Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
08 mei 2022 09:51
@ik weet niet alles

De plank misslaan?

Misschien nog een keer lezen helpt wellicht.
U zou uw eigen advies eens zelf ter harte moeten nemen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
08 mei 2022 12:55
Lady1234 schreef:
08 mei 2022 09:51
@ik weet niet alles

De plank misslaan?

Misschien nog een keer lezen helpt wellicht.
U zou uw eigen advies eens zelf ter harte moeten nemen.
Voir u moet alles gespeld worden, begin ik niet aan.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@erthanax

Is dezelfde link als van Jablan.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:
08 mei 2022 13:06
@erthanax

Is dezelfde link als van Jablan.
Die had ik gemist; excuus.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Nederlandse vrouwen zijn koploper vwb part-time werken.
De kinderopvang zou compleet gratis moeten zijn ( zie Scandinavië) ; vrouwen kunnen dan ook carrière maken na hun studie/ opleiding , mits ze dat willen natuurlijk.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

@Erthanax: dat soort voorbeelden zocht ik dus, want hoor ik van boze mensen om me heen. Dat iemand zegt ik ga niet extra werken want het levert me te weinig op. En die uren ben ik liever bij mijn kinderen.
Daar kun je van alles van vinden maar dat is voor een aantal mensen wel de keuze die ze maken. Durf niet te zeggen hoe groot die groep is, weet ook niet of dat überhaupt in de cijfers wordt meegenomen.
@Witte Angora: als ik in de situatie zou zitten dat ik zou kunnen werken zou ik waarschijnlijk zelf ook liever meer uren werken. Ook als dat relatief minder oplevert. Ik ben blij dat ik huur en zorgtoeslag krijg, anders zou ik geen geld hebben voor boodschappen. Alleen zou ik nog blijer zijn als het wel weer zou lukken om te gaan werken. En als ik dan een dusdanig salaris zou hebben dat ik zonder huur en zorgtoeslag zou kunnen zou ik echt geweldig vinden. Zeker omdat het inderdaad een hoop gedoe scheelt. En het gewoon fijner is als het wel volledig zelfstandig lukt. Maar soms is dat niet zo en dan is het weer fijn dat de regelingen er zijn.
Oftewel, het is ingewikkeld allemaal....

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lady1234 schreef:
07 mei 2022 23:56
Iemand die met veertig uur werken het minimum loon verdient, betaalt net zo veel belasting, als iemand die dat minimum loon in 20 uren verdient.

En ze komen allebei voor dezelfde toeslagen en loonheffingskortingen in aanmerking. Maar de één kan twintig uur op zijn lauweren rusten en de ander moet veertig uur aan de bak.

Maar ja, wat is de oplossing? Een nog gedifferentieerder toeslagen systeem?
Minimumloon gaat per uur, toeslagen worden op het totaal gebaseerd. En als die persoon die 20 uur werkt maar 20 uur kan werken, dan moet die maar geen toeslagen meer krijgen? Je gaat een ingewikkeld systeem dan nog veel ingewikkelder maken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Je gaat een ingewikkeld systeem nog veel ingewikkelder maken”.

Dat doe ik juist niet, want dat is mijn vraag, hoe dan eerlijker.

In het voorbeeld nemen ze juist een geval, wat zowat van toeslagen en kortingen aan elkaar hangt.

Huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget met één ouder kop, inkomensafhankelijke combinatiekorting, en dan nog de gewone loonheffingskortingen. En dan ga ik er maar van uit, dat bij 20 uur werken per week er geen kinderopvangtoeslag nodig zal zijn.


Maar hoe pakt het meer werken en dus meer verdienen uit, bij een persoon die geen kinderen heeft?

Je vraagt je af waarom iemand dan nog graag loonsverhoging wil hebben.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
07 mei 2022 23:56
Iemand die met veertig uur werken het minimum loon verdient, betaalt net zo veel belasting, als iemand die dat minimum loon in 20 uren verdient.

En ze komen allebei voor dezelfde toeslagen en loonheffingskortingen in aanmerking. Maar de één kan twintig uur op zijn lauweren rusten en de ander moet veertig uur aan de bak.

Maar ja, wat is de oplossing? Een nog gedifferentieerder toeslagen systeem?
Ik vind dat helemaal niet gek. Schijnbaar heeft die iemand een kwaliteit die een hoger uurloon acceptabel maakt.

Wat betreft toeslagen, ik vind inderdaad dat we daar vanaf moeten. Daar moet iets simpels voor gevonden worden. Een basisloon vanuit de overheid, dat laag genoeg is om werken te bevorderen, maar hoog genoeg is om huur en eten van te kunnen betalen. Dat basisloon vervalt zodra je een euro netto meer verdient dan dat basisloon. Verder vind ik dat we alles veel meer netto moeten benaderen, want dat is uiteindelijk wat er in de portemonnee komt, wat daar allemaal bovenop zit, dat is allemaal onnodige informatie.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
08 mei 2022 13:39
Nederlandse vrouwen zijn koploper vwb part-time werken.
De kinderopvang zou compleet gratis moeten zijn ( zie Scandinavië) ; vrouwen kunnen dan ook carrière maken na hun studie/ opleiding , mits ze dat willen natuurlijk.
Daar ben ik het niet mee eens. Gewoon zelf betalen. Kinderen krijgen is een keuze. Kun je dat niet zelf bekostigen, dan moet je er niet aan beginnen.

