LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestel jij je boodschappen online?

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door Radar »

De online verkoop van voedsel stagneert. Dat komt onder meer doordat de bezorging duur is en de supermarkten er verlies op maken, meldt De Telegraaf.

'In de winkel bedragen de kosten van voedsel ongeveer 21 procent van de omzet, bij online is dat 35 procent', zegt lector City Logistics Walther Ploos van Amstel.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van vrijdag 30 juni

Wat vind jij van online boodschappen doen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik doe het gemiddeld 1x in de maand. Ik vind de bezorgkosten t.o.v. het boodschappenbedrag en het gemak niet veel.

Ik denk overigens dat supermarkten er wel goed aan doen om dit te blijven bieden en verder te ontwikkelen. Doen ze dit niet dan komt er op een gegeven moment gewoon een disrupter van de zijlijn (die wel weet hoe je dit goed moet doen) die hier massaal in kan stappen en krijg je Kodak- of FreeRecordShop-achtige situaties (die ook dachten dat het wel los zou lopen met die digitalisering).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door kweenie »

De supermarkten hebben het m.i. nog niet echt begrepen. Door te werken met een beperkt aantal regionale 'distributiecentra' zouden ze juist een veel groter assortiment kunnen bieden dan de lokale supermarkt. Dat zou werkelijk toegevoegde waarde bieden.

Een echte doorbraak zal daarom waarschijnlijk niet vanuit de supermarkten jongen, maar vanuit de webwinkels. Maar aangezien bol bij Ahold zit, zullen die niet echt met Albert Heijn willen concurreren. Het is wachten op het moment dat bijvoorbeeld een Coolblue genoeg omzet heeft om dit avontuur aan te gaan.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Kweenie, bij de Jumbo staat het volledige assortiment dat men heeft op de site. Vanuit Den Bosch wordt elke dag per winkel de bestelling verzorgd en de winkels zorgen dan dat deze bij de klant komt. Zijn er dingen in Den Bosch niet op voorraad, dan kan de winkel deze eventueel nog toevoegen.

Het probleem met voedselbezorging is natuurlijk de versheid. Als je bijvoorbeeld zoals Bol.com nu iets niet op voorraad hebt, dan lever je het later. Echter met voedsel gaat dit moeilijker worden. Stel ik bestel voor maandagochtend de ingrediënten voor de macaroni die ik die avond wil maken, maar nu blijkt er geen gehakt op voorraad te zijn, dus moet ik alsnog naar de winkel om gehakt te halen. Later leveren heeft dan dus totaal geen zin.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door kweenie »

Punt is dat je dan dus geen uitgebreider assortiment hebt dan bij een grotere Jumbo. Die hebben natuurlijk op zich al een behoorlijk assortiment, maar dat zou online nog heel veel groter kunnen zijn.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoeveel groter zit je dan aan te denken? Ik gok dat een jumbo zo ongeveer alles aanbiedt wat logischerwijs te verkopen valt.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Nee.
Voor m'n weekendgevoel ga ik vrijdags na het werk via de supermarkt naar huis.
Ik koop sowieso weinig online. Elektronica nog wel maar dan houdt het zo'n beetje ook wel op.

Denk wel dat in fysieke supermarkt de kans groter is een kassakoopje of aanbieding mee te nemen terwijl ik dat anders niet gekocht zou hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef:Hoeveel groter zit je dan aan te denken? Ik gok dat een jumbo zo ongeveer alles aanbiedt wat logischerwijs te verkopen valt.
Als je een stap over de grens doet, dan zie je daar een wereld aan producten die in Nederland niet in de gewone supermarkt te krijgen zijn. Om nog maar te zwijgen over de spullen die in de toko of de mediterraanse winkels te verkrijgen zijn.

