Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Als ik me goed herinner ging het in het artikel om zowel de normale gazonnen als de weilanden. Maar ik kan me vergissen. Ik ben geen expert maar gevoelsmatig is elke tuin waar bloemen zijn voor bijen een goed idee. Iets is beter dan niets naar mijn idee...

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
09 mei 2022 22:08
Het boekje is nog steeds in mijn bezit.
En die taart?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

ZeerPrivé schreef:
09 mei 2022 13:31
Helaas is jeugdzorg niet altijd even adequaat of competent genoeg.
Is het niet gewoon een dwarsdoorsnede van de bevolking die daar werkt? Als je alleen al op deze site kijkt is er geen branche te vinden waar niet af en toe problemen ontstaan door o.a. incompetentie. Tussen ons forummers zitten ongetwijfeld ook mensen die op sommige gebieden van hun werk niet competent genoeg zijn maar het toch moeten doen. Of zijn het alleen de sectoren waar niemand van ons werkt waar het allemaal kommer en kwel is? En dat wij superieur zijn t.o.v. al die sukkels in andere sectoren?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee hoor, je hebt gelijk: het komt overal voor. Maar in sommige sectoren meer dan in andere, en de impact van fouten is ook niet overal even groot.

Dat er in de hele linie van Jeugdzorg veel fout gaat, wordt momenteel steeds duidelijker. En dat de impact daarvan gigantische groot is (onterechte uithuisplaatsingen komen veel te vaak voor), is ook duidelijk. Dat is voor mij van een andere orde dan een bakker die zijn brood laat verbranden, bij wijze van spreken.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Erthanax schreef:
09 mei 2022 22:08
Het oppervlak aan tuinen is ongeveer 30.000 hectare waarvan 40% is betegeld. Laat van die niet betegelde 18.000 hectare nou eens de helft gras zijn, dan gaat het om een gazonnetje van 9.000 hectare. Dat lijkt heel wat, echter...

Het oppervlak aan agrarisch grasland is 900.000 hectare. Dat is andere koek. Als die postzegelgazonnetjes vormen samen dus 1% van die industriële raaigrasplantages. Ik ben nogal skeptisch of het niet maaien van bv de helft van die gazonnetjes veel zoden aan de dijk zet.
Die gazonnetjes hebben wel direct voordelen voor de waterhuishouding en temperatuur in de woonomgevingen. Op macroniveau inderdaad te verwaarlozen, maar op microniveau onmisbaar.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
10 mei 2022 09:07
Nee hoor, je hebt gelijk: het komt overal voor. Maar in sommige sectoren meer dan in andere, en de impact van fouten is ook niet overal even groot.

Dat er in de hele linie van Jeugdzorg veel fout gaat, wordt momenteel steeds duidelijker. En dat de impact daarvan gigantische groot is (onterechte uithuisplaatsingen komen veel te vaak voor), is ook duidelijk. Dat is voor mij van een andere orde dan een bakker die zijn brood laat verbranden, bij wijze van spreken.
Komt het inderdaad meer voor of krijgt het meer aandacht omdat het veel meer in de openbaarheid speelt? Als ik zie hoe weinig aandacht bijvoorbeeld het lozen van GenX door Chemours in Dordrecht kreeg t.o.v. iedere individuele fout in de jeugdzorg, dan is dat echt niet in verhouding. Terwijl het potentieel veel gevaarlijker is als je kijkt naar het aantal mensen dat er door getroffen wordt.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Er is domweg veel te weinig goed personeel dat ook nog matig betaald wordt. Aan de andere kant zijn er teveel mensen in Nederland die liever steun trekken dan de handen uit de mouwen te steken, teveel managers die alleen maar chaos veroorzaken en te veel mensen die nutteloos werk doen. (telemarketeers, sales, marketing reclame).
Zo, de constatering is er, nu nog deze mismatch aanpakken

