Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Moneyman

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
10 mei 2021 19:04
Het grote verschil weet ik intussen. Een gehaktbal wordt in feite gestoofd, een hamburger gebakken. Gevolg is dat een hamburger van buiten lekker knapperig is en van binnen lekker sappig/zijdezacht.

Een gehaktbal daarentegen is in zijn geheel nogal dor en droog. Kan ook door de veel langere bak/braad/stooftijd komen. Een hamburger heeft aan 4/5 minuten genoeg, een gehaktbal toch wel 20.
Ik maak mijn gehaktballen altijd van 100% (slagers) rundergehakt. En ze zijn nooit droog en dor. Ik maak een mengsel van 750 gr gehakt, kruiden, twee eieren, wat paneermeel of beschuit, een beetje ketjap en wat sambal. Ik schroei ze in een dikke, goed hete koekenpan rondom dicht en laat ze daarna (onder regelmatig keren) nog even doorsudderen met het deksel op de pan, zodat het vocht in de pan blijft. Heerlijk smeuïge ballen!

Ik heb er nooit over nagedacht om half om half gehakt te gebruiken, om de simpele reden dat ik -afgezien van een rookworst- eigenlijk nooit varkensvlees koop.

Ik zal ‘t eens proberen en kijken of ik ze dan echt lekkerder vind.

snellie

Ongelezen bericht door snellie »

Ik doe parmezaanse kaas door mijn burgers. Worden ze ook lekker sappig van, en ze smaken super!

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moderators, kunnen jullie naast de Huiskamer een topic "Keuken" openen? :D

Een zakje nasikruiden door de gehakt levert ook een smakelijke bal. Combineert goed met sperzieboontjes.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uiteindelijk heb je toch vaak een eigen smaak. Ik gebruik bijvoorbeeld graag overdadig veel knoflook tijdens het koken, bij gehaktballen of hamburgers, gebruik ik dat dan ook vaak. Daarnaast vind ik oregano en tijm van nature hele lekkere kruiden, dus dat gaat ook door het gehakt heen. Soms inderdaad ook kaas (bij gehaktballen is het ook heel erg lekker als je dat puur als kern hebt, geeft een extra dimensie). Paneermeel en ei zijn bij de gehaktballen nodig, bij de hamburgers optioneel (ligt eraan hoe ik ze klaar maak).

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gehaktbal Kiekeboe van wijlen Eurokok Martin:

https://youtu.be/Gt4_-P2mvFw

breien

Ongelezen bericht door breien »

Vegetarische balletjes pretenderen niet dat ze vlees echt kunnen vervangen. Het is bedoeld om ook eens een eiwitproduct te eten met ijzer en vitamine B12 toegevoegd. Ze zijn ook echt heel lekker.
De vleesvervangers die pretenderen vlees te zijn eet ik echt niet. Producten als vegetarische rookworst, kipstuckjes of speckjes. Dat vind ik zo fantasieloos.
Een balletje is de vorm en verwijst niet naar de gehaktballetjes. Zo smaakt het ook niet. Stuiterballetjes of tafeltennisballetjes verwijzen ook niet naar gehaktballetjs

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

En een topic 'Slaapkamer'? Kunnen mensen daar hun kussengevechten houden. ;)

En die recepten, sja... vind tussen alle blogjes en aanverwante zaken maar eens een fatsoenlijk recept.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb nog nooit ergens een recept voor gehaktballen gelezen of gezocht. Maak ze zo als mijn moeder ze maakte. Simpel.

witte angora

Nou heb ik er niet zo'n heel groot probleem mee dat ze vandaag aan de overkant met 5 man de hele dag nodig hadden om 5 paaltjes in de grond te zetten, van die bruine vierkante dingen die voorkomen dat auto's een bocht te krap nemen en dan op de stoep gaan rijden. Maar hadden ze die dingen nou echt niet gewoon recht kunnen zetten in plaats van schots en scheef?

