Inhoudelijk staat er in feite niets, enkel dat het systeem niet werkte. Maar ik zie geen argument waarom er geen pendeldiensten zouden kunnen rijden.Lowieze schreef: ↑06 apr 2022 19:46Staatssecretaris Heijnen heeft een brief hierover geschreven naar de Tweede Kamer waarin o.a. stond:
“NS heeft mij laten weten dat de aanleiding voor de situatie een storing betrof die
in de loop van de ochtend van zondag 3 april optrad in de planningsystemen van
NS voor materieel en personeel (en de bijsturing hiervan) en voor reisinformatie.
Dit IT-systeem is volgens NS essentieel om verantwoord en volgens dienstregeling
te kunnen rijden, zeker in het geval dat zich ongeplande wijzigingen of
verstoringen in de dienstregeling voordoen. NS achtte het doorrijden hierdoor niet
mogelijk dan wel verantwoord.
De eerste analyse van de storing door NS wijst uit dat een belangrijke component
in het IT-systeem niet goed functioneerde. Onder normale omstandigheden kan
terug worden gevallen op een back-up, zodat deze systemen blijven functioneren.
Deze back-up werkte gisteren ook niet naar behoren. “
Huiskamer
-
- Berichten: 30791
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Re: Huiskamer
Dat u geen argumenten ziet, wil natuurlijk niet zeggen dat die er niet waren.witte angora schreef: ↑07 apr 2022 08:49Inhoudelijk staat er in feite niets, enkel dat het systeem niet werkte. Maar ik zie geen argument waarom er geen pendeldiensten zouden kunnen rijden.Lowieze schreef: ↑06 apr 2022 19:46Staatssecretaris Heijnen heeft een brief hierover geschreven naar de Tweede Kamer waarin o.a. stond:
“NS heeft mij laten weten dat de aanleiding voor de situatie een storing betrof die
in de loop van de ochtend van zondag 3 april optrad in de planningsystemen van
NS voor materieel en personeel (en de bijsturing hiervan) en voor reisinformatie.
Dit IT-systeem is volgens NS essentieel om verantwoord en volgens dienstregeling
te kunnen rijden, zeker in het geval dat zich ongeplande wijzigingen of
verstoringen in de dienstregeling voordoen. NS achtte het doorrijden hierdoor niet
mogelijk dan wel verantwoord.
De eerste analyse van de storing door NS wijst uit dat een belangrijke component
in het IT-systeem niet goed functioneerde. Onder normale omstandigheden kan
terug worden gevallen op een back-up, zodat deze systemen blijven functioneren.
Deze back-up werkte gisteren ook niet naar behoren. “
Re: Huiskamer
Ach, de NVM meldt zich ook weer met een juichbericht. En dan lees je verder ... stijgen de huizenprijzen nog steeds harder dan de inflatie.
Alleen ... een dubbeldekker met 4 delen heeft ca. 400 zitplaatsen, dat zijn 8 touringcars. Dat wordt in de spits een file op die busbaan.
Tegenvoorbeeld. Rotterdam. In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw zijn Alexanderpolder en Ommoord gebouwd en die wijken kregen een buslijn naar het centrum. Pas toen de gemeente stevig aan de bel trok bij de regering, kwam er geld om een metro te bouwen. Nodig? Ja, want in de ochtendspits reden er officieel op de ene lijn 24 en op de andere 15 bussen per uur, aangevuld met versterkingsbussen. En nog bleven er mensen staan bij de haltes.
Nu rijdt daar een metro en die kan per uur ongeveer 10.000 mensen vervoeren (op maximale lengte). Dat lijkt veel, maar eigenlijk ... zou de frequentie verder omhoog moeten om van het sardientjesvervoer af te komen.
+
*grijns* Mogen jullie vinden. Merk wel op, dat ik niet inga op de storing zelf, maar hoe er wordt omgegaan met een storing.
Dat is een hele oude gedachte. Heeft wel het voordeel, dat die bussen veel meer rechtstreekse verbindingen mogelijk maken dan nu door NS worden aangeboden.
Alleen ... een dubbeldekker met 4 delen heeft ca. 400 zitplaatsen, dat zijn 8 touringcars. Dat wordt in de spits een file op die busbaan.
