Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... ik zit even naar de katten te kijken wat die ervan vinden, maar ze draaien de kop mooi weg. Kan komen omdat ze net een portie eendenpaté op hebben, dat weet ik niet. Maar vooralsnog zal dat geen succes zijn.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ook dat is niet waar WA, de sector is niet de grootste uitstoter van CO2. Ik vraag me trouwens ook af of ze dit voor stikstof wel zijn. Toen de luchtvaart stil lag was de stikstof uitstoot in 1 keer significant minder terwijl er echt niet minder koeien waren op dat moment.
Ik vraag me dan ook echt af of het RIVM wel zo onafhankelijk is. Naar mijn mening is dit instituut behoorlijk vervuild met de milieuridders en de cijfers van hen dus op zijn zachts gezegd met een korrel zout genomen moeten worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Korrel zout, doe maar 25 kg strooizout.

Noem eens alle vliegvelden waar geen boeren rondom zitten?
Dan kom je op Hong Kong of onze Overzee delen die over het strand aanvliegen.

99% van alle vliegvelden lopen koeien en schapen of staan bloemkolen en zo.

Maar koeien die buiten lopen Poepen en plassen achter elkaar dus niet zelfde plek en dan geen Ammoniak uitstoot.
De nieuwe stallen door overheid geadviseerd en gesubsidieerd zijn dus een foute investering van Den Haag.

En kijk eens naar een Bio Toilet, zowel voor ons mensen als vele dieren is dat een prima oplossing, de gebruikte zaagsel of oude papier komt terug als compost en kan kunstmest prima vervangen....

Probeer het eens op je eigen tuin en je eigen mest voor je eigen groente, wat eet je dan?
De gedachte is vreemd maar een Komkommer die komkommers eet!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Verder is het bericht van Komkommertijd hierboven zeldzaam zinnig: houd het hier een beetje ontopic, grappen en grollen mogen jullie naar hartelust in de Huiskamer doen. Ik haal een paar berichtjes weg. ^FG

en vandaag om 15. 36 kreeg ik een VIND IK LEUK van.......

Dus als we straks allen een hele korte Ban kregen, dan zijn ze bezig met de nieuwe versie van de Software!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
22 jul 2020 19:24
Jawel. Veel te veel CO2 in de lucht door de veeboeren. Oplossing: veeboeren weg.
Zoals juliomariner al laat zien: feiten doen er toe.

Van alle uitstoot van broeikasgassen (gemeten in megaton CO2-equivalent) komt circa 14% voor rekening van de landbouw.
Ongeveer de helft daarvan, 7% van het totaal dus, komt voor rekening van de veehouderij ('de veeboeren')
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... assen-uit-

Het lijkt erop dat je een ander doelwit moet kiezen. Tenminste als je jouw simplistische oplossing (weg met de veroorzakers van 'te veel CO2 in de lucht') wilt toepassen.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

In dat geval niet meer vliegen, geen autoverkeer meer, waterpeil verhogen zodat het veen niet opdroogd en hieruit CO2 vrijkomt alleen nog zonne-, water- en atoom energie gebruiken. Geen veeteeld meer maar ook geen soya uit verweggistan importeren. (als eiwitbron voor een veganistische levensstijl) Ik denk niet dat hier een economie tegen zal kunnen of we moeten onze hele leefstijl veranderen. De boeren zijn dan inmiddels al weggepest hier dus dan hebben we eenvoudigweg geen eten meer.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

juliomariner schreef:
22 jul 2020 20:28
In dat geval niet meer vliegen, geen autoverkeer meer, waterpeil verhogen zodat het veen niet opdroogd en hieruit CO2 vrijkomt alleen nog zonne-, water- en atoom energie gebruiken. Geen veeteeld meer maar ook geen soya uit verweggistan importeren. (als eiwitbron voor een veganistische levensstijl) Ik denk niet dat hier een economie tegen zal kunnen of we moeten onze hele leefstijl veranderen. De boeren zijn dan inmiddels al weggepest hier dus dan hebben we eenvoudigweg geen eten meer.
Dat is wat ik bedoel.
We horen steeds weer dat we niet zoveel moeten importeren want dat is slecht voor het milieu met al dat transport.
Nou,als we de boeren het werken onmogelijk maken zullen we meer moeten importeren want ze kunnen niet meer in onze voedselvoorziening voorzien.
Dus wat willen we nou?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

juliomariner schreef:
22 jul 2020 19:31
Ik vraag me dan ook echt af of het RIVM wel zo onafhankelijk is. Naar mijn mening is dit instituut behoorlijk vervuild met de milieuridders en de cijfers van hen dus op zijn zachts gezegd met een korrel zout genomen moeten worden.
Nieuwsuur of EenVandaag heeft een milieu-activist voor de camera gehaald, die alle berekeningen van het RIVM heeft gecheckt en tot de conclusie kwam, dat er verschillende rekenmethodes worden gehanteerd, in het voordeel van het verkeer en in het nadeel van de agrarische sector.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Hé hé...

