Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
25 jan 2022 23:58
Morgen...
Gaat het kleine café aan de haven weer open
Drinkt Sophietje weer ranja met een rietje op een Amsterdams terras.
Sophietje moet weer naar school, of heb je dat niet mee gekregen? :wink:

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

breien schreef:
25 jan 2022 23:58
Morgen...
Gaat het kleine café aan de haven weer open
Drinkt Sophietje weer ranja met een rietje op een Amsterdams terras.
Doet me denken aan de tijd waarin ik als activiteiten begeleider allemaal van dit soort liedjes moest zingen met dementerende ouderen. Was altijd leuk, hoewel sommige van die oude liedjes wel schokkende teksten bleken te bevatten🙈

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lisa29 schreef:
26 jan 2022 19:40
breien schreef:
25 jan 2022 23:58
Morgen...
Gaat het kleine café aan de haven weer open
Drinkt Sophietje weer ranja met een rietje op een Amsterdams terras.
Doet me denken aan de tijd waarin ik als activiteiten begeleider allemaal van dit soort liedjes moest zingen met dementerende ouderen. Was altijd leuk, hoewel sommige van die oude liedjes wel schokkende teksten bleken te bevatten🙈
Nu maak je ons nieuwsgierig :lol:

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

scharrelschipper schreef:
26 jan 2022 21:28
Lisa29 schreef:
26 jan 2022 19:40
breien schreef:
25 jan 2022 23:58
Morgen...
Gaat het kleine café aan de haven weer open
Drinkt Sophietje weer ranja met een rietje op een Amsterdams terras.
Doet me denken aan de tijd waarin ik als activiteiten begeleider allemaal van dit soort liedjes moest zingen met dementerende ouderen. Was altijd leuk, hoewel sommige van die oude liedjes wel schokkende teksten bleken te bevatten🙈
Nu maak je ons nieuwsgierig :lol:
Ik hoop dat ik nu geen ban krijg😅 Maar bijvoorbeeld "daar was laatst een meisje loos":
Zij moest komen bij de kap’tein
Wilde haar slagen, wilde haar slagen
Zij moest komen bij de kap’tein
Wilde haar slagen vol haat en venijn

Ach kapteintje sla mij niet
Ik ben een meisje, ik ben een meisje
Ach kapteintje sla mij niet
Ik ben een meisje zoals u ziet

Wel wat doet gij op mijn schuit
Trek uit die kleren, trek uit die kleren
Wel wat doet gij op mijn schuit
Trek uit die kleren, verdwijn ras vooruit

Ach kapteintj’ ontsla mij niet
Ik ben je liefje, ik ben je liefje
Ach kapteintj’ ontsla mij niet
Ik ben je liefje zoals je ziet.
(Bron: gebroeders Karst)

Daarnaast kwam ik er ook achter dat Kortjakje schijnbaar het oudste beroep ter wereld had. Daarom lag ze door de week 'ziek' op bed. En had ze genoeg geld om op zondag naar de kerk te gaan met een boek vol zilverwerk.....

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

breien schreef:
27 jan 2022 11:26
Zing u dit ook?
https://youtu.be/P22V-ULp40c
Nee die komt me niet bekend voor. 😅
Het is ook al een tijdje geleden, de activiteiten begeleiding die toen bestond is allang weg bezuinigd.
Het zingen was voor mij wel 1 van de leukste dingen om te doen. Muziek zit in een ander deel van het geheugen dus konden mensen vaak nog goed meezingen ook als ze erg dement waren.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lisa29 schreef:
27 jan 2022 11:17
scharrelschipper schreef:
26 jan 2022 21:28
Lisa29 schreef:
26 jan 2022 19:40


Doet me denken aan de tijd waarin ik als activiteiten begeleider allemaal van dit soort liedjes moest zingen met dementerende ouderen. Was altijd leuk, hoewel sommige van die oude liedjes wel schokkende teksten bleken te bevatten🙈
Nu maak je ons nieuwsgierig :lol:
Ik hoop dat ik nu geen ban krijg😅 Maar bijvoorbeeld "daar was laatst een meisje loos":
Zij moest komen bij de kap’tein
Wilde haar slagen, wilde haar slagen
Zij moest komen bij de kap’tein
Wilde haar slagen vol haat en venijn

Ach kapteintje sla mij niet
Ik ben een meisje, ik ben een meisje
Ach kapteintje sla mij niet
Ik ben een meisje zoals u ziet

Wel wat doet gij op mijn schuit
Trek uit die kleren, trek uit die kleren
Wel wat doet gij op mijn schuit
Trek uit die kleren, verdwijn ras vooruit

Ach kapteintj’ ontsla mij niet
Ik ben je liefje, ik ben je liefje
Ach kapteintj’ ontsla mij niet
Ik ben je liefje zoals je ziet.
(Bron: gebroeders Karst)

Daarnaast kwam ik er ook achter dat Kortjakje schijnbaar het oudste beroep ter wereld had. Daarom lag ze door de week 'ziek' op bed. En had ze genoeg geld om op zondag naar de kerk te gaan met een boek vol zilverwerk.....

The Voice is er niets bij. 😁

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er zijn wel meer kinderliedjes die nu niet meer kunnen. "Moriaantje, zo zwart als roet, ging eens wand'len zonder hoed." Ik denk niet dat je daarmee wegkomt op het KDV.
Ook legendarisch is "Alles in de wind, alles in de wind, 't is maaaar een schipperskind". Dat is gecensureerd naar "het iiiiis een schipperskind", als ik het wel heb.