Tegenvoorbeeld. Rotterdam. In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw zijn Alexanderpolder en Ommoord gebouwd en die wijken kregen een buslijn naar het centrum. Pas toen de gemeente stevig aan de bel trok bij de regering, kwam er geld om een metro te bouwen. Nodig? Ja, want in de ochtendspits reden er officieel op de ene lijn 24 en op de andere 15 bussen per uur, aangevuld met versterkingsbussen. En nog bleven er mensen staan bij de haltes.
Nu rijdt daar een metro en die kan per uur ongeveer 10.000 mensen vervoeren (op maximale lengte). Dat lijkt veel, maar eigenlijk ... zou de frequentie verder omhoog moeten om van het sardientjesvervoer af te komen.
-
- Berichten: 30791
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Vervang dan alles door metro's. Hebben ze in Hoek van Holland trouwens ook al gedaan.
Re: Huiskamer
De metro in Rotterdam, Charlois-Centraal Station werd pas in 1968 geopend, maar we waren in Feijenoord jammer genoeg wel vier trams kwijt die naar alle uithoeken reden.
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Huiskamer
De kop had ook kunnen zijn: Huizenprijzen veel meer gestegen dan de inflatie (13,7% vs. 9,7%).breien schreef: ↑07 apr 2022 11:23De huizen zijn nu spotgoedkoop.
Sla uw slag
NVM: Huizenprijzen iets gedaald ten opzichte van voorgaand kwartaal - https://nos.nl/l/2424212
Re: Huiskamer
John van Drongelen zat gewoon goed met zijn trolleybussen. Dat is net zo ineffectief als de NS en dat is toch waar op wordt geselecteerd, lijkt wel.
Re: Huiskamer
Even een voorbeeld:
7:59 Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal.
Matrieel: VIRM, 10-delig (dwz 4+6)
Zitplaatsen 4 delen: 86 1e klas, 208 2e klas, 34 klap; plus188 sta
Zitplaatsen 6 delen: 132 1e klas, 444 2e klas, 50 klap; plus 278 sta
In totaal dus 328 + 626 = 954 zitplaatsen plus 466 staplaatsen.
Dus elke 10 minuten kunnen er ruim 1000 "beste reizigers" vertrekken. Dat lijkt me met trolleybussen wel erg lastig (elke minuut een bus met 100 passagiers).
Een gedachtenexperiment voor het plan-Van Drongelen:
Neem een trein. Zet die op rubberbanden. Vervang het spoor door een rijbaan. Een trein kun je dus beschouwen als een een zeer lange trolleybus "langs spoorstaven voortbewogen".
Het plan-Van Drongelen wordt dus al heel lang uitgevoerd op de Nederlandse spoorwegen.
Overigens reden in Groningen (Stad) tot 1965 ook trolleybussen.
7:59 Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal.
Matrieel: VIRM, 10-delig (dwz 4+6)
Zitplaatsen 4 delen: 86 1e klas, 208 2e klas, 34 klap; plus188 sta
Zitplaatsen 6 delen: 132 1e klas, 444 2e klas, 50 klap; plus 278 sta
In totaal dus 328 + 626 = 954 zitplaatsen plus 466 staplaatsen.
Dus elke 10 minuten kunnen er ruim 1000 "beste reizigers" vertrekken. Dat lijkt me met trolleybussen wel erg lastig (elke minuut een bus met 100 passagiers).
Een gedachtenexperiment voor het plan-Van Drongelen:
Neem een trein. Zet die op rubberbanden. Vervang het spoor door een rijbaan. Een trein kun je dus beschouwen als een een zeer lange trolleybus "langs spoorstaven voortbewogen".
Het plan-Van Drongelen wordt dus al heel lang uitgevoerd op de Nederlandse spoorwegen.
Overigens reden in Groningen (Stad) tot 1965 ook trolleybussen.
Re: Huiskamer
Groningen noemde ik omdat in dat oude topic de indruk werd gewekt dat trolleybussen een exclusief Arnhemse aangelegenheid zijn (geweest). In Groningen werd het onderhoud van het systeem te duur.
