Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Vandaag was het Open Monumentendag, althans in Bergen op Zoom. Kan er niks over terug vinden op internet. Had er ook geen idee van. Niettemin: het stadhuis bewonderd onder leiding van een vrijwillige, ter zake kundige gids die veel van de geschiedenis van de stad kan vertellen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Dan zijn ze er vroeg bij, ik heb even gezocht en het schijnt het weekend van 10 en 11 september te zijn dit jaar. www.openmonumentendag.nl
Maar leuk dat je nu al een mooie rondleiding gehad hebt😃

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Meer werken levert netto weinig op

Het is momenteel nog schever dan 10 of 20 jaar geleden, als ik dit vergelijk met oudere berichten hierover. Maar hoe op te lossen?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een vergelijking maken ze daar. Bij 20 uur werken al € 25.000 verdienen, dat is dus een zeer goed betaalde baan.

En dan nog de alimentatie van pa, en de kinderalimentatie. Schrap al die toeslagen en kortingen maar voor die vrouw.

Werken levert genoeg op, maar sommige categorieën krijg bij nauwelijks werken nog scheppen geld toe.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
07 mei 2022 22:04
Wat een vergelijking maken ze daar. Bij 20 uur werken al € 25.000 verdienen, dat is dus een zeer goed betaalde baan.
€50k bij fulltime werken noem jij zeer goed betaald? :shock: :shock: :shock:
Ik noem dat boven modaal, maar zeker niet zeer goed betaald.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Volgens het CPB is modaal inkomen dit jaar 38.000 bruto.
Of 50.000 dan zeer goed is weet ik niet, dat vind ik lastig inschatten.

Ik werkte parttime in de gezondheidszorg, omdat ik ongediplomeerd was voor dat vak kwam ik netto net boven de bijstand uit. De huur en zorgtoeslag zou ik in mijn geval niet als scheppen geld omschrijven, maar dat is natuurlijk ook subjectief.
Ik had vorig jaar moeite rond te komen met 100 euro boodschappengeld per maand. Dit jaar heb ik mijn inkomen lager geschat en lukt het om rond te komen van ziektewet uitkering op bijstandsniveau. Maar dat ligt ook aan de relatief lage vaste lasten. Mijn energiecontract loopt nog tot november dit jaar dus dan zal een en ander wel weer stijgen.

Wat ik helaas ook veel hoor is oordelen over iemand anders financiële situatie waarbij veel zaken ingevuld worden. Zonder dat men weet hoe het echt zit en dat leidt tot scheve ogen en misverstanden.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik naar deze grafiek van het CBS van de inkomensverdeling per huishouden kijk, vind ik een persoonlijk inkomen van € 50.000 toch echt een goed inkomen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

@Erthanax, wat bedoel je met een persoonlijk inkomen?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kuklos schreef:
07 mei 2022 22:06
Lady1234 schreef:
07 mei 2022 22:04
Wat een vergelijking maken ze daar. Bij 20 uur werken al € 25.000 verdienen, dat is dus een zeer goed betaalde baan.
€50k bij fulltime werken noem jij zeer goed betaald? :shock: :shock: :shock:
Ik noem dat boven modaal, maar zeker niet zeer goed betaald.
Een politieagent, verpleegkundige, onderwijzer verdient het niet.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
07 mei 2022 23:26
@Erthanax, wat bedoel je met een persoonlijk inkomen?
Het inkomen van een persoon, niet dat van een huishouden, dat vaak uit meer personen bestaat. Het is een term van het CBS.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Iemand die met veertig uur werken het minimum loon verdient, betaalt net zo veel belasting, als iemand die dat minimum loon in 20 uren verdient.

En ze komen allebei voor dezelfde toeslagen en loonheffingskortingen in aanmerking. Maar de één kan twintig uur op zijn lauweren rusten en de ander moet veertig uur aan de bak.

Maar ja, wat is de oplossing? Een nog gedifferentieerder toeslagen systeem?

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
07 mei 2022 23:55
kuklos schreef:
07 mei 2022 23:26
@Erthanax, wat bedoel je met een persoonlijk inkomen?
Het inkomen van een persoon, niet dat van een huishouden, dat vaak uit meer personen bestaat. Het is een term van het CBS.
Dank je. Voor mij is dat dan een en hetzelfde.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hier nog een tabel van het CBS, nu met inkomens van personen. Een inkomen van € 50.000 valt ergens in de hoogte 30%.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
08 mei 2022 00:06
Erthanax schreef:
07 mei 2022 23:55
kuklos schreef:
07 mei 2022 23:26
@Erthanax, wat bedoel je met een persoonlijk inkomen?
Het inkomen van een persoon, niet dat van een huishouden, dat vaak uit meer personen bestaat. Het is een term van het CBS.
Dank je. Voor mij is dat dan een en hetzelfde.
Voor heel veel gezinnen dus niet, omdat er twee inkomens zijn.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Lady1234 schreef:
07 mei 2022 23:56
Iemand die met veertig uur werken het minimum loon verdient, betaalt net zo veel belasting, als iemand die dat minimum loon in 20 uren verdient.

