Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
23 okt 2021 17:09
En nu een hele praktische vraag. Met 3 volwassen op een zaterdag met de trein naar Amsterdam en dan verder met het GVB: welke kaartjes zijn het handigst om te nemen als je verder nooit met het OV reist? En waar verkrijgbaar?
Ligt een beetje aan de afstand, en of je buiten de spits kunt reizen. Voor de trein zou je een kruidvat-kaartje of iets dergelijks kunnen kopen. Of een dagkaart van de NS. Bij het GVB valt volgens mij weinig korting te halen.

Tot en met 18 jaar is het bij de NS trouwens lachen: https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html

Een groepsticket is misschien ook een idee: voor 4 personen 32 euro. Dat er geen 4e persoon bij is hoeft volgens mij niet zo'n probleem te zijn, maar dat moet je even navragen. https://www.ns.nl/producten/meest-gekoc ... et-daluren

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
22 okt 2021 08:02
Nou Jablan, in mijn ervaring zijn er teveel die kennelijk de antenne niet hebben wat een ander wel of niet wil. Ruim twee jaar geleden ontmoette ik tijdens de Pelgrimstocht (wandelroute van wandelnet) een man die dezelfde route liep. We besloten samen op te trekken, temeer omdat we wisten dat er een paar moeilijke stukken zouden komen. Althans, wat de beschrijving van de route betreft. We hadden inderdaad elkaar nodig.

Die man voelde als een warm bad: het vertrouwen over en weer werd stapje voor stapje opgebouwd. De gesprekken werden van - eerst - oppervlakkig naar steeds meer persoonlijk. En aanraken? Bij het afscheid, een hand.

Dat is wat ik eigenlijk verwacht in contacten met mensen. En juist dat zie je zo weinig in dit land. Het is of heel erg afstandelijk, of heel erg belerend, of mensen duiken er direct volop in met allerlei ongepaste vragen. Ik denk dat het gevolg is dat veel mensen niet echt open staan voor vriendschap; in mijn nieuwe woonplaats maak ik vaak genoeg praatjes met buren en mensen in het hele dorp. En steevast zeggen we tegen elkaar: 'je hoeft geen vrienden te zijn, en je hoeft de deur niet bij elkaar plat te lopen, maar een praatje op zijn tijd met mensen die je regelmatig tegenkomt is best wel fijn'. En ook dat voelt als een warm bad. Dat je tenminste met mensen kan praten zonder direct je hele hebben en houden op straat te moeten gooien.

Ik mag dan de autist zijn; maar ik heb toch het idee dat eigenlijk een grote meerderheid problemen heeft met de sociale antenne.
Het verschilt natuurlijk per mens,maar uiteraard ook per land/cultuur.
De Fransen zijn wat meer van het "smakken"en zeer zeker van het handen schudden en ook bij de Belgen is dat zo,i.i.g. op de scheepvaart.
Hoewel dat nu veel minder is uiteraard vanwege de angst voor enz.
Persoonlijk ben ik ook niet zo voor dat plakkerige maar handen geven en evt. een klap op de schouder bij mensen die je kent/bevriend mee bent is m.i. niets mis mee.
En het andere uiterste:mensen deinzen achteruit als ze denken dat je te dichtbij komt,dat moeten we toch ook niet willen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

juliomariner schreef:
23 okt 2021 17:46
@Jablan, als rasechte tukker ken ik dat natuurlijk, maar in Duitsland is het nog een stukje extremer.
Schnappsleiche :D
witte angora schreef:
23 okt 2021 18:45
Ligt een beetje aan de afstand, en of je buiten de spits kunt reizen. Voor de trein zou je een kruidvat-kaartje of iets dergelijks kunnen kopen. Of een dagkaart van de NS. Bij het GVB valt volgens mij weinig korting te halen.
Tot en met 18 jaar is het bij de NS trouwens lachen: https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html
Een groepsticket is misschien ook een idee: voor 4 personen 32 euro. Dat er geen 4e persoon bij is hoeft volgens mij niet zo'n probleem te zijn, maar dat moet je even navragen. https://www.ns.nl/producten/meest-gekoc ... et-daluren
De jongerendagkaart kennen we van sommige weekendgasten hier. Dat is ook mijn enige verbinding met een station: afhalen of wegbrengen. ^^

Het groepsticket is op naam - dus 4 namen invullen. Bello Woef als vierde naam zal wel lukken, maar wat bij controle?

