Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
breien

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door breien »

Ja. In september ga ik een midweekje naar mijn geboortestreek op vakantie.
Het voordeel is dat ik al precies weet wat ik daar zo leuk vind. Dat ene café, de specialiteit van mijn geboortedorp (wel van de juiste bakker), het leuke fietspad, het Pinetum.
Laatst gewijzigd door breien op 04 jun 2020 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
04 jun 2020 08:38
Gaan hier nog mensen weg en waarheen?
Het begint er steeds meer op te lijken dat mijn drie weken Zuid-Frankrijk gewoon door kunnen gaan. Me happy!

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik denk dat meer mensen dan normaal, ervoor zullen kiezen om met eigen vervoer op vakantie te gaan, zodat ze bij problemen eea zelf in de hand hebben, en niet afhankelijk zijn van vliegmaatschappijen of rederijen. Wat denken jullie?

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar er liggen nog stapels betaalde vouchers in de kast. Corendon wil me wel overhalen naar het vliegtuig hotel in hoofddorp all in met gratis charter naar Zandvoort en Amsterdam!

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Gebezemd.

^KL

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
04 jun 2020 09:51
Jablan schreef:
04 jun 2020 08:38
Gaan hier nog mensen weg en waarheen?
Het begint er steeds meer op te lijken dat mijn drie weken Zuid-Frankrijk gewoon door kunnen gaan. Me happy!
Zuid Frankrijk is mooi,en veel mooi weer en lekker eten en drinken!
Het is voor ons wel bewerkelijk om er heen te varen,een paar honderd sluizen enzo,en we zijn al dik 14 dgn. bezig vanaf de ned.grens tot Lyon.
Maar als ik er dan eenmaal ben,wil ik er eigenlijk ook niet meer weg.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ben je niet langs Rethel gekomen dan. Dat was toch het plan?

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

Maar dan is mijn vraag MM , mag je wel terug als er weer problemen zijn.

Helaas kan het land niet uit , de speciale thuiszorg mag niet mee naar Luxemburg . Voorlopig einde vakantie [email protected]#@%$ :evil:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het enige probleem met Zuid-Frankrijk is toch dat men echt geen moeite wil doen om met toeristen te praten. Ik spreek nog enigszins Frans, maar beter Nederlands, Duits en Engels, waardoor ik nog wel mezelf daar kan redden als ik iets moet vragen of mij iets gevraagd wordt. Maar mijn vader spreekt dan weer geen woord Frans en die 2x dat we naar de Alpe D'Huzes (mijn vader heeft 2x meegedaan) zijn geweest, dan merk je toch dat in de plaatsjes eromheen de meesten het echt vertikken iets anders te spreken. Dan kom ik redding brengen als de meest belabberde tolk ter wereld. Het is me maar 1x voorgekomen dat zo'n Fransoos uit zichzelf overschakelde naar het Engels en dat was bij een dokter, omdat ik mijn elleboog ontstoken had. Nadat het echt heel lang duurde voordat ik mijn verhaal in het Frans had verteld, vroeg hij ineens of Engels niet makkelijker was.

scharrelschipper

tttlocke schreef:
04 jun 2020 11:47
Ben je niet langs Rethel gekomen dan. Dat was toch het plan?
Ben wel in Rethel geweest,ben daar rond gegaan (wij noemen dat gezwaaid) gisteren het schip geladen,en nu weer op de terugweg richting Nederland.
De kortste route is verder via het Ardennen kanaal en de Maas,maar dat zit al 2 jaar dicht wegens een ingestorte sluis.
En zuid Frankrijk begint voor mij eigenlijk pas bij Lyon.
Vorig jaar nog wel een keer tot Chalon sur Saone geweest,maar verderop is al weer een jaar of 10 geleden.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
04 jun 2020 12:24
Het enige probleem met Zuid-Frankrijk is toch dat men echt geen moeite wil doen om met toeristen te praten.
Mijn ervaring is toch iets anders. Natuurlijk ben ik wel eens schofterig behandeld door een caissière bij een benzinepomp en natuurlijk door een klassiek-chagrijnige ober, maar verder eigenlijk altijd wel netjes. En mijn Frans is echt niet om "écrire à la maison" hoor. Op terrassen ook vaak genoeg wel leuke gesprekken gehad met onbekenden.