En ze komen allebei voor dezelfde toeslagen en loonheffingskortingen in aanmerking. Maar de één kan twintig uur op zijn lauweren rusten en de ander moet veertig uur aan de bak.

Maar ja, wat is de oplossing? Een nog gedifferentieerder toeslagen systeem?
Dat vind ik dus al lastig te snappen,misschien omdat je met 40 uur werken en minimumloon wel erg weinig per uur zou verdienen. Maar als 1 persoon 20 uur werkt en dan meer uren gaat werken zal voor die persoon de hoeveelheid toeslagen ook minder worden.
De toeslagenaffaire heeft al laten zien dat er flinke fouten in het systeem zitten. Ik heb niet het idee dat die fouten er al uit gehaald zijn.....
Er wordt nu uitgekeerd op basis van geschat inkomen. Daar gaat het nogal eens mis omdat er in 1 jaar tijd veel kan veranderen. Met als gevolg dat mensen ofwel te hoog schatten en daardoor te weinig krijgen om van rond te komen. Ofwel te laag schatten en dan flink moeten terugbetalen. Nu kun je wel het geschatte inkomen zelf wijzigen maar vaak ben je dan al te laat.
Wat de oplossing is weet ik ook niet. Alleen heb ik het idee dat het huidige systeem niet goed werkt. En bij bepaalde groepen ertoe leidt dat ze qua uren werk precies zoveel uren gaan werken dat ze nog binnen de toeslagen vallen. Dat is met de huidige krapte op de arbeidsmarkt niet echt handig lijkt me. Maar goed zoals gezegd weet ik de oplossing ook niet.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waarom zou je minder uren gaan werken om nog net toeslagen te ontvangen? Indertijd vond ik het heerlijk dat ik mijn eigen hand op kon houden en niets van vadertje Staat nodig had.

En eigenlijk, ik val nu net buiten de grenzen voor de kwijtschelding gemeentelijke heffingen, ik ben er nog blij mee ook. Niet alleen omdat het een hoop papierwerk scheelt, maar het is ook een kwestie van eigenwaarde. Niet voor iedere habbekrats het handje op moeten houden/moeten bedelen. En de WAO? Dat is nu eenmaal een uitkering krachtens een verzekering. Dat is toch een slagje anders.

Wat ik hoop is dat ooit de huren dusdanig aan worden gepast dat voor de meeste mensen huurtoeslagen niet meer nodig zijn. Dat zou zowel voor overheid als voor burgers een enorme financiële last schelen. Of beter nog: de mogelijkheid om een tiny huis te kunnen kopen, liefst op eigen grond ook nog. Met 50 m2 en een lapje grond om mijn eigen piepers te verbouwen red ik me best wel.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
07 mei 2022 23:56
Iemand die met veertig uur werken het minimum loon verdient, betaalt net zo veel belasting, als iemand die dat minimum loon in 20 uren verdient.

En ze komen allebei voor dezelfde toeslagen en loonheffingskortingen in aanmerking. Maar de één kan twintig uur op zijn lauweren rusten en de ander moet veertig uur aan de bak.

Maar ja, wat is de oplossing? Een nog gedifferentieerder toeslagen systeem?
Dat betwijfel ik. Iemand die hetzelfde geld in 20 uur verdient heeft een uurloon die bijna 2 x zo hoog is als iemand met 40 uur en zit dan ruim boven de minimumloon. Als u geschreven had bruto loon had u gelijk. Met de opmerking over het minimumloon slaat u de plank mis.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
07 mei 2022 23:56
Iemand die met veertig uur werken het minimum loon verdient, betaalt net zo veel belasting, als iemand die dat minimum loon in 20 uren verdient.

En ze komen allebei voor dezelfde toeslagen en loonheffingskortingen in aanmerking. Maar de één kan twintig uur op zijn lauweren rusten en de ander moet veertig uur aan de bak.

Maar ja, wat is de oplossing? Een nog gedifferentieerder toeslagen systeem?
Je gaat voorbij aan bijv. alleenstaande ouders of werkenden die ook nog mantelzorger zijn. Voor beide groepen is 'op je lauweren rusten' er echt niet bij.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ik weet niet alles

De plank misslaan?

Misschien nog een keer lezen helpt wellicht.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toevallig staat er op de Radar-website een nieuwsartikel naar aanleiding van een doorrekening van het Nibud:
Radar schreef:Als een moeder van twee kinderen met een sociale huurwoning van een jaarinkomen van 25.000 naar 40.000 euro zou gaan, bijvoorbeeld omdat ze in plaats van 20 uur 32 uur per week gaat werken, dan houdt ze daar op jaarbasis minder dan 3000 euro extra aan over.

Plaats reactie