De enige oplossing is inderdaad een compleet andere maatschappij. Maar zal dat gebeuren, als dat aan de huidige generatie ligt? Dat denk ik niet.

Het enige wat mensen kunnen doen is voor zichzelf besluiten het anders te doen. Niet dat het zoden aan de dijk zet; voor die 15 jaar dat ik nog heb, als het me lukt mijn eigen CO2 uitstoot en alles te halveren, dan denk ik dat de aarde bij verder ongewijzigd beleid hooguit 1/10 van een milliseconde langer zal bestaan. Daar zal de generatie die als laatste de oogjes sluit me eeuwig dankbaar voor zijn.

Het grappige is, dat het ook nog ontzettend leuk is. Vandaag voor het eerst tuinbonen uit de eigen tuin geplukt, en voor de tweede keer een maaltje pluksla er uit gehaald. En dat geeft op een bepaalde manier toch wel een kick. Nu eerst een andere woning afwachten, en daarna eens zien of er ergens een volkstuintje of iets dergelijk op te scharrelen valt.

Het is ook harstikke leuk als je bij een boerderijwinkel echte Frieslanders haalt, blijken ze uit de Haarlemmermeerpolder te komen, hier vlak bij. De boerderijwinkel heeft een contract dat hij het hele jaar een bepaalde hoeveelheid afneemt. Die heeft er dus een klantje bij, voor zover ik hier blijf wonen. Maar je snapt, als het hele dorp dit ineens gaat doen, ontstaat er een ander probleem. Dat zag je ook toen bij het begin van de Coronacrisis ineens iedereen zo nodig met speltmeel moest gaan bakken. Nergens meer wat te krijgen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Frieslanders, die Rode aardappelen vind ik te stevig maar groeien overal prima....

Een Edammer kaas komt zelden uit Edam, en waar staat in Goude de Goudse kaas fabriek dan?

Net als Tulpen uit Amsterdam, alsof Hillegom een buitenwijk van is......

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het aanbod kan nooit ineens aan zo'n verandering van vraag voldoen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hele dorp niet op die manier aan meel en brood kan komen als dit opgebouwd wordt en/of dat iedereen hetzelfde wil.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja klopt, als het de vraag geleidelijk verandert, kan het aanbod geleidelijk mee veranderen. Maar dat kost tijd, veel tijd. Maar als iedereen tegelijk ineens wat anders wil, sja... dan wordt het lastig.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dit was geen gewone vraag maar een uitzondering. Die dus ook weer verdwijnt.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, en door die uitzondering kreeg je dus overal lege schappen. Wat grotendeels, maar nog steeds niet helemaal opgelost is. Dat zeg ik een goed merk kattenvoer, daar is de visvariant al in minimaal 2 winkels uitverkocht, de andere variant waren in beide winkels een stuk of 5 zakken over.

Ik doe met één zak 10-12 dagen, heb er dus drie in een maand nodig. Heb bij beide winkels 2 gehaald. Daarmee red ik me wel tot er weer geld binnen komt.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

witte angora schreef:
22 jul 2020 21:26
Ja klopt, als het de vraag geleidelijk verandert, kan het aanbod geleidelijk mee veranderen. Maar dat kost tijd, veel tijd. Maar als iedereen tegelijk ineens wat anders wil, sja... dan wordt het lastig.
En daarvan moet een boer met zijn gezin van leven?
Lijkt me totaal onmogelijk.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lukt die boer met zijn boerderijwinkel hier anders prima.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
22 jul 2020 22:19
Het lukt die boer met zijn boerderijwinkel hier anders prima.
Maar niet van die paar verkoopjes in de winkel.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is een aanname van jouw kant.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nee dat is logisch economisch nadenken

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Je hebt werkelijk geen idee...

Plaats reactie