Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
26 apr 2020 09:10
Hopelijk heeft onze Scharrel Schipper een waardeloze oude roestbak
Dan is hij binnen de kortste keren verzopen. Jij weet ook wel wat je zegt... :lol:

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn Doerak was ook bij aankoop ..... een roestbak, na zandstralen en nieuwe stukken in lassen weer veilig.
Maar een oudere rommelige die te klein en onrendabel is nu vervangen door moderne en de vorige voor oude ijzer?

Zowel in de vorige Crisis als nu zijn er enkele die zoeken naar mooie recente schepen die hopelijk voor niet teveel worden aangeboden.
Zwaar onder de prijs met huidige vrachtprijzen kopen is sneller dan 10 jaren de bank betalen voor dure lening en verplichtingen!

Roestige oude hoeft niet doorgeroest te zijn, ik weet hoe dik die platen zijn!

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Roestbakken zitten op de weg, dacht ik; een slecht, of slecht onderhouden schip noemden wij een modderpraam.

Scharrelschipper, met wat voor schip vaart u op Frankrijk? Mogen kunstmest en brouwgerst zomaar in hetzelfde ruim? Op de weg zie ik namelijk wel trucks met de waarschuwing "Nur für Lebensmittel" maar de Duitsers zijn misschien wat hygiënischer dan de Fransen :wink:. Het zijn ook altijd tankwagens of -wagons, realiseer ik me nu. Misschien geldt dat alleen voor vloeistoffen.

breien

Ongelezen bericht door breien »

De Kameleon was ook een oude roestbak. Dankzij de goede zorgen van Hielke en Sietse hield het bootje toch meer dan 60 delen uit op bet water.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
26 apr 2020 09:24
Komkommertijd schreef:
26 apr 2020 09:10
Hopelijk heeft onze Scharrel Schipper een waardeloze oude roestbak
Dan is hij binnen de kortste keren verzopen. Jij weet ook wel wat je zegt... :lol:
Ik ben nu juist bezig met onderhoud om dat roestbak gedeelte te voorkomen,wat dan weer nadelig is voor die vette bankrekening.
Maar wel ben ik in een positie dat ik al te oneerbare voorstellen kan weigeren. :)

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Voor de liefhebbers: vanavond op TV op DC om 20.30u wordt de inzet van defensie belicht in deze Coronatijd.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

scharrelschipper schreef:
26 apr 2020 11:43
Maar wel ben ik in een positie dat ik al te oneerbare voorstellen kan weigeren. :)
Geen mooier en vrijer leven dan het schippersleven , u bent bevoorrecht .
Maar oneerbare voorstellen :lol: volgens mij bestaan er geen seksboten meer en contactberoepen zijn vooralsnog verboden, toch?

Komkommertijd

Als het huidige schip ietsje op leeftijd komt en minder rendabel is.....
Juist de kleine komen bij laag water waar de grote stil vielen of vast zouden lopen.

Maar een ander groter schip kopen, en deze inruilen, als beide voor ½ geld weg moeten is een grotere en duurdere minder duur.
En Roest, gelukkig wel, mijn ooit roestige Doerak + ander achterstallige zooi is nog altijd sterker dan een Bayliner die vol gas op de stompe neus knalde, schade nihil, was in de menie en moest nog verven!
Ik heb de motor opgevist, rest was water vervuiling en is in diepte IJsselmeer spoorloos verdwenen!

Maar voor je iets gaat kopen, denk vooral ook aan laag water en maar ¼ geladen varen en vele kleintjes zaten overvol!
Elk voordeel heeft z'n nadeel zij de Nr. 14 ooit.

scharrelschipper

Erthanax schreef:
26 apr 2020 10:06
Roestbakken zitten op de weg, dacht ik; een slecht, of slecht onderhouden schip noemden wij een modderpraam.

Scharrelschipper, met wat voor schip vaart u op Frankrijk? Mogen kunstmest en brouwgerst zomaar in hetzelfde ruim? Op de weg zie ik namelijk wel trucks met de waarschuwing "Nur für Lebensmittel" maar de Duitsers zijn misschien wat hygiënischer dan de Fransen :wink:. Het zijn ook altijd tankwagens of -wagons, realiseer ik me nu. Misschien geldt dat alleen voor vloeistoffen.
Ja,dat nur fur enz is voor tankwagens en ook schepen.
Wij hebben uiteraard een "droge lading schip" en na het vervoer van b.v. kunstmest moet het ruim gewassen worden voordat er weer graan in mag.
Hiervan moet ik ook een rapport maken waarin staat hoe ik het ruim gewassen heb,met welke middelen en na welke lading dat was.
En voor de kenners;ons schip is een SPITS dus geschikt om in Frankrijk tot aan de middellandse zee te varen.

