Helemaal mee eensjuliomariner schreef: ↑05 jul 2022 12:13Ach, we weten het allemaal zo goed hoe het zou moeten (ik zelf incluis)

Volgens mij is het nooit geprobeerd. Het beleid was aanvankelijk gericht op voedselzekerheid (Mansholt), begrijpelijk en terecht, en later vooral op efficiency, wat leidde tot enorme overschotten (melkplas, boterberg). Melkquota, mestboekhouding, enz. waren uiteindelijk niet meer dan gerommel in de marge voor de productie; voor de boeren was het natuurlijk een hoop gedoe en soms ellende. Een serieuze verkleining met tientallen procenten van de melkveesector is volgens mij nog nooit eerder een beleidsdoel geweest.(...) maar als het zo simpel zou zijn was het allang gedaan. (...)
Gemakkelijk zal dat zeker niet zijn, ook niet voor de andere partijen in de keten (bv machinebouwers) en voor individuele boeren kan het een gigantische impact hebben.
Een pasklaar plan heb ik natuurlijk niet, maar dat deskundigen daaraan moeten werken, lijkt mij van groot belang voor de toekomst van het gehele land.