ZeerPrivé
Berichten: 5310
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

PeterPeters1966 schreef:
10 mei 2022 09:03
ZeerPrivé schreef:
09 mei 2022 13:31
Helaas is jeugdzorg niet altijd even adequaat of competent genoeg.
Is het niet gewoon een dwarsdoorsnede van de bevolking die daar werkt? Als je alleen al op deze site kijkt is er geen branche te vinden waar niet af en toe problemen ontstaan door o.a. incompetentie. Tussen ons forummers zitten ongetwijfeld ook mensen die op sommige gebieden van hun werk niet competent genoeg zijn maar het toch moeten doen. Of zijn het alleen de sectoren waar niemand van ons werkt waar het allemaal kommer en kwel is? En dat wij superieur zijn t.o.v. al die sukkels in andere sectoren?
Dat schreef ZP (ik) niet, dat was een quote van @moederslink. Maar ik ben het er wel mee eens, daarom vind ik dat je goed na moet denken voordat je die club benadert.

En inderdaad overal worden fouten gemaakt, maar ik heb liever dat bijv. een webshop een fout maakt dan een chirurg of de jeugdzorg.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

PeterPeters1966 schreef:
10 mei 2022 09:09
Erthanax schreef:
09 mei 2022 22:08
Het oppervlak aan tuinen is ongeveer 30.000 hectare waarvan 40% is betegeld. Laat van die niet betegelde 18.000 hectare nou eens de helft gras zijn, dan gaat het om een gazonnetje van 9.000 hectare. Dat lijkt heel wat, echter...

Het oppervlak aan agrarisch grasland is 900.000 hectare. Dat is andere koek. Als die postzegelgazonnetjes vormen samen dus 1% van die industriële raaigrasplantages. Ik ben nogal skeptisch of het niet maaien van bv de helft van die gazonnetjes veel zoden aan de dijk zet.
Die gazonnetjes hebben wel direct voordelen voor de waterhuishouding en temperatuur in de woonomgevingen. Op macroniveau inderdaad te verwaarlozen, maar op microniveau onmisbaar.
Volgens mij maakt u hier een mooie stropop. Het ging over het niet maaien van gazonnetjes in mei, om de insectenstand te verbeteren, niet over het effect op waterhuishouding.

Dat een groene tuin in alle opzichten beter is dan een betegelde tuin is overduidelijk, dat heb ik ook nooit bestreden.

U had er beter op kunnen wijzen dat de vliegafstand van veel insecten beperkt is, zodat insecten uit de tuin nooit buiten stad of woonwijk komen, en andersom.

Natuurlijk heeft een niet gemaaid gazon en in het algemeen een insectenvriendelijke tuin voordelen voor de lokale insectenstand. Daar ben ik dan ook voorstander van; uit mijn eerdere reactie heeft u kunnen opmaken dat ik "de natuur" een warm hart toedraag. Voor de instandhouding van de totale insectenstand (soorten, aantallen) is de bijdrage volgens mij verwaarloosbaar.

Als het areaal aan weiland (industriële raaigrasplantages) aangepakt zou worden, met minder maaien en meer gevarieerde begroeiing, zou dat pas echt de insecten helpen -- de weidevogels trouwens ook.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
10 mei 2022 09:50
PeterPeters1966 schreef:
10 mei 2022 09:09
Erthanax schreef:
09 mei 2022 22:08
Het oppervlak aan tuinen is ongeveer 30.000 hectare waarvan 40% is betegeld. Laat van die niet betegelde 18.000 hectare nou eens de helft gras zijn, dan gaat het om een gazonnetje van 9.000 hectare. Dat lijkt heel wat, echter...

Het oppervlak aan agrarisch grasland is 900.000 hectare. Dat is andere koek. Als die postzegelgazonnetjes vormen samen dus 1% van die industriële raaigrasplantages. Ik ben nogal skeptisch of het niet maaien van bv de helft van die gazonnetjes veel zoden aan de dijk zet.
Die gazonnetjes hebben wel direct voordelen voor de waterhuishouding en temperatuur in de woonomgevingen. Op macroniveau inderdaad te verwaarlozen, maar op microniveau onmisbaar.
Volgens mij maakt u hier een mooie stropop. Het ging over het niet maaien van gazonnetjes in mei, om de insectenstand te verbeteren, niet over het effect op waterhuishouding.

