Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fyte schreef:
07 dec 2022 00:21
Laten we elkaars mening respecteren, hoe fout die van jou ook is.
Deze vond ik dan weer heel erg grappig. Het helpt wel als niet alles wat geschreven wordt even serieus wordt genomen ;)

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Fyte schreef:
07 dec 2022 02:47
kuklos schreef:
07 dec 2022 01:15
Er is water dat verspild wordt. Lampen die aanstaan die niet hoeven. Er wordt gestookt als het niet nodig is. Maar dat moet je niet in een wet willen vatten, dat werkt niet.
Waarom niet? Lijkt mij een prima plan.
En welke sanctie wil je er op zetten? Een boete of zo? En wie gaat dat handhaven? De buurvrouw aan de overkant? (O ja, er zijn er genoeg die met alle plezier willen 'klikken') Krijg je allerlei bezwaarschriften dat de tuinverlichting weliswaar brandde, maar via een sensor omdat buurvrouw langs liep. Dat soort dingen.

Ik denk dat een algemene oproep (zoals aan winkels om de deuren dicht te houden, ook als ze open zijn) meer volstaat.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
07 dec 2022 09:35
En welke sanctie wil je er op zetten? Een boete of zo? En wie gaat dat handhaven? De buurvrouw aan de overkant? (O ja, er zijn er genoeg die met alle plezier willen 'klikken') Krijg je allerlei bezwaarschriften dat de tuinverlichting weliswaar brandde, maar via een sensor omdat buurvrouw langs liep. Dat soort dingen.

Ik denk dat een algemene oproep (zoals aan winkels om de deuren dicht te houden, ook als ze open zijn) meer volstaat.
Dat dus. Het gaat veel meer om bewustwording dan sanctionering. Bedenk ook dat heel wat van die tuinverplichting tegenwoordig via solar wordt opgeladen, dat werpt dan alweer een heel ander licht (no pun intended) op dat "onnodige" energieverbruik.

juliomariner
Berichten: 4807
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Gezien de kosten zullen de meeste winkels de deuren wel dichthouden. Heb al meerdere winkels gezien dat ze wel open zijn maar vanwege de energiekosten de deuren dicht houden.
Het regelt zichzelf dus wel.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

scharrelschipper schreef:
06 dec 2022 22:24
scontra schreef:
06 dec 2022 22:12
Verspilling.
Energielasten.
Subsidieregelingen.
Hoe schrijf je dat ?
Lijkt me grammaticaal te kloppen.
Belangrijker is,hoe ga je er mee om.
De vraag niet goed gelezen ? :oops:

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Fyte »

De handhaving lijkt mij het probleem niet, ik denk je daar makkelijker op kan handhaven als een sproeiverbod of het niet opruimen van hondenpoep. Maar moeilijk handhaven mag dan ook geen reden om iets niet te verbieden, met een verbod geef je ook een signaal af.
Het is ook niet mijn bedoeling om bij overtreding mensen gelijk standrechtelijk te executeren, eerst een waarschuwing.

Ik ben normaal gesproken de laatste die voor een verbod is (ben zelfs tegen het drugsverbod), maar ik verwacht dat een dergelijk verbod onvermijdelijk is, daarom vind ik het zonde van alle energie die we hadden kunnen besparen.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fyte schreef:
07 dec 2022 11:58
De handhaving lijkt mij het probleem niet, ik denk je daar makkelijker op kan handhaven als een sproeiverbod of het niet opruimen van hondenpoep.
Juist niet. Zowel bij een sproeiverbod als het niet opruimen van hondepoep is het bij een heterdaadje heel makkelijk om te bekeuren: je doet immers iets wat niet mag. Heel zwart/wit, heel duidelijk. Bij een verbod om onnodig energie te verbruiken zit je echter met het probleem van de open norm: iemand moet bepalen wat "onnodig" is. Dat past niet in de systematiek van handhaving.
Fyte schreef:
07 dec 2022 11:58
Maar moeilijk handhaven mag dan ook geen reden om iets niet te verbieden, met een verbod geef je ook een signaal af.
Wetgeving is helemaal niet bedoeld om slechts een signaalwerking te hebben. Dat gaat ten koste van de geloofwaardigheid. Als je geen handhaafbare wet kunt maken, moet je hem niet maken.
Fyte schreef:
07 dec 2022 11:58
Het is ook niet mijn bedoeling om bij overtreding mensen gelijk standrechtelijk te executeren, eerst een waarschuwing.
O gelukkig :lol: :lol:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Het vuurwerkverbod werkt uitstekend <toch

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

gosewijn schreef:
07 dec 2022 12:43
Het vuurwerkverbod werkt uitstekend <toch
Naja in die zin, als mensen standrechtelijk geëxecuteerd zouden worden zou het misschien nóg iets beter werken. Maar dat zal Fyte niet bedoelen natuurlijk.

juliomariner
Berichten: 4807
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Gaan we dan ook wetten maken waarin bepaald wordt dat je maar 4 keer per week vlees mag eten of niet vaker dan 2 keer per week vleesvervangers op basis van soya want beiden ook slecht voor het milieu?

