Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb liever geen kater.

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
18 aug 2021 20:50
Lady1234 schreef:
18 aug 2021 17:54
In elke oorlog gaan mensen compleet over de schreef, om het maar vriendelijk te zeggen, maar je kunt niet allen over een kam scheren.
Doe ik ook niet. Ik vind wel, dat we af moeten van de beeldvorming, dat 'onze jongens' in den vreemde fantastisch bezig zijn (geweest).

De meest gehoorde klacht onder veteranen is, dat de rest van de maatschappij ze niet begrijpt. Sommige militairen hebben extreme ervaringen opgedaan en niet iedereen is teruggekomen of teruggevonden. In deze pagina's zie je het terug: niet iedereen wil het weten.

Andersom zou het prettig zijn, wanneer militairen iets meer besef zouden hebben waar ze zijn en hoe het ter plaatse werkt. Wanneer wij veteranen horen, dan is het net alsof ze als toerist ter plekke zijn geweest, op padvinderkamp zijn geweest en behoorlijk respectloos tegenover de lokale bevolking.

En wat na de missies?

Politionele acties in Nederlands-Indië. Het heeft een generatie of wat geduurd, voordat er over mag worden gesproken wat het feitelijk was, een oorlog om de kolonie vast te houden, terwijl die al op eigen benen stond.
Libanon? Al meer dan 40 jaar instabiel.
Irak? Sinds de inval begin jaren negentig alleen een ontwikkeling achteruit.
Joegoslavië? Bosnië is hard op weg het grootste natuurpark van Europa te worden, omdat de situatie is bevroren en niemand een helder idee voor de toekomst heeft. Wie kan, vertrekt. Geen stabiele regering(en).
Afghanistan? De volgende ex-kolonie, die geen stabiele toekomst aan de eigen inwoners kan bieden.

Overal waar van buitenaf militair wordt ingegrepen, wordt een land op achterstand gezet.

Dan de economie erbij. Wat kost een missie en weegt dat op tegen de maatschappelijke kosten van een vluchteling toelaten?
moederslink schreef:
18 aug 2021 19:46
En dat nu de regering onze mensen ( te) laat uit Afghanistan halen , heeft natuurlijk niets te maken met veteranen , die één keer per jaar geëerd worden.
Dat was ook niet mijn punt. Het ging mij erom, dat hier plotseling allerlei veteranen opdoken in de media, terwijl er veel belangrijkere ontwikkelingen te melden waren. Dan ben je al (hoofd)redacteur echt de weg kwijt. Aangezien het huiskameronderwerp is, jaag ik dat aan met een reactie uit mijn huiskamer.

Veteranendag is belangrijk - voor de veteranen zelf. De oud collega van mijn man kan daar met zijn oude collega's alle goede en slechte herinneringen ophalen met mensen om hem heen, die hem min of meer begrijpen. Al betwijfel ik of hij daar nog een keer de trofee-foto's zal laten zien.
Veel gepraat, maar wat heeft dat met uw opmerking “Tot zover onze jongens en hun trauma's” te maken?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nou, met permissie: de bramencoulis is bijna op. Heb vanmiddag nog een bak geplukt om het recept morgen te herhalen. Ook twee kilo shortbread fingers gehamsterd bij Lidl. Je kan die dingen normaal nergens kopen. Dat zijn tenminste nog eens koekjes.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
18 aug 2021 20:50
moederslink schreef:
18 aug 2021 19:46
En dat nu de regering onze mensen ( te) laat uit Afghanistan halen , heeft natuurlijk niets te maken met veteranen , die één keer per jaar geëerd worden.
Dat was ook niet mijn punt. Het ging mij erom, dat hier plotseling allerlei veteranen opdoken in de media, terwijl er veel belangrijkere ontwikkelingen te melden waren. Dan ben je al (hoofd)redacteur echt de weg kwijt.
Ok, maar dat heb ik niet meegekregen dat er allerlei veteranen in de media opdoken.
Ik was een aantal dagen weg en heb geen tv , geen krant gezien, maar wél veel vallende sterren :D

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, veel te veel lekkere koekjes bij de Lidl. Ik kom er niet zo vaak meer, want dan neem ik toch altijd meer mee dan de bedoeling was en het is ook nog eerder op. Dat is niet goed voor me.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

De koekjes lijken hun werk wél te doen Erthanax :mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Voor je het weet heb je een kond vol met moekjes." Aldus die ene Rembo van Rembo & Rembo.

