Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
22 aug 2021 21:57
En ook niet over het opvoeden van (eigen of andermans ) kinderen :D .
En vandaag nog een keer hierboven. Kom ik er nog een laatste keer op terug. :wink:
Het was wel grappig om de reacties te zien. Jij bent de enige, die een vraag stelde. De rest gaf de indruk, dat dit het probleem is:
Lady1234 schreef:
22 aug 2021 11:38
Een kind moet omgaan met zijn leeftijdgenootjes en niet rondhangen bij twee volwassen kerels en een knul, [...]
Voorwaarde 1: er moeten leeftijdgenoten aanwezig zijn. Voorwaarde 2: hij moet het zelf willen. ZeerPrivé gaf de algemene mening weer:
ZeerPrivé schreef:
22 aug 2021 14:43
Het is 'jouw pakkie an helemaal niet'.
Het is ons pakkie-an geworden, omdat de thuissituatie zodanig is, dat hij liever buiten of bij ons is. Als herinnering: dit is begonnen, terwijl het koud winterweer was. Dus alle ouders hier laten liever een vreemd kind in de kou buiten staan, met kans op onderkoeling of bevriezing, dan hem binnen laten opwarmen. Goed om te weten. :twisted:
Dan de andere kinderen. De ergste van het soort is inmiddels verdwenen, dat wil zeggen: niet meer gezien. Dat was een klasgenoot, die na de zomervakantie op een andere basisschool begint, waar ze wel raad weten met de serieuze gedragsproblemen. Voordeel: het groepje onruststokers is uit elkaar gevallen.
De ouders hebben goed in de peiling wie die jongens zijn en willen niet, dat hij buiten school met ze omgaat. Het is oké als hij bij ons zit, omdat wij hem stimuleren. Hoe het verder gaat, zien we wel.
moederslink schreef:
22 aug 2021 13:30
[...] ad2) waarom naar een Gay Pride? Dat is toch niet de enige plek waar zo.n jongen kan losgaan?
Hij is nog geen 18, voorlopig zijn dit soort buitenevenementen de enige plek waar hij meer dan 10 tot 20 van hetzelfde slag kan zien. Dag onder elkaar zonder vervelende blikken of opmerkingen van buitenstaanders, dat is compleet ontspannen omdat je dan niet op je hoede hoeft te zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
23 aug 2021 22:23
[
ZeerPrivé schreef:
22 aug 2021 14:43
Het is 'jouw pakkie an helemaal niet'.
Het is ons pakkie-an geworden, omdat de thuissituatie zodanig is, dat hij liever buiten of bij ons is. Als herinnering: dit is begonnen, terwijl het koud winterweer was. Dus alle ouders hier laten liever een vreemd kind in de kou buiten staan, met kans op onderkoeling of bevriezing, dan hem binnen laten opwarmen. Goed om te weten. :twisted:
Flauw en onjuist. Doe nou niet net alsof de wereld zo zwart wit is dat er geen andere opties zijn dan een kind laten bevriezen enerzijds en complete langdurige kinderopvang anderzijds. Onzin.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, ja, nou zijn er ineens geen klasgenootjes of buurkinderen waarmee hij kan of wil omgaan en worden zijn ouders weer door het slijk gehaald.

Persoonlijk vind ik uw bemoeienissen met dat buurkind steeds enger worden.

Stimuleren, laat me niet lachen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady, je bent overduidelijk alleen op zoek naar een bevestiging van je eigen vooroordelen. Je commentaar is overbodig.
Moneyman schreef:
23 aug 2021 22:30
Flauw en onjuist. Doe nou niet net alsof de wereld zo zwart wit is dat er geen andere opties zijn dan een kind laten bevriezen enerzijds en complete langdurige kinderopvang anderzijds. Onzin.
Het is net zo zwart wit als de reacties gisteren waren. :)

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan, het is wel goed zo.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik hoop het. Het was weer eens bijzonder om te zien, dat een persoonlijk voorbeeld - puur om aan te geven, dat Corona nog veel dingen beïnvloedt - direct leidt tot een reeks zwart-wit meningen, maar niet tot een reactie 'goh, ja, dat is waar ook, daar hebben andere leeftijdsgroepen nog wel mee te maken.'

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

U begrijpt blijkbaar niet wat het voor een kind betekend dat hij midden in de belangstelling staat van twee volwassenen en een puber. En als dat bij voortduring zo is, dan is dat dus niet gezond voor een kind.

Wellicht hebben die ouders problemen, misschien met dit kind, of andere zaken, maar u maakt het er niet beter op.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat hierin vergeten wordt is dat als Jablan alles volgens het boekje zou doen, dat er dan nog mensen met kritiek zouden komen.

