Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Naar nu blijkt is die hele oorlog in Afghanistan dus totaal nutteloos geweest. De Taliban heeft in 1995 voor rust gezorgd in het land (ook al houden ze er voor ons vreemde denkbeelden op na) en in 2001 kwam de VS ,uiteindelijk ondersteund door andere landen, het regime van de Taliban wel even wegwerken samen met Al Qaida. Nu, na 20 jaar, gaat de VS het land uit en de situatie is binnen 2 maanden hersteld. Er is de Taliban geen strobreed in de weg gelegd.

Zouden er dan toch teveel mensen hunkeren naar stabiliteit (zij het met minder vrijheid) of zou de Taliban toch gewoon teveel steun hebben in dat land en is dat gewoon de juiste partij aan de macht?

Ik weet het allemaal niet meer. Maar wat ik wel weet is dat ik een maat heb, die 2x naar Afghanistan is geweest, bij de laatste uitzending van dichtbij 2 van zijn maten doodgeschoten zag worden en hij daar nu een trauma aan over heeft gehouden. En dat ie dan nu zelf concludeert dat dat allemaal voor niets is geweest. En dat vind ik triest, al die mensen die met gevaar voor eigen leven daarheen zijn gegaan om die mensen te helpen, terwijl er uiteindelijk niets van is gekomen.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
15 aug 2021 18:17
Ik weet het allemaal niet meer.
Herkenbare conclusie. Het probleem is ook dat wij naar de situatie daar kijken met onze westerse blik, onze westerse visie, onze westerse normen en waarden, en dat de situatie daar gewoon niet te begrijpen is vanuit ons perspectief. En dat betekent dat onze oplossingen ook niet per se de passende oplossingen zijn. Dat heeft het hele midden oosten al heel vaak bewezen.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

snellie schreef:
15 aug 2021 19:24
Ik ga maar vast een boerka passen, denk ik.
Slim, maar nog niet voldoende. Een aantal koranverzen uit het hoofd leren zou een aanvullende stap kunnen zijn naast het bezoeken van de moskee en lid worden van islamvriendelijke partijen.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
15 aug 2021 18:40
Nijogeth schreef:
15 aug 2021 18:17
Ik weet het allemaal niet meer.
Herkenbare conclusie. Het probleem is ook dat wij naar de situatie daar kijken met onze westerse blik, onze westerse visie, onze westerse normen en waarden, en dat de situatie daar gewoon niet te begrijpen is vanuit ons perspectief. En dat betekent dat onze oplossingen ook niet per se de passende oplossingen zijn. Dat heeft het hele midden oosten al heel vaak bewezen.
Maar dat is feitelijk het probleem ook. Onze aanpak en onze drang om overal onze democratie op te dringen zorgt voor meer onrust dan voorheen. Hoessein was een gek, maar er was wel een stuk minder gezeik in Irak dan na de Amerikaanse invasie daar, want door die Amerikaanse invasie is juist IS ontstaan met haat richting het westen. Libië is ook een wespennest nadat we Khadaffi weggejaagd hebben. Het zijn geen goede mensen, maar ze brachten wel rust in de regio.

En laat rust nu uiteindelijk voor meer vrijheden zorgen, kijk maar naar Saoedi-Arabië, waar men beetje bij beetje steeds gematigder wordt. Het heeft een lange weg te gaan, maar ze zijn wel de goede kant op aan het gaan.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar die gaan de wereld niet veroveren. Ze willen gewoon de vroegere Arabische wereld terug, zoals die naar hun eigen visie hoort te zijn.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar als we ze daar met rust laten, laten ze ons ook wel met rust. Laat dat eerste nu heel moeilijk zijn.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Ach, die oude koloniale reflexen ...

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
15 aug 2021 20:17
Ja, maar als we ze daar met rust laten, laten ze ons ook wel met rust. Laat dat eerste nu heel moeilijk zijn.
Maar wij lieten ze niet met rust,en nu laten ze ons niet met rust......

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
15 aug 2021 21:51
Ach, die oude koloniale reflexen ...
Heb toch de indruk dat het wat betreft de taliban wat meer met "geloof" en macht te maken heeft dan met koloniale reflexen.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En dan gaan we dat proberen te bestrijden door ons geloof (de democratie en vrijheden zoals wij in de Westerse wereld hebben) aan ze op te dringen. Ergens heb ik daar een probleem mee.

