Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

ZeerPrivé schreef:
27 apr 2022 21:33
Ik herken me helemaal niet in het geschetste beeld van de 'Hollander'. Veel goede spullen geef ik al jaren gewoon weg aan buren, vrienden en kennissen. Spullen waar ik niemand voor weet, laat ik ophalen door de kringloop. Op een enkel boek na dat ik nog heb, heb ik jaren geleden al mijn boeken ook weggegeven (maar zeker niet aan de kerk).

Alleen zaken als t.v.'s, smartphones e.d. en grote meubelstukken als kasten e.d. verkoop ik nog op Marktplaats.

Oh, en ik heb wel spulletjes verkocht op de vrijmarkt samen met mijn kinderen toen zij nog klein waren. Ze vonden het prachtig. En ik heb ze meteen wat praktijklesjes over (onder)handelen gegeven. :mrgreen:
Meestal geef ik electronica door aan een familielid, of het gaat naar de kringloop. Dat is hier geïntegreerd met de afvalverwerking, dus als het niet verkoopbaar is, wordt het vanuit hun in het recycleproces ingebracht. Marktplaats vind ik niks. Enige uitzondering is mijn smartphone, die verkoop ik om de 2 jaar voor een habbekrats aan een collega.

Mijn ~4 jaar oude fiets van de zaak, die ik recent vervangen heb door een nieuwe, heb ik van de week afgegeven bij de opvang waar Oekraïners zitten in de stad, daar zochten ze nog jongensfietsen, en ik ben niet zo groot, dus mijn "heren" fiets kan prima zo ingezet worden. Ze geloofden eerst niet dat ik echt waar een 4 jaar oude Trek L300 weg kwam geven. Gezien de afdankertjes die ik er zag staan, en ze blijkbaar gewend zijn als donaties, geen rare reactie.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan wordt het gezegde : laat de ene hand niet weten wat de andere doet, wel heel erg ver doorgevoerd. 😁

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

Gezien de afdankertjes die ik er zag staan, en ze blijkbaar gewend zijn als donaties, geen rare reactie.

Tja die "afdankertjes " zullen wel met goede bedoelingen gegeven zijn.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

witte angora schreef:
29 apr 2022 07:59
Soms krijg je een afwijzing, maar daar kun je weer op reageren. Dan wordt er beter naar gekeken, en krijg je het alsnog. Vooral omdat je de bus gepakt hebt kan het lastig zijn. Dat gebbetje heb ik zelf eerder ook al bij de hand gehad.
Ik ben zeer benieuwd, volgens de mail hoor ik binnen 6 weken iets. Het zure was dat omdat ik de aansluiting met de sprinter gemist had ik met de intercity naar CS ging. Toen reden we dus voorbij het kleine station waar ik eigenlijk heen had gemoeten..... Maar goed ik ben blij dat ik toch thuis gekomen ben.
breien schreef:
29 apr 2022 13:10
Opsporing Verzocht!
Staatsloterij zoekt al weken naar winnaar van 12,8 miljoen euro - https://nos.nl/l/2426929
Jammer dat ik nooit meedoe, denk dat ik van het geld een auto met privé chauffeur zou betalen😁

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

reggie2 schreef:
29 apr 2022 12:25
Gezien de afdankertjes die ik er zag staan, en ze blijkbaar gewend zijn als donaties, geen rare reactie.
Tja die "afdankertjes " zullen wel met goede bedoelingen gegeven zijn.
Deels zeker, maar je leest in de reacties hier ook, dat best veel medelanders de kringloop meer als een halfbakken vuilniscontainer gebruiken, en er gewoon afval aanbieden, in plaats van producten die eerlijk nog een 2e leven in zich hebben.

Ik voelde me mild beschaamd, die moeders en kinderen zagen er verre van fris en fruitig uit, wel verzorgd verder, maar grauw en bedrukt. Gezien hun recente historie en doorlopende zorgen, volstrekt begrijpelijk, maar ik kwam daar doodleuk even een zo goed als nieuwe fiets afleveren, omdat ik ze het gun, en geen zin had in gedoe via marktplaats.