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Helaas bezorgen de winkels in Duitsland nog niet in Nederland, want die hebben inderdaad veel meer keuze. Ik ga 1x per 2 weken naar Duitsland om daar boodschappen te doen. Zal straks met de tol heffing wel wat lastiger worden als iedereen via de binnenwegen gaat.
Bestellen in Nederland doe ik dus ook niet. Ten eerste wegens de kosten, ten tweede wil ik zelf mijn vlees, groente, fruit en houdbaarheidsdatums uitzoeken en ten derde te weinig keuze.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik koop nooit online voedsel.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door scontra »

Nee.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef: Een echte doorbraak zal daarom waarschijnlijk niet vanuit de supermarkten jongen, maar vanuit de webwinkels. Maar aangezien bol bij Ahold zit, zullen die niet echt met Albert Heijn willen concurreren. Het is wachten op het moment dat bijvoorbeeld een Coolblue genoeg omzet heeft om dit avontuur aan te gaan.
Precies. Dit is het klassieke scenario (de "success trap") waarbij bestaande bedrijven het niet redden. Bol.com gaat niet AH kannibaliseren waardoor anderen buiten Ahold dat gewoon gaan doen. Net zoals Kodak niet vol wilde inzetten op digitale camera's (terwijl zijn nota bene de technologie hadden ontwikkeld!) om hun filmomzet niet in gevaar te brengen.

Het is niet de vraag of, maar wanneer een partij de juiste formule te pakken heeft om dit succesvol te maken.
Vooral Ahold heeft alles in huis om het goed te doen, maar dan moeten ze het aandurven om de omzet van Albert Heijn winkels kleiner te laten worden. En het zou best kunnen dat de totale Ahold omzet minder wordt (impulsaankopen doe je minder als je via een app of website je boodschappenlijstje invult) maar anderen willen graag hun markt overnemen. Amazon staat aan de deur te rammelen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door gemist »

Heel lang geleden bestelden we wekelijks bij de AH. Toch gingen we alsnog naar "onze Appie'. En toen kwam er een bezorger die zo verschrikkelijk stonk....ik werd er echt misselijk van. Week erna was-ie er wéér. Wéér die stank in de hut, wéér was ik er misselijk van. Mijn beklag gedaan, overigens ook de bezorger aangesproken, maar er werd toen niets mee gedaan. Toen de beste man voor de derde keer in onze keuken stond en ik er echt van moest kotsen, was de maat vol. Daarna nooit meer online boodschappen gedaan.
Die geur blijft in mijn neus geheugen gegrift. Een soort rottende diesel met stalen urine, uitgeschreven met een diarree van onverteerd draadjes vlees.....

Mucha

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door olaf79 »

gemist schreef:Heel lang geleden bestelden we wekelijks bij de AH. Toch gingen we alsnog naar "onze Appie'. En toen kwam er een bezorger die zo verschrikkelijk stonk....ik werd er echt misselijk van. Week erna was-ie er wéér. Wéér die stank in de hut, wéér was ik er misselijk van. Mijn beklag gedaan, overigens ook de bezorger aangesproken, maar er werd toen niets mee gedaan. Toen de beste man voor de derde keer in onze keuken stond en ik er echt van moest kotsen, was de maat vol. Daarna nooit meer online boodschappen gedaan.
Die geur blijft in mijn neus geheugen gegrift. Een soort rottende diesel met stalen urine, uitgeschreven met een diarree van onverteerd draadjes vlees.....
JIj kunt wel overdrijven zeg. tsjonge tsjonge...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door olaf79 »

renewouters schreef:
kweenie schreef: Een echte doorbraak zal daarom waarschijnlijk niet vanuit de supermarkten jongen, maar vanuit de webwinkels. Maar aangezien bol bij Ahold zit, zullen die niet echt met Albert Heijn willen concurreren. Het is wachten op het moment dat bijvoorbeeld een Coolblue genoeg omzet heeft om dit avontuur aan te gaan.
Precies. Dit is het klassieke scenario (de "success trap") waarbij bestaande bedrijven het niet redden. Bol.com gaat niet AH kannibaliseren waardoor anderen buiten Ahold dat gewoon gaan doen. Net zoals Kodak niet vol wilde inzetten op digitale camera's (terwijl zijn nota bene de technologie hadden ontwikkeld!) om hun filmomzet niet in gevaar te brengen.