Dat een groene tuin in alle opzichten beter is dan een betegelde tuin is overduidelijk, dat heb ik ook nooit bestreden.

U had er beter op kunnen wijzen dat de vliegafstand van veel insecten beperkt is, zodat insecten uit de tuin nooit buiten stad of woonwijk komen, en andersom.

Natuurlijk heeft een niet gemaaid gazon en in het algemeen een insectenvriendelijke tuin voordelen voor de lokale insectenstand. Daar ben ik dan ook voorstander van; uit mijn eerdere reactie heeft u kunnen opmaken dat ik "de natuur" een warm hart toedraag. Voor de instandhouding van de totale insectenstand (soorten, aantallen) is de bijdrage volgens mij verwaarloosbaar.

Als het areaal aan weiland (industriële raaigrasplantages) aangepakt zou worden, met minder maaien en meer gevarieerde begroeiing, zou dat pas echt de insecten helpen -- de weidevogels trouwens ook.
Bewustwording van het effect van tuinen, de inrichting daarvan en het belang daarvan voor de mens is het echte doel en veel belangrijker dan een maandje niet maaien. Als steeds meer mensen hun tuin anders inrichten en meer ruimte geven aan plant en dier, dan heeft dat uiteindelijk best wel effect. Dat daarvoor een slogan ( maai mei niet ) gebruikt wordt is dan ook prima, maar moet je niet belangrijker maken dan het is.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

maar ik heb liever dat bijv. een webshop een fout maakt dan een chirurg of de jeugdzorg.
Ik ga er vanuit dat iedereen dat liever heeft.
Desondanks zijn die mensen, vaak meer dan je lief is, nodig en worden er meer fouten gemaakt dan iedereen graag zou willen. Dat is nu eenmaal de realiteit: mensen maken fouten.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

breien schreef:
10 mei 2022 16:51
Sneek bestaat
Wordt daaraan getwijfeld dan? Op zich niet onmogelijk, want Ubach over Worms bestaat niet meer.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nadere toelichting is gewenst. Op Nieuwspaal zie ik zo snel niet over een Sneker complot, of zelfs maar Sneker café.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
10 mei 2022 10:16
maar ik heb liever dat bijv. een webshop een fout maakt dan een chirurg of de jeugdzorg.
Ik ga er vanuit dat iedereen dat liever heeft.
Desondanks zijn die mensen, vaak meer dan je lief is, nodig en worden er meer fouten gemaakt dan iedereen graag zou willen. Dat is nu eenmaal de realiteit: mensen maken fouten.
En daarbij krijg je natuurlijk ook dat ook in veel van zulke branches er van bovenaf topmensen worden weggeplukt. Een geweldige plastisch chirurg kan meer verdienen in de particuliere sector dan in de zorg. Die gaat dus facelifts en borstvergrotingen doen in plaats van mensen met verminkingen helpen. Voor die topper komt er aan de onderkant eentje voor in de plaats (in theorie, in de praktijk zit die aan de onderkant er al bij ivm een tekort).