Moneyman

Maar WA, ze moeten maandag toch óók nog wat te doen hebben...?

witte angora

Maandag? :shock: Het is vandaag woensdag? En maandag gaan ze, mag ik hopen, verder met het stuk dat ze vorige week open hebben gebroken en waar sindsdien niets meer mee gedaan is, behalve de stoepbanden een fractie anders leggen. De gebruikers van de - nu afgesloten - parkeerplaats moeten nogal een beetje een typische omweg maken om hun auto kwijt te kunnen of de weg op te gaan. Het is niet voor het eerst dat iets opengebroken wordt, er een klein stukje gedaan wordt, en vervolgens gaan ze na een week of drie weer eens verder... :evil:

En dan moet de toegangsweg naar onze flat vermoedelijk ook nog opnieuw aangelegd worden, de enige die er is, en een alternatief is er niet... :roll:

Naja, het zal vast wel prachtig worden.

Moneyman

witte angora schreef:
12 mei 2021 15:30
Maandag? :shock: Het is vandaag woensdag?
Tsla - maar hé, het is morgen Hemelvaartsdag, vrijdag is het de dag ná Hemelvaartsdag, dan komen er een zaterdag en een zondag en voor je het weet is het maandag :D

witte angora

O ja. Dan weet ik wel zeker dat ze deze week niks meer aan de zooi gaan doen.

Hopen dat ze het maandag wél gaan oppakken, alhoewel ik wel ernstige twijfels heb. Eigenlijk had 12 april alles klaar moeten zijn, maar ik vermoed intussen dat ik het jaartal verkeerd heb gelezen.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
12 mei 2021 15:42
witte angora schreef:
12 mei 2021 15:30
Maandag? :shock: Het is vandaag woensdag?
Tsla - maar hé, het is morgen Hemelvaartsdag, vrijdag is het de dag ná Hemelvaartsdag, dan komen er een zaterdag en een zondag en voor je het weet is het maandag :D
Dat heet een bruggetje!!

breien

Mijn ultieme levensdoel bereikt.
Volgens de stappenteller >60 000 stapjes gezet vandaag.
En ik heb op een echt terras bij een lunchroom een kopje koffie gedronken onderweg.

witte angora

Dat is dan toch zo'n 50 kilometer, breien. Dan mag dat kopje koffie onderweg best wel.

En nu maar doortrainen voor de Nijmeegse 4-daagse!

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
13 mei 2021 19:15
En ik heb op een echt terras bij een lunchroom een kopje koffie gedronken onderweg.
Uw ultieme levensdoel bereikt met het zetten van een paar pasjes en een bakkie bruin water (zonder iets erbij ?) genuttigd al zittend op een stoeltje aan een tafeltje in de buitenlucht .
En hoe moet het nu verder als alle doelen, welke je je in het leven hebt gesteld, zijn vervuld ?

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

scontra schreef:
13 mei 2021 20:54
breien schreef:
Uw ultieme levensdoel bereikt met het zetten van een paar pasjes en een bakkie bruin water (zonder iets erbij ?) genuttigd al zittend op een stoeltje aan een tafeltje in de buitenlucht .
En hoe moet het nu verder als alle doelen, welke je je in het leven hebt gesteld, zijn vervuld ?
Was vast het levensdoel voor vandaag,mag toch hopen dat Breien nog even doorgaat en nog wat meer doelen heeft.

breien

scontra schreef:
13 mei 2021 20:54
breien schreef:
Ik kreeg een koekje bij de koffie. Dat koekje ook opgegeten.
De stappenteller-app heeft als ultieme dagdoel 60 000stapjes.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

Normaal ? loop ik nu 1500 1800 stappen over de hele dag , vandaag 800 stappen . terug gekropen naar huis . dacht gisteren ach die oide pc kan ik wel de trap af dragen naar de garage . Helemaal fout , krijg ik nog op mijn donder ook nog . Afgelopen maandag naar Zh geweest ,de dubbel J zou waarschijnlijk uitgehaald worden , nee dus . Nier is goed alleen de buis van nier naar blaas is totaal naar de knoppen . De behandelde uroloog kon niets meer doen ,dus levenslang slang in mijn lijf ,en om de 2 maanden wisselen . Morgen afspraak met Prof. uroloog misschien heeft hij een oplossing ,operatie beginnen ze niet aan . Toch maar proberen te blijven lachen .

Plaats reactie