Ik merk wel een verschil met bv Duitsland. Daar is iedereen, niet alleen winkel- en horecapersoneel, echt veel vriendelijker dan in Frankrijk. En de wc's in restaurants kun je daar tenminste veilig gebruiken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
Het enige probleem met Zuid-Frankrijk is toch dat men echt geen moeite wil doen om met toeristen te praten.
Ik moet zeggen dat dat vroeger veel erger was. Tegenwoordig herken ik het nauwelijks meer. Als men zelf al geen Engels spreekt, haalt men er meestal iemand bij die dat wél doet.
gosewijn schreef:
04 jun 2020 12:18
Maar dan is mijn vraag MM , mag je wel terug als er weer problemen zijn.
Ja hoor. Ergste wat kan gebeuren is twee weken thuisquarantaine.

breien

Ongelezen bericht door breien »

Dat soort winkelmedewerkers heeft men in Friesland ook. Zeker bij de regionale oranje /groene supermarkt komt men wel kassamedewerkers tegen die het vertikken om Nederlands te spreken.
Ook als ik normaal Nederlands spreek tegen haar. Dan blijven ze Fries brabbelen.

scharrelschipper

Erthanax schreef:
04 jun 2020 12:59
Nijogeth schreef:
Mijn ervaring is toch iets anders. Natuurlijk ben ik wel eens schofterig behandeld door een caissière bij een benzinepomp en natuurlijk door een klassiek-chagrijnige ober, maar verder eigenlijk altijd wel netjes. En mijn Frans is echt niet om "écrire à la maison" hoor. Op terrassen ook vaak genoeg wel leuke gesprekken gehad met onbekenden.

Ik merk wel een verschil met bv Duitsland. Daar is iedereen, niet alleen winkel- en horecapersoneel, echt veel vriendelijker dan in Frankrijk. En de wc's in restaurants kun je daar tenminste veilig gebruiken.
Het is al veel beter met de talen kennis van de Fransen dan vroeger,men heeft nu ook de wil om andere talen te spreken.
Talen zijn een beetje mijn hobby,en toen ik jaren geleden eens op Kreta was bevond ik mij voor het eerst in een waar ik de mensen niet verstond.
Dat was best een rare gewaarwording.
Mijn vrouw die wel Engels en toen nog maar weinig Frans en Duits sprak verwoordde het als volgt "zo,nu weet je ook eens wat het is om een land te zijn waar je de mensen niet verstaat"

Theotrucker

In Frankrijk is het eerste contact het belangrijkste. Als je binnenkomt, een hand geeft en Bonjour Monsieur ou Madam is het ijs gebroken. Maar als je zonder iets te zeggen iemand de vrachtbrief in de handen duwt heb je nog veel tijd nodig in Frankrijk om iets gedaan te krijgen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Theotrucker schreef:
04 jun 2020 13:46
In Frankrijk is het eerste contact het belangrijkste. Als je binnenkomt, een hand geeft en Bonjour Monsieur ou Madam is het ijs gebroken. Maar als je zonder iets te zeggen iemand de vrachtbrief in de handen duwt heb je nog veel tijd nodig in Frankrijk om iets gedaan te krijgen.
Dat is bij de Grieken niks anders eigenlijk. De meesten spreken wel een mondje Duits, ofwel omdat ze er vroeger als gastarbeider gewerkt hebben, ofwel omdat het een van de grootste groepen toeristen is in Griekenland. Ze praten het liever niet, want dat de Duitsers en Nederlanders de Grieken moesten helpen in de crisis, steekt ze nog steeds. Soms verwarren ze ons beider volkeren nog wel eens, vaak zijn ze ineens wel wat aardiger als je uitlegt dat je geen Duitser, maar Nederlander bent. :-) Een Grieks "goedemorgen" oid, is net als een Bonjour in Frankrijk, sowieso wel een goede manier om het ijs te breken, maar goed zulke dingen wordt in alle vakantielanden wel gewaardeerd volgens mij, en het toont toch ook wat interesse in het land.

Mijn vader deed veel zaken met Griekenland, en heeft daarom de taal geleerd, dus zo pikte ik nog wel es een zinnetje op, maar het is wel een vervelend-taal om te leren.

scharrelschipper

Theotrucker schreef:
04 jun 2020 13:46
Helemaal correct,alleen doen we dat handen schudden even niet meer.
Bij los en laad plaatsen waar ik regelmatig kom en bij sluizen waar nog een bediener op zit ken je de mensen en het is me al een paar keer overkomen dat we op elkaar afliepen en al begonnen om een hand uit te steken.
En op het laatste moment;o nee,dat mag niet.
Raar hoor.

Theotrucker

Ik heb nog altijd een geweldig messenger contact met een Griekse autoverhuurder uit Rethymno, Kreta. Hij schrijft in het Engels met vaak ook Griekse teksten. Dankzij Google kan ik goed communiceren over die Griekse tekst. Panagiotis, wat een mooie naam. Hij vindt Theodorus zo geweldig!

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

De moderatie heeft de boel kennelijk 'gebezemd' zonder te lezen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wij hebben heel veel jaren heel vaak in Frankrijk rondgevaren. Ik kan niet anders zeggen dan dat wij over het algemeen niets dan vriendelijkheid en behulpzaamheid hebben ontvangen van de bewoners.

Ook in het begin van de vakantie, als het Frans nog wat stroef gaat. 😁

Plaats reactie