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ja, dat ken ik. Bij mij in de buurt haal ik die allemaal leeg....brand prima in de open haard en nog gratis ook....

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toen ik ging verhuizen heb ik bijna al mijn boeken weggedaan naar een organisatie die geld ophaalt voor een kerk. Konden ze wel een paar vierkante meter dak van repareren. Ben niet kerks, maar toch een goed doel. 😀

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die ruilkastjes zijn hier ook wel in de buurt, maar omruilen heeft geen nut en ik wilde (moest) écht veel boeken kwijt. Als ik 10-20 cm per kastje zou achterlaten, moet ik 50-100 van die kastjes af. Zo veel zijn er niet eens hier.

De kringloop vind ik een goede bestemming. Ze gaan de winkel in voor een paar euro en wat niet geschikt is voor de verkoop gaat naar het oud papier. Iedereen blij!

Ik kan nu weer veilig de trap op en boven heb ik weer wat ruimte. De grootste uitdaging is die niet al te snel weer te vullen :mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Laat me raden: het waren telefoonboeken en je hebt ze allemaal gelezen.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee hoor, er zat geen telefoonboek bij :D Het was vooral nonfictie over politiek, geschiedenis, psychologie, wetenschap, enz. , en nog een zootje Engelse, Franse en Duitse literatuur (uitgaven van 1880-1920). Ik doe er niets meer mee en ik kwam echt ruimte te kort.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar ik voorheen woonde, had je helemaal nergens van die kastjes. Anders zou ik er met plezier een paar van gevuld hebben.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Half juli was er teveel regen. Uit de Eifel: Video 1 en Video 2 op YouTube.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door JozJan »

J. Deltoer schreef:
18 aug 2021 22:58
Ja, dat ken ik. Bij mij in de buurt haal ik die allemaal leeg....brand prima in de open haard en nog gratis ook....
Beetje grof wel weer hoor 'branden in de haard'. Maar toch: lol

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Boeken hoort men niet te verbranden. Verkopen, weggeven, bij het oud papier, desnoods gebruiken als sanitaire voorziening, al zou ik dat voor boeken op bv kunstdrukpapier sterk ontraden, maar verbranden? Nee, nooit.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
18 aug 2021 22:58
Toen ik ging verhuizen heb ik bijna al mijn boeken weggedaan naar een organisatie die geld ophaalt voor een kerk. Konden ze wel een paar vierkante meter dak van repareren. Ben niet kerks, maar toch een goed doel. 😀
Helaas ligt die tijd wel achter ons. Er is bijne geen cent meer te verdienen met oud papier, zodat vrijwel alle liefdadigheidsorganisaties, voetbalverenigingen en kerken ermee opgehouden zijn.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zij gingen niet als “oud papier”, maar die organisatie heeft een “winkeltje” waar de gedoneerde zaken gekocht kunnen worden.

Overigens is de prijs van oud papier weer aan het stijgen, las ik ergens. En de scouting is er nog steeds blij mee.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ah dat kan ook. Stuk arbeidsintensiever, maar veel hogere opbrengst.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Stijging oudpapierprijs is goed nieuws voor inzamelaars, meldde o.a. de NOS in juni.
Er is zelfs een tekort aan papier door de grote vraag naar karton voor verpakkingen. Dat zal de oudpapierprijs voorlopig nog wel stimuleren.

Plaats reactie