Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit twitter-draadje is overigens wel een mooie duiding van de regionale historie, waaruit het Afghanistan waar we nu spreken, is voortgekomen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad heeft de Taliban Afghanistan niet bevrijd van de Sovjet-Unie, ze hebben wel voor stabiliteit gezorgd, want na de bevrijding van de Sovjet-Unie was er alleen maar strijd tussen groeperingen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
18 aug 2021 08:59
(...)
overal waar Nederland militairen heen stuurt, zijn er zulke ontsporingen. Voor de toekomst betekent dat een veel scherpere selectie op mentale sterkte en een langere opleiding, om het normbesef op een beter niveau te krijgen, zodat ze bij terugkeer makkelijk hun weg in de maatschappij vinden in plaats van ernaast.
Uiteraard niet alleen Nederlandse militairen, overal, daar waar oorlog is ( geweest ) zijn excessen ; wat te denken van bv Vietnam??
Niemand, ook een miltair niet , is voor te bereiden op dat wat ze daar aan gruwelijkheden onder ogen krijgen en meemaken!!
Daar valt onmogelijk op te trainen en op voor te selecteren, ook niet in een nog langere opleiding.
Voor wat betreft het normbesef : daar heb ik sowieso geen al te hoge pet meer van op.
Kijk om je heen :!:

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

moederslink schreef:
18 aug 2021 16:36
Niemand, ook een miltair niet , is voor te bereiden op dat wat ze daar aan gruwelijkheden onder ogen krijgen en meemaken!!
Daar valt onmogelijk op te trainen en op voor te selecteren, ook niet in een nog langere opleiding.
Ja en nee.
Ja in de zin dat je wel degelijk gevallen eruit kan halen waarvan je nu al weet dat ze ongeschikt zijn. Psychopaten, mensen zonder ook maar enig normbesef, meervoudig veroordeelde criminelen etc. Maar dat is slechts een zeer kleine groep. Iets wat ze bij de keuring voor het leger ook al probeerden.
Nee in de zin dat de grote groep die wel geschikt is veranderingen kan ondergaan die je niet in de hand hebt. Bovendien toe kan geven aan groepsdruk. In situaties gebracht kan worden die je vooraf niet kan testen etc.

Het probleem met de opmerkingen van Jablan is dat zij? hij? schijnt te denken dat alles maakbaar is en totaal geen weet heeft wat voor impact oorlog heeft op mensen. We gebruiken nu de geciviliseerde PTSS. In de Eerste Wereldoorlog gebruikten we nog de term shell shock. Toen maakten we niet lief en mooi en was de term veel dekkender voor de gruwelen en de gevolgen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

kuklos schreef:
18 aug 2021 16:50
Het probleem met de opmerkingen van Jablan is dat zij? hij? schijnt te denken dat alles maakbaar is en totaal geen weet heeft wat voor impact oorlog heeft op mensen.
fyi, we hebben een oorlog of wat meegemaakt en weten wat de gevolgen zijn.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
18 aug 2021 16:59
kuklos schreef:
18 aug 2021 16:50
Het probleem met de opmerkingen van Jablan is dat zij? hij? schijnt te denken dat alles maakbaar is en totaal geen weet heeft wat voor impact oorlog heeft op mensen.
fyi, we hebben een oorlog of wat meegemaakt en weten wat de gevolgen zijn.
Dan snap ik niet hoe je de uitspraken hebt kunnen doen die je hier hebt gedaan over de militairen die je hebt gedaan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan zou ik des te meer een andere reactie van je verwachten.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
18 aug 2021 16:59
kuklos schreef:
18 aug 2021 16:50
Het probleem met de opmerkingen van Jablan is dat zij? hij? schijnt te denken dat alles maakbaar is en totaal geen weet heeft wat voor impact oorlog heeft op mensen.
fyi, we hebben een oorlog of wat meegemaakt en weten wat de gevolgen zijn.
Dat maakt de opmerkingen helemaal onbegrijpelijk en ongepast!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

@MM
Nee. Voor dit soort gedrag - en Moederslink heeft terecht opgemerkt, dat het overal voorkomt - zijn er geen excuses mogelijk. Daarnaast is het zo ontzettend storend om nu de veteranen aandacht te geven, terwijl de regering zich in alle bochten wringt om zo weinig mogelijk burgers, die voor het leger hebben gewerkt, uit het land te halen. Ik heb het niet voor niets mensenverachtend genoemd en die houding vind je op elk niveau. Alsof niemand iets van de laatste 30 jaar heeft geleerd of onthouden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
18 aug 2021 17:25
@MM
Nee. Voor dit soort gedrag - en Moederslink heeft terecht opgemerkt, dat het overal voorkomt - zijn er geen excuses mogelijk.
Dat is de discussie helemaal niet, en dat weet je echt heel goed.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Dan blijven we langs elkaar heen praten. Terug naar het bramenbos dan maar 😉

