Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Wie kan mij vertellen waarom er vandaag bij het monument vd Holocaust niet Joden tóch een keppeltje dragen? Ik zie dat vaker....bij dit soort herdenkingen.
Ik weet dat het dragen van een keppeltje een eerbetoon aan God is , maar mag dat officieel wel als niet Jood zijnde? Ook al is het uit respect?

En waarom mochten er maar 300 genodigden bij zijn? Er zijn toch vele vele overlevenden en familie van deze 102.000 vermoorde mensen?

(bij Max Verstappen mochten er duizenden mensen bij zijn )

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, daar heb ik mij vaak ook over verwonderd, waarom niet -joden ineens een keppeltje opzetten. Vind dat wonderlijk.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Het enige wat bij dit soort gelegenheden vereist wordt is dat mannen hun hoofd bedekken. Hoeft dus niet met een keppeltje, mag ook met een hoed. Maar ik vermoed dat het dragen van een keppeltje een soort verbondenheid moet uitstralen.

https://www.jck.nl/nl/woordenlijst/keppel

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Idd, nooit geweten. En lang niet overal wordt er op gelet of zo strikt opgevolgd.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

In dit artikeltje VRT legt een hoogleraar joodse geschiedenis van de UvA uit dat het "een kwestie van fatsoen" is.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Foutje
Jablan schreef:
20 sep 2021 09:16
Idd, nooit geweten. En lang niet overal wordt er op gelet of zo strikt opgevolgd.
Dit was nog over het parkeren in Duitsland. Bedankt voor het uitzoeken, Lady.
moederslink schreef:
19 sep 2021 23:15
Wie kan mij vertellen waarom er vandaag bij het monument vd Holocaust niet Joden tóch een keppeltje dragen? Ik zie dat vaker....bij dit soort herdenkingen. Ik weet dat het dragen van een keppeltje een eerbetoon aan God is , maar mag dat officieel wel als niet Jood zijnde? Ook al is het uit respect?
Respect, fatsoen, dat klopt. Het is een keppel, omdat op dat moment de Joodse geloofsbeleving of het Jodendom de belangrijkste reden voor de bijeenkomst is, ergo: je past je aan aan de Joodse tradities. Zo heeft een Rabbijn het mij ooit uitgelegd, ik was toen zeven of acht jaar.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

breien schreef:
22 sep 2021 19:11
Doe Maar niet
Doe Maar cancelt afscheidstournee om ziekte Henny Vrienten - https://nos.nl/l/2398807
Ik vond doe maar altijd al "laat maar" maar wens heer vrienten wel beterschap.
Je werk/hobby niet kunnen doen is altijd ellende.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door lievemarie »

Mijn hobby was het verzamelen van bankbiljetten van 500 euro. Gaan ze die ineens in de ban doen. Weg hobby. Ik had er nog niet zoveel, maar toch.. :D

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan ben ik toch blij met mijn hobby om dubbeltjes te sparen. Daar heb ik er ook niet zoveel van, maar dat verdwijnt voorlopig niet. :D

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
23 sep 2021 14:47
Dan ben ik toch blij met mijn hobby om dubbeltjes te sparen. Daar heb ik er ook niet zoveel van, maar dat verdwijnt voorlopig niet. :D
Ik verzamel munten uit heel de wereld,heb er nu uit pakweg 30 landen.
Hoewel dat niet zeker is,er zijn erbij waarvan ik niet weet uit welk land ze zijn.
Waarde? zo goed als niks,maar wel leuk.
Ik had wel een paar honderdjes,maar die worden ook al met argwaan bekeken,dus gauw opmaken.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door lievemarie »

Honderdjes kun je nog wel bij de benzinepomp kwijt, of in de wat grotere supermarkten. Niet dat ik dat dagelijks doe.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

200 of 500 euro lukt ook, ais je tenminste voor meer dan 150 of 450 in de winkel uitgeeft. Briefjes van 100 komen buiten Nederland gewoon uit de geldautomaat.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, maar Nederland let meer op de kleintjes.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Het was tijd voor een van onze minst favoriete hobby's: de woonboulevard.

Winkel 1:
'Online hebben we nog meer keuze' - 'Online kun je niet zien hoe de bank zit en is de beschrijving zo mager, dat we niet eens weten hoe breed de zitting is en op welke hoogte.'
Hier was het personeel decoratie.

Winkel 2:
Ongeveer 60 modellen opgesteld. Geen enkele zat lekker. In de moderne stijl herkenden wij een jaren vijftig huiskamer, die we ergens in een docu hadden gezien.

Winkel 3:
'Natuurlijk kunt u zelf een bankstel samenstellen' - 'Wordt de levertijd dan langer?' - 'Nee.' - 'Hoeveel weken is de levertijd hier?' - 'Dat verschilt per fabrikant. Normaal is 6, momenteel 12 tot 16 weken'
Niets op voorraad.

Kort en goed: tijdverspilling. De volgende branche, die de weg kwijt is. Te veel van hetzelfde in de showroom, online geen mogelijkheid om zelf een bank samen te stellen en alles op bestelling. Ineens begrijpen we waarom mensen naar Ikea of Jysk rennen. Online duidelijke beschrijvingen en redelijk vlotte levertijden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

breien schreef:
23 sep 2021 21:25
Voor een aluhoedje
Aluminiumfolie: moet je de glimmende of matte kant gebruiken?

Las onderlaatst ergens dat dat helemaal niets uitmaakt. De aliens zien je toch wel.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door lievemarie »

En de 5G straling gaat er dwars doorheen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

De glanzende kant moet buiten, die reflecteert de straling beter. Als die aan de binnenkant zit -- klassieke beginnersfout! --kunnen je hersenen oververhit raken, met alle bekende gevolgen van dien (o.a. achtervolgingswanen, woedeuitbarstingen, verminderde toerekeningsvatbaarheid).

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ervaringsdeswappie, Erthanax? :lol:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
23 sep 2021 21:16
Ineens begrijpen we waarom mensen naar Ikea of Jysk rennen.
Dat rennen valt wel mee, en de kwaliteit van veel producten is matig. Maar - eerlijk is eerlijk, er zit ook goed spul tussen. Van het voorjaar twee balkonstoelen bij Jysk gekocht, en een balkontafeltje bij Ikea, een balkonkleed bij Ikea, en ik red me er prima mee.

En banken en eetkamerstoelen is inderdaad overal exact hetzelfde.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door lievemarie »

Zolang je ze maar niet koopt bij Seats & Sofa's. Dat is echt prutkwaliteit.

Plaats reactie