Zonder de aanslagen van 11 september, hadden we nooit gedacht aan internationaal terrorisme. En juist die aanslagen kwamen voort uit een haat die door de Amerikanen zelf aangewakkerd is. Doordat de Amerikanen na 10 jaar de oorlog tegen de Sovjet-Unie in Afghanistan te hebben gefinancierd daar ineens mee stopten in 1989, kostte dat vervolgens heel veel levens aan de kant van de Moedjahedien, waardoor de haat aan die kant werd aangewakkerd en Osama uiteindelijk Al Qaida vormde, wat heel erg tegen het westen was, omdat die actie van de Amerikanen kwaad bloed zette. Zo dicht tegen het einde ineens de geldkraan dicht draaien van hetgeen je 10 jaar hebt gesteund is daar aardig tegen de borst gestoten.

Ik ben van mening dat de bemoeienis van de VS in die gebieden ongewenst was en is en dat we ons als Westerse wereld niet moeten bemoeien met de bestuursvormen, de normen en waarden en de vrijheden of onvrijheden die men daar heeft. Ik denk dat we dan een veel fijnere wereld hadden gehad en misschien is het wel eens tijd om onze handen van die gebieden af te trekken en ze lekker de tijd te geven zichzelf te ontwikkelen. Misschien groeien ze naar onze denkbeelden toe, misschien ook niet. Maar om nu te zeggen dat de onze perfect zijn, dat is ook zo idioot als maar zijn kan.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoezo dat dan? Volgens mij is er toch ergens een punt geweest waarop mensen dachten 'misschien moeten we hier mee stoppen?' en is deze groep steeds groter geworden, is er zelfs (in de VS) een burgeroorlog door ontketend. De westerse wereld is zelf tot het inzicht gekomen dat slavernij nou niet bepaald een goed iets is en heeft dit aangepakt en het is in de westerse wereld zo goed als verdwenen.

Waarom zouden zulke ontwikkelingen in het Midden-Oosten niet plaats kunnen vinden?

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

snellie schreef:
16 aug 2021 19:57
Ik denk eerder dat dit gaat doorslaan naar de "verkeerde" kant, namelijk dat wij binnenkort allemaal moeten gaan leven naar de sharia. Als het aan de taliban ligt.
Wij onderschatten hun fanatisme, en gebrek aan wat wij beschaving zouden noemen. Onthoofdingen, vrouwen onderdrukken, homo's afslachten, zijn voor mij geen tekenen van beschaving.
zoiets bedoel je?
De laatste publiekelijke onthoofding met guillotine was in Frankrijk. Daar werd in 1939 seriemoordenaar Eugen Weidmann onthoofd. De echt allerlaatste onthoofding in Europa, was van de moordenaar Hamida Djandoubi, in 1977, achter gesloten deuren.
of zoiets?

https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... hq1ig3jrvf

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou ja, ik geloof daar niet zoveel van. Zij willen een eigen staat die de sharia als hoogste wet heeft, geen werelddominatie. Ze hebben zelfs een groot idee hoe die staat moet zijn, want die moet gebaseerd op het kalifaat dat in 750 eindigde toen Damascus werd veroverd.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

selectieve verontwaardiging en ontkenning dus.. Dat mag, maar dat heet ook wel een struisvogelpolitiek.

Maar je hebt gelijk, een land dat zich beschaafd noemt en toch publieke onthoofdingen uitvoert staat totaal niet tot elkaar in verhouding.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

1939? Is ruim 80 jaar geleden
Oh ok.. Jouw beschaving begon pas zo rond???? 2000? Wat een barbaren waren we toen he...
En 1977? Get real.
okey.. de tactiek is dus echt ontkenning... Sterke argumentatie.

nog een paar voorbeeldjes dan:

Denemarken Onthoofding 1950
Frankrijk Guillotine 1977
Tsjechië Ophanging 1989
Spanje Garrote 1975
Oostenrijk Ophanging 1950

https://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstraf_in_Europa

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

snellie schreef:
16 aug 2021 19:57
Ik denk eerder dat dit gaat doorslaan naar de "verkeerde" kant, namelijk dat wij binnenkort allemaal moeten gaan leven naar de sharia. Als het aan de taliban ligt.
Wij onderschatten hun fanatisme, en gebrek aan wat wij beschaving zouden noemen. Onthoofdingen, vrouwen onderdrukken, homo's afslachten, zijn voor mij geen tekenen van beschaving.
Bij je eerste zin: ik zou meer oppassen voor de conservatief-protestants-christelijke stroming, die via donaties en netwerken probeert in Noord-Amerika en in Europa hun invloed uit te breiden. Daar zit net zo'n smal (eng) wereldbeeld achter als bij de Taliban.
Bij je tweede punt: overal waar machthebbers een vorm van sharia invoeren, leidt dat (helaas later dan vroeger) tot hun eigen einde. Daarnaast brengt internet de wereld dichter bij elkaar, zelfs in landen als China, waar de staat honderd procent controle nastreeft. Dat zorgt voor extra druk en zal hopelijk de scherpe kanten eraf halen.
snellie schreef:
16 aug 2021 20:37
De taliban onthoofdt nog steeds in 2021, en het liefst live op tv.
Gelukkig is de software al in staat om dit soort beelden eruit te filteren, zodat het bereik nul is. Werkt niet meer. In het verlengde hiervan: FaceBook is al veroordeeld om de schadevergoedingen betalen aan ex-werknemers, die teveel ellende voor hun ogen hebben gehad. Dat werk of die functie is psychisch te belastend, zou eigenlijk beperkt moeten worden tot maximaal een uur per werkdag met aansluitend een uur ontspanning of psychologische ondersteuning

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ja, we zijn eruit. Het probleem ligt niet bij de fanatische moslims maar bij de protestanten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Bijna goed, Jules. Het probleem ligt bij de hardcore godsdienstbeoefenaars, die een ander hun wil proberen op te leggen en dat staat helemaal los van welke godsdienst dat dan is.
Aan de opsomming van Snellie kun je probleemloos het verminken van vrouwelijke genitaliën in Afrika toevoegen. Dat is ook in naam van een god bedacht, wordt verhullend 'besnijdenis' genoemd.

*

Ondertussen hebben wij een ander issue. De eigen wil van Google. Mijn man kijkt op zijn tablet Youtube, ingelogd. Onze jongen heeft voor school een Chromebook en daarnaast zijn eigen laptop. Op één van de schermen in de woonkamer draait YouTube zonder inlog, via directe zoekopdrachten. En opeens dook daar het account van zoon op. Hij had een melding weggeveegd op zijn eigen scherm.
Fijn dat het kan, maar we willen zijn zoekgeschiedenis en zoekopdrachten helemaal niet zien. Dat is voor hem en niemand anders. Als er wat is, komt hij er uit zichzelf wel mee. En we willen de accounts juist apart houden, omdat Google/YouTube totaal niet overweg kan met meertaligheid binnen een account - levert altijd idiote, extreme voorstellen op.
Het ongevraagd, bijna sneaky kopppelen van accounts aan apparaten of gebruikers begint wel erg opdringerig en storend te worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

De Taliban onthooft, dat valt niet te ontkennen.
Een paar voorbeelden :
-27 aug 2012 : 15 man
-31 aug 2012: een 12 jarige jongen
-11 juni 2013 : 2 vrouwen
- 26 sept 2014 : 12 burgers
-08 nov 2015 : 7 sjiieten

Steniging, stokslagen, onthoofding is aan de orde van de dag en dit gaat weer gebeuren.
Alle ongelovige honden moeten worden gedood .( niet mijn woorden ....)
Dit zit in hun cultuur , daar verandert het Westen niets aan , ben ik bang.
We hebben daar niets te zoeken en over te nemen en onze normen en waarden erdoor te drukken. Dat gaat dus echt niet werken , denk ik dan.
Hoe verschrikkelijk ook, chaos alom.
Miljoenen Afghanen nu weer op de vlucht....zij moeten wél geholpen en opgevangen worden.
De Amerikanen zijn daar weggehaald , de Taliban heeft nu nagenoeg heel Afghanistan weer overgenomen en nu? Moet Amerika en het vrije Westen weer ingrijpen?
Moet Nederland ook weer meedoen?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, dat valt ook niet te ontkennen. Maar wanneer was het iemand die in de westerse wereld was en door hen werd gekidnapt? Juist, helemaal nooit. Overige zegt die 6 jaar zonder onthoofding me misschien meer dan de 6 jaar ervoor. Ze zijn er niet voor niks mee gestopt.

Plaats reactie