Er is geen 1 manier om een kind op te voeden. Sterker nog, ieder kind heeft uiteindelijk iets anders nodig om het beste uit zichzelf te halen. En laten we eerlijk zijn, de meeste kinderen halen uiteindelijk nooit het beste uit zichzelf. Een kind dat alleen maar 10 haalt door keihard te leren, dat komt op andere vlakken weer een hoop te kort.

Als ik puur naar mijn eigen situatie kijk, heb ik een geweldig fijne jeugd gehad. Veel vrienden, kon goed voetballen en haalde met gemak negens en tienen. Terwijl mijn ouders hele dagen aan het werk waren, was ik altijd op straat. 6 uur eten en terug of naar het voetballen. Echter had af en toe wat aandacht van een volwassene in die tijd, mijn latere problemen waarschijnlijk wel kunnen voorkomen. Dan waren de problemen die zich toen aan het vormen waren mogelijk wel opgemerkt geweest.

En zoals Jablan het hier zegt, weten de ouders er vanaf, is er een open dialoog gaande en hebben Jablan en zijn man natuurlijk ook al de nodige ervaring met hun eigen jongen. Op basis van die informatie moeten we afgaan, niet vanwege het feit hoe het eigenlijk had moeten zijn, want zoals we weten is de situatie om een kind in op te voeden eigenlijk zelden ideaal.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

“ Op basis van die informatie moeten we afgaan, niet vanwege het feit hoe het eigenlijk had moeten zijn, want zoals we weten is de situatie om een kind in op te voeden eigenlijk zelden ideaal.”

Dat klopt, alleen is het in dit geval niet aan Jablan en zijn huisgenoten om dit kindje op te voeden, maar aan zijn eigen ouders. En ik denk dat dat hetgeen is, waar mensen zich hier vooral aan ergeren.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Niet alleen van de boomers hoor. Ik kan nog altijd genieten van hun nummers. Van de jaren zestig tot en met de jaren 80, een heel breed scala aan hele mooie nummers.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Gisteren een lid van UB40, nu Rolling Stones. Het heeft iets van de afsluiting van een tijdperk.
Lowieze schreef:
24 aug 2021 06:54
Dat klopt, alleen is het in dit geval niet aan Jablan en zijn huisgenoten om dit kindje op te voeden, maar aan zijn eigen ouders. En ik denk dat dat hetgeen is, waar mensen zich hier vooral aan ergeren.
Als je Nijogeth met zijn nuancering gelijk geeft, moet je daarna niet je mening herhalen. Dan spreek je jezelf tegen.

Je kunt eindeloos van mening zijn dat de opvoeding bij de ouders ligt, maar dan ga je voorbij aan de werkelijkheid, waarin het vaak genoeg niet lukt of verkeerd gaat. Daarnaast negeer je de rol van de scholen in die opvoeding.

Los daarvan: ik heb niemand om een mening gevraagd hoe wij met anderen omgaan en als je hier 1 seconde langer over nadenkt, dan zie je zelf hopelijk het dubbele in. Jij vindt, dat opvoeding voor de ouders is? Prima, bemoei je dan ook niet met hoe anderen dat doen.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
24 aug 2021 19:34
Jij vindt, dat opvoeding voor de ouders is? Prima, bemoei je dan ook niet met hoe anderen dat doen.
Deze krijg je van mij terug... :wink:

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

En terecht. Beetje blasé lopen doen over anderen en als er dan commentaar komt op eigen keuzes en handelen moeten anderen zich er niet mee bemoeien ...

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Koffie, ja graag, heb het eten er net in zitten. Afwas moet nog.

Komt: ik heb er weer een beste tippel op zitten. Van station Bovenkarspel-Flora naar de bushalte aan de dijk bij Wijdenes. Een afstand van iets meer dan 13 kilometer. En dat moest gedaan worden binnen 2 uur en 49 minuten. Dat is de tijd tussen aankomst op het station en vertrek van de bus. De laatste gaat om het uur; de eerste kon ik niet eerder nemen omdat je in de spits niet 'gratis' kunt reizen met een Dal-abonnement. Stevig doorgelopen, en 10 minuten voor aankomst van de bus bij de halte. Met 5 minuten eetpauze tussendoor. Dus net op tijd terug in Utrecht.

Dus ja, koffie gaat er wel in.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
24 aug 2021 19:34
(...) Los daarvan: ik heb niemand om een mening gevraagd hoe wij met anderen omgaan en als je hier 1 seconde langer over nadenkt, dan zie je zelf hopelijk het dubbele in.
Niemand heeft naar mijn orthopedagogische kwaliteiten gevraagd; daarover heb ik dan ook niets medegedeeld. Dat deed ik wel over mijn omgang met naaktslakken, inderdaad, hoewel daar ook niet naar gevraagd is. Conversatie over het gevogelte des hemels en het gedierte des velds, acht ik dan ook minder controversieel dan het roemen van eigen prestaties over het opvoeden van andermans kinderen. Ongevraagd mededelingen dienaangaande vind ik eerlijk gezegd nogal onplezierig, om niet te zeggen aanmatigend.

