sjohie schreef: ↑17 mei 2022 12:59
Vaak moet er voor de warmtepomp nog wel wat extra gedaan worden, denk aan nieuwe dakdoorvoeren en aanpassingen aan de elektra er van- en naartoe...
En daar hebben we al de volgende drempel. Asbestplaten onder de dakpannen. Dus zegt de installateur: zoek een ander bedrijf, want wij mogen daar niet aankomen.
sjohie schreef: ↑17 mei 2022 12:59
Ik vind het overigens een goede stap, eindelijk eens een overheidsbesluit waar een toekomstvisie achter te ontdekken is. En ja, dat doet (financiele) pijn, maar in veel gevallen is het ook de "
gedoefactor" die mensen er van weerhoudt om echte stappen als deze te zetten. Dus dat de financiële middelen er wel zijn, en het een valide investering is die je gewoon netjes terugverdient, maar mensen door meer psychologische drempels, het toch laten. Dat schijnt voor ~30% van de woningbezitters zo te zijn. Die groep krijgt hiermee een schop onder de kont, en dan kan het hard gaan...
Ik vind het een besluit met een smalle basis, net alsof andere oplossingen niet voordeliger en/of beter zijn.
Ik wil niets in huis wat warm water opslaat (ivm kans op legionella), ik wil doorstroomverwarmers voor het water.
Voor de verwarming hebben we een houtkachel. Pas als verkoop in zicht komt, dan wordt het tijd om een andere verwarming te installeren. Ben door dit forum op het idee van de verwarming per airco gekomen en dat lijkt mij voldoende om het huis makkelijk te kunnen verkopen.
Dus waarom een dure oplossing verplicht stellen, die wij hooguit voor een deel zullen gebruiken?
Het verhaal doet mij denken aan een poging van de gemeente hier om een wijk als één van de eersten aardgasvrij te maken. Een hele bak oplossingen, waarbij sterk werd gestuurd op een warmtenet, maar het hergebruik van het gasnet voor waterstof compleet ontbrak. Nadat duidelijk werd, dat er geen subsidie zou komen, volgde nog een enquête onder de huiseigenaren (was men eerder vergeten) en daarna werd het heel erg stil ...