Het is niet de vraag of, maar wanneer een partij de juiste formule te pakken heeft om dit succesvol te maken.
Vooral Ahold heeft alles in huis om het goed te doen, maar dan moeten ze het aandurven om de omzet van Albert Heijn winkels kleiner te laten worden. En het zou best kunnen dat de totale Ahold omzet minder wordt (impulsaankopen doe je minder als je via een app of website je boodschappenlijstje invult) maar anderen willen graag hun markt overnemen. Amazon staat aan de deur te rammelen.
De truc is niet om je online kanaal omzet van je b&m kanaal af te laten snoepen, maar om een nieuwe markt te zoeken voor je online kanaal die aanvullend is op het b&m kanaal. B.v. extreem gezonde, groene of biologische producten, producten uit andere landen, etc...Vervolgens maak je gebruik van hetzelfde distributie kanaal en expertise en klaar ben je. Zo moeilijk is dat niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door kweenie »

En daarom zal Ahold dus niet zo gauw een veel uitgebreidere online supermarkt aanbieden. En zullen zij zich beperken tot niches, zoals inderdaad een online biologische winkel of toko.

Totdat een groot onlinebedrijf in de markt durft te stappen. Waarbij het de vraag is of een internationale speler wel in Nederland zou beginnen en of Nederlandse bedrijven wel groot genoeg zijn daarvoor...

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb dit wel gedaan, toen dat bij de Jumbo nog gratis kon, indien je het kwam afhalen. Ik ga alleen echt geen 2 euro betalen voor het bestellen van producten die ik ook in de winkel zelf kan pakken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door renewouters »

olaf79 schreef:
renewouters schreef:
kweenie schreef: Een echte doorbraak zal daarom waarschijnlijk niet vanuit de supermarkten jongen, maar vanuit de webwinkels. Maar aangezien bol bij Ahold zit, zullen die niet echt met Albert Heijn willen concurreren. Het is wachten op het moment dat bijvoorbeeld een Coolblue genoeg omzet heeft om dit avontuur aan te gaan.
Precies. Dit is het klassieke scenario (de "success trap") waarbij bestaande bedrijven het niet redden. Bol.com gaat niet AH kannibaliseren waardoor anderen buiten Ahold dat gewoon gaan doen. Net zoals Kodak niet vol wilde inzetten op digitale camera's (terwijl zijn nota bene de technologie hadden ontwikkeld!) om hun filmomzet niet in gevaar te brengen.

Het is niet de vraag of, maar wanneer een partij de juiste formule te pakken heeft om dit succesvol te maken.
Vooral Ahold heeft alles in huis om het goed te doen, maar dan moeten ze het aandurven om de omzet van Albert Heijn winkels kleiner te laten worden. En het zou best kunnen dat de totale Ahold omzet minder wordt (impulsaankopen doe je minder als je via een app of website je boodschappenlijstje invult) maar anderen willen graag hun markt overnemen. Amazon staat aan de deur te rammelen.
De truc is niet om je online kanaal omzet van je b&m kanaal af te laten snoepen, maar om een nieuwe markt te zoeken voor je online kanaal die aanvullend is op het b&m kanaal. B.v. extreem gezonde, groene of biologische producten, producten uit andere landen, etc...Vervolgens maak je gebruik van hetzelfde distributie kanaal en expertise en klaar ben je. Zo moeilijk is dat niet.
Niet mee eens. Stel dat AH voor bijv. Bol-food.com een nieuwe, aanvullende propositie bedenkt om hun huidige succesmarkt niet te kannibaliseren kan dat prima werken totdat een externe partij ze online gaat aanvallen op hun legacy business. Dan zijn ze te laat om nog te schakelen. Voor Ahold natuurlijk leuk om vooral nieuwe dingen via hun online kanaal te doen, maar AH is qua volume het interessantst. Ook voor aanvallers van buiten. Quinoa en tropisch fruit is leuk maar het blijft een niche. Free Record Shoo begon op een gegeven moment ook met een online kanaal als aanvulling op hun core business. Klassiek voorbeeld hoe het niet moet.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Bestel jij je boodschappen online?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik bestel elke week de gewone dagelijkse dingen bij Jumbo. Het scheelt me tijd en gesjouw, na mijn full time werkweek. Verder ga ik eens per week nog verse groente halen, en eens per maand naar de toko. Ik vind het een uitkomst en heb de kosten er graag voor over. Ik ben nu op vakantie maar de dag dat ik thuiskom wordt er bezorgd. Dat vind ik gewoon heel handig omdat ik de volgende dag alweer moet werken.

Gesloten