De koffie zwart, graag; en zonder suiker.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ook koffie naturel graag. Ja, ik doe aan de lijn, en nee, een koekje laat ik niet staan.

Ben nu bezig om mezelf binnenstebuiten te keren om er achter te komen waarom de kilo's erbij kwamen. En dat was erg verhelderend. Verder niet relevant voor het forum. De vraag was eigenlijk: ik wil wel afvallen, maar wil ik het wel echt?

Eigenlijk is het simpel: 1 kilo vet is 7000 kcal (of zoiets). Als er 15 kilo af moet is dat 100.000 kcal. Zorg dat je consequent iedere dag 100 kcal minder binnen werkt dan je verbruikt, en ziedaar, in 3 jaar ben je er van af. Theoretisch gezien dan. De werkelijkheid is ietsje gecompliceerder. Maar die 100 kcal per dag minder is eigenlijk niet eens zo heel moeilijk.

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

snellie schreef:
24 aug 2021 20:26
Koekje erbij? Of doe je aan de lijn?
Ik hou het bij een wijntje.
Sprak net hier in het brabantse land met een visser die ook jager blijkt te zijn.
Die vertelt dat hij pakweg 200 ganzen en 50 vossen per jaar schiet.
Het aantal everzwijnen heb ik even gemist door het snel praten en het dialect,maar ook dat was aanzienlijk begreep ik.
Kunnen we concluderen dat waar de mens ingrijpt in de natuur het vreselijk uit de hand loopt?
Meeuwen(beschermde diersoort) geven in steden veel overlast,aalscholvers vreten de vis op zodat beroeps vissers niks meer vangen enz.
Wij in ons beroep leven nog aardig in en met de natuur,en het doet me geen goed om te zien dat een of andere zelfbenoemde natuurdeskundige besluit dat een hier uitgestorven diersoort weer uitgezet moet worden.
Met als gevolg dat die zich in hun beperkte gebied te veel vermeerderen en daarna afgeschoten moeten worden.
Wat een ellende en wat een onzin.

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
24 aug 2021 20:35
Ik ook koffie naturel graag. Ja, ik doe aan de lijn, en nee, een koekje laat ik niet staan.

Ben nu bezig om mezelf binnenstebuiten te keren om er achter te komen waarom de kilo's erbij kwamen. En dat was erg verhelderend. Verder niet relevant voor het forum. De vraag was eigenlijk: ik wil wel afvallen, maar wil ik het wel echt?

Eigenlijk is het simpel: 1 kilo vet is 7000 kcal (of zoiets). Als er 15 kilo af moet is dat 100.000 kcal. Zorg dat je consequent iedere dag 100 kcal minder binnen werkt dan je verbruikt, en ziedaar, in 3 jaar ben je er van af. Theoretisch gezien dan. De werkelijkheid is ietsje gecompliceerder. Maar die 100 kcal per dag minder is eigenlijk niet eens zo heel moeilijk.
Denk dat het ook met je gestel te maken heeft, heb al 40 jaar hetzelfde gewicht,en daar doe ik niks speciaals voor.
( mijn vrouw zorgt dat ik gezond eet)
In de zomer 2 a 3 kg eraf,in de winter dat er weer bij.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan allerlei redenen hebben. Kennelijk gaat het lichaam anders functioneren. Dat gebeurt sowieso als mensen ouder worden.

Wel een eye-opener wat bewegen betreft: als je meedoet met Nederland in Beweging van Max, dan zou je iedere dag een kwartier van het dagelijks half uur bewegen hebben. Bij het intakegesprek (projectje dat door de zorgverzekeraars wordt vergoed) werd uitgelegd dat het om matig intensief bewegen gaat: dusdanig dat je sneller moet gaan ademen of zoiets. Dát moet je dus een half uur per dag doen. En dat is bij NIB dus 3 minuten, meer niet. De rest is opwarmen, beetje beenoefeningen, beetje krachtoefeningen en weer aftaaien. Eigenlijk stelt dat niet zoveel voor.

Oftewel: mensen denken dat ze meer bewegen en denken dat ze gezonder eten, maar in de praktijk valt dat vaak wel tegen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is ook maar net wat je eet. Wat mij opvalt aan de supermarktfolders, is de grote hoeveelheid troep waar mee wordt gestunt.

Om marktleider AH er uit te lichten: koek, snoep en diepvriespizza's vliegen je om de oren. 1+1 gratis.

Voeding met een hoge glycemische index. Ultra processed. Te veel verzadigd vet. Te veel zout etc. Te weinig voedingsvezel.

Als je dan ook nog eens met een lege maag boodschappen gaat doen, loop je het risico met "hartinfarct/diabetespakket" thuis te komen.

Plaats reactie