Er is een aantal jaren geleden een (promotie?)onderzoek gedaan naar de verborgen scabreuze betekenis van tal van kinderliedjes. Dat plaatste onder andere "... de jongens met hun houten been, rijd maar door mijn poortje heen" in een heel andere context.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, of wat dacht je van nummers als 'Don't stand so close to me' van the Police of 'I'm on fire' van Bruce Springsteen. Gaan beide over jonge meisjes.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Sprookjes zijn ook zoiets. Herinner me dat in 1 van de afleveringen van Criminal Minds de briljante Spencer Reid uitlegde wat de oorsprong van bepaalde sprookjes was. Als ik me goed herinner werd Doornroosje wakker omdat ze verkracht werd door de prins en gebeurde bij Sneeuwwitje ongeveer hetzelfde. Tegenwoordig schijnt Disney zelfs een waarschuwing te geven dat bepaalde films niet meer helemaal passend zijn bij deze tijd. Zoals van der Laan en Woe uitleggen in seizoen 2, aflevering 6 van Even tot hier met de musical 'Disney meer van deze tijd' https://youtu.be/xMusjsWbzlY

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mag toch hopen, dat dat niet allemaal aangepast gaat worden naar de tere zieltjes van tegenwoordig.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad. Toch helemaal niets mis mee met die sprookjes. Dadelijk kan Assepoester ook niet meer, vanwege de slavernij.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Je mag ook geen ' dwergen' meer zeggen : je spreekt over ' kleine mensen ' .

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

'kleine mensen' klinkt ook zo denigrerend. Ik zou zeggen: 'fysiek anders gegroeid'.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Tja 🤔

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kan mij herinneren dat wij op school een tekst uit de bijbel moesten kiezen om te bespreken. Het kon in onze ogen niet scabreus genoeg zijn.

Hij genam die, en genam die en ga maar door. De leraar was daar niet echt blij mee.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

witte angora schreef:
27 jan 2022 23:16
'kleine mensen' klinkt ook zo denigrerend. Ik zou zeggen: 'fysiek anders gegroeid'.
Heb ooit een boek gelezen waar ze Bigg genoemd werden ( Bijzonder in groei gestoord)

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Vanaf vandaag tot en met zondag weer de Nationale Tuinvogeltelling.
https://www.mijntuinvogeltelling.nl/tel ... 1642932679

Helaas zie je bij mij in de buurt steeds minder tuinvogeltjes. Er zijn afgelopen jaar nogal wat bomen, struiken en heggen weg gehaald en vervangen door (grijze/zwarte) tegels.
In mijn achtertuin gelukkig nog wel wat musjes, meesjes, merels en af en toe een groenling, als ze niet weg gejaagd worden door eksters en kauwtjes. En heel af en toe 2 Turkse tortels, zo leuk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
27 jan 2022 17:51
Tja, of wat dacht je van nummers als 'Don't stand so close to me' van the Police of 'I'm on fire' van Bruce Springsteen. Gaan beide over jonge meisjes.
Dat laatste is niet zo, zijn teksten zijn verhalend, filmend, en deze tekst moet je ook zo lezen. Toen hij dit schreef was hij nog relatief jong, begin '30, en dan is "little girl" als je het contextueel vertaald, iets van "schatje". Van de "daddy" waar hij ook over zingt, is de consensus dat die zin slaat op het feit dat ze nog thuis woont, en dat haar beschermende vader, niet ongehoord in het blue collar Amerika waar al zijn verhalen spelen, haar wat in de gaten houdt.

Maar zijn beschrijvende stijl van schrijven laat ruimte voor interpretatie, genoeg om er een mild pedosexuele ondertoon uit te destilleren. Ik vind, als fan, dat dit dan meer zegt over de luisteraar, dan de artiest. Ik heb dat werkelijk nog nooit ook maar in mijn hoofd gehaald bij dit nummer.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
28 jan 2022 00:14
Kan mij herinneren dat wij op school een tekst uit de bijbel moesten kiezen om te bespreken. Het kon in onze ogen niet scabreus genoeg zijn.

Hij genam die, en genam die en ga maar door. De leraar was daar niet echt blij mee.
Zoals Youp van 't Hek ooit zei: en dát verfilmen ze nou nooit :D

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sjohie schreef:
28 jan 2022 09:28
Maar zijn beschrijvende stijl van schrijven laat ruimte voor interpretatie, genoeg om er een mild pedosexuele ondertoon uit te destilleren. Ik vind, als fan, dat dit dan meer zegt over de luisteraar, dan de artiest. Ik heb dat werkelijk nog nooit ook maar in mijn hoofd gehaald bij dit nummer.
Dat het niet zo bedoeld is, dat geloof ik meteen. Maar zonder context en alleen het nummer en de tekst kennende, dan is het best een apart begin:
'hey little girl, is your daddy home?
Did he go away and leave you all alone?
Mmm, I got a bad desire
Oh,oh,oh I'm on fire'

Qua teksten kun je natuurlijk ook vragen stellen bij Stray Cat Blues en Brown Sugar van The Rolling Stones, Christine Sixteen van Kiss, My Sharona van The Knack, Alabama Song van The Doors en Walk This Way van Aerosmith.

Overigens wel allemaal bands waar ik graag naar luister, net als The Police en Bruce Springsteen.

Plaats reactie