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel apart, mensen die om verboden en wetten zitten te vragen.

Doe zelf wat je meent dat beter is. Gebruik dus gewoon je hersens.

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Fyte »

Lady1234 schreef:
07 dec 2022 12:53
Heel apart, mensen die om verboden en wetten zitten te vragen.

Doe zelf wat je meent dat beter is. Gebruik dus gewoon je hersens.
Ik doe het niet lichtzinnig. Ik ben normaalgesprokken meer van het regulen dan verbieden.

Maar uit Rusland hoeven we voorlopig geen gas meer te verwachten. Groningen is bijna leeg. De overige landen zijn financieel economisch (concurrentie positie) voor veel afnemers funest.

Dus ik verwacht dat er straks keuzes moeten worden gemaakt om af te schalen en gebruikers af te sluiten. Hoe langer wij dat punt kunnen uitstellen, hoe beter.

Het zal volgende maand nog niet zo ver zijn dat we moeten afschalen, maar ik denk dat we over 3 jaar in een nieuwe realiteit leven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

[quote=Fyte post_id=2912960 time=1670416321 user_id=42881

Groningen is bijna leeg.
[/quote]

De gasvelden in Groningen zijn allesbehalve leeg aangezien er nog meer gas in de bodem zit dan er tot nu toe is uitgehaald. Maar ze worden om een moverende reden niet verder geëxploiteerd en u weet vast ook wel waarom.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fyte schreef:
07 dec 2022 13:32
Het zal volgende maand nog niet zo ver zijn dat we moeten afschalen, maar ik denk dat we over 3 jaar in een nieuwe realiteit leven.
Niet per sé een hele gekke verwachting. IN Zwitserland wordt er al op geanticipeerd door de wetgever.
In de ontwerpverordening, geciteerd door t-online, worden vier noodniveaus beschreven om een eventuele blackout, een algehele ineenstorting van het elektriciteitsnet, te voorkomen. Bij de twee hoogste 'escalatieniveaus' wordt onder meer het gebruik van elektrische auto's voor niet-noodzakelijke doeleinden, het gebruik van streamingdiensten, het gebruik van dvd- en blu-ray-spelers, consoles en gamecomputers en het delven van cryptovaluta landelijk verboden.
Lees vooral ook de reacties eronder eens, die gaan direct al over hetzelfde punt wat ik hier maakte: succes met handhaven...

juliomariner
Berichten: 4807
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Niemand kan in de toekomst kijken dus of uw scenario klopt weet niemand.
Ik denk persoonlijk dat het er over 3 jaar weer ongeveer uitziet als de afgelopen jaren.
Mijn scenario Positief: Putin heeft zoveel gezichtsverlies geleden dat hij is afgezet. Ze zijn dan allang uit Oekraiene verdreven.
Er wordt een soort Marshallplan opgezet om zowel de Oekraiene als Rusland er bovenop te helpen. Er wordt dan weer volop gas en olie uit Rusland geexporteerd.
Mijn scenario negatief: Putin is zo in het nauw gedrukt dat hij op de rode knop heeft gedrukt. We zullen dan dit forum niet meer kunnen teruglezen. Tevens hebben we geen olie en gas meer nodig aangezien we er niet meer zijn.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
07 dec 2022 14:04
Stuurt iemand namens GAMMA phishingmails?
Sorry. Zal het niet meer doen.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@fyte

Misschien kunt u beter in uw omgeving dat zendingswerk verrichten. Heeft wellicht meer succes.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
07 dec 2022 14:30
breien schreef:
07 dec 2022 14:04
Stuurt iemand namens GAMMA phishingmails?
Sorry. Zal het niet meer doen.
Blij dat jij de schuld op je neemt. Blijf ik buiten schot. :lol:

ZeerPrivé
Berichten: 5428
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Voor alle bankhangers :mrgreen: de uitkeringsbedragen per 1-1-2023 https://cmweb.nl/2022/12/dit-zijn-de-ui ... r-in-2023/

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Fyte »

Lady1234 schreef:
07 dec 2022 14:32
@fyte

Misschien kunt u beter in uw omgeving dat zendingswerk verrichten. Heeft wellicht meer succes.
Mijn omgeving is al overtuigd, nu jij nog.

Plaats reactie