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De excessen zijn inderdaad de discussie niet. Dat zijn gewoon idioten die tijdens een oorlog hun rare lusten kunnen botvieren en denken er mee weg te komen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In elke oorlog gaan mensen compleet over de schreef, om het maar vriendelijk te zeggen, maar je kunt niet allen over een kam scheren.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Morgen weer een ritje naar de kringloop. Dan heb ik de afgelopen dagen een kleine 10 meter boeken weggedaan.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
18 aug 2021 17:25
@MM
Nee. Voor dit soort gedrag - en Moederslink heeft terecht opgemerkt, dat het overal voorkomt - zijn er geen excuses mogelijk. Daarnaast is het zo ontzettend storend om nu de veteranen aandacht te geven, terwijl de regering zich in alle bochten wringt om zo weinig mogelijk burgers, die voor het leger hebben gewerkt, uit het land te halen. Ik heb het niet voor niets mensenverachtend genoemd en die houding vind je op elk niveau. Alsof niemand iets van de laatste 30 jaar heeft geleerd of onthouden.
Ja joh. Klets er maar weer omheen, zodat je niet hoeft toe te geven dat je er weer eens compleet naast zat. De gebruikelijke tactiek!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
18 aug 2021 17:25
@MM
Daarnaast is het zo ontzettend storend om nu de veteranen aandacht te geven, terwijl de regering zich in alle bochten wringt om zo weinig mogelijk burgers, die voor het leger hebben gewerkt, uit het land te halen.
Ff wachten : veteranen krijgen overal ter wereld zeer terecht aandacht. Ook hier in Wageningen. Ieder jaar! En ook daar zullen evengoed ook ongetwijfeld wel malloten tussen hebben gezeten.
En dat nu de regering onze mensen ( te) laat uit Afghanistan halen , heeft natuurlijk niets te maken met veteranen , die één keer per jaar geëerd worden.
Laatst gewijzigd door moederslink op 18 aug 2021 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een zijweggetje om de aandacht af te leiden van dat grove verhaal.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bobs bramencoulis, Erthanax' boekenopruiming, het heeft nog niet voldoende gewerkt.

Driemaal is scheepsrecht: vandaag vond ik (inderdaad, liggend achter die boeken) twee elegante kandelaars die ik al geruime tijd kwijt was. Eerst het stof der jaren eraf gewreven, daarna weer gepolijst tot hoogglans. Ze nu weer te fonkelen op tafel.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
18 aug 2021 17:54
In elke oorlog gaan mensen compleet over de schreef, om het maar vriendelijk te zeggen, maar je kunt niet allen over een kam scheren.
Doe ik ook niet. Ik vind wel, dat we af moeten van de beeldvorming, dat 'onze jongens' in den vreemde fantastisch bezig zijn (geweest).

De meest gehoorde klacht onder veteranen is, dat de rest van de maatschappij ze niet begrijpt. Sommige militairen hebben extreme ervaringen opgedaan en niet iedereen is teruggekomen of teruggevonden. In deze pagina's zie je het terug: niet iedereen wil het weten.

Andersom zou het prettig zijn, wanneer militairen iets meer besef zouden hebben waar ze zijn en hoe het ter plaatse werkt. Wanneer wij veteranen horen, dan is het net alsof ze als toerist ter plekke zijn geweest, op padvinderkamp zijn geweest en behoorlijk respectloos tegenover de lokale bevolking.

En wat na de missies?

Politionele acties in Nederlands-Indië. Het heeft een generatie of wat geduurd, voordat er over mag worden gesproken wat het feitelijk was, een oorlog om de kolonie vast te houden, terwijl die al op eigen benen stond.
Libanon? Al meer dan 40 jaar instabiel.
Irak? Sinds de inval begin jaren negentig alleen een ontwikkeling achteruit.
Joegoslavië? Bosnië is hard op weg het grootste natuurpark van Europa te worden, omdat de situatie is bevroren en niemand een helder idee voor de toekomst heeft. Wie kan, vertrekt. Geen stabiele regering(en).
Afghanistan? De volgende ex-kolonie, die geen stabiele toekomst aan de eigen inwoners kan bieden.

Overal waar van buitenaf militair wordt ingegrepen, wordt een land op achterstand gezet.

Dan de economie erbij. Wat kost een missie en weegt dat op tegen de maatschappelijke kosten van een vluchteling toelaten?
moederslink schreef:
18 aug 2021 19:46
En dat nu de regering onze mensen ( te) laat uit Afghanistan halen , heeft natuurlijk niets te maken met veteranen , die één keer per jaar geëerd worden.
Dat was ook niet mijn punt. Het ging mij erom, dat hier plotseling allerlei veteranen opdoken in de media, terwijl er veel belangrijkere ontwikkelingen te melden waren. Dan ben je al (hoofd)redacteur echt de weg kwijt. Aangezien het huiskameronderwerp is, jaag ik dat aan met een reactie uit mijn huiskamer.

Veteranendag is belangrijk - voor de veteranen zelf. De oud collega van mijn man kan daar met zijn oude collega's alle goede en slechte herinneringen ophalen met mensen om hem heen, die hem min of meer begrijpen. Al betwijfel ik of hij daar nog een keer de trofee-foto's zal laten zien.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik heb liever een poes dan een kat.

Plaats reactie