Dan past eigenlijk alleen wat nederigheid, zeker als je ziet dat de politiek en veel mensen meer bezig zijn met inflatiecijfers tot drie cijfers achter de komma, in plaats van deze mensen écht verder te helpen. Ze hebben een dak boven het hoofd en voedsel, en worden niet gebombardeerd, maar als een van de rijkste landen ter wereld, heb ik nog niet het gevoel dat we er echt collectief de tijd, moeite en liefde in steken, die ze meer dan verdienen. Wij staan te trutten over de lange wachtrijen op Schiphol.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Helemaal mee eens!
En kapotte of halfgare troep moet je niet dumpen bij de Kringloop.
Hier hebben we mazzel : er staan 6 enorme vuilcontainers achter de appartementen.
Open!
Geen ondergronds gehannes, geen pasjes oid nodig, alles kun je er in storten.
Je betaalt wél per jaar een substantieel bedrag aan de Gemeente via de Gem Bel.
Desalniettemin is dit super fijn!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
29 apr 2022 13:57
Helemaal mee eens!
En kapotte of halfgare troep moet je niet dumpen bij de Kringloop.
Hier hebben we mazzel : er staan 6 enorme vuilcontainers achter de appartementen.
Open!
Geen ondergronds gehannes, geen pasjes oid nodig, alles kun je er in storten.
Je betaalt wél per jaar een substantieel bedrag aan de Gemeente via de Gem Bel.
Desalniettemin is dit super fijn!
Wij hebben een soort privé milieustraat achterhuis, containers voor papier, plastic, grijs, en GFT. Alleen grijs aanbieden kost geld per keer aan de weg zetten, de rest zijn "gratis" aan te bieden. Naja, die vallen onder de klap geld die je aan de gemeente betaald inderdaad. Daarnaast hebben we nog een pasje voor grof vuil, met een paar 100kg gratis per jaar, en ongebruikt saldo kan je ook naar een volgend jaar meenemen. Al met al best ok geregeld, lekker alles onder eigen regie, en idd geen gedoe met ondergrondse containers etc.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

sjohie schreef:
29 apr 2022 13:48


Dan past eigenlijk alleen wat nederigheid, zeker als je ziet dat de politiek en veel mensen meer bezig zijn met inflatiecijfers tot drie cijfers achter de komma, in plaats van deze mensen écht verder te helpen. Ze hebben een dak boven het hoofd en voedsel, en worden niet gebombardeerd, maar als een van de rijkste landen ter wereld, heb ik nog niet het gevoel dat we er echt collectief de tijd, moeite en liefde in steken, die ze meer dan verdienen. Wij staan te trutten over de lange wachtrijen op Schiphol.
Ik was het een groot deel met jou eens, tot je over het feit begon van ze hebben een dak boven hun hoofd en voedsel ......
Sorry ik vind dat in Oekraine bizar , zielig en heel naar, hoop het nooit mee te maken.....maar , er worden Nederlanders op straat gezet om hun onderdak te geven....en daar is bij mij de "meelevende graad " opgehouden.

Niet dat ik het niet erg vind, maar er zijn grenzen.
Samen helpen , niet alleen de Oekrainers , maar ook de vele daklozen en starters hier.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

reggie2 schreef:
29 apr 2022 14:59
sjohie schreef:
29 apr 2022 13:48


Dan past eigenlijk alleen wat nederigheid, zeker als je ziet dat de politiek en veel mensen meer bezig zijn met inflatiecijfers tot drie cijfers achter de komma, in plaats van deze mensen écht verder te helpen. Ze hebben een dak boven het hoofd en voedsel, en worden niet gebombardeerd, maar als een van de rijkste landen ter wereld, heb ik nog niet het gevoel dat we er echt collectief de tijd, moeite en liefde in steken, die ze meer dan verdienen. Wij staan te trutten over de lange wachtrijen op Schiphol.
Ik was het een groot deel met jou eens, tot je over het feit begon van ze hebben een dak boven hun hoofd en voedsel ......
Sorry ik vind dat in Oekraine bizar , zielig en heel naar, hoop het nooit mee te maken.....maar , er worden Nederlanders op straat gezet om hun onderdak te geven....en daar is bij mij de "meelevende graad " opgehouden.

Niet dat ik het niet erg vind, maar er zijn grenzen.
Samen helpen , niet alleen de Oekrainers , maar ook de vele daklozen en starters hier.
Waar worden Nederlanders op straat gezet? Waar zijn de huisuitzettingen geweest om die huizen te kunnen confiskeren zodat er Oekrainers in kunnen. Graag bewijzen en geen gelul van "zoek zelf maar op".