Via de reisplanner gekeken. Wat een drama is die site. De knop 'plannen en aanmelden levert de reisinformatie. Dan wil ik voor 3 personen verder, maar je kunt niet verder. Geen terugreis, niets met meerdere personen, vage tariefinformatie. Goed, terug naar wat de reisplanner voorstelt. Of er zijn werkzaamheden of het is een 'we doen maar wat' dienstregeling. Lange overstaptijden en merkwaardige reisroutes.
Conclusie is wel duidelijk: Veel handiger om met een auto te gaan, ergens te stallen en dan een GVB-dagkaart te nemen.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 okt 2021 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Dank je voor de herinnering ;)

Mondkapjes slingeren hier nog steeds overal rond. Krijg je als je op de grens woont. Ene kant op geen muilmasker nodig, andere kant op wel. Vorige week met de was uitzoeken kwamen er weer een stuk of twintig tevoorschijn uit alle zakken.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
23 okt 2021 19:25
Via de reisplanner gekeken. Wat een drama is die site.
Klopt. Zowel de ns-site als 9292. Vandaag wilde ik van Scharwoude (NH) naar Warder lopen, ongeveer 9 kilometer. Scharwoude kenden beiden systemen niet; het heeft nogal wat moeite gekost voordat ze wisten wat ik wilde, uiteindelijk een bus gevonden: 314. En... die zou ook in Warder komen. Eenmaal in Hoorn bleek dat niet het geval; in Warder komt een andere bus, maar niet in het weekend. De 314 rijdt over de provinciale weg. Vanaf Warder komt er dan een kilometer of twee, drie bij. Dus dan maar doorgelopen tot Edam. En het is niet alleen daar.

Het was trouwens leuk het schooltje van binnen te bekijken waar John Kievit zijn boeken over Dik Trom schreef. Maar ook hoe het zit met de geschiedenis van het leren lezen. Vroeger was alles beter? Daar dacht de jeugd indertijd wel anders over.

Je kunt bij de Rai trouwens goedkoop parkeren, mits je met het OV gaat. Bij meer gelegenheden wel geloof ik.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
24 okt 2021 15:19
Hoe kan ik hier een eigen foto plaatsen?

Lijn 314 is de snelle q-liner tussen Drachten en Groningen. De bus stopt niet in Warder.
Er zijn meer hondjes die 314 heten. :wink:

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Weet ik. De rest is namaak. Kwestie van jaloezie op zo iets prachtigs als de bus van Drachten naar Groningen. Gaat hij ook de andere kant op trouwens?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
23 okt 2021 17:09
@Julio: in Oost-Nederland is het kraamschudden / kroamschuddn.

@Erthanax: het zijn nooit onbekenden, eerder collega's, kennissen, sollicitanten (hangen ook wel eens om mijn nek) en nogmaals: dit is cultureel bepaald. Ben allang blij dat het drie keer zoenen eruit is en het handen schudden nog niet helemaal terug.

En nu een hele praktische vraag. Met 3 volwassen op een zaterdag met de trein naar Amsterdam en dan verder met het GVB: welke kaartjes zijn het handigst om te nemen als je verder nooit met het OV reist? En waar verkrijgbaar?
En in Fryslân noemen we het een "poppeslok".

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Even een gezellig positief bericht.

Zaterdag en gisteren liep mijn telefoon, hoewel niet gebruikt, in één dag leeg. Was vijf jaar oud, altijd zonder problemen.

Gisteravond bij Coolblue een nieuwe besteld, bezorging vandaag. Vanmorgen mailtje, post komt tussen half tien en en half elf.

Vijf over tien werd mijn pakje bezorgd. Hiep hoi.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nog even een elitaire cultuurtip: wie nu Stingray Classica inschakelt kan nog net het laatste halfuur meepakken van Puccini's Madama Butterfly. De Albanese sopraan Elmonela Jaho is fantastisch! Dat belooft wat voor de laatste scène!

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn verwachting is meer dan bewaarheid. Wat een f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h-e sopraan is Elmonela Jaho. Puccini wist hoe hij emotie op muziek kon zetten, zij weet die als geen ander te vertolken. Ik ben diep geraakt.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

En nu is er ook nog Tosca, met Kristine Opolais en Marcelo Álvarez in de hoofdrollen, en Simon Rattle op de bok bij de Berliner Philharmoniker. Wat een avond!

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik had dus een aantal maanden geleden voor de gein wat geld geïnvesteerd in wat crypto valuta. Gewoon een paar van de goedkoopste coins die ik kon vinden op dat moment, zodat ik er meteen een gigantische hoeveelheid van zou hebben. Nu blijkt 1 ervan al aardig aan het stijgen te zijn, genaamd Shiba Inu. Die zijn afgelopen weekend dus flink gestegen en ze verwachten dat ze heel erg de richting van Dogecoin gaan volgen, de munt waar Elon Musk het zo graag over heeft. Laten we het hopen, want die staat nu op 0,26 dollar en met meer dan 4 miljoen van die Shiba Inu munten, zou me dat een leuk bedragje opleveren over een flinke tijd.

