Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
06 apr 2022 19:46
Staatssecretaris Heijnen heeft een brief hierover geschreven naar de Tweede Kamer waarin o.a. stond:

“NS heeft mij laten weten dat de aanleiding voor de situatie een storing betrof die
in de loop van de ochtend van zondag 3 april optrad in de planningsystemen van
NS voor materieel en personeel (en de bijsturing hiervan) en voor reisinformatie.
Dit IT-systeem is volgens NS essentieel om verantwoord en volgens dienstregeling
te kunnen rijden, zeker in het geval dat zich ongeplande wijzigingen of
verstoringen in de dienstregeling voordoen. NS achtte het doorrijden hierdoor niet
mogelijk dan wel verantwoord.
De eerste analyse van de storing door NS wijst uit dat een belangrijke component
in het IT-systeem niet goed functioneerde. Onder normale omstandigheden kan
terug worden gevallen op een back-up, zodat deze systemen blijven functioneren.
Deze back-up werkte gisteren ook niet naar behoren. “
Inhoudelijk staat er in feite niets, enkel dat het systeem niet werkte. Maar ik zie geen argument waarom er geen pendeldiensten zouden kunnen rijden.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
07 apr 2022 08:49
Lowieze schreef:
06 apr 2022 19:46
Staatssecretaris Heijnen heeft een brief hierover geschreven naar de Tweede Kamer waarin o.a. stond:

“NS heeft mij laten weten dat de aanleiding voor de situatie een storing betrof die
in de loop van de ochtend van zondag 3 april optrad in de planningsystemen van
NS voor materieel en personeel (en de bijsturing hiervan) en voor reisinformatie.
Dit IT-systeem is volgens NS essentieel om verantwoord en volgens dienstregeling
te kunnen rijden, zeker in het geval dat zich ongeplande wijzigingen of
verstoringen in de dienstregeling voordoen. NS achtte het doorrijden hierdoor niet
mogelijk dan wel verantwoord.
De eerste analyse van de storing door NS wijst uit dat een belangrijke component
in het IT-systeem niet goed functioneerde. Onder normale omstandigheden kan
terug worden gevallen op een back-up, zodat deze systemen blijven functioneren.
Deze back-up werkte gisteren ook niet naar behoren. “
Inhoudelijk staat er in feite niets, enkel dat het systeem niet werkte. Maar ik zie geen argument waarom er geen pendeldiensten zouden kunnen rijden.
Dat u geen argumenten ziet, wil natuurlijk niet zeggen dat die er niet waren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Ach, de NVM meldt zich ook weer met een juichbericht. En dan lees je verder ... stijgen de huizenprijzen nog steeds harder dan de inflatie.
Moneyman schreef:
06 apr 2022 20:02
Mag ik dit soort meningen vanaf de zijlijn met een dikke korrel zout nemen?
+
juliomariner schreef:
06 apr 2022 21:14
dit lijkt me weer een ,de beste stuurlui ....
*grijns* Mogen jullie vinden. Merk wel op, dat ik niet inga op de storing zelf, maar hoe er wordt omgegaan met een storing.
Nijogeth schreef:
06 apr 2022 23:38
Persoonlijk zeg ik, afschaffen die treinen. Gewoon busbanen van maken, die kunnen schijnbaar wel rijden als er blaadjes op de weg liggen, het vriest of als er systemen uitvallen.
Dat is een hele oude gedachte. Heeft wel het voordeel, dat die bussen veel meer rechtstreekse verbindingen mogelijk maken dan nu door NS worden aangeboden.

Alleen ... een dubbeldekker met 4 delen heeft ca. 400 zitplaatsen, dat zijn 8 touringcars. Dat wordt in de spits een file op die busbaan.

Tegenvoorbeeld. Rotterdam. In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw zijn Alexanderpolder en Ommoord gebouwd en die wijken kregen een buslijn naar het centrum. Pas toen de gemeente stevig aan de bel trok bij de regering, kwam er geld om een metro te bouwen. Nodig? Ja, want in de ochtendspits reden er officieel op de ene lijn 24 en op de andere 15 bussen per uur, aangevuld met versterkingsbussen. En nog bleven er mensen staan bij de haltes.
Nu rijdt daar een metro en die kan per uur ongeveer 10.000 mensen vervoeren (op maximale lengte). Dat lijkt veel, maar eigenlijk ... zou de frequentie verder omhoog moeten om van het sardientjesvervoer af te komen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Vervang dan alles door metro's. Hebben ze in Hoek van Holland trouwens ook al gedaan.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De metro in Rotterdam, Charlois-Centraal Station werd pas in 1968 geopend, maar we waren in Feijenoord jammer genoeg wel vier trams kwijt die naar alle uithoeken reden.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

breien schreef:
07 apr 2022 11:23
De huizen zijn nu spotgoedkoop.
Sla uw slag
NVM: Huizenprijzen iets gedaald ten opzichte van voorgaand kwartaal - https://nos.nl/l/2424212
De kop had ook kunnen zijn: Huizenprijzen veel meer gestegen dan de inflatie (13,7% vs. 9,7%).

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

John van Drongelen zat gewoon goed met zijn trolleybussen. Dat is net zo ineffectief als de NS en dat is toch waar op wordt geselecteerd, lijkt wel.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even een voorbeeld:
7:59 Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal.
Matrieel: VIRM, 10-delig (dwz 4+6)
Zitplaatsen 4 delen: 86 1e klas, 208 2e klas, 34 klap; plus188 sta
Zitplaatsen 6 delen: 132 1e klas, 444 2e klas, 50 klap; plus 278 sta
In totaal dus 328 + 626 = 954 zitplaatsen plus 466 staplaatsen.