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Gisteren in de trein kon ik helaas niet mijn telefoon opladen ondanks dat ik wel mijn oplader bij me had. In een sprinter kan dat wel, maar ja die had ik dus gemist. Nu bedacht ik om voor langere reizen een powerbank aan te schaffen. Ik verdwaal alleen een beetje in het aanbod. Iemand nog goede tips waar ik rekening mee moet houden?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

PeterPeters1966 schreef:
29 apr 2022 21:52
reggie2 schreef:
29 apr 2022 14:59
sjohie schreef:
29 apr 2022 13:48


Dan past eigenlijk alleen wat nederigheid, zeker als je ziet dat de politiek en veel mensen meer bezig zijn met inflatiecijfers tot drie cijfers achter de komma, in plaats van deze mensen écht verder te helpen. Ze hebben een dak boven het hoofd en voedsel, en worden niet gebombardeerd, maar als een van de rijkste landen ter wereld, heb ik nog niet het gevoel dat we er echt collectief de tijd, moeite en liefde in steken, die ze meer dan verdienen. Wij staan te trutten over de lange wachtrijen op Schiphol.
Ik was het een groot deel met jou eens, tot je over het feit begon van ze hebben een dak boven hun hoofd en voedsel ......
Sorry ik vind dat in Oekraine bizar , zielig en heel naar, hoop het nooit mee te maken.....maar , er worden Nederlanders op straat gezet om hun onderdak te geven....en daar is bij mij de "meelevende graad " opgehouden.

Niet dat ik het niet erg vind, maar er zijn grenzen.
Samen helpen , niet alleen de Oekrainers , maar ook de vele daklozen en starters hier.
Waar worden Nederlanders op straat gezet? Waar zijn de huisuitzettingen geweest om die huizen te kunnen confiskeren zodat er Oekrainers in kunnen. Graag bewijzen en geen gelul van "zoek zelf maar op".
Laatst de antikraak , was op het nieuws.
Gelul laat ik wel aan anderen over.
Nieuws volgen voortaan.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
29 apr 2022 22:24
Laatst de antikraak , was op het nieuws.
Klopt. Was een hoop over te doen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

breien schreef:
29 apr 2022 22:37
Lisa29 schreef:
29 apr 2022 22:19
Gisteren in de trein kon ik helaas niet mijn telefoon opladen ondanks dat ik wel mijn oplader bij me had. In een sprinter kan dat wel, maar ja die had ik dus gemist. Nu bedacht ik om voor langere reizen een powerbank aan te schaffen. Ik verdwaal alleen een beetje in het aanbod. Iemand nog goede tips waar ik rekening mee moet houden?
Dat de kleur passend is bij de telefoon
😂 dat zijn tips waar ik iets mee kan🤗

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Breien is, mede vanwege haar hobby, dan ook zeer kleurbewust en creatief.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

witte angora schreef:
30 apr 2022 00:49
Breien is, mede vanwege haar hobby, dan ook zeer kleurbewust en creatief.
Hihi, breien tovert in ieder geval met haar bijdragen een lach op mijn gezicht 😁
Ik heb een lichtblauwe Samsung A40 dus ga maar eens kijken of er lichtblauwe powerbanks bestaan😅

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Misschien heb je nog iets aan dit hulpartikel van Radar of de informatie van CoolBlue of Seniorweb.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Erthanax schreef:
30 apr 2022 01:12
Misschien heb je nog iets aan dit hulpartikel van Radar of de informatie van CoolBlue of Seniorweb.
Dank, ik kon met de zoekfunctie van Radar dat artikel niet vinden. En op google verdwaalde ik ook dus ik ben dankbaar voor deze hulp😊

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Lisa29 schreef:
29 apr 2022 22:19
Gisteren in de trein kon ik helaas niet mijn telefoon opladen ondanks dat ik wel mijn oplader bij me had. In een sprinter kan dat wel, maar ja die had ik dus gemist. Nu bedacht ik om voor langere reizen een powerbank aan te schaffen. Ik verdwaal alleen een beetje in het aanbod. Iemand nog goede tips waar ik rekening mee moet houden?
Ik vind die van Xstorm wel fijn, ik heb er eentje waar je de (korte) laadkabel in/aan de powerbank kan plaatsen, en dus altijd bij je hebt. Ook is het handig om even te checken of een beoogde powerbank eventuele snellaad protocollen van zeg je smartphone ondersteunen.

Bang-for-buck zijn die van Xiaomi de beste, maar daar klotsen veel nagemaakte van op Alieexpress etc, dus dan moet je wel goed het kaf van het koren kunnen scheiden.

Dit is ook wel een uitgebreide test van een aantal..