Als een Q-Liner geen 100 maar bv slechts 70 passagiers kan vervoeren, zijn er nog veel meer bussen nodig om de vervoerscapaciteit van de trein te benaderen. Een bomvolle (en dat zijn/waren ze vaak) 10-delige Intercity vervoert 1400 personen. Op een drukke 10-minutenlijn dus 14.000 personen per uur. Met 70 zitplaatsen per bus zijn daar dan 200 bussen per uur nodig (dus elke 18 seconden een bus!). Kansloos. En helemaal op het gewone wegennet.
Als een Q-Liner geen 100 maar bv slechts 70 passagiers kan vervoeren, zijn er nog veel meer bussen nodig om de vervoerscapaciteit van de trein te benaderen. Een bomvolle (en dat zijn/waren ze vaak) 10-delige Intercity vervoert 1400 personen. Op een drukke 10-minutenlijn dus 14.000 personen per uur. Met 70 zitplaatsen per bus zijn daar dan 200 bussen per uur nodig (dus elke 18 seconden een bus!). Kansloos. En helemaal op het gewone wegennet.
Techneut71
en ZeerPrivé
vinden dit leuk
Re: Huiskamer
Busbanen liggen waar ze liggen en doen verder niets.
Overigens enig idee hoeveel infrastructuur, materieel en medewerkers er nodig zijn om het railvervoer te vervangen ?
Re: Huiskamer
Hm .... ik kom iets lager uit. Elke tien minuten is zes keer per uur, dan wordt het 8400. Neem je de maximale samenstelling (2×6-baks virm), dan wordt het rond de 10.000 mensen per uur.Erthanax schreef: ↑08 apr 2022 10:06Als een Q-Liner geen 100 maar bv slechts 70 passagiers kan vervoeren, zijn er nog veel meer bussen nodig om de vervoerscapaciteit van de trein te benaderen. Een bomvolle (en dat zijn/waren ze vaak) 10-delige Intercity vervoert 1400 personen. Op een drukke 10-minutenlijn dus 14.000 personen per uur. Met 70 zitplaatsen per bus zijn daar dan 200 bussen per uur nodig (dus elke 18 seconden een bus!). Kansloos. En helemaal op het gewone wegennet.
Hoe dan ook, zo is wel duidelijk waarom bussen inzetten slechts beperkt mogelijk is.
Waar bussen harder dan 80 km/u mogen, zijn staanplaatsen verboden en kunnen alleen touringcars worden ingezet. Of Q-liner-materieel.
Re: Huiskamer
U heeft volkomen gelijk. Met 10-deligen treinen en 10 minuten zaten er te veel tienen in mijn werkgeheugen. Voor mijn conclusie maakt het gelukkig geen verschil, het plan-Van Drongelen blijft kansloos.
-
- Berichten: 30791
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Toch verdient dit idee nader onderzoek. Ik zal Prof.dr.ir. P. Akkermans contacteren.
Re: Huiskamer
Hij zal het op prijsstellen dat hij genoemd wordt.
-
- Berichten: 30791
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Hij zal geroerd zijn door het feit dat hij niet vergeten is.
Re: Huiskamer
Je vind ik prima, ben niet aan het werk en iedereen verrekent zich een keer.
Graag. Want eerlijk ... wie wil er nu niet in een dubbelgelede trolleybus van 25 meter lang door het land crossen? Zo'n kans moet je niet laten liggen.
Hoewel ... er is helemaal geen bovenleiding meer nodig. Zie bijvoorbeeld deze foto's Presentatie elektrische bussen Graz, 2016
*
Ondertussen zijn we bijna een week verder na de grote uitval en het weekendbezoek is duidelijk: t/m 17 jaar is de trein goedkoop, maar niet betrouwbaar genoeg om geen rijbewijs te willen halen. Storingen, werkzaamheden, te vaak moeten overstappen ... vandaag gaat het om theorie, rijlessen, begeleid rijden, zelf rijden.
Re: Huiskamer
Wacht maar op de auto-loze zondag, moeten ze wel met de trein.
Re: Huiskamer
Of rolschaatsen op de rijksweg. Maar was wel lekker rustig voor degenen met ontheffing.