen braden en die je niet opeet onder een dikke laag vet bewaren.
En dan niet hoh,maar gewoon van een krulstaart.
Zal wel niet verantwoord zijn,maar is wel lekker toch?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
10 mei 2021 19:04
Het grote verschil weet ik intussen. Een gehaktbal wordt in feite gestoofd, een hamburger gebakken. Gevolg is dat een hamburger van buiten lekker knapperig is en van binnen lekker sappig/zijdezacht.

Een gehaktbal daarentegen is in zijn geheel nogal dor en droog. Kan ook door de veel langere bak/braad/stooftijd komen. Een hamburger heeft aan 4/5 minuten genoeg, een gehaktbal toch wel 20.
Ik maak mijn gehaktballen altijd van 100% (slagers) rundergehakt. En ze zijn nooit droog en dor. Ik maak een mengsel van 750 gr gehakt, kruiden, twee eieren, wat paneermeel of beschuit, een beetje ketjap en wat sambal. Ik schroei ze in een dikke, goed hete koekenpan rondom dicht en laat ze daarna (onder regelmatig keren) nog even doorsudderen met het deksel op de pan, zodat het vocht in de pan blijft. Heerlijk smeuïge ballen!

Ik heb er nooit over nagedacht om half om half gehakt te gebruiken, om de simpele reden dat ik -afgezien van een rookworst- eigenlijk nooit varkensvlees koop.

Ik zal ‘t eens proberen en kijken of ik ze dan echt lekkerder vind.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moderators, kunnen jullie naast de Huiskamer een topic "Keuken" openen? :D

Een zakje nasikruiden door de gehakt levert ook een smakelijke bal. Combineert goed met sperzieboontjes.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uiteindelijk heb je toch vaak een eigen smaak. Ik gebruik bijvoorbeeld graag overdadig veel knoflook tijdens het koken, bij gehaktballen of hamburgers, gebruik ik dat dan ook vaak. Daarnaast vind ik oregano en tijm van nature hele lekkere kruiden, dus dat gaat ook door het gehakt heen. Soms inderdaad ook kaas (bij gehaktballen is het ook heel erg lekker als je dat puur als kern hebt, geeft een extra dimensie). Paneermeel en ei zijn bij de gehaktballen nodig, bij de hamburgers optioneel (ligt eraan hoe ik ze klaar maak).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gehaktbal Kiekeboe van wijlen Eurokok Martin:

https://youtu.be/Gt4_-P2mvFw

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

En een topic 'Slaapkamer'? Kunnen mensen daar hun kussengevechten houden. ;)

En die recepten, sja... vind tussen alle blogjes en aanverwante zaken maar eens een fatsoenlijk recept.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb nog nooit ergens een recept voor gehaktballen gelezen of gezocht. Maak ze zo als mijn moeder ze maakte. Simpel.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou heb ik er niet zo'n heel groot probleem mee dat ze vandaag aan de overkant met 5 man de hele dag nodig hadden om 5 paaltjes in de grond te zetten, van die bruine vierkante dingen die voorkomen dat auto's een bocht te krap nemen en dan op de stoep gaan rijden. Maar hadden ze die dingen nou echt niet gewoon recht kunnen zetten in plaats van schots en scheef?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar WA, ze moeten maandag toch óók nog wat te doen hebben...?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maandag? :shock: Het is vandaag woensdag? En maandag gaan ze, mag ik hopen, verder met het stuk dat ze vorige week open hebben gebroken en waar sindsdien niets meer mee gedaan is, behalve de stoepbanden een fractie anders leggen. De gebruikers van de - nu afgesloten - parkeerplaats moeten nogal een beetje een typische omweg maken om hun auto kwijt te kunnen of de weg op te gaan. Het is niet voor het eerst dat iets opengebroken wordt, er een klein stukje gedaan wordt, en vervolgens gaan ze na een week of drie weer eens verder... :evil:

En dan moet de toegangsweg naar onze flat vermoedelijk ook nog opnieuw aangelegd worden, de enige die er is, en een alternatief is er niet... :roll:

Naja, het zal vast wel prachtig worden.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
12 mei 2021 15:30
Maandag? :shock: Het is vandaag woensdag?
Tsla - maar hé, het is morgen Hemelvaartsdag, vrijdag is het de dag ná Hemelvaartsdag, dan komen er een zaterdag en een zondag en voor je het weet is het maandag :D

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

O ja. Dan weet ik wel zeker dat ze deze week niks meer aan de zooi gaan doen.

Hopen dat ze het maandag wél gaan oppakken, alhoewel ik wel ernstige twijfels heb. Eigenlijk had 12 april alles klaar moeten zijn, maar ik vermoed intussen dat ik het jaartal verkeerd heb gelezen.

scharrelschipper
Berichten: 1825
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
12 mei 2021 15:42
witte angora schreef:
12 mei 2021 15:30
Maandag? :shock: Het is vandaag woensdag?
Tsla - maar hé, het is morgen Hemelvaartsdag, vrijdag is het de dag ná Hemelvaartsdag, dan komen er een zaterdag en een zondag en voor je het weet is het maandag :D
Dat heet een bruggetje!!

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is dan toch zo'n 50 kilometer, breien. Dan mag dat kopje koffie onderweg best wel.

En nu maar doortrainen voor de Nijmeegse 4-daagse!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
13 mei 2021 19:15
Mijn ultieme levensdoel bereikt.
Volgens de stappenteller >60 000 stapjes gezet vandaag.
En ik heb op een echt terras bij een lunchroom een kopje koffie gedronken onderweg.
Uw ultieme levensdoel bereikt met het zetten van een paar pasjes en een bakkie bruin water (zonder iets erbij ?) genuttigd al zittend op een stoeltje aan een tafeltje in de buitenlucht .
En hoe moet het nu verder als alle doelen, welke je je in het leven hebt gesteld, zijn vervuld ?

scharrelschipper
Berichten: 1825
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

scontra schreef:
13 mei 2021 20:54
breien schreef:
13 mei 2021 19:15
Mijn ultieme levensdoel bereikt.
Volgens de stappenteller >60 000 stapjes gezet vandaag.
En ik heb op een echt terras bij een lunchroom een kopje koffie gedronken onderweg.
Uw ultieme levensdoel bereikt met het zetten van een paar pasjes en een bakkie bruin water (zonder iets erbij ?) genuttigd al zittend op een stoeltje aan een tafeltje in de buitenlucht .
En hoe moet het nu verder als alle doelen, welke je je in het leven hebt gesteld, zijn vervuld ?
Was vast het levensdoel voor vandaag,mag toch hopen dat Breien nog even doorgaat en nog wat meer doelen heeft.

Plaats reactie