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Overnachten buiten de deur anno 2022.


De verhuurder heeft de gebouwen -vertaald- ecologisch, intelligente appartementen gedoopt. Twee stuks in verschillende gemeenten in Bayern.

De gebouwen lijken oorspronkelijk voor een andere doelgroep ontworpen. Brede deuren, brede gangen, grote lift, drempelvrij, het wijst allemaal richting verzorgingstehuis. Waarschijnlijk was de bouw fors duurder dan begroot, want alle 70 kamers / studio's worden als appartement per nacht verhuurd.

Het gebouw heeft alles van nu om energie-nul te zijn. Zonnepanelen, warmtewisselaar, dubbel-dubbelglas (vier lagen glas), acht centimeter dikke gevelisolatie.

Om de winst te maximaliseren, is er geen receptie, maar open je met je telefoon alle deuren, het trappenhuis en de lift.

Dat werkte bij ons niet, want we hadden maar een halve sleutel ontvangen. Dat kan gebeuren als je de sleutel verstuurt, terwijl wij in een tunnelrijk gebied onderweg zijn. Na dertien keer in gesprek of niet bereikbaar zijn, ook vier uur later bleek de hotline voor noodgevallen toch met een echt mens te zijn uitgerust. Sabine stuurde de sleutel opnieuw en bleef gelukkig aan de lijn, want ook die werkte niet. Ja, hij werkte wel als je bluetooth aan zet, als je de locatie aan zet, als er geen Pegasus-software op je telefoon zit, als alle andere apps werkelijk zijn afgesloten, als je op het sleutelsympbool drukt, als de nfc-chip actief is, als je de telefoon met de rug tegen de zender houdt.

Hoera, eindelijk binnen en het was er akelig warm en benauwd. De radiatoren hadden geen gewone knoppen, maar digitale. Direct teruggedraaid naar 17 graden en de balkondeuren open gegooid.

Verrassing. Schuin beneden waren drie Tsjechen en een Hollander stevig aan het blowen. Weten we ook weer voor wie zo'n accommodatie zonder receptie nog meer aantrekkelijk is. (Wij hadden daar alleen geboekt, omdat het precies tussen twee adressen zat, waar we moesten zijn.)

Slapen en wakker worden van de warmte. Op magische wijze stonden de radiatoren weer op 21 graden. Ander apparaatje erbij gepakt. Ja hoor, de verwarming draait op wifi/bluetooth. Terug naar 17 graden - lager kan niet. Er werd nog een signaal opgepikt en zo ontdekten we, dat alle stopcontacten en schakelaars een signaal versturen bij het uit- of aanzetten. Een tweede blik in de gang bevestigde ons vermoeden: camera's.

Bovenop de dubbeldikke glaspartij zijn er nog rolluiken. Ouderwets met knoppen te bedienen, maar die zijn verstopt achter de televisie.

Slapen en wakker worden met ademnood. Het gebouw is te goed geïsoleerd, alleen in de badkamer zit een ventilator om de lucht af te zuigen. Zuurstofgehalte was te laag, dus balkondeuren open.

Slapen, wakker worden, ontbijten. Er is alleen een vaatwasser op gezinsformaat voor vier bordjes, vier messen, vier lepels en vier mokken. Een rendabele investering.

De badkamer was weer heel vertrouwd. Het water in de douche liep niet weg en daar zijn we op voorbereid. Er kwam een enorme prop aan haren tevoorschijn. Het toilet is decoratief aanwezig, want gebruik laat altijd sporen na. In de afvoer zit geen sensor, dat zal het zijn geweest.

De rest was net zo. Een Tassimo-koffie-apparaat, waar de bijbehorende capsules niet in pasten. Een combimagnetron met schimmel binnenin. Een waterkoker met een te kleine opening om hem makkelijk te vullen (5 liter water erlangs, 1 liter erin). Pannen met een kromme bodem voor een inductiekookplaat.


Samengevat: leuk die-zaijn, mooi verkoopverhaal, maar de basics zijn volstrekt niet in orde en een echt mens om je te ontvangen, is goedkoper dan over een paar jaar alles moeten renoveren, omdat je de verkeerde gasten binnen had.

En zo slecht zijn gewone sleutels niet. Want wat als de stroom uitvalt? Hier was geen noodstroomaggregraat aanwezig en dan zit iedereen opgesloten.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
01 mei 2022 20:35
Overnachten buiten de deur anno 2022.


