Meint schreef:Even een zijsprongetje.
Eerder werd er gepraat over het nut voor topicstarters van dit forum.
Uiteraard zou een echte oplossing voor het probleem het beste zijn, feitelijke informatie, handige tips en juridische handvatten.
Ikzelf vind een beetje aandacht voor de menselijke kant ook belangrijk. Begrip, gehoord worden etc.
Een aantal mensen hier hebben moeite met een derde aspect, dat topicstarters vaak ook willen 'namen en shamen'. Of als je het aardig wilt zeggen; anderen willen waarschuwen.
Ik vind dat ook een valide manier om dit forum te gebruiken. Een uitlaatklep, maar soms helpt het ook om een instantie of bedrijf wel tot actie te bewegen.
Dat een TS er soms totaal naast zit vind ik niet erg, dat blijkt eigenlijk meestal snel genoeg, ook zonder dat anderen deze TS de maat nemen.
Dat laatste, een TS de les lezen, gebeurt wst mij betreft te snel, te vaak en jammer genoeg op basis van negatieve aannames.
Te vaak komt een TS verkeerd over, vanwege gebrekkige uitleg, taalproblemen e.d.. Dan blijkt later soms dat ze wel gelijk hebben, maar zijn ze ondertussen al totaal afgebrand.
Ik pleit er dan ook voor om een TS standaard het voordeel van de twijfel te geven, zodat ze op dit consumentenforum de kans krijgen hun verhaal helemaal te doen, eventueel met behulp van onze relevante vragen die vaak door het eerste bericht worden opgeroepen.
Ik kan beamen wat je zegt als je bovenstaande quote de kant opstuurt van een bepaalde beperking in de communicatieve vaardigheden van een klant. Wel wil ik daar graag als kanttekening aan toevoegen dat als je beperkte communicatieve vaardigheden hebt het wellicht niet verstandig is om juist die te gebruiken om je verhaal op het grote internet bij nota bene een consumentenforum te publiceren. Wellicht is het dan handig om iemand in je omgeving te vragen om je hierbij te helpen.
Als ik je opmerking algemeen neem vind ik hem redelijk gewaagd. Ik ben het in grote lijnen met je eens, hoewel ik name en shame meer associeer met natrappen achter iemand zijn rug om, op voorwaarde dat de beschuldigde partij ook zijn kant van het verhaal mag vertellen. Dit kan eenvoudig door deze partij in te lichten dat er een topic bestaat waarin zij negatief benoemd worden. De stelling die hier eerder op het forum gesteld is ('dan moet een bedrijf zichzelf maar regelmatig googlen') is onvoldoende. (Hoe vaak google jij je eigen naam per week?)
Uiteraard mag iemand het voordeel van de twijfel krijgen, en indien er niet gelijk met namen zonder bewijzen gegooid wordt mag iemand van mij ook lekker zijn hart luchten of zijn gal spugen.
Uit de praktijk weet ik echter dat er tal van klanten zijn die totaal niet voor rede vatbaar zijn, je het bloed onder je nagels uithalen en als je niet volledig meewerkt met hun eisen dreigen je kapot te gaan maken op het internet. De meeste klanten doen dat gelukkig in een recensie waar de onzin vanaf druipt en iedere lezer dat gelijk met een korrel zout neemt. Sommige klanten doen dat door een goed bedacht wraakitem op een consumentenforum te openen.
Dat laatste kun je niet voorkomen. Je kunt er als forum wel verantwoord mee omgaan door de tegenpartij in te lichten, voorzichtig te zijn met het publiceren van namen en niet zonder meer alles voor waar aan te nemen. En zoals ik eerder voorgesteld heb: blijkt het puur wraak te zijn, verwijder het topic dan (of op zijn minst de titel) om onnodige en onterechte schade te voorkomen.
Is het aantoonbaar, of zeer aannemelijk dat het bedrijf echt aan het 'kloten' is...dan aan de schandpaal.