We gaan het gewoon afwachten, maar voor mij heeft het alleen nut geld eraf te halen als het er voor zou zorgen dat ik financieel zorgeloos wordt, dus dan moet het flink stijgen, zeker aangezien ik het financieel nu goed op de rit heb en niet op een paar duizend euro hoef te kijken. Dan moeten het echt tonnen gaan zijn, wil het een verschil maken, dus is het maar goed dat ik geduldig ben op dat vlak.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Leuk, hopen dat het gunstig uitpakt voor je, Kun je direct van je hypotheek af.

Iets anders, misschien een eigen topic waard. Laatste tijd weer wat vaker buiten de deur gegeten. Niet afhalen, echt in een restaurant. Het valt ons zwaar tegen. Dit zijn we tegengekomen:
- de zoutpot is omgevallen. Overal.
- met weekendbezoek niet al te duur restaurant. Stamppot boerenkool zou het moeten zijn. De boerenkool was zo fijn gesneden, dat het onherkenbaar was. De aardappelen smaakten naar melk. De rookworst smaakte naar zetmeel, kruiden, kraakbeen. We hebben afgerekend en zijn daarna doorgereden naar de Dönerzaak in de buurt.
- een wat duurder restaurant. Vlees slecht gegrild, de dressing uit een fles, de groente voorgesneden ingekocht, brood niet goed afgebakken, wijnfles met dubbel etiket (eigen etiket er overheen geplakt) en alles heel erg vet.
- een nog iets duurder restaurant. Alleen het hertenvlees was goed, mals, echte Bambi op het bord. De rest ... met desinteresse uit de koeling getrokken en door de magnetron opgewarmd.

Nu weten we wel, dat er tekort aan personeel is. We weten ook, dat als je in Nederland uit eten gaat, de kans erg groot is, dat bij de Sligro is ingekocht. Niets mis mee, goede kwaliteit, maar waarom zien we dat niet terug op de borden? Voor Corona was dit duidelijk anders. Momenteel lijkt overal de verhouding prijs/kwaliteit compleet zoek te zijn.

Daarmee de vraag voor de andere restaurantbezoekers hier: hoeveel is nog vers bereid en hoeveel kant en klaar ingekocht? En smaakt het nog?

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Niet zozeer als klant, maar vooral vanuit mijn oude baan, kan ik zeggen dat niet de leveranciers die op horeca zijn gericht er ook anders in zijn gaan staan zolang men het risico loopt constant grote voorraden weg te kunnen gooien. Een deel van de verse groenten worden al bereid voor ze verkocht worden, gestoomd en vacuüm verpakt. Dat zorgt ervoor dat ze uiteindelijk ingevroren kunnen worden als de overheid restaurants weer dichtgooit. Restaurants pakken het graag aan op die manier, want ze hebben de mensen niet in de keuken en niet in de bediening en dit is mits juist bereid gewoon goed qua smaak. Ik kan me alleen maar voorstellen dat zulke dingen ook met vlees gebeuren.

Daarbij zijn er tegenvallende oogsten van wat ik heb gehoord, niet zozeer qua aantallen, wel qua kwaliteit. Ook daar was toch te weinig personeel in de laatste anderhalf jaar, waardoor dingen sneller of later van het veld kwamen dan de bedoeling was.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Terzijde: wat ziet Hugo de Jonge er bar slecht uit ! 😔

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vond hem laatst wel energiek overkomen eigenlijk.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
26 okt 2021 22:31
Terzijde: wat ziet Hugo de Jonge er bar slecht uit ! 😔
Waar heb jij dat gezien dan? Bij Jinek?
Had ik ook aan, maar niks opgevallen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zag hem niet bij Jair, ik zag hem op het nieuws.
Roodomrande ogen en dikke blauwe schaduwen onder zn ogen en zeer vermoeid.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Je kan als gast natuurlijk niet in de keuken kijken, dus het is lastig beoordelen. Hier was er een steakhouse wat van die voorgegaarde kip even een streepje gaf op de grill, en serveerde, dat soort dingen vinden wij echt wel afknappers. (al pré corona trouwens) Dat ze voor een dessert een mousse oid al hebben ingekocht, en dat verfraaien tot een compleet dessert, kan ik een stuk makkelijker mee leven.

Plaats reactie