De verhuurder heeft de gebouwen -vertaald- ecologisch, intelligente appartementen gedoopt. Twee stuks in verschillende gemeenten in Bayern.

De gebouwen lijken oorspronkelijk voor een andere doelgroep ontworpen. Brede deuren, brede gangen, grote lift, drempelvrij, het wijst allemaal richting verzorgingstehuis. Waarschijnlijk was de bouw fors duurder dan begroot, want alle 70 kamers / studio's worden als appartement per nacht verhuurd.

Het gebouw heeft alles van nu om energie-nul te zijn. Zonnepanelen, warmtewisselaar, dubbel-dubbelglas (vier lagen glas), acht centimeter dikke gevelisolatie.

Om de winst te maximaliseren, is er geen receptie, maar open je met je telefoon alle deuren, het trappenhuis en de lift.

Dat werkte bij ons niet, want we hadden maar een halve sleutel ontvangen. Dat kan gebeuren als je de sleutel verstuurt, terwijl wij in een tunnelrijk gebied onderweg zijn. Na dertien keer in gesprek of niet bereikbaar zijn, ook vier uur later bleek de hotline voor noodgevallen toch met een echt mens te zijn uitgerust. Sabine stuurde de sleutel opnieuw en bleef gelukkig aan de lijn, want ook die werkte niet. Ja, hij werkte wel als je bluetooth aan zet, als je de locatie aan zet, als er geen Pegasus-software op je telefoon zit, als alle andere apps werkelijk zijn afgesloten, als je op het sleutelsympbool drukt, als de nfc-chip actief is, als je de telefoon met de rug tegen de zender houdt.

Hoera, eindelijk binnen en het was er akelig warm en benauwd. De radiatoren hadden geen gewone knoppen, maar digitale. Direct teruggedraaid naar 17 graden en de balkondeuren open gegooid.

Verrassing. Schuin beneden waren drie Tsjechen en een Hollander stevig aan het blowen. Weten we ook weer voor wie zo'n accommodatie zonder receptie nog meer aantrekkelijk is. (Wij hadden daar alleen geboekt, omdat het precies tussen twee adressen zat, waar we moesten zijn.)

Slapen en wakker worden van de warmte. Op magische wijze stonden de radiatoren weer op 21 graden. Ander apparaatje erbij gepakt. Ja hoor, de verwarming draait op wifi/bluetooth. Terug naar 17 graden - lager kan niet. Er werd nog een signaal opgepikt en zo ontdekten we, dat alle stopcontacten en schakelaars een signaal versturen bij het uit- of aanzetten. Een tweede blik in de gang bevestigde ons vermoeden: camera's.

Bovenop de dubbeldikke glaspartij zijn er nog rolluiken. Ouderwets met knoppen te bedienen, maar die zijn verstopt achter de televisie.

Slapen en wakker worden met ademnood. Het gebouw is te goed geïsoleerd, alleen in de badkamer zit een ventilator om de lucht af te zuigen. Zuurstofgehalte was te laag, dus balkondeuren open.

Slapen, wakker worden, ontbijten. Er is alleen een vaatwasser op gezinsformaat voor vier bordjes, vier messen, vier lepels en vier mokken. Een rendabele investering.

De badkamer was weer heel vertrouwd. Het water in de douche liep niet weg en daar zijn we op voorbereid. Er kwam een enorme prop aan haren tevoorschijn. Het toilet is decoratief aanwezig, want gebruik laat altijd sporen na. In de afvoer zit geen sensor, dat zal het zijn geweest.

De rest was net zo. Een Tassimo-koffie-apparaat, waar de bijbehorende capsules niet in pasten. Een combimagnetron met schimmel binnenin. Een waterkoker met een te kleine opening om hem makkelijk te vullen (5 liter water erlangs, 1 liter erin). Pannen met een kromme bodem voor een inductiekookplaat.


Samengevat: leuk die-zaijn, mooi verkoopverhaal, maar de basics zijn volstrekt niet in orde en een echt mens om je te ontvangen, is goedkoper dan over een paar jaar alles moeten renoveren, omdat je de verkeerde gasten binnen had.

En zo slecht zijn gewone sleutels niet. Want wat als de stroom uitvalt? Hier was geen noodstroomaggregraat aanwezig en dan zit iedereen opgesloten.
Het zal ongetwijfeld nodig geweest om je te verplaatsen,maar als ik dat zo lees had je beter thuis kunnen blijven.
Wat een ellende!

Plaats reactie