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat modelspoormuseum is heel leuk en beslist een aanrader voor de liefhebber. Kijk wel uit voor de zeer vriendelijke vrijwiligers als je dezelfde dag nog meer wil doen :D

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

J. Deltoer schreef:
08 mei 2022 19:14
En waarom moet ik betalen voor de opvang van andermans kinderen?
Waarom moet ik meebetalen aan je oude dag?
Typisch egoïsme weer. Is het erg om kinderopvang uit algemene belastingen te betalen? Nee, want dan kunnen die ouders meer werken, meer verdienen, meer belasting betalen. Uiteindelijk valt het 'gratis' reuze mee.
Lisa29 schreef:
08 mei 2022 23:43
Ze hebben 3 kinderen waarvan ze zeggen veel te houden maar wel met gemene opmerkingen naar met name oudste kind. Er was al gedonder, moeder zegt : jij gaat zo naar binnen als je niet luistert. Zegt het kind (5jr): o hier binnenin het kliko hok? En de moeder zegt niet nee natuurlijk niet, maar "misschien moeten we jou maar in de kliko stoppen".
Ligt het aan mij of is dat echt niet normaal?
Het is een manier om een kind totaal van het zelfvertrouwen te beroven.
Je kunt er iets van zeggen, je kunt zwijgen. Zelf zou ik het in een vragende vorm onder de aandacht brengen: 'Weet je, dit valt mij op + beschrijving + is het jezelf ook opgevallen, dat je dit doet?'
fonsflons schreef:
09 mei 2022 12:04
Ik ken ouders die hun kinderen zelfs op de middelbare school nog met de auto voorrijden als het regent.
Ons excuus is Covid19.

*

Vandaag een geneutraliseerde kater uit het asiel meekregen. Hij is een maand geleden in beslag genomen, heeft een blaasgruisdieet en voelt zich verrassend snel thuis. Eerst twee uur onder een kast en daarna was de twijfel voorbij. Babbelkoning, schoothangen en direct een ander talent van zoon ontdekt: nog een kattenfluisteraar in huis. We gaan hem zo snel mogelijk ook buiten laten, want dan wordt hij meer kat en minder gericht op mensen. Een echte muizenmoordenaar is het doel ;-)

*

Een wastip van Lady komt terug in een hulpartikel.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een geneutraliseerde kater? Wat mag dat wel zijn.

En ook nog een wastip van mij?

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Het is een manier om een kind totaal van het zelfvertrouwen te beroven.
Je kunt er iets van zeggen, je kunt zwijgen. Zelf zou ik het in een vragende vorm onder de aandacht brengen: 'Weet je, dit valt mij op + beschrijving + is het jezelf ook opgevallen, dat je dit doet?'


Die tactiek heb ik al eens geprobeerd maar het geobserveerde werd glashard ontkend. Op dit moment probeer ik zelf in contact met het kind zoveel mogelijk positieve boodschappen te stoppen. Ze komt ook steeds vaker bij mij zitten als soort van veilige haven.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Lastig om dit soort situaties dusdanig te sturen dat je voor zeer lange tijd welkom blijft. Als ouders jouw inbreng als bemoeizucht gaan zien kon het wel eens snel afgelopen zijn.

Toen ik een jaar of 6 was kwam er regelmatig een buurmeisje van een jaar of 14 op bezoek, haar moeder was een vriendin van mijn ouders. Ze woonden aan de overkant, konden precies zien wat er gebeurde, en zij waren niet de enigen, bleek veel later. Wat dat meisje deed was enkel met mij spelen, kleuren en dergelijke. Op die momenten kon mijn moeder niks uitspoken, en ik had een iets ander beeld hoe mensen met elkaar om kunnen gaan. Door omstandigheden hield het al rap weer op. Maar ik ben, weet zelfs haar naam nog, haar nooit vergeten. Ben haar nog steeds dankbaar, ook al is het ruim 50 jaar geleden.

Veel meer als dat kun je niet doen denk ik, tenzij het tijd wordt voor grotere stappen. Maar dan moet je zorgen dat de ouders kwaad zijn op de instanties, en niet op jou. Op die manier kun je het positieve contact in stand houden. Dat trucje heb ik van de casemanager die tzt mijn vader een verzorgingshuis in moet bonjouren.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou willen dat heel lang geleden wie dan ook zich er mee bemoeid had.

Dus zoals gezegd, zoek hulp en advies. Neemt men het u kwalijk? Jammer dan. Denk aan het kind.

Plaats reactie