Echter vind ik wel dat het een beetje een idioot systeem. Kinderen mogen niet meer zomaar bij opa en oma ondergebracht worden, mijn tante is een kinderdagverblijf moeten beginnen om de kinderen van de overburen die ze na school opving te kunnen blijven ontvangen. Daarvoor moest haar hele tuin verbouwd worden (waar zij zelf al 4 keer kinderen heeft groot gebracht), een afrastering zodat de honden apart van de kinderen waren en weet ik wat nog meer.

Mijn tante had geen werk, deed dat voor een onkostenvergoeding en met heel veel plezier. Toen die kinderen oud genoeg waren toen heeft ze nog de kinderen van mijn neef opgevangen, maar uiteindelijk is ze er mee gestopt, omdat de regels weer strenger werden. Nu is ze maar verderop in de straat bij de gehandicaptenzorg gaan werken. Werken, omdat ze als vrijwilliger niet officieel begeleiding is en ze geen mensen konden krijgen om dat in te vullen. Dus staat ze daar op de loonlijst voor iets dat ze vrijwillig had willen doen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je die link mag geloven, zou het het helemaal niet nuttig zijn om meer te willen verdienen.

En die toeslagen en kortingen zijn allemaal netto.

Die tante had dat dus best kunnen blijven doen, maar als die buren daarvoor een toeslag wilden ontvangen van de overheid, moet zij voldoen aan de regels voor gastouder.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De politiek is al jaren bezig om dat toeslagenstelsel op de schop te gooien. Maar ja, politiek en snel gaat nooit samen.

Uitgelicht uit het Parool

In de eerste variant blijven de huurtoeslag en het kindgebonden budget bestaan, maar krijgen ontvangers meer zekerheid door het recht op toeslag vast te stellen op basis van inkomsten van twee jaar geleden. De zorgtoeslag verdwijnt door de zorgkosten minder via de premie en meer uit de belastingen te betalen. Tegelijkertijd zorgt een hoger minimumloon ervoor dat lage inkomens meer overhouden. De subsidie voor kinderopvang loopt niet langer via de ouders maar gaat direct naar de instelling.

De tweede variant lijkt sterk op de eerste, maar daarin wordt niet de zorgpremie verlaagt maar een verzilverbare heffingskorting geïntroduceerd, ofwel – de naam zegt het al – de mogelijkheid dat mensen die nu geen belasting betalen geld toe krijgen.

Alleen in de derde variant verdwijnt het toeslagenstelsel als geheel en gaat ook de bijl in fiscale aftrekposten en heffingskortingen. In ruil daarvoor krijgen mensen op basis van een aantal kenmerken (bijvoorbeeld wel of geen kinderen) extra uitkeringen. Geen toeslagen, maar toelagen dus.

Volledig artikel https://www.parool.nl/nederland/het-toe ... ~bd3628e3/

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kinderen mogen nog steeds bij opa, oma, tante enz. enz. Alleen heb je dan geen recht op KOT en zullen opa enz. genoegen moeten nemen met een bloemetje als dank.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het probleem was inderdaad de onkostenvergoeding die ze dan zou krijgen. Dat was voor dingen als speelgoed, wat te eten en te drinken etc.. Dat mocht niet meer, als je alles gewoon zuiver wilde doen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je mag opa of oma best zelf betalen. 😁 En ook die buurvrouw, maar de staat betaalt niet meer mee.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

iemandanders schreef:
08 mei 2022 16:52
(bijvoorbeeld wel of geen kinderen)
Discriminatie van de bovenste plank. Het is gewoon een keuze. Wat is het volgende? Pietje krijgt meer, omdat Pietje ervoor kiest in een paarse auto te rijden?

Ik vind dat wel of geen kinderen nooit uit moet maken.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 08 mei 2022 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
08 mei 2022 16:59
Maar je mag opa of oma best zelf betalen. 😁 En ook die buurvrouw, maar de staat betaalt niet meer mee.
Laten we het er maar op houden dat die toeslag er gewoon af moet.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@nijogeth: je quote de verkeerde, kan je dat ajb wijzigen?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Huh?

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nijogeth schreef:
08 mei 2022 17:01
Lady1234 schreef:
08 mei 2022 16:59
Maar je mag opa of oma best zelf betalen. 😁 En ook die buurvrouw, maar de staat betaalt niet meer mee.
Laten we het er maar op houden dat die toeslag er gewoon af moet.
Ik ben er wel al jaren een voorstander van dat de kinderbijslag stopt bij het 3e kind. Gezinnen die 8 of 9 kinderen dan 'zo gezellig' vinden, moeten daar dan maar financieel voor opdraaien vanaf het 4e kind.

Als de KOT stopt, zullen veel vrouwen, al dan niet gedeeltelijk, moeten stoppen met werken. Geen goed plan, vind ik.

Plaats reactie