Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

deugende gutmenschen
Pleonasme of tautologie? Heb ik altijd al moeilijk gevonden.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Sinterklaas is een katholieke bisschop, wat voor sommigen ook weer reden is voor cancelen of aanpassing van zijn outfit.
Niet voor mij overigens, de historie persoon van sint Nicolaas heeft echt goede dingen gedaan. Dat aspect veedwijnt een beetje, mijn nichtjes kijken vooral naar de cadeautjes die ze krijgen.
Zou ik als lesbische ADHDer die ook nog eens katholiek is meer kans maken op een baan? Of ben ik dan te wit en te binair?
Ik weet niet of ik blij zou zijn met een baan gebaseerd op iets anders dan mijn kwaliteiten en talenten...

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

breien schreef:
05 dec 2021 12:23
Sint Nicolaas behoort ook in de Oosters Orthodoxe Kerken tot de heiligen.
De Rooms Katholieke Kerk kan hem niet toe-eigenen.
Sorry,dan ben ik onvolledig geïnformeerd (ondanks uitgebreide voorlichting). Het doet voor mij niks af aan zijn goedheid😇
Feit blijft wel dat hij op de heiligenkalender staat van de Rooms-katholieke Kerk. Of dat toe-eigenen is weet ik niet, ik dacht dat de 1e kerkscheuring tussen oost en west pas ergens in 1058 ofzo was. Daarmee hoort hij dus bij beide. Alleen zijn outfit doet meer Rooms-katholiek dan Oosters-Orthodox aan.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

breien schreef:
05 dec 2021 12:23
Sint Nicolaas behoort ook in de Oosters Orthodoxe Kerken tot de heiligen.
De Rooms Katholieke Kerk kan hem niet toe-eigenen.
Dat heeft de RK kerk ook niet gedaan. Sterker, Paus Paulus VI heeft de heiligverklaring in 1970 in twijfel gebracht.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

ZeerPrivé schreef:
05 dec 2021 09:06
In ieder geval is 1 school al helemaal gestopt met het Sinterklaasfeest. Rest volgt de komende jaren vanzelf.
https://www.ad.nl/noord-holland/school- ... gle.com%2F


Jammer , het is een oerhollands feest..... zwichten voor ander soortigen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Misschien is het Luciafeest op 13 december dan een passend alternatief? Het staat ook wel bekend als het lichtjesfeest. Misschien kan het Horizon College dat aanpassen naar dwaallichtjesfeest.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

breien schreef:
05 dec 2021 16:02
De broer van Sint Nicolaas.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sint_Piter
Dan moeten we wel allemaal Fries gaan leren aangezien de liedjes schijnbaar in het Fries zijn😅
Ik ga eerst maar zoeken naar mijn A4tje met breisteken. Wil van restjes wol zo'n tochtslang breien. Hopen dat ik het niet verleerd ben😇

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lisa29 schreef:
05 dec 2021 17:15
breien schreef:
05 dec 2021 16:02
De broer van Sint Nicolaas.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sint_Piter
Dan moeten we wel allemaal Fries gaan leren aangezien de liedjes schijnbaar in het Fries zijn😅
Ik ga eerst maar zoeken naar mijn A4tje met breisteken. Wil van restjes wol zo'n tochtslang breien. Hopen dat ik het niet verleerd ben😇
Neem gewoon vier pennen, dan kunt u zonder te kijken uren in de rondte breien. Allemaal recht.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een rondbreinaald kan handig zijn, maar zo’n slang heeft niet zo’n grote doorsnee, dan zijn gewoon vier pennen handiger.

Wat is het nut van vijf pennen? Ik heb honderden paren sokken gebreid op vier pennen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Lady1234 schreef:
05 dec 2021 19:46
Lisa29 schreef:
05 dec 2021 17:15
breien schreef:
05 dec 2021 16:02
De broer van Sint Nicolaas.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sint_Piter
Dan moeten we wel allemaal Fries gaan leren aangezien de liedjes schijnbaar in het Fries zijn😅
Ik ga eerst maar zoeken naar mijn A4tje met breisteken. Wil van restjes wol zo'n tochtslang breien. Hopen dat ik het niet verleerd ben😇
Neem gewoon vier pennen, dan kunt u zonder te kijken uren in de rondte breien. Allemaal recht.
Zo'n begaafde breier ben ik helaas (nog) niet. Ik maak de lappen op het einde allemaal aan elkaar vast, werkt ook 😇

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zeg breien, heb je daar een bron voor? :wink:

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Om verwarring te voorkomen: ik wil geen sokken breien maar lange lappen. Die lange lappen maak ik dan aan elkaar en vul ze met iets zodat het een tochtslang wordt 🙂

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lisa29 schreef:
05 dec 2021 22:03
Om verwarring te voorkomen: ik wil geen sokken breien maar lange lappen. Die lange lappen maak ik dan aan elkaar en vul ze met iets zodat het een tochtslang wordt 🙂
Zonde van dat extra naaiwerk. Met vier pennen breien is doodsimpel.

Als het lang genoeg is, hebt u meteen een slurf die u kunt vullen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

breien schreef:
05 dec 2021 21:47
Rondbreinaalden hebben verschillende lengtes.
Ik heb een breicursus gevolgd. Het is tegenwoordig ten strengste verboden om met VIER naalden sokken te breien.
De wet schrijft VIJF naalden voor bij sokken breien.
Daar had ik dus geen cursus voor nodig, maar graag het wetsartikel 😄.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
05 dec 2021 21:47
Rondbreinaalden hebben verschillende lengtes.
Ik heb een breicursus gevolgd. Het is tegenwoordig ten strengste verboden om met VIER naalden sokken te breien.
De wet schrijft VIJF naalden voor bij sokken breien.
Wat zegt de wet over de lengte en kleur van de naalden? Zijn er ook nog bepalingen inzake de dikte, corresponderend met de vingers van de breister (m/v/o/etc)? Hoe taps moeten ze toe lopen, en hoe scherp dan wel bot moeten de punten zijn? Zijn er nog dingen waar ik niet naar gevraagd heb?

Is er een staatscommissie die toezicht houdt op naleving van de wetten en reglementen inzake breinaalden? Welke dwangmiddelen heeft deze staatscommissie om naleving af te dwingen?

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik ga sowieso tegen de wet in door op zijn Oostenrijks te breien 🙈😂
Dus niet op zijn Nederlands met de breinaalden onder de arm maar gewoon in de hand. Daarom blijf ik ook lekker eigenwijs bij mijn 2 breinaalden, daarvan weet ik tenminste dat ik het een beetje kan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vanwege de coronacrisis kun je volgend jaar breitoeslag aanvragen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lisa29 schreef:
05 dec 2021 22:52
Ik ga sowieso tegen de wet in door op zijn Oostenrijks te breien 🙈😂
Dus niet op zijn Nederlands met de breinaalden onder de arm maar gewoon in de hand. Daarom blijf ik ook lekker eigenwijs bij mijn 2 breinaalden, daarvan weet ik tenminste dat ik het een beetje kan.
Geen idee dat dat Oostenrijks zou zijn. Zo brei ik al mijn hele leven op de eerste vijf jaar na. En omdat ik al kon breien voordat ik handwerken kreeg op de lagere school, hoefde ik dat ook niet te veranderen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En dat je dan roept tegen zo'n bal gehakt: "Joehoe, terugkomen!"

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/p ... ns-gluten/

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

En toen liep die schoonzoon/gehaktbal van Archie Bunker bij de Plus binnen... :mrgreen:

Plaats reactie