Komkommertijd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spits_(schip)

Ik kwam niet verder als de Avond Spits, Frits Spits en de Voetballers....
vaste maten wegens de sluizen en dieptes, mooi geregeld!

Oude roestbak te koop voor €34.000,- maar dat zal wel woonboot geworden zijn gezien bouwjaar.
En op deze route is grotere kopen niet rendabel.... alleen zuiniger motor kan ook in verouderde.

Maar de Trage stompe neus, elke Doerak is dan hetzelfde, rompsnelheid, of romp traagheid :mrgreen:

Erthanax

scharrelschipper schreef:
26 apr 2020 13:10
Erthanax schreef:
26 apr 2020 10:06

Ja,dat nur fur enz is voor tankwagens en ook schepen.
Wij hebben uiteraard een "droge lading schip" en na het vervoer van b.v. kunstmest moet het ruim gewassen worden voordat er weer graan in mag.
Hiervan moet ik ook een rapport maken waarin staat hoe ik het ruim gewassen heb,met welke middelen en na welke lading dat was.
En voor de kenners;ons schip is een SPITS dus geschikt om in Frankrijk tot aan de middellandse zee te varen.
Dank voor de uitleg! Dat het om een spits ging vermoedde ik al. Met een groot rijnschip kom je in Frankrijk niet ver.

scharrelschipper

Komkommertijd schreef:
26 apr 2020 13:30
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spits_(schip)

Ik kwam niet verder als de Avond Spits, Frits Spits en de Voetballers....
vaste maten wegens de sluizen en dieptes, mooi geregeld!

Oude roestbak te koop voor €34.000,- maar dat zal wel woonboot geworden zijn gezien bouwjaar.
En op deze route is grotere kopen niet rendabel.... alleen zuiniger motor kan ook in verouderde.

Maar de Trage stompe neus, elke Doerak is dan hetzelfde, rompsnelheid, of romp traagheid :mrgreen:
En op die wiki pagina staat dan een foto van een 80 mtr schip met een redelijk spitse kop terwijl er ook staat dat de spits een stompe kop heeft,lekker duidelijk!
En als je er foto`s van wilt zien,kijk dan op "spitsen typische binnenvaartschepen"
Laatst gewijzigd door scharrelschipper op 26 apr 2020 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd

De Rijn bakken in de aanbieding, dus die spits lekker houden, de gelijknamige krant hielt het minder lang vol!

Maar 80 meters? Dan ga je straks jou foto plaatsen?
Volgens mijn is 80 meter niet elke sluis, volgens mijn oude boekje uit 2003!
https://nl.wikipedia.org/wiki/CEMT-klasse

Erthanax

Voor foto's van heel veel binnenvaartschepen hoef je niet te googelen, maar kun je natuurlijk direct terecht bij de website bij uitstek, binnenvaartinbeeld.nl, daar staan vijfhonderd spitsen.
Die van scharrelschipper staat er vast en zeker ook bij.

Ridder777

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Goede middag beste mensen van het forum,

Ik hoorde net het volgende liedje op de radio:

Als het gras twee kontjes hoog is, helahi, helahop
Als het gras twee kontjes hoog is
Meisjes pas dan heel goed op

Wat bedoelen ze met deze tekst?
Ik snap er helemaal niks van.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een spits, oftewel péniche is ca. 38,50 meter lang en past precies in de Freycinet sluizen.

scharrelschipper

Erthanax schreef:
26 apr 2020 14:10
Voor foto's van heel veel binnenvaartschepen hoef je niet te googelen, maar kun je natuurlijk direct terecht bij de website bij uitstek, binnenvaartinbeeld.nl, daar staan vijfhonderd spitsen.
Die van scharrelschipper staat er vast en zeker ook bij.
Nee,staat er niet bij :shock:

LectoriSalutem

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Als het gras twee kontjes hoog is, nadert het moment dat de man tegen zijn vrouw gaat zeggen dat het tijd wordt dat zij het gazon moet gaan maaien.
Daarom moet zij heel goed oppassen!

Ridder777

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Sorry maar ik heb het idee dat ik in de maling word genomen?
Is dit serieus?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ridder, dat 'liedje' komt van eind jaren 60, begin jaren 70. Als je de maatschappij van toen kende, weet je wat ermee bedoeld werd.

Plaats reactie