Dus elke 10 minuten kunnen er ruim 1000 "beste reizigers" vertrekken. Dat lijkt me met trolleybussen wel erg lastig (elke minuut een bus met 100 passagiers).

Een gedachtenexperiment voor het plan-Van Drongelen:
Neem een trein. Zet die op rubberbanden. Vervang het spoor door een rijbaan. Een trein kun je dus beschouwen als een een zeer lange trolleybus "langs spoorstaven voortbewogen".
Het plan-Van Drongelen wordt dus al heel lang uitgevoerd op de Nederlandse spoorwegen.

Overigens reden in Groningen (Stad) tot 1965 ook trolleybussen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
07 apr 2022 20:08
*grijns* Mogen jullie vinden. Merk wel op, dat ik niet inga op de storing zelf, maar hoe er wordt omgegaan met een storing.
Het één staat niet los van het ander. Dat is precies de grondslag voor de opmerkingen als "beste stuurlui".

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Groningen noemde ik omdat in dat oude topic de indruk werd gewekt dat trolleybussen een exclusief Arnhemse aangelegenheid zijn (geweest). In Groningen werd het onderhoud van het systeem te duur.

Als een Q-Liner geen 100 maar bv slechts 70 passagiers kan vervoeren, zijn er nog veel meer bussen nodig om de vervoerscapaciteit van de trein te benaderen. Een bomvolle (en dat zijn/waren ze vaak) 10-delige Intercity vervoert 1400 personen. Op een drukke 10-minutenlijn dus 14.000 personen per uur. Met 70 zitplaatsen per bus zijn daar dan 200 bussen per uur nodig (dus elke 18 seconden een bus!). Kansloos. En helemaal op het gewone wegennet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
06 apr 2022 23:38
Persoonlijk zeg ik, afschaffen die treinen. Gewoon busbanen van maken, die kunnen schijnbaar wel rijden als er blaadjes op de weg liggen, het vriest of als er systemen uitvallen.
Busbanen liggen waar ze liggen en doen verder niets.
Overigens enig idee hoeveel infrastructuur, materieel en medewerkers er nodig zijn om het railvervoer te vervangen ?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
08 apr 2022 10:06
Als een Q-Liner geen 100 maar bv slechts 70 passagiers kan vervoeren, zijn er nog veel meer bussen nodig om de vervoerscapaciteit van de trein te benaderen. Een bomvolle (en dat zijn/waren ze vaak) 10-delige Intercity vervoert 1400 personen. Op een drukke 10-minutenlijn dus 14.000 personen per uur. Met 70 zitplaatsen per bus zijn daar dan 200 bussen per uur nodig (dus elke 18 seconden een bus!). Kansloos. En helemaal op het gewone wegennet.
Hm .... ik kom iets lager uit. Elke tien minuten is zes keer per uur, dan wordt het 8400. Neem je de maximale samenstelling (2×6-baks virm), dan wordt het rond de 10.000 mensen per uur.

Hoe dan ook, zo is wel duidelijk waarom bussen inzetten slechts beperkt mogelijk is.
Waar bussen harder dan 80 km/u mogen, zijn staanplaatsen verboden en kunnen alleen touringcars worden ingezet. Of Q-liner-materieel.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
08 apr 2022 17:51
Hm .... ik kom iets lager uit. Elke tien minuten is zes keer per uur, dan wordt het 8400. (...)
U heeft volkomen gelijk. Met 10-deligen treinen en 10 minuten zaten er te veel tienen in mijn werkgeheugen. Voor mijn conclusie maakt het gelukkig geen verschil, het plan-Van Drongelen blijft kansloos.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
08 apr 2022 18:10
Jablan schreef:
08 apr 2022 17:51
Hm .... ik kom iets lager uit. Elke tien minuten is zes keer per uur, dan wordt het 8400. (...)
U heeft volkomen gelijk. Met 10-deligen treinen en 10 minuten zaten er te veel tienen in mijn werkgeheugen. Voor mijn conclusie maakt het gelukkig geen verschil, het plan-Van Drongelen blijft kansloos.
Toch verdient dit idee nader onderzoek. Ik zal Prof.dr.ir. P. Akkermans contacteren.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij zal het op prijsstellen dat hij genoemd wordt. 😁

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Hij zal geroerd zijn door het feit dat hij niet vergeten is. :D

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
08 apr 2022 18:10
U heeft volkomen gelijk.
Je vind ik prima, ben niet aan het werk en iedereen verrekent zich een keer. :)
witte angora schreef:
08 apr 2022 20:37
Ik zal Prof.dr.ir. P. Akkermans contacteren.
Graag. Want eerlijk ... wie wil er nu niet in een dubbelgelede trolleybus van 25 meter lang door het land crossen? Zo'n kans moet je niet laten liggen.

Hoewel ... er is helemaal geen bovenleiding meer nodig. Zie bijvoorbeeld deze foto's Presentatie elektrische bussen Graz, 2016

*

Ondertussen zijn we bijna een week verder na de grote uitval en het weekendbezoek is duidelijk: t/m 17 jaar is de trein goedkoop, maar niet betrouwbaar genoeg om geen rijbewijs te willen halen. Storingen, werkzaamheden, te vaak moeten overstappen ... vandaag gaat het om theorie, rijlessen, begeleid rijden, zelf rijden.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wacht maar op de auto-loze zondag, moeten ze wel met de trein. 😁

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of rolschaatsen op de rijksweg. Maar was wel lekker rustig voor degenen met ontheffing.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
08 apr 2022 22:10
Wacht maar op de auto-loze zondag, moeten ze wel met de trein. 😁
Die lijkt me vervelend als je net dan een uitwedstrijd moet